KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Matso

New member
Eli juu, kuumetta pukkaa ja huomasin muutaman ihmisen allekirjoituksesta että tuollaisia pelejä joillakin on !

Eli kiinnostuksen kohteina lähinnä joko 990Superduke joka lienee lähinnä rähinäpyörä, mut prkl et se on vaan helvetin  asiallinen.
EskimoRR:llä huomasin tuollaisen olevan ja oliskin hienoa jos jaksaisit laittaa hieman kommenttia miltä jälkikäteen vaihto tuntu, kaduttaako, onko ihan OK ? Vai tekeekö tehoja mieli taas ?

Toinen mahdollisuus olisi 950 Supermoto.
Saako tähän enskavanteita sovitettua esim tuosta adventure mallista ?
Sillä olis hiton mukavaa joskus pistää reppu selkään ja painella tuonne päällystämättömille teille kun nuo asfaltit alkaa tuntua tasasen harmaalta, minneen spooriin tai montulle/suohon en ole kiinnostunut lähtemään mutta pieni virne voisi jossakin hiekkatiellä pilkahdella sladitellessa.
Toki valtaosa ajosta on asfaltilla mutta mahdollisuus lähtä ajelee teitä minne tavallisella muovikikottimella ei pääse himottaa.


Viimevuonna harkitsin vielä mahdollista 640 SM:ää mutta ehkä se on jo liian rimpula minun käyttöön. lähellä kaupat toki oli mutta ei ihan vielä....nyt taas syyhyttää...
KTM jotenkin vain tuntuu vetoavan minun makuuni ja kun kerran pää on niin tyhmä ja ajokortti pakollinen niin olis ehkä aihetta vaihtaa "tehot" "fiilikseen" ??!?
Ei sen puoleen helvetin hauska tuo RR:kin on ja kyllä hymy on huulilla, mutta se kun tuppaa vaatimaan soppaa sinne sylinteriin reilusti jotta se hymy sieltä tulis ja ykkösellä pääsee jo kovempaa kun rajoitukset antaa periksi niin mitä helvettiä sitä itseään kiduttaa.



Laiittakaa mielellään myös kokemuksia koeajoista ym tähän topikkiin.

Tyhmälle päälle en voi mitään mutta pyörän voi aina vaihtaa  
withstupid.gif


*typoedit*
 
Bikeworldin koeajoilla toissa viikon perjantaina ajettua tuli superduke, dukeII mutta harmikseni en päässyt tuota 950:stä ajan puutteen takia ajamaan. Mutta tuo superduke oli näppärä laite kaupunki rieuhumiseen ja hiton hienohan se on myös. Ajoasento meikäläiselle (183) tosi rento ja muutenkin hyvä. Jarrut oli loistavat(brembot) ja alusta hyvä, tosin onko tuossa säädettävä keula, ei tullut katsottua? DukeII oli taas aivan järkyttävä laite omasta mielestäni, 100:sen vauhdissa en voinut pitää jalkoja tapeilla ku täris ja kutitti nii paljo. Tosin ei se mikään matkapyörä ole. Kyllä se 2 pyttyä on parempi juu
wink.gif
..Mutta meneppä koittamaan johonkin jos pääset..
 
Mutta meneppä koittamaan johonkin jos pääset..
Lähin mesta taitaa olla Vantaalla, harvemmin sinne tulee eksyttyä!
Tosin ens TO olen menossa käymään siellä niin vois vaikka piipahtaa ja kysyy saako koeajaa.
No ei muuta ku nielämään sitä asvalttia ja sen jälkeen koeajolle, luulis että siellä se superduke on ja kaiken järjen mukaan sitä saisi vielä testailla..sitte se on mennyttä miestä
tounge.gif
 
KTM jotenkin vain tuntuu jotenkin vetoavan minun makuuni ja kun kerran pää on niin tyhmä ja ajokortti pakollinen niin olis ehkä aihetta vaihtaa "tehot" "fiilikseen" ??!?
Ei sen puoleen helvetin hauska tuo RR:kin on ja kyllä hymy on huulilla, mutta se kun tuppaa vaatimaan soppaa sinne sylinteriin reilusti jotta se hymy sieltä tulis ja ykkösellä pääsee jo kovempaa kun rajoitukset antaa periksi niin mitä helvettiä sitä itseään kiduttaa.
No itse vaihdoin kevyesti piristetyn XJR:n Sdukeen, joten tuosta tehopuolesta en niin osaa sanoa, suunnilleen samoissa pysyttiin. Tosin kotari taitaa painaa joku 60 kg vähemmän... Kyllähän se Sduke tarjoaa rutkasti hupia eikä tosiaan tarvitse ylittää sitä rikesakkorajaa niin usein sitä saadakseen. Eikä nakulla oikein jaksakaan pitää yli 140-150 nopeuksia pitkiä aikoja jos ei ole pakko, joten kai se kortti paremmin pysyy taskussa tuon puolesta. Muu ajotyyli on sitten asia erikseen tuolla vehkeellä. Kesällä aion ajaa sillä Suomeen, joten tuleepa sitten koettua minkälainen se on matkapyöränä. Siitä lisää sitten aikanaan.

