KTM sähkömx

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uijui
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös tuo aika hengetön laite ole?

Ideana mielenkiintoinen, tuohon luulisi helposti saavan etähallintaa ym tarpeellista asiakaskäyttöä ajatellen.
Koska joku ennakkoluuloton ostaa noita 10kpl ja rupeaa pyörittämään porukoille ja yrityksille elämyspäiviä vaikkapa ylöjärven crossihallissa?
idea3.gif
 
Eikös tuo aika hengetön laite ole?

Ideana mielenkiintoinen, tuohon luulisi helposti saavan etähallintaa ym tarpeellista asiakaskäyttöä ajatellen.
Koska joku ennakkoluuloton ostaa noita 10kpl ja rupeaa pyörittämään porukoille ja yrityksille elämyspäiviä vaikkapa ylöjärven crossihallissa?
idea3.gif
Ei kaikkeen hauskanpitoon tarvita turbo busaa. Jos tuntuu tehottomalle niin silloin rata on väärä. (vrt. supermoto@mikroautorata ja kyykkypyörä@moottorirata)

Sori mutta olet jo vähän myöhässä:
http://www.quantyaparx.fi/
 
Kyllä tollasella ajelis pakollisia ajoja kesällä (talvellakin
blush.gif
).

Pakko käydä koeajaan kun tulee diilereille.

Kyllä kukkikset helisis kun tollasella pommittais meneen.
Olis EKOA!
 
Ei tarvii hommata.

Jos toi on ainoa vaihtoehto muutaman vuoden kuluttua niin siirryn fillariin ennemmin. Sähkömopo... ihan niinku suihinotto, mutta ilman suihinottoa  
tounge.gif
Kannattais ehkä kuitenkin koettaa ennenkö tyrmää pelkkien ennakkoluulojen/asenteiden takia. Veikkaan että tulevaisuudessa sähkömopot tulee olemaan tykimpiä kuin polttomoottorilla varustetut ikinä.
Niimpä.

Puhumattakaan siitä, että noilla vehkeillä pääsee varmastikkin suunnitteleen ratoja/ajamaan semmosiin mestoihin mihin ennen ei ole ollut mitään puhetta äänien vuoksi.
100 varmasti ei päästä ajamaan uusiin paikoihin.
Tämä maa on täynnä kateellisia ja viherpiiperöitä. Suomi on maa jossa kateus on kiimaakin kovempi vietti!

Se sähkömoottorin surinakin häiritsee ja jostakin se öljytippakin voi maahan pudota ja pilata kaikki pohjavedet.
Eikä kannata unohtaa verottajaakaan. Sekin tulee haluamaan omansa jos ei muuten niin xxx€:n hintaisella sähkönkulutusverolapulla.

Anteeksi pessimismini, mutta ei tarvitse kuin katsoa pari vuotta taaksepäin miten "ympäristöystävällisten" dieselautojen kävi...
 
Ei tarvii hommata.

Jos toi on ainoa vaihtoehto muutaman vuoden kuluttua niin siirryn fillariin ennemmin. Sähkömopo... ihan niinku suihinotto, mutta ilman suihinottoa  
tounge.gif
Fillaroinnissahan homma hoidetaan ite, vähän niinkuin käteenvedossa, mutta kypärä päässä.

Sitten kun Keimola asfaltoidaan uudelleen ja siellä sallitaan ajaminen sähkövehkeillä, niin sä voit vemputtaa sinne sillä sun jopolla ja naureskella kuinka naurettavaa puuhaa se radalla ajaminen on.

Naurettavaa hommaa, mielummin taluttaisin aasia uimaräpylät jalassa kuin ajaisin tollasella
Sorry vaan, mutta niin ihanaa kuin Keimolan uudelleen avaaminen olisikin niin se voidaan unohtaa.

Ostoshelvetti ja uudet asunnot valtaavat alueen kohta.
 
Ajatuksen tasolla tuommoinen sähkövekotin kiinnostaa kovasti ja kieli pitkällä odotellut sitä myyntiin. Muutama käytännön asia tosin pistää hankintaa miettimään...
Ensiksi akun kesto, kesällä riittänee, ainakin jos helposti pystyy vaihtamaan akun (ja vara akku ei maksa puolta pyörän hinnasta).

Talvi, Mahtaako pystyä ajamaan puoliakaan luvatusta käyttöajasta?

Huolto. Oman nykyisen nelarin mottiin en ole isompia huoltoja joutunut tekemään, tottakai niitäkin pitkällä aikavälillä edessä. Sähköjen kanssa paininut muutamaan kertaan, mitenhän sähkömopon sähköviat
tounge.gif
? Ketjuja, rattaita, renkaita ja jarruja joutunut kyllä hieromaan. Samat palikat löytyy sähkölaitteestakin. Ilmanputsari on ainoa asia joka äkkiseltään mietittynä jää pois. Eiköhän tuossakin jossainpäin öljyä ole vaihdettavaksi.

Ajopaikat. Tuskin taivas on rajana tälläkään laitteella, ei se mikään polkupörä ole ja pururata varmasti taittuu rullalle kun kahvaa kääntää... Ääntä ei pidä, mutta ei se silti taida tarkoittaa, että missä vain saisi ajaa.
Toki helpompaa löytää paikkoja radoille, mutta tilkun maata se tarvitsee jokatapauksessa.
Itse en maita omista, enkä senpuoleen traktoria/kaivinkonettakaan millä moisen rakentaa. Pyöriä pitäisi varmasti suhteellisen paljon että joku ainakaan kaupallisessa mielessä radan rakentaisi. Harrastajapohjaltahan nämä tähänastikin ovat pyörineet, mutta kummasti rahaa otetaan mieluusti vastaan jos ajella jossain haluaa.

