• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuinka kyykkyjä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wen74
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Wen74

New member
Olen kevään aikana vaihtamassa pyörää ja haen suhteellisen sporttista pyörää vaikken aivan raaseria kuitenkaan. Kun olen aikani speksejä lueskellut, niin ainakin kolme mallia tuntuu nousevan esiin. Toisissa on puolensa ja toisissa toiset, mutta kysyn nyt arvioita ajoasennon ja siitä johtuvan väsymisen suhteen, kun sitä on koeajolla vaikea arvioida.

Eli vaihtoehdot ovat tällä hetkellä:
- Suzuki SV1000S
- Kawasakai ZX9R 98+
- Honda Fireblade 929/954

Kuinka tiukkaa noilla on ajaa pitempää matkaa? En varmaan tule keskimäärin ajamaan paljoa yli 200km lenkkejä kerralla, mutta onko pitempi edes mahdollinen? Rupeaako ruuhkassa ranteet jomottamaan?

Olen 185 pitkä ja laiha eli takapuolessa ei juuri pehmustetta ole..

Kiitos.

sanoi:
- Suzuki SV1000S

Noista 2003 malli on jotenkin kyykky, mutta ei tosiaan mikään äärimmäinen. Siinä penkki aika korkealla, josta tulee sitten etukeno ajoasento. Uudemmissa malleissa aika paljon pystympi asento taasen.

Ei toi -03:sen penkki myöskään mikään ääri ole, ihan lepposana matkamopona toimii myös.

SVssä on menestyksellä käytetty krossitankoa jolloin ajo-asento on mukavampi. letkut joutuu uusimaan kun eivät muuten riitä.

Honda on varmasti kyykyin ja sv tilavin. Kawa siltä väliltä. Hondan ajettavuutta ja ajoasentoa on kyllä mm. Biken testeissä kehuttu. Sv voisi pitkälle kuskille olla kuitenkin paras.

Itse olen 189cm pitkä ja hinkkasin tuolla CBR929:llä n 60tkm yhteensä. Tilaa on yllättävän hyvin. Satula on kuitekin melkoisen "haastava" pitkällä matkalla, kuten myös nykyisessä pyörässäni 1000RR:ssä.
Ranteet eivät siis ole se rasiintuvin kohta 929RR tai 1000RR:ää ajaessa, vaan takapuoli.

sanoi:
Toisissa on puolensa ja toisissa toiset, mutta kysyn nyt arvioita ajoasennon ja siitä johtuvan väsymisen suhteen, kun sitä on koeajolla vaikea arvioida.
No itse asiassa sitä on vielä vaikeampi arvioida toisten kokemuksia kyselemällä, koska se itse kunkin omaperstuntuma on erilainen, vaikka pituuskin olisi sama.

Eli sitä ajoasennon sopivuutta ja mukavuutta ei voi oikein muuten arvioida kuin just koeistumalla ja koeajamalla. Se väsymisen tunne tulee sitten vasta päivän ajelun jälkeen tai myöhemmin. Sitäpaitsi jollakin toisella väsyy tai kipeytyy paikat, jollakin toisella taas ei.
Nuokin vaihtoehdot ovat kuitenkin aikalailla samanlaisia, eli se mopon valinta noista vaihtoehdoista kannattaa tehdä muiden ominaisuuksien perusteella ja sitten koeistua/koeajaa. Oma kroppa kyllä tottuu erilaiseen ajoasentoon yllättävän hyvin.

Jos esim. tuon 9R:n melko leppoisa ajoasento (ainakin 180cm asti) aiheuttaa jomotusta ja kolotusta (ajettaessa sitä sen omimmassa ympäristössä eli maanteillä min. 80km/h), silloin tilanne ei muuttu olennaisesti noihin kahteen muuhun siirtymällä. Silloin lääkkeeksi kannattaa ehkä etsiä jotain ihan muuta, esim. jotain vatsa- ja selkälihaksia vahvistavaa liikuntaa sekä käsille rankempaa työtä. Tai sitten joku ihan erityyppinen kulkupeli.

Sitäpaitsi noihinkin saa erilaisia satuloita, korkeampia tankoja ja cliparien nostajia, joten mopotin mukavuuden ja ajoasennon myöhempi hienosäätö on mahdollista. Eli eikun valitsemaan vaan se mopotti, joka noin muuten eniten miellyttää, ja jonka ajoasento tuntuu parhaalta sillä OMAperstuntumalla.

Olen kevään aikana vaihtamassa pyörää ja haen suhteellisen sporttista pyörää vaikken aivan raaseria kuitenkaan. Kun olen aikani speksejä lueskellut, niin ainakin kolme mallia tuntuu nousevan esiin. Toisissa on puolensa ja toisissa toiset, mutta kysyn nyt arvioita ajoasennon ja siitä johtuvan väsymisen suhteen, kun sitä on koeajolla vaikea arvioida.

Eli vaihtoehdot ovat tällä hetkellä:
- Suzuki SV1000S
- Kawasakai ZX9R 98+
- Honda Fireblade 929/954

Kuinka tiukkaa noilla on ajaa pitempää matkaa? En varmaan tule keskimäärin ajamaan paljoa yli 200km lenkkejä kerralla, mutta onko pitempi edes mahdollinen? Rupeaako ruuhkassa ranteet jomottamaan?

Olen 185 pitkä ja laiha eli takapuolessa ei juuri pehmustetta ole..

Kiitos.
Käyppä lukemassa Kawatalkin 9R-topikki ja lue mitä mieltä omistajat ovat pyörästään.
wink.gif

Back