Kuinka moni ajaa ilman kaskoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuinka moni ajaa ilman kaskoa? -

  • Kasko on kyllä

    Ääniä: 2 66,7%
  • Pyörässäni on osakasko tms välimalli

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ei ole kaskoja. Lompsaa kaivetaan jos jotain käy

    Ääniä: 1 33,3%

  • Ääniä yhteensä
    3

wekkuli

New member
Tuosta turvan päätöksestä rajata ratalippojen korvauksia käynnistyi minulla funtsiminen sen suhteen, josko pistäisi kokonaan kaskon pois. Lähes kymmenen vuotta on motoiltu ja aina kaskolla, enkä vielä kertaakaan ole sieltä mitään saanut, niin mieleen on tullut että onkohan se nyt niin tarpeellinen. Ja jos todennäköisimmässä lippauspaikassa (=rata) ei kuitenkaan tule korvauksia, niin onko väliä...?

Joka tapauksessa jos lipat tulee, saa pulittaa omavastuita ja muiden vahingot & henkilövahingot tulevat kuitenkin maksuun pakollisesta liikennevakuutuksesta. Ja kun moto ei ole mikään 100%-välttämättömyys, eli ilmankin pärjää niin miksi maksan edelleen kaskoa? Se on vain kasa metallia ja muovia?
 
Varkaus+hirvi+palovakuutus eli osakasko.

2 ensimmäistä kautta ajelin täyskaskolla: vuosi maksoi ~780e
Nyt vaihdoin tuohon osakaskoon ja vuosi maksaa ~150e
 
If osakasko joka kattaa nää:
Autopalveluplusturva
Varkausturva
Ilkivaltaturva
Hirviturva
Paloturva
Vastuuturva ulkomaille
Oikeusturva
Liikennevakuutus

kawa ER-5 , ikää 25, mies, tre osakasko makso vajaa 70e vuodessa liikennevakuutuksen päälle.
 
Mopo ei ole ihan viellä oma vaan rahoitus yhtiön sen jälkeen
nixweiss.gif
 
Minulla kasko roikkuu tallin seinällä (alkuperäiset mustaharmaat katteet + tankki).
smile_org.gif
 
Järkevämpäähän olisi vaan tallettaa sen vakuutusmaksun verran joka vuosi johonkin rahastoon/säästötilille, josta sitten tarvittaessa niitä lippoja makselee. Vakuutusyhtiöiden tehtävänä on kuitenkin tuottaa voittoa, ja ne ilmanmuuta ottavat "omansa pois" tuosta välistä. Ongelma tietty siinä, että heität parin vuoden sisällä mopon lunariin / olet erityisen tapaturma-altis, jolloin voi olla jopa kannattavampaa pitää se kasko  
biggrin.gif
 
Pelkällä liikennevakuutuksella mennään ja sillä käytännöllä on jo muutaman pyörän hinta säästetty vuosikymmenten aikana.
 
jos harrastaa tätä vähänkin pitempään, eli tietää ajavansa enemmän kuin kesän kaksi, niin eipä sitä kannata pitää. kannattavuus oikeastaan voi arvioitua sen mukaan, että jos pyörä on joku ducatin kallis malli, niin kannattaahan se ottaa, kun peili maksaa 500euroa, mutta jos on joku perushonda, jonka ostohinta on alle 9000euroa, niin eipä kannata, kun osaa on jokapaikka täynnä. ja juuri tuo mainittu pyöränhinnan säästäminen on totta muutamassa vuodessa.

kannattaa siis laskea asia esim näin, että pyöräni arvo on 8000euroa. jos kasko maksaa tonnin, jos kaadun pyörän vähän enemmänkin, niin sen voi myydä esim 4000eurolla helposti. mahdollinen tappio 3000euroa.

toinen ongelma kaskossa on se, että moni kaskokuski luulee, että se jotenkin lisää ihmiskehon kestävyyttä jos on kasko. nämä samat ovat aina huolissaan siitä, että ei uskalla ajaa jos pyörälle käy jotain.
 
Mopon hinta alle 3k€ joten ei tarvetta kuin pakolliselle liikennevakuutukselle. Osakaskon otin pois kun muutin omakotitaloon ja säilyttelen omassa tallissa kun ei ole ajossa.

Osakaskossa se varastamisen ja palamisen todennäköisyys on varsinkin oman tallin myötä tullut aika pieneksi. Hirvien varalta jotenkin ajattelen että se pyörä siinä kohtaa pienin murhe jos kohdalle osuu. Tämä siis vaikka pyöräni olisi sen 10k€ arvoinen. Kuitenkaan kun ei tule mitään suuremmin reissattua pyörällä, vaan lähinnä arkiajot hoidettua kesäisin.  
062802moto_prv.gif
 
on vähän spesiaali vakuutusdiili (vajaan 10.000 pelissä liikenne+täyskasko alle 450 euroa / vuosi) niin on molemmat. Muuten ei varmaankaan olisi kuin osakasko.
 
Täyskasko on, ite jos pelkästään ajaisi niin vaihtaisin osakaskoon, tuon täyskaskon kanssa voi sitten lainailla mopoa kavereille ilman pelkoa välien rikkoutumisesta mahdollisessa vahinkotilanteessa. Itse jos ottaisi lipat tms. niin todennäköisesti mopon vahingot eivät olisi suurin huolenaihe.....
 
Toistaiseksi mennään osakaskon voimin. Katsotaan tilannetta uudelleen ensi viikolla, kun tod. näk. pyörä vaihtuu.
062802jumpie_prv.gif
Varmaan siirrytään kaskollisten leiriin.
 
Riippuu niin paljon ajoneuvon arvosta.. missään 2ke mopossa täyskaskossa ei ole järkeä, mutta moniko ostaa uuden 20ke kyykkypyörän ja ajaa ilman kaskoa.. tuskin kukaan.

Täyskasko on myös hyvä olla jos suuntaa pohjoismaiden ulkopuolelle, siellä ei osakasko (varkaus..) ole voimassa, ainaskaan fenniassa
 
Pelkkä liikenne ollu jo viimeset 6 vuotta.
Riitti kun X4:ssa oli kasko niiiiin tähtitieteellinen sillon joskus aikoinaan, et irtisanoin koko homman ja nykymopo sen verran vanha, et jos lähetään "kyntää", niin sit siitä tulee "pakkausmuoviton"  
tounge.gif

Tapaturmavakuutus on ainot, mitä pidän suht "korkeena", jos jotain sattuu, niin noita romuja saa aina rahalla, mut omia "varaosia" ei  
lookaround_orig.gif
 
Back
Ylös