KTM 990 SUPERDUKE -07 modausta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valexi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ärrässä on erilaiset nokat, voipi ennakko olla perseellään. Kokeilemalla selviää, ei kai sitä pannua hajalle tuolla saa..

Ärrässä on erilaiset nokat, voipi ennakko olla perseellään. Kokeilemalla selviää, ei kai sitä pannua hajalle tuolla saa..

Jaa? Samalla osanumerolla kyllä ovat.
http://sparepartsfinder.ktm.com/Page.aspx
Koodi:
2007 > 990 SUPER DUKE R (EU) > TIMING DRIVE
1 *	61136010000	CAMSHAFT OUTLET FRONT	1
2 *	61136009000	CAMSHAFT INTAKE FRONT	1
3 *	61136109000	CAMSHAFT INTAKE REAR	1
4 *	61136110000	CAMSHAFT OUTLET REAR	1

2007 > 990 SUPER DUKE ORANGE (EU) > TIMING DRIVE
1 *	61136010000	CAMSHAFT OUTLET FRONT	1
2 *	61136009000	CAMSHAFT INTAKE FRONT	1
3 *	61136109000	CAMSHAFT INTAKE REAR	1
4 *	61136110000	CAMSHAFT OUTLET REAR	1

Innovatella olisi dual lambda versio myynnissä. Hinta on vaan hieman suolainen... Pitää katsoa, jos jostakin saisi tuon halvemmalla.
http://www.innovatemotorsports.com/products/dlg1.php

Säädettävissä analog output 0-5v lineaarisesti omalle ECUlle. Duken ECU syö jännitettä 0-1v lambda arvoa.

LC8 korjausoppaan mukaan:
Lambda control: A lambda probe (one probe per cylinder) is used to find the ideal fuel/air ratio for the best possible combustion (at a mixture ratio of 1 kg fuel and 14.7 kg air). The catalytic converter installed in the exhaust can operate at maximum efficiency (at a maximum conversion rate).

The goal is to obtain the maximum lambda 1 air ratio, i.e. to make the air volume actually drawn in by the engine equivalent to the air volume theoretically required (to burn the quantity of injected fuel).

If the quantity of drawn-in air is smaller (i.e. air deficiency), the mixture is rich (lambda less than 1). If the quantity of drawn-in air is greater (i.e. excess air), the mixture is lean (lambda greater than 1).

Eli 0-5500rpm alueella yritetään saavuttaa lambda arvoksi tuo 1.

Mitä se voltteina sitten tarkoittaa? Korjausoppaasta löytyy:
The higher the difference in the oxygen level, the greater the voltage; the lambda probe voltage can lie between 0 and 1 volt in operation. Normally the lambda probe voltage will fall between 0.2 volt for a lean combustion and approx. 0.8 volt for a rich combustion.

Eli optimiarvo olisi varmaan se 0.5v? Sen säätö onnistuu Innovaten logworks ohjelmalla mittariin:
innovate.PNG

0v on lambda 0.5 ja 1v on lambda 1.5. Silloin 0.5v = lambda 1

Onkohan tuo nokkahommeli vaan sitten vanhoissa romuissa kuten mulla 05. Näissä vuosimalleissa käsittääkseni ainakin eri kokoiset venttiilit ärrässä ja luonnollisesti erilainen kansi. Ilmeisesti nokat on myös jyrkemmät. Olet näemmä todenteolla perehtynyt tuohon lambda jännitteeseen, hyvää tietoa jos jaksan itse investoida myöhemmin. Oma karttapäivitys pelovaa siten että monttu hävisi 7500rpm kohdalta, mutta mopo on nykivämpi tasakaasulla ajettaessa 3500-4000rpm. Voi johtua myös siitä että mulla on 2nd läpät vielä paikallaan ja kartta on tehty ilman. Kuhan pääsen vkonlopuksi kotiin niin joutuu kokeilee ilman läppiä.