Supermotossa on kaasarikone ja parikymmentä hepoa vähemmän kuin Sdukessa. Joustot on selvästi pidemmät ja maavara isompi joten jos siihen saa enskavanteet niin sehän olisi varsinainen all-rounder. Jos asfaltilla pysytään niin kai ne aika samantyyppisiä mopoja silti on. En ole vieläkään päässyt Smotoa kyllä ajamaan.
 
Superduke oli kyllä kiva ajaa, tykkäsin. Hyvä ajoasento, kevyt ja näppärä käsitellä ja yllättävän hyvä "pikkasen" yli rajoituksenkin mentäessä -ainakin vähän aikaa. Moottori oli kyllä vähän pettymys. Tehoa ei kauheesti ollut ja v2:n vääntöäkään en oikein löytänyt, kutosella ei alle 4000 kierroksen pystynyt ajamaan, kun ravisti niin hitosti. Smoton ajoasento ei mielestäni ollut niin hyvä ja moottorikin oli vielä tehottomampi. Kiekkamittarikin puuttui. Muuten ihan jees sekin. Kyllä niitä kokeilla kannattaa.
 
Enpä ole vaihtoa katunut!

Tehoa Superissa on tietty paljon vähemmän kuin RR:ssä, mutta esim. nollasta sataseen ei eroa kyllä paljon synny. Ja mitäpä väliä, kyllä jööttiä ihan riittämiin tuntuu olevan. Orkkisputkilla ei tullut edes kokeiltua, Akrat ja siihen sopivat (?) säädöt on olleet paikallaan alusta asti. Nyt edessä on vielä piikkiä pienempi eturatas ja hauska lisääntyi kummasti. Ei täristä enää kutosellakaan alle neljän tonnin kierroksilla. Kaupungissakin voi nyt käyttää jo kakkosta... orkkiksena välitykset olivat pitkät. Muuten Sduke on kaupungissa oikein hyvä. Selkä suorana näkee hyvin ja kauas, ja leveästä stongasta on helppo hallita liikkeitä.

Jarrut, alusta ja ajoasento ovat todella kohdallaan. Tosi etupainoinen Sduke kyllä on. Kaasua runttaamalla piirtää viivaa helpommin kuin keulii.
Penkkikään ei ole niin kova kuin pelkäsin ja on mainostettu - tankkausvälillä ei ehdi arse puutumaan.
Kulutusta oon katsellut sen verran, että mummoillessa vie semmoista 7l/100km ja kun vähän päästelee niin kympin ja yhdentoista väliin.

Kokeilin pitkästä aikaa kyykkyä viime viikolla ja täytyy sanoa, että kyllä ahdisti sen ajoasento ihan helvetisti! Tietty tottumiskysymys sekin lie!?


Sitten 950:sta vähän. Kävin pariinkin otteeseen testaamassa ja ihan mukava peli sekin. Hämminkiä aiheutti ryypyn käyttö pitkästä aikaa. Tuntui, ettei mopo lämminnyt lainkaan ja sammahtelikin ihan ihmeellisesti.
Jotenkin 950 tuntui vaatimattomalta ja nuhaiselta verrattuna Sdukeen. Varmaan asennetta tulisi lisää uusilla putkilla.
Todella helppo ajaa 950:kin on. Penkki ei ole mielestäni ihan niin hyvä kuin Sdukessa, mutta kai siinä on mietitty käyttöä enemmän kuin mukavuutta.

Sen verran vielä Superdukesta, että juttelin yhden omistajan kanssa pari viikkoa sitten. Mies on ajanut viime kesänä ostamallaan jo reilusti yli 10tkm, myös radalla ja pitkää matkaa. Ei ollut hänelläkään mitään valittamista. Kertoi olevansa lähiaikoina lähdössä Lappiinkin reissulle.

Vaikea tässä mitään erityistä on listata. Kysymyksiä tulemaan, niin koitan vastata!

edit: tulipa sekava sepustus näin aamusta...
 
