• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 640 LC4 Sivuääni koneremontin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leksa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Leksa

New member
Nyt talvella tuli tehtyä pyörään isompaa remppaa, jossa koneeseen tuli uusittua laakerit, mäntä ja kiertokanki. Rempan jälkeen kun käynnistin pyörän, oli siihen ilmaantunut Tällainen sivuääni
Ääntä ei ollut ennen remonttia, ja pyörä toimi ennen konehuoltoa, joten ääni todennäköisesti tullut jostain kokoamis virheestä. Olen koonnut pyörän tuollaisen "Workshop manualin" mukaan. Kyseinen ääni kuuluu aina moottorin ollessa käynnissä, myös kun vaihde on päällä tai kierroksista riippumatta.

Korjaukset ja säädöt jota tein äänen alkamisen jälkeen:
- Venttiilinvälyksiä tullut säädettyä useaan otteeseen. Sopivaksi, kireälle ja löysälle. Huoltomanuaali antaa imulle 0.12 ja pako venttiileille 0.15
- Vaihdoin nokka-akaselin "seuraaja rullat" (Sekä iskin ne kiinni)
- Tarkistettu keinuvipujen sivuttais välys, joka on oikealla alueella. (0,2 - 0,3mm)
- Tarkistanut ajoituksen useaan otteeseen, ajoitusmerkki on juuri tiivistepinnan tasossa, ja viereiset ketjulenkit asettaisivat sen selvästi vääräksi.

Usean säätö ja koekäyttö kerran jälkee koneesta alkoi kuulua uusi ääni. Olin tehnyt säätöjä, käynnistin pyörän ja sama vanha sivuääni kuului vielä koneesta. Annoin pyörän käydä hetken kun yritin paikallistaa ääntä. Olin tehnyt tätä ennenkin, joten ei ollut ensimmäinen kerta kun kone käy hieman lämpimäksi. Kuitenkin, nyt sammutin pyörän, ja muutaman minuutin jälkeen käynnnistin sen uudestaan ja moottorista kuului nyt Toinen sivuääni

Itseltä alkanut ajatukset loppumaan, että mikä ihme tuon aiheuttaa. Kuitenkin alkuperäinen ääni kuulostaa siltä, että menee venttiilien tahdissa, eikä esim. kampiakselin / männän. Tämä uusi taas kuulostaa erilaiselta, ja ei siitäkään ole mitää hajua mistä voisi tulla. Neuvot olisivat tarpeen, mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi?

Pyörä on LC4 640 SM -2006

Tuo eka ääni kuulostaa äkkiseltään ihan pakopuolen vuodolta, pakosarja, -venttiili y.m.y.m. mutta toi toinen ääni, ei kuulosta ollennkaan hyvältä, ihme sitsitystä. Eli kaikki välykset on ok ja nokat omilla paikoillaan?

Osaatko yhtään sanoa tuleeko ääni mistäpäin konetta?
Vaikka tikulla kuunnellen?

Laatikko ilmeisesti poissuljettu jos kerran vaihde/kytkin ei vaikuta ääneen.

Yläkerrassa varmaan kaikki osat paikoillaan?
Puolipuristin, laakerin lukkorengas?

Manuaali puolipuristimen säätö?
Startin vapaakytkin?

Ja tosiaan tuo pakovuoto, käyrät tiiviit konetta vaste?

Jos mitään ulkopuolista syytä ei löydy niin eipä noita venttiilikoppia yms. kovin kauaa irroittele...

Kiitti vastauksista,

Tuota pakoputkea itsekkin epäilin aluksi, ja olen yrittänyt sitä väännellä joka suuntaan eikä ääni muutu yhtään. Kun otin koko pakoputken pois, niin silti kuului jonkinmoinen ääni (peittyi melko paljon moottorin melun alle).

Tosiaan tulee vaikka vaihde olisi päällä, joten laatikko ja kytkin todennäköisesti poissuljettu.

Yläkerrassa kaikki paikallaan, lukkorengas, venttiilikopan ohjuri jne. vielä löytyvät.

Startin vapaakytkintä olen miettinyt. Mutta tosiaan ääni tuntuu menevän venttiilien tahdissa. Rempan aikana magneetto jne. olivat irti, mutta en tuohon vapaakytkimeen koskenut.

Manuaalipuolipuristimen säätö on hyvä, vaijeri on löysällä kun puolipuristin ei ole käytössä.

Tikulla olen yrittänyt ääntä paikantaa, mutta ei ole oikein tärpännyt. Kuitenkin tuo tuntuu tolevan moottorin oikealta (eli magneeton) puolelta.

Nappasin myös öljyt pois, eikä öljyn seassa ollut metallipurua / vastaavaa. Kytkinkopan allakaan ei näkynyt mitään epäilyttävää, mutta huomasin että kun kampiakselin päästä pyörittää konetta, niin jostain kuuluu pieni sihinä, myös sen jälkeen kun irrotin venttiilinkopan ja sen myötä keinuvivut. Mäntä kait aina vuotaa jonkinverran, mutta sihinän kuulee todella hyvin, voisikohan tuossa piillä vian lähde? En omista puristuspainemittaria, niin paineita itsessään en pysty mittaamaan.

kattos piruuttaan onko kaikki pultit kireellä, mulla oli samankuulosta kilinää kun yks koneen pultti oli löystyny...

En tunne koneen ääniä, mutta 2 sylinterisessä Suzukissa (450 cc) nokkaketjun kiristinmekanismi piti tuon tapaista ääntä.

Tämähän ei nyt oikein liity tähän kyseiseen vikaan, eikä suoraan edes tähän juttuun, mutta on ihan pakko sanoa. Tuttavani pärrä alkoi yhtä äkkiä pitämään outoa kolinaa käydessään, ja aikamme pähkäiltyämme hokasimme että kappas vain, kersat on pudotellut kiviä sliparin sisään.

Kolisevat mokomat koneen käydessä vallan komiasti!

Että ei ne oudot sivuäänet aina kovin kummoisia syitä tarvitse.

Oletko tarkastanut ajoitukset? kuulostaa kuin pakopuolelta vuotaisi, ja voisi johtua vaikka ajoituksista, jos nokka/nokat vaikka hampaanmitan pielessä??

Kiitti avusta kaikille, vika todennäköisesti selvisi.

Vika oli kampiakselin vasemman puoleisessa tiivisteessä - se puuttui. Olin vaihtanut nuo kaikki tiivisteet periaatteella "Vanha irti ja uusi heti perään tilalle", jotta näin ei juuri kävisi. Kuitenkin käytin lohkot ja kampiakselin liikkeessä, jossa vaihdettiin ja shimmattiin kiertokanki, ja kampiakselin laakerit. No tottakai että nuo laakerit saa pois pitää tiivisteet poistaa - ja kun ei vanhaa tiivistettä ollut niin en tullut uuttakaan laittaneeksi. Lähinnä omaa typeryyttä, varsinkin kun tuossa "workshop manualissa" vielä mainitaan tuosta.

Osaako joku arvuutella millasta vahinkoa tuo olisi tehnyt? Mitä kannattaisi erityisesti tarkastaa? Kytkinkopan puolella ei näy ainakaan mitään silmin nähtävää vahinkoa, mutta tuo toinen sivuääni hieman epäilyttää...

Lisäksi kun poistin kytkimen, meni vaihteisto jumiin. Eli jäi 5. vaihteelle ja vaihdepoljin on täysin jumissa. Onkohan jotain kikkaa millä saisi palautettua, vai pitääkö lohkot halkaista uudestaan?

Onnistunut projekti ollut tosiaan.
smile_org.gif

Back