Mulla on samat modit kun ketjun alottajalla mutta 2-1 putki ja toisioläppien akselit poistettu kokonaan. Tarkotus olis viedä pyörä säädettäväksi keväällä. Yks juttu mikä kannattaa tarkistaa on huohotinlinjassa oleva 1 suuntaventtiili(alumiininen), sen sisällä oleva tiiviste saattaa olla murentunut ja tukkia huohotuslinjaa.

@eepra Laitahan päivitystä, jos kerkeät käydä säädättämässä ennen minua. Kiinnostaa millaiset luvut tulee tauluun. (Jos siis penkissä säädetään). Itse en kerkeä säädätykseen ainakaan kolmeen viikkoon työkiireiden vuoksi. :sad:

@eepra Laitahan päivitystä, jos kerkeät käydä säädättämässä ennen minua. Kiinnostaa millaiset luvut tulee tauluun. (Jos siis penkissä säädetään). Itse en kerkeä säädätykseen ainakaan kolmeen viikkoon työkiireiden vuoksi. :sad:

Mä ostin talvella vastaavilla modeilla kuin ketjun aloittajalla olevan pyörän jossa oli Tune-Eculla ladattu johonkin toiseen pyörään tehty kartta(kuitenkin vastaavat modit) Oli laihalla hitusen kokoalueella, säädätin Bike Doctorilla nyt loppu talvesta ja takaselta irtos noin 118,5hv & 96nm. Vääntöä on alhaalta saakka mukavasti.

Viimeksi muokattu:
^kuulostaa vaatimattomalle, kun minun pyörästä on penkkipaperi pelkällä slipareilla, akran kartalla ja sasin poistolla 121hv/103Nm. Toki penkeissä voi olla isoja eroja.

^kuulostaa vaatimattomalle, kun minun pyörästä on penkkipaperi pelkällä slipareilla, akran kartalla ja sasin poistolla 121hv/103Nm. Toki penkeissä voi olla isoja eroja.

Penkeissä on isoja eroja ja siksi penkkejä ei pidä verrata keskenään vaan ainut vertailukelponen tulos on samassa penkissä samana päivänä ajetut vedot ennen ja jälkeen muutosten. Kaikki muu on vain suuntaa antavaa. En oikein usko, että tehot pelkällä sliparilla ja säädöllä kasvaisi n. 15%. Vakionahan tuossa on tehtaan ilmoituksen mukaan n. 105hp/88Nm takasella. Eihän tuo tietenkään mahdotonta ole.

Edit. Kun katselette niitä dynolappuja niin älkää katsoko sitä huippua vaan vääntökäyrän muotoa ja AFR-käyrää. (Jos AFR-käyrää ei penkistä saa, menkää toiselle pajalle). Jos vääntökäyrässä tai etenkin AFR-käyrässä on epämääräistä heittelyä, ei säätötyötä ole tehty kunnolla tai pyörässä on jotain vikaa tai bensapuoli ei riitä ko. kamppeille. Tämä siis noin yleisohjeena.

Penkeissä on isoja eroja ja siksi penkkejä ei pidä verrata keskenään vaan ainut vertailukelponen tulos on samassa penkissä samana päivänä ajetut vedot ennen ja jälkeen muutosten. Kaikki muu on vain suuntaa antavaa. En oikein usko, että tehot pelkällä sliparilla ja säädöllä kasvaisi n. 15%. Vakionahan tuossa on tehtaan ilmoituksen mukaan n. 105hp/88Nm takasella

Penkeissä on tosiaan eroja, isojakin. Minä en myöskään usko noin huimaan tehon ja väännön kasvuun slipareilla sekä säädöllä sillä tuon ilmansuodattimen vaihdolla on kaikkien lähteiden mukaan huima vaikutus.

Wilipedia: Tarkoitatko Akra kartalla sitä yleis ohjelmaa jonka dealerit laittaa aina kun vaihdetaan sliparit ilman oikeaa säätöä ja penkkausta?

