Kuljetuskalustosta kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Earthend

New member
Eiköhän tämäkin aihe "edes jollain tavalla liity moottoripyöriin"..

Olisi tarkoitus vaihtaa henkilöauto johonkin 90-luvun taitteen pakettiautoon, jotta pääsis mukavammin noille etäisemmille radoille ajelemaan, ja jos taloon tulee kilvetön peli niin kuljetuskalusto on välttämättömyys. Noista pakuista ei mulla ole käytännössä mitään kokemuksia..

Onkos porukoilla ehdotuksia mitä malleja kannattaisi katsella ja mitä välttää.. mihin mahtuu mopo tai mieluummin 2, ja missä paras hinta/laatusuhde.. Millaset kilsat on jo auttamatta liikaa.. Budjettipakusta kuitenkin puhutaan, ja sillä pitäis ajaa myös päivittäiset ajot
lookaround_orig.gif
 
Vanhasta autosta kun on kysymys, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että se on huollettu ajoissa. Toinen asia on ruoste, ainakin vanhemmat Transitit ruostuvat pahoin jos niitä ei ole hoidettu...

Kilometreillä nyt ei ole niin väliksi, ehkä jos menee reilusti yli 300tkm auto alkaa jo olla aika väsynyt. Tosin jostain 90-luvun alun vehkeistä ei tosiaan tiedä...

Kai VW T4 on henkilöautomaisimpia ajaa ja sellaisessa on kohtuulliset tilatkin. Kaksi Ducatia menee ainakin komeasti perusmalliin, niille on tehty sinne etupyörää varten telineet ja kunnon läpipultatut kiinnityslenkit lattiaan.

Käy katsomassa tarjonta ja osta siistein siihen budjettiin mitä sinulla on. Ei merkkiä kannata liiaksi tuijotella... Kai joku Fiat Ducatokin on ihan ok.

Pikkupakuihin ei tahdo mahtua mopo, mm. Fiat Scudo yms...
 
Kilometreillä nyt ei ole niin väliksi, ehkä jos menee reilusti yli 300tkm auto alkaa jo olla aika väsynyt. Tosin jostain 90-luvun alun vehkeistä ei tosiaan tiedä...
Kilometreistä sen verran, että VW:n ja MB:n isommat dieselit kestävät huollettuna lähes loputtomiin, miljoonan kohdalla mennään parhaimmilla vielä ilman koneremonttia. Alustan komponentit ovat myös mitoitettuja kestämään tarpeeksi, kunhan saa ruosteen pysymään poissa.
 
Omassa Transitissa on vajaa 290 tkm mittarissa, moottorille ei tietääkseni ole tehty mitään ja öljynkulutusta tms. kulumisen merkkejä ei vielä näy. Ehkä repivä kaupunkiajo rasittaa konetta ja voimansiirtoa enemmän, samoin ns. yleisauto ( firman peli, jolla kaikki ajaa, mutta kukaan ei huolla ) saattaa olla aika pommi...

Pyörän kuskaamiseen tarkoitettuja pakua ei välttämättä helposti löydy, monessa kun on matala ylösnouseva takaovi. Nykyistä omaa pakua etsiessäni tuli tämä seikka usein eteen. Transit ja Ducato olivat silloin vaihtoehdot, VW:n hinnat olivat liian suolaisia ja tarjolla olevat vaihtoehdot "karvalakkimalleja" ja Mersut totaalisen tavoittamattomissa
sad_orig.gif


Oma Transit 2,5 vm.95 pitkä/puolikorkea on kompromissi: tilaa on rutkasti, ajettavuus kohtuullinen melutasoa lukuunottamatta, kestävän tuntuinen ja varaosia saa helpolla/halvalla myös tarvikeliikkeistä tai romuttamoista. Haittapuolena kankeus ahtaissa paikoissa ( akseliväli ) ja takavetoisena talvella täysin onneton lumessa etenijä. Ainoa merkki/malli, jossa oli aikanaan edes muutama vaihtoehto tutkittavana ja hinta kohtuullinen.
 
