Kuinka käytät on/off-bensahanaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yömaha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuinka käytät ON/OFF-bensahanaa? -

  • Laitan hanan OFF-asentoon lyhyidenkin taukojen ajaksi

    Ääniä: 6 21,4%
  • Laitan hanan OFF-asentoon pyörän seisoessa esim. yön yli

    Ääniä: 2 7,1%
  • Käytän OFF-asentoa vain, jos tiedän että pyörä seisoo vähintään vuorokausia

    Ääniä: 1 3,6%
  • Käytän OFF-asentoa vain talvi- tms. seisonnan aikana

    Ääniä: 3 10,7%
  • En sulje hanaa koskaan, se on aina ON tai RES-asennossa

    Ääniä: 6 21,4%
  • Minulla on alipaineella toimiva bensansyöttö, eli OFF-asentoa ei ole

    Ääniä: 10 35,7%

  • Ääniä yhteensä
    28
Kyllä se vanhuksessa kiinni pitää laittaa aina ku selän kääntää. Tiiä millon joku letku rapsahtaa poikki tms. hazardi.
Ja lähtiessä petrooli pumppu kyllä ilmottaa iloisella naputuksella jos hana on jääny kiinni.

Keväällä piti vaihtaa kohokammioitten tiivisteet ku vuosivat. Joku vanhanliiton mopomies meinas että pitää talvisin käyttää hanat auki ettei pääse kuivumaan ja tiivisteet hapristuun.
Tuleehan sitä kuitenki käyteltyä kaljoissaan aina pimeinä talvi-iltoina että pysyy kunnossa
sport05.gif
 
vielä kun oli hana niin aina laitoin off asentoon kun pyörän pysäytin. jytärillä oli paha tapa jumittaa toisen kaasarin kohoa pohjaan jolloin kaasari jäi tulvimaan
 
Kyllä se hana tuli aina kiinni laitettua vaikka pyörä olisi seissyt vain tunnin.Mutta nykyään ei tarvi hanaa koskea.
 
Kawan zx10r ei ole hanaa,mutta mun "harraste pyörässä",eli Z1 900 Kawa,hana on kiinni kun ei ajeta.
cool.gif
 
Hana auki yleensä, erikoistapauksissa eli sillon ku muistaa ennen pitempää seisonta-aikaa nii hana off-asentoon. Talvisäilytyksessä hana kiinni.
Toimii paremmin yleensä auki ku on isompi todennäköisyys että se on auki myös parin kilsan jälkeen liikennevaloissaki.
 
Sitten varmaan hanaan koskisin, jos pyörä kävisi pötköllään. Enpä ole keksinyt syytä, miksi sitä pitäisi huvikseen ruuvailla, edes talvella. Kurjaa yrittää muistaa hana avata kun käy pyörää käyttelemässä.
 
Ensimmäisen kerran kun rupes motarin vasemmalla kaistalla hyytymään on hana pysynyt kesät ja talvet RES asennossa.
 
Jammussa kun hana on siis siel tankin alla mihin ei pääse käsiksi niin empä siihen koske, mutta silloin kun omistin kevarin niin laitoin ihan varkaiden varalle sen aina yöksi kiinni ja yhtenä aamuna se olikin pelastanut sillä pyörä löytyi kahden kilometrin päästä kun oli bensa letkusta loppunut =) huonoja varkaita . . .
 
Pitää varmaan opetella ensin käyttämään tota bensahanaa.
tounge.gif
Noeeii yöksi olis ainakin hyvä opetella tuo sulkeminen.
 
Wanhoja Pemareita ja Kutseja ajaessa laitan hanat Off-asentoon jopa kahvitauoilla.
Kuluneet neulat ja kohotiivisteet saattaa muuten päästää pensaa kaasariin että saattaa kaasarit tulvia, siis Pemareissa.
Kutsissa on taas Dellortot jotka on kymmenen kertaa kehittyneemmät ja paremmat kaasarit kuin Pemarien Pingit, (siis Bing-kaasarit).
 
Ihan sellainen turvallisuuskommentti, että välttäkää sellaisia tilanteita, joissa koneelta loppuu kakku, vaikkapa kesken ohituksen.  Ekassa pyörässä oli hana ja tapana ajaa huolettomasti varatankkia 'vasten', kun sen jälkeen pääsee aina tankille ilman mopon työntämistä.

Erään kerran sitten piti taas käydä tankilla ennenkuin köhäisee, mutta kun sillä ollut niin väliä, ni toki tuo taas unohtui.... Edessä kaksi autoa ja näiden edessä täyspitkä rekka. Kauempana vastaan tuli niinikään rekka, mutta joistain uskoin ehtiväni ohi heittämällä, mutta juuri siinä rekan kohdilla kone alkoikin yskiä ja sammui totaalisesti nupin kohdilla. Rekan eteenkään voinnut vetää ja vastaantuleva rekka oli hetkessä jo niin lähellä, ettei keskiviivaa kummempaa pakopaikkaa löytynyt. Oli oikeasti aika vittumainen tilanne joutua kahden erisuuntiin kulkevien rekkojen väliin ja näiden mentyä meinasin vielä vetää niiden kahden takaa tulleen auton eteen, kun hinku tien sivuun oli sattuneesta syystä aika kova. Että on teillä mikä hana tahansa, niin pitäkää huoli, ettei kakku lopu kertaakaan kesken ajon.
 
Toisessa bensapumppu, toisessa alipainehana, mutta molemmat offilla viikkoa pidemmät ajat. Tuommoinen alipainehana saattaa muuten aukiasennossa vuotaa akselitiivisteestä, nimimerkillä kokemusta on.:Bensaa ei valu kaasareille, vaan sitä tulee ulos koneen päälle.
 
Herätelläänpä ketjua yli neljän vuoden hiljaisuuden jälkeen, niin saadaan uusiakin käyttäjiä kartoitetuksi.

Itsellä on taas perinteisellä ON/OFF/RES -hanalla oleva pyörä ja yön ajaksi suljen. Kyllähän se pari kertaa taisi taas viime kesänä kiinni uhohtua ajoon lähtiessä ja sitten vähän ajan päästä piti ihmetellä, että mikäs nyt... :p
 
Back
Ylös