Juuri vaihdoin itselleni supermoton joten ei voi paljoa kokemuksilla kehuskella, mutta laitetaan mitä on vastaan tullut 1tkm aikana.

sdukea en edes kokeillut koska vaihdon syynä oli vauhdin hdastaminen ja mitä myyjän kanssa juttelin niin sanoi että kyllä sduke on nopeampaan menoon tarkoitettu kuin smoto.

itseäkin tuo ryyppy ruiskun jälkeen hämää
confused_orig.gif
ja muutaman kerran on peli sammahtanut ihmeellisesti, liekö ollut vielä hieman kylmä...

keulan saan ylös pelkällä kaasulla ja se riittää minulle, muuhun ei taidotkaan riitä eikä aina siihenkään
tounge.gif


Vaimon kanssa heitettiin kaks päällä kylpylä reissu 280 km ja 6 tuntia meno matkaa, oli todella mukavaa tosin viimeisen tunnin aikana alkoi alaselästä jomottaan.
Takaisin sitten 240 km ja 3 tuntia ei niin mukavaa :/ matkalla meinasi jo hetkittäin vaihto kaduttaa kun tuntui että tuuli heittelee aika rajusti mutta kyllä se taukojen aikana ja viimeistään kotona pihalla pällistellessä todettua että vikaa oli enemmänki huomattavan kovassa tuulessa kuin pyörässä.

kiekka mittarin puute häiritsee myös ja se tosi asia etten oikein tiedä tulisiko ajaa väännöllä vai kierroksilla vai molemmilla :P

Värinää en tunne tapeissa tai penkissä, mutta kun tankkia puristat ni johan on tärinä kohdallaan
biggrin.gif


Ja yleisesti voisin sanoa että siinä missä Bladella ei tahtonut pätkä tuntua hyvältä 110km/h ni smotolla hymyilyttää jo 80km/h, joten siltä osin päästy tavoitteeseen.

ps. huomasin juuri että esim smoton saa valmistajan geelipenkin mielestäni suht edullisesti. 132 eur ;) tilasinpa sellaisen sitten ni voin laittaa kokemuksia kun tulee testattua.
 
mentäessä -ainakin vähän aikaa. Moottori oli kyllä vähän pettymys. Tehoa ei kauheesti ollut ja v2:n vääntöäkään en oikein löytänyt, kutosella ei alle 4000 kierroksen pystynyt ajamaan, kun ravisti niin
Sehän on iso(hko) twini, ihan normaalia käytöstä tuommoisille käsittääkseni. Tavallaan ehkä kaipaan sitä XJR:n ison nelarin alavääntöä, mutta kyllä kaikki muut ominaisuudet tuossa superissa on niin kohdallaan, että annettakoon nuo twinin 'ominaisuudet' anteeksi.
 
mentäessä -ainakin vähän aikaa. Moottori oli kyllä vähän pettymys. Tehoa ei kauheesti ollut ja v2:n vääntöäkään en oikein löytänyt, kutosella ei alle 4000 kierroksen pystynyt ajamaan, kun ravisti niin
Sehän on iso(hko) twini, ihan normaalia käytöstä tuommoisille käsittääkseni. Tavallaan ehkä kaipaan sitä XJR:n ison nelarin alavääntöä, mutta kyllä kaikki muut ominaisuudet tuossa superissa on niin kohdallaan, että annettakoon nuo twinin 'ominaisuudet' anteeksi.
Niin kai, mutta tuntui vähän oudolta, kun aina puhutaan siitä mahtavasta veekakkosen väännöstä. Omalla 750:lläkin pystyy mainiosti ajamaan 2000 kierroksen kieppeillä kutosella.
Mutta kuten sanottu, hauska se Sduke ajaa on.
 
Toinen mahdollisuus olisi 950 Supermoto.
Saako tähän enskavanteita sovitettua esim tuosta adventure mallista ?
Sillä olis hiton mukavaa joskus pistää reppu selkään ja painella tuonne päällystämättömille teille kun nuo asfaltit alkaa tuntua tasasen harmaalta, minneen spooriin tai montulle/suohon en ole kiinnostunut lähtemään mutta pieni virne voisi jossakin hiekkatiellä pilkahdella sladitellessa.
Toki valtaosa ajosta on asfaltilla mutta mahdollisuus lähtä ajelee teitä minne tavallisella muovikikottimella ei pääse himottaa.
SM:ssä on eri keula kuin ADV:ssa ja varsinkin etuvanteen/jarrujen sovittelussa on varmasti askaretta moneksi illaksi.

Kyllä Supermotolla pärjää hiekkateillä ihan hyvin vakiorenkaillakin. Pitoa on yllättävän hyvin ja voi ajaa pikku sladissa kaikkia karttaan merkittyjä teitä pitkin.

Ei muuta kuin Supermoto alle, reppu selkään ja menoksi. Ei tarvitse kääntyä ympäri kun päällyste päättyy.
 
Huomenna koeajolle !!
Saas nähdä saako Honda lähtöpassit vai todetaanko 950SM ihan paskaksi! hehe  
thumbs-up.gif
 
tounge.gif
ei toi auta .... oli kaverilla se sduke kokoajan jaloissa pyörimässä et olis päässy ajaan kunnolla
cool.gif


ei vaan ... en ole edes kokeillut sdukea, koska kaikki kommentit antoivat ymmärtää että sillä mennään niin paljon lujempaa.
jos lujaa haluisin mennä ni en todellakaan olisi bladea vaihtanut pois ;)
 
Kävin nyt sitten hieman testailemassa noita kotareita.

Eli testattavana oli KTM990 Superduke ja KTM 950 Supermotard

Aloitetaan nyt vaikka tosta 990:stä.
Ulkonäkö on todella asiallinen ja herättää omituisuudessaan varmasti mielenkiintoa.
Äänet olivat ehkä hieman vaatimattomat vakioputkilla mutta missä nyt ei olis.
990:n ajoasento on ihan  OK tollasen kyykyn jälkeen.
Etupään keveys vaati hieman totuttelua kun tuo RR:n keula on huomattavasti jämäkämpi ja reilummin kun otti SuperDukella mutkia niin pienetkin liikkeet vaikutti hyvin paljon, joten se ei ihan vakuuttanut.
Myös bensavalon toiminta aiheutti ihmetystä kun Bikeworldin jätkät laitto gasoa tankkiin ja silti valo paloi.

Kaupunkikruisailussa Vantaan ympäristössä vehje on omiaaan ja wheeliehappy taitaa olla oikea termi tollaselle vehkeelle, mukavasti tehoja ja lyhyt akseliväli  + Tvin kone niin lopputuloksenhan tietää.
Moottori oli ehkä hieman pettymys, toisaalta tottuminen sellaiseen RR:n jälkeen varmasti vaatii aikaa, mutta ilo loppu jo ennen kun se kunnolla alkoikaan.
Pyörä soveltuu näin nopeasti testattuna ihan hyvin valtatienopeuksille kuin mutkapätkillekin jossa se on varmasti omassa elementissään.
Mikä tämä superduke sit oikein on ?
Se on 118hv naku joka KTM muista malleista poiketen omaa ruiskun, konsepti on suunnattu mutkapätkille ja jos et vielä  osannut keulia niin nyt sitten osaat.
Toimintasäde noin 200km eli ihan riittävästi ellet sitten ole joku rautapersiö.
Soratielle ei 990:llä ole asiaa sen enempää kuin RR:lläkään joten se siitä.
Jarrut ovat tehokkaat  ja tuntuma on sama ellei parempi kuin monessa kyykyssä.

Yhteenvetona sanoisin että muuten ihan OK (ei siis mitään tajunnanräjäyttävää) mutta moottori oli pettymys.


990_Super_Duke_Titanium.jpg

Speksit!!
Moottorin tyyppi 2-sylinterinen, nelitahtinen  V 75° 88Kw 100 Nm
Tilavuus 999 cc
Poraus/isku 101 / 62,4 mm  
Puristussuhde 11,5:1
Käynnistys/Akku Sähköstartti  
Vaihteisto 6 vaihteinen
Ruisku Keihin elektroninen polttoaineen ruiskutus
Venttiilikoneisto DOHC
Voitelu Painejärjestelmä
Moottoriöljy Synteettinen 10W50
Ensiövälitys 67:35
Toisiovälitys 17:38
Jäähdytys  Nestejäähdytteinen
Kytkin Märkä monilevy, hydraulinen

Runko Kromi-Molybeeni pulverimaalattu
Takarunko Alumiini  
Ohjaustanko Renthal Alumiininen Ø 28/22mm
Etujousitus WP USD Ø 48 mm
Takajousi WP Mono  
Jousitusmatka etu/taka 135/160 mm
Etujarru 2x levyjarru Ø 320mm Brembon  4-mäntäpuristimilla
Takajarru levyjarru Ø 240 mm Brembon 1-mäntäpuristimella
Etu/takavanne 3,50-17" 4,5-17"
Etu/takarengas 120/70-17", 180/55-17"
Ketju 525 X-rengas
Äänenvaimennin Ttuplavaimentimet ruostumatonta terästä katalysaattoreilla.
Ohjauskulma 66,5°
Akseliväli 1438±10 mm
Maavara  165 mm
Istumarkorkeus 855 mm
Polttoainetankki Noin 15 L
Paino (Ready to race, ilman polttoainetta) Noin 184 kg
Hinta 16 800 €



950!


Ei helv!
Tämä aiheutti itselläni nyt sen että yöunet menee miettiessä vaihtaisko RR:n pois.
Ajoasento on hyvin pysty ja pyörä on mahtava kaupunkipyörityksessä.
Ei pahemmin vibraa vaikka KTM:stä sitä hieman odotin ja mutkiihin se menee aika hurjaa haipakkaa ilman että pienet töyssyt aiheuttais mitään ylimääräistä tykytystä.
Ok myös tässä moottori on minulle hieman outo ja meinaa mäiskiä rajottimelle jatkuvasti kun toivoisi vielä sitä ruutia olevan mutta pakko se on uskoa ja vaihtaa pykälää.
Ensiasennuskumit oli Pirelli Scorpionit jotka ovat hieman reilummin aukileikatut kun Corsat joten se soratie ei pahemmin pelota, ja kuulin sellaisen vinkin että tässä pyörässä käypi loistavasti vanhat Supercorsat joltakin ratahepulta niin säästää ison kasan rahaa ja rengas toimii ihan hienosti kadulla.
Miinuksiakin löyty. eli kierroslukumittarin puuttuminen voi olla asia joka häiritsee valitessa tätä laitetta.
Koeajopyörä nyki hieman tasakaasulla ajettaessa ja tuntu kun olis käynny laihalla, mutta luulen että tiukat EU päästöarvot ovat syynä siihen ja pienellä säädöllä saa senkin pois, putket tollaseen kuuluu jo vaihtaa ennen luovutushuoltoa
smile_org.gif

Juu keula on LÖYSÄ!!! Jos meinaa enemmän ajaa kadulla niin suosittelen jäykempiä öljyjä keulille mutta jos ajo on enemmän maastoa niin ok ei tarvitse vaihtaa.


No mikä tää 950 sitten on ?
Supermoto jossa järkyttävän iso motti SM laitteeksi 943cc 100hv motti jota riittää meidän oloissa ihan mihin ympäristään tahansa.
Huiput siinä 200 km/h joten ihan riittävästi.
Kiihtyvyys ei ehkä tunnu oikein miltään superkyykkyjen lekalla selkään tapaiseen  kiihtyvyyteen tottuneille.

Kaiken kaikkiaan en itselleni parempaa pyörää osaisi kuvitella, kaunishan se ei ole mutta kyllä se kyrväkkyys korvaa sen ulkonäön, ja eipähän tässä pyörässä tarvi  olla jatkuvasti hinkkaamassa vahaa pintaan sillä elementtiin kuuluukin hieman kurainen olemus  
smile_org.gif




950sm_black.jpg


Speksit
Moottorin tyyppi 2-sylinterinen, nelitahtinen  V 75° 72Kw 94 Nm
Tilavuus 942 cc
Poraus/isku 100 / 60 mm  
Puristussuhde 11,5:1
Käynnistys/Akku Sähköstartti  
Vaihteisto 6 vaihteinen
Kaasutin Keihin CVRD43 2 kpl
Venttiilikoneisto DOHC
Voitelu Painejärjestelmä
Moottoriöljy Synteettinen 10W50
Ensiövälitys 67:35
Toisiovälitys 17:41
Jäähdytys  Nestejäähdytteinen
Kytkin Märkä monilevy, hydraulinen
Sytytys Denso
 
RUNKO                  

Runko Kromi-Molybeeni pulverimaalattu
Takarunko Alumiini  
Ohjaustanko Alumiininen Ø 28/22mm
Etujousitus WP USD Ø 48 mm
Takajousi WP Mono
Jousitusmatka etu/taka 200/210 mm
Etujarru 2x levyjarru Ø 305mm Brembon 4-mäntäpuristimet radiaalisesti kiinnitettynä.
Takajarru levyjarru Ø 240 mm Brembon 2-mäntäpuristimella
Etu/takavanne 3,50-17" 5,5-17"
Etu/takarengas 120/70-17", 180/55-17"
Ketju 525 X-rengas
Äänenvaimennin Ttuplavaimentimet ruostumatonta terästä varustettuna katalysaattoreilla
Ohjauskulma 64,6°
Akseliväli 1510±10 mm
Maavara  190 mm
Istumarkorkeus 865 mm
Polttoainetankki Noin 17,5 L
Paino (Ready to race, ilman polttoainetta) Noin 191 kg
Hinta 15 700 €
 
Back
Ylös