Olis kans tarkotus tossa syksymmällä hommata paku!
Semmosen jutun olen jostai saanut korviini,että vaikkapa saksasta saisi alle -94 diesel pakun tai lava-auton verottomana!!??
Taikka sitte kattos jonku mikä on rekkaroitu kuorma-autoksi ni sais vuosimallista riippumatta verottomana..
wink.gif
 
Oma Transit 2,5 vm.95 pitkä/puolikorkea on kompromissi: tilaa on rutkasti, ajettavuus kohtuullinen melutasoa lukuunottamatta
Tuolla autolla yhden Jurvan keikan tehneenä.. (kiitos vielä siitä
smile_org.gif
)
Ajettavuus oli tosiaan hyvä, ja tilaa ehkä vähän ylimääräistäkin. Meluhan noissa taitaa olla aina ongelma.. Voiskohan sitä itse parannella vaimennusmatoilla tms. Tuon kokoluokan autoon sais kyllä optimaalisesti kaikki systeemit väsättyä, joskin päivittäiseen käyttöön se on ehkä vähän kankea
confused_orig.gif
 
Itse samaa pohdin viime kesänä ja päädyin henkilöauto+peräkärry vaihtoehtoon. On kuiten pirun paljon mukavampi ajaa ja ilmastointi jne
smile_org.gif
En kyllä ihan mielellään lähde kesähelteillä jyrään esim. turusta jonnekki motoparkkiin jollain muutaman tonnin jyrällä.
 
Älä osta pakettiautoa. Osta peräkärry. Pakettiautot on diesel pössyttäjiä, arkiajoon ihan syvältä. Eikä johonkin hiaseen oikein mahdu kuin yksi pyörä. jos nääs on tavaraakin.

Tietysti joku mercedes vito menee arkiautonakin, mutta muut on aika karuja. ellei sitten osta uudempaa ja onhan se vitokin uudempi.

Farmari auto ja peräkärry. Onhan siinä peräkärryssäkin se huonopuoli, että jos on suuri kuomu, niin ilmanvastus on aika kova ja menee bensaa reippaasti ja saa olla kunnon kone autossa. kuitenkin ajettavuus maantiellä hakkaa tuolla yhdistelmällä kuitenkin pakettiauton koska tahansa, kun on ilmastointia yms. Ja kun irrotat kärryn, niin sulla on täys auto käytössä, eikä paketti.

Kevyiten pyörä tulee perässä ilman kuomua ja ilman takalaitaa kärryssä. Ero laidan kanssa on ainakin litra sadalla. Toisaalta jos reissu maksaa sen takia esim 10 euroa enemmän, niin tuskin se ketään haittaa.? mutta itse oon ajellut niin, meneekin kevyemmin lujempaa.

Matala kaksipaikkainen pyöränkuljetuskärry olis varmaan hyvä, kaksi pyörää matalalla kouruissaan, varmaan tulee kevyesti.

JT
 
Älä osta pakettiautoa. Osta peräkärry.
On tuokin optio ollu mielessä.. Pitäis vaan nykyinen auto vaihtaa sit vähän isompikoneiseen ja koukulliseen.. Kärry olis luonnollisesti ihan mopon kuljetukseen tarkoitettu malli. Pikku-e vaan jäi joskus hakematta kun sen olis saanu suoraan tiskiltä.. täytynee sekin päivitys hoitaa ajantasalle.

Pakussa on kuitenkin omat hyvät puolensa..
 
Mihin sitä pikku e.tä mopojenkuljetukseen tarvitset? Riittää tuo AB.kin
"Tavallisella B-luokan ajokortilla saa kuljettaa alle 3 500 kg painavaa yhdistelmää. Edellytyksenä on vielä, että vetoauton on oltava painavampi kuin vedettävä perävaunu. Esimerkiksi kokonaispainoltaan 1 500 kiloinen vetoauto ja 1 300 kiloinen matkailuvaunu ovat B-kortilla laillisesti liikuteltava yhdistelmä. Jos painot olisivat toisin päin, ei tämä ajokorttiluokka riittäisi.

Jokin aika sitten käyttöön tuli ajokorttiluokka BE, jolle käyttäjäkunta antoi nimen ”pikku-E”. Tämä oikeuttaa kuljettamaan yhdistelmää, jossa vaunun kokonaispaino on suurempi kuin vetoauton