Eli summattuna, ajatuksena erittäin hieno, jos toimii myös talvella ja saisi ajopaikkoja lähelle kaupunkien kieskustoja. pärinää en todellakaan jäisi kaipaamaan.
 
Itse en kaipaa meteliä mopoistani ollenkaan, ajelen tulpat korvilla ja juuri viime viikonloppunakin mietin että miten crossista saisi hiljaisemman. Lähtökohtaisesti tuollainen sähköpeli on kiinnostava. Jaan saman huolen akkukestosta ja vara-akun hinnasta.

Toisekseen, vaikka tiiseri oli mainio, muistutti siinä tehdyt manööverit jotai aikuisille suunattujen thumper minicrossien ja harrastustrialin välimaastoon sijoittuvaa kikkailua. Varmasti kivaa, mutta ei kyllä korvaa sitä mikä nykyisin mielletään motocrossiksi. Rinnalle hyvä vaihtoehto.

Samalla kun katsoo tilastoja, http://www.kihu.fi/faktapankki/lisenssit/ , on vaikea olla yhtymättä aiemmin epäilevästi suhtautuneisiin. En jaksa minäkään uskoa että harrastusmahdollisuudet oleellisesti levenisivät fossiilisten polttoaineiden korvauduttua pienemmillä päästöillä olevilla sähkömopoilla. Harrastajia on liian vähän ja aina löytyy ihmisiä joita tälläinen ärsyttää. Joku vuosi takaisinpäin Ilmailulaitos tai Finnair yritti saada Lavankoa kiinni, koneiden moottorit kuulemma kuluu siitä pölystä. Ja samoilla koneilla lennetään aavikoille...

Pohdin että mikä mahtaa olla suosiotaan nostaneen hiihdon harrastusvälineiden ja erityisesti voiteiden kokonaispäästöjalanjälki. Tuskin ne synteettiset voiteluaineet ihan päästöttömästi syntyy, ja eiköhän niitä muutama rekallinen lumeen hinkata, pohjavesialueillakin.

Menee off-topikiksi, mutta koko ajan on yleinen ilmapiiri karkaamassa tuohon suuntaan, laji tai asia kerrallaan ilmastoalttarilla kapuloita rattaisiin. Isossa kuvassa hyvä asia, mutta käytännön toimenpiteet yleensä kokonaisuuden kannalta lähes hyödyttömiä eleitä.
 
Käytiin testaa tuosta KTM Freeride E-XC sähkö kotaria ja olihan se aika veikeä laite, ääntä ei kuulu juuri lainkaan.

Vääntöä on instant, eli siitä se ei jää kiinni. Range vain lyhyt vielä vaikka uudessa ensi vuoden -18 mallissa sitäkin on jo saatu pidennettyä. Mielenkiinnolla seurataan kehittymistä.

Tässä koeajolta pikku pätkä vielä jakoon:

https://youtu.be/rgFOzSxeHc8
 
Monesti tuota aiempaa Freerideä ajaneena. Se ei kilpaile oikeiden pelien kanssa. Teho, alusta, jarrut, melkein kaikki on riittämättömät. Uudesta en osaa sanoa.

Ainakin yksi varteenotettavan oloinen pelikin on jo markkinoilla, Alta Motors Redshift MXR https://www.altamotors.co/redshiftmxr/

Jenkit osaa tietty markkinoinnin, joten onko tuo oikeasti niin hyvä - sitä ei voi tietää ennenkuin kokeilee. Yritin jo ostaa tuollaisen, mutta Alta aloittaa Euroopan valloittamisen vasta 2020.
 
Onkohan KTM Freeride E-XC:ssa tapahtunut mitään kehitystä sitten vuoden 2018 esim. akunkestossa? Ja montako vuotta akku mahtaa edes kestää hyvänä jos harvakseltaan ajelee.
 
Eipä juuri. Kai se akku kestää jos pitää storage latauksessa eikä ajovalmiina, luulisin, mutta onhan se vähän työlästä.

Muutenkin vähän lelu ja sopinee jollekkin 60kg kuskille. Hintahan on ihan älytön suhteessa ominaisuuksiin. Joku 6000€ olis dopiva hinta tuon tasoisesta uutena.

Stark vaikuttaa oikealta mx pyörältä ja hinta about samoissa mutta nehän on työntäny toimituksia vuodella eteenpäin jonnekin 2024 osastolle ..
 
Freeridesta taitaa olla sekä MX että enskamalli. Onkohan Starkilta tulossa jossain vaiheessa myös enduro?
 
Freeridesta on molemmat versiot mutta ero on kai lähinnä tieliikennelaillisuudessa. Muuten aika kevytrakenteinen peli mutta kun sitä kohtelee enskan ja trialin välimuotona, toimii isonkin miehen alla. Kytkimettömyys toki rajoittaa triluttelua aika paljon.

Vargista on lupailtu enskamallia mutta odotellaan nyt että saisi edes sen krossin.
 
Back
Ylös