Bike Doctorilla sanoivat tuon olevan täysin normaali tulos heidän penkissä vastaavilla modeilla tehdyille mopoille.
Tuo penkki ei kaiketi lahja heppoja anna, tiedä sitten..katotaas onnistuinko liittään lapun tähän.

Ajettavuushan tässä tärkeintä on sitten loppujen lopuks eikä se 2hv tai 4nm parempi luku lapulla.

Liitetiedostot

• image.jpg
    image.jpg
    19,1 KB · Katselut: 83
Viimeksi muokattu:
Penkeissä on tosiaan eroja, isojakin. Minä en myöskään usko noin huimaan tehon ja väännön kasvuun slipareilla sekä säädöllä sillä tuon ilmansuodattimen vaihdolla on kaikkien lähteiden mukaan huima vaikutus.

Bike Doctorilla sanoivat tuon olevan täysin normaali tulos heidän penkissä vastaavilla modeilla tehdyille mopoille.
Tuo penkki ei kaiketi lahja heppoja anna, tiedä sitten..katotaas onnistuinko liittään lapun tähän.

Ajettavuushan tässä tärkeintä on sitten loppujen lopuks eikä se 2hv tai 4nm parempi luku lapulla.

Mukavan laakee vääntökäyrä kyllä. Tosin äkkinäisellä saattaa tulla rajotin kiihdytyksissä vastaan aika helposti kun teho nousee rajottimelle asti. :thumbup:

Mukavan laakee vääntökäyrä kyllä. Tosin äkkinäisellä saattaa tulla rajotin kiihdytyksissä vastaan aika helposti kun teho nousee rajottimelle asti. :thumbup:

Jep, nyt on kiinni 16/40 rattaat, shifteri ois kova juttu :D

Millasia quick shiftereitä porukalla käytössä näissä ja onko jokin valmistaja jonka kamppet ei kunnolla pelaa?

Tuohon karttaan en osaa sanoa kun käppyrä on edellisen omistajan penkittämä. Mopo on minun käsissä muuttunut täysin, joten verrokkia en nyt pysty antamaan muuten kun persdynolla, kun oma rojekti on kesken siinä määrin etten vie keskeneräisiä penkkiin. On mulla toki se ruiskussa ollut kartta tallessa jos kiinnostaa.

Wilipedia: Tarkoitatko Akra kartalla sitä yleis ohjelmaa jonka dealerit laittaa aina kun vaihdetaan sliparit ilman oikeaa säätöä ja penkkausta?

Ei ole tullut nyt kirjoiteltua tänne, kun on pitänyt ajaa!
Pyörä on toiminut hienosti, Akran kartta sisässä ja kävin Kuopiossa Lekasteelillä penkittämässä pyörän.

Meillä oli Innovaten laajakaistalambda etupytyssä kiinni, josta piti käsin katsoa, kun heillä ei toistaiseksi ollut mahdollisuutta iskeä sitä penkkiin kiinni.

Tässäpä oma käppyrä, näyttäisi että tuolta ihan yläreservistä olisi kutiteltavissa muutama hevoinen lisää, kun sekä vääntökäyrä ja tehokäyrä tekee pienen kuopan.
superduke.jpg

Muttamutta, projektia pukkaa. Koska tuo Innovaten dual lambda on niin kallis, niin ajattelin rakentaa sellaisen itse. Teen Arduinosta alustan ja testailen sillä ensin, näytöksi tulee 16x2, johon tulee kahdelle riville molempien sylinterien AFR arvo.
Tämmöinen:
s-l1000.jpg

Ajattelin, että teen sitten Duken omalle ECU:lle kapeakaistamuunnoksen tuon laajakaistan arvoista.

kuinka paksusta alumiinista teit tuon ilmanputsarin aluslevyn ja mikä rinkula cnc kuvan oikeassa alakulmassa on...??

Back