Kuinka pitkään ketju on "uusi"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jannu

New member
Päätin lyhentää välityksiä R1:stä (2008), koska nykyiset ovat aivan liian pitkät. En ymmärrä mitä järkeä on laittaa välitykset, jossa pyörä kulkee ykkösellä jotain 160 km/h, mutta ei jaksa vääntää ruuhkassa yhtään
nixweiss.gif
.

Pyörällä on nyt ajettu 800 km, joten ajattelin ketjujen oleva vielä ns. uudet ja istuvan uusillekin rattaille/rattaalle vielä ihan ok. Onkohan näin? Jos ketjut kuluvat vähän nopeammin, niin ei väliä. Kaupasta saa uusia. Mutta jos heti alussa alkaa jurnuttamaan, niin mietin vielä uudelleen.
 
Ehkä välitysten järki on siinä että R1:stä ei ole tarkoitettu ruuhka-ajoon..
 
Kiitokset. Eli pienempää ainakin eteen.

"
Ehkä välitysten järki on siinä että R1:stä ei ole tarkoitettu ruuhka-ajoon.."
No, keulimenkaan ei ole kivaa nykyisillä välityksillä. Ei pyörää ole kyllä tuohonkaan "tehty"
biggrin.gif
.
 
Tästäkin on varmaan jo jauhettu moneen kertaan, mutta paljonkohan kannattaa muuttaa? Nopeasti laskellen -1 eteen tekee vasta noin 6 % muutokset (1/17). Eteen -2?

Tuolta meinasin Renthalit tilailla. Hintaa on kyllä sen verta vähän, että voisi oikeastaan tilailla useampaakin kokoa.  R1:sen vakioketju on vissiin tuo 530?

Iso käsi jo etukäteen
 
Chain Gangin sivuilta näppärä excel taulukko...

Tuohon kun jaksaa naputella pyörän tiedot niin ei tarvitse pähkäillä noiden ratastusten vaikutusta?
 
Eturattaita kannattaa muutenkin vaihtaa "kesken matkan", nehän siinä ensimmäisenä kuluu ja sitten alkaa kuluttaa muita osia.
 
yleensäkkään koko sporttipyörän laatikossa ei ole mitään järkeä kadulle, koska ykkönen on liian pitkä ja kutonen liian lyhyt. ykkönen pitäs olla lyhyempi ja kutonen pitempi.
 
Meinasin jo tilata rattaita: eteen 15 ja 16 sekä taakse 47. Nyt kumminkin Renthalia näyttää saavan "Silver":inä ja "Hard Anodized" malleina (kts. esim. yllä oleva linkki). Luulisin tuon Silverin olevan kromattua/kiilloitettua terästä hopean sijaan, mutta tuo anodisoitu on vissiin alumiiniä. Miten kestää anodisoitu lätkä käytännössä? Oksidihan kestää varmaan vaikka mitä, mutta sen kulumisen jälkeen alkkari lähtee varmaan aika äkäisesti? Mitähän muita etuja/haittoja tuolla alumiinilätkällä saadaan? Kevyempihän se nyt tietty on...
 
Molemmat ovat alumiiniä, ehdottomasti kannattaa ostaa hard anodised joka kyllä oikein huollettuna pitäsi kestää erittäin hyvin.
 
Tietääkö kukaan saako uudet ketjut olla hiukan "kierot"? Ketjun vaihdon jälkeen laitoin pyörän keskituelle ja pyörän jauhamaan tyhjäkäynnillä. Ketjussa on selvästi yhdessä kohtaa loiva u-mallinen kohta sivuttaissuunnassa (noin 10cm jousilenkistä). Vetäytyvätkö nämä ketjut käytössä suoriksi vai pitäisikö tuo oikoa ennen kunnon ajoa?

Lyhensin ketjuja kahdella palalla, ensin rälläköin toisen puolen tapit sileiksi jonka jälkeen löin tapit läpi. Onko ketju voinut saada tässä kipeää?

Vaihdoin samalla rattaat eteen ja taakse.
 
Molemmat ovat alumiiniä, ehdottomasti kannattaa ostaa hard anodised joka kyllä oikein huollettuna pitäsi kestää erittäin hyvin.
No perhana! En lukenut tätä vaan ajattelin tuon silverin olevan tietty terästä ja tilasin ne jo. Nyt on jo kädessä alkkarilätkä... Kestääkö tuo mitään? Onko ihan voita? Lukee ainakin, että erityisen "wear resistant" seosta ovat kuitenkin... Etulätkät ovat sentään kovaa tavaraa.
 
Vaihtelin lätyt alle tänään. Pisti vähän silmään, että alkuperäisessä eturattaassa oli ilmeisesti jotain hienompaakin. Ratas oli siis hemmetin paksu, ja minä veikkaisin tuon liittyvän jotenkin äänen vaimentamiseen
nixweiss.gif
. Oisko noin?

Laitoin nyt 47 (+2) ja 15 (-2). Muutos on siis 18%, mikä on kyllä aika paljon. Aikas jees tuollaiseen normipyöritykseen, mutta saattaapi olla jo vähän lyhyt. No, nyt on rattaita (tilasin siis 16 piikkisenkin) mitä voi vaihdella.

Kiihtyy kyllä tuolla aikas perhanasti  
biggrin.gif
ja keula nousee kyllä aika vaivihkaakin.
 
Lisäajelujen jälkeen pakko lisätä, että kyllä muuttui aika hemmetin hauskaksi peliksi. Kuussatasen veikeis ja leikkimäisyys, mutta pienellä lisäkäännöllä löytyy se tonnisen ylitarjonta. Jälkimmäistä posiitivisena ja sitä on nykyisellään vielä helpommin tarjolla.

Pyörään en ole muuta tehnyt kuin ratastuksen ja jalkatappisarjan (pp-tuuninki). Mielestäni näillä saa pyörästään halvalla paljon omaan käteen sopivamman. Äskeinen ajelureissu oli kyllä yksi hauskimmista, jonka olen yleisillä teillä ajanut
smile_org.gif
.

Tarkistin, että mittari heittää noilla -2 ja +2 rattaillla jo 25%. Eli mittarin oma virhe liene noin 6 %...
 
Jos käsillä kääntelemällä tuntuu selvästi jäykkiä lenkkejä tai jos ketju on venynyt paljon. Venymisen voi todeta kiristysvarojen vähyydestä tai voihan niitä lenkkejä mitata tönärilläkin onko venyneet mutta en nyt osaa sanoa ulkomuistista mittoja. Takaratas jos on paljon kulunut niin ketjutkin on varmaan vaihtokunnossa. Ratashan on kulunut kun piikit ei oo enää suorat vaan ovat selvästi "kallistuneet" vasemmalle eli siis kuluneet vasemmalta puolelta piikkiä kuopalle.
 
Back
Ylös