Kuivakytkin kilkkeet

Deströyer

New member
Tarkoituksena olisi talven aikana päivittää tohon 03-vuoden S4 Monsteriin vähän kytkintä.

Kytkin pitää vielä ihan ok, mutta metakka alkaa olemaan aika infernaalinen (ei sillä etteikö se saisi aina hymynkaretta lärville), ja kellossa / levyissä on aika pahat lovet. Pientä ääntämistä / narinaa myös havaittavissa nopeissa ja näyttävissä lähtötilanteissa, eikös tämä yleensä ole ensioire siitä, että kytkin rupeaa olemaan kohta morjens?

Edellinen omistaja oli aika "bensaa tankkiin ja menoksi"-tyylinen kekkuli ja kertoi ajaneneensa pyörällä pääosin työmatka-ajoa stadissa, joten epäilen että liikennevaloissa on pyörää seisotettu aikalailla kytkin pohjassa. Kyllähän muuten kuivakytkimen käyttöikä pitäisi olla enemmän kuin 15tkm, eikö?

No anyway, mistä osasia halvalla? Kellään mitään hajua Suomen hintatasosta / jotain luotettavaa nettikauppaa esim. Englanti/Saksa-rintamalta. Kun ei nyt ainakaan tunnetuimmilla varaosaputkilla kotimaassa tunnu olevan ihan luettelokamaa...

Vaihtoon menee siis varmaankin levyt (massa+teräs), kello sekä joku vakiota rasakampi painelevy kun tuli tuo avokoppakin hommattua. Millekkään hipo-luistokytkimelle ei ole tarvetta.

Onkos muuten mitään järkeä uusia pelkät levyt kuluneeseen kelloon, vai syökö se uudet levyt samantien?
 
Jos laittaa uudet levyt kuluneeseen kytkimeen, on kestoikä varmaan normaalia lyhyempi.

Minä tilasin joskus desmoworld:stä alulevyt, ei olleet pahanhintaiset. Alulevyille pitää sitten olla kevyempi kello, originaali varmaan tuhoaa alulevyt nopeammin..
nixweiss.gif


Samasta paikasta löytyy muutakin kivaa ja näyttää olevan alennusmyynti päällä, tosin enää huomisen :-)

15tkm kuullostaa ~ok:lta, jos on tosiaan harrastettu paljon stop-n-go liikennettä. Mulla oli samaa ongelmaa, kytkin pelasi hyvin, ei luistanut tms, mutta tosiaan meteli alkoi olemaan aika paha.. samoin liikkeelle lähdettäessä jurisi inhottavasti. (kuluneet hampaat ei liiku niin helposti korissa..)
 
suosittelisin

STM Starterkit 48h

sis. 48hampainen billet kello ja täydellinen 48h sinterlevyt ja teräkset täydsarja

490e /srj.

löytyy suoraan hyllystä
 
siis taasen kerran

olen joutunut vuosien varrella vaihtamaan kellon ja levyt jopa 4000km kohdalla itse tarkalla ajolla ja kytkimen käytöllä päässyt lukemaa 24tkm jolloin välys oli n.1,2mm

helpoimmin org kuivakytkimen saa tuhottuu jos seisoo aina kytkinpohjassa liikennevaloissa ja muutenkin roikkuu kytkimellä
ylösvaihdot aina ilman kytkitä jos mahd. alas vaihdot kytkimen kevennyksellä ei aina pohjaan ja auki.

tehtaan suosittelema max. toleranssi kellon ja levyn välissä on 1,2mm

tuohon mittaan tehtaan omat org osat kuluvat tosi nopeasti

se ei kylläkään tarkoita että se on ajokelvoton mutta mutta

asentamalla uuden org. kellon ja tehtaan org. tai perf. levysetin päätyy toleranssiin välyksessä (0,4-0,8mm)

syy tähän on kellon ja levysettien valmistajien toleranssit eli
huono säkä niin kello max tol ja levyt min tol
jolloin uusillakin osilla tälys jää isoksi

vinkaisu johtuu yleensä levysetin alimmaisista teräksistä(2kpl) ja alimmaisesta massasta , jos uusit ne niin viku vähenee

STM kello 48h ja siihen kuuluvassa levysarjassa on tehtaan hyväksymä toleranssi välykselle 0,05mm

hyvää joulua kaikille jospa pukki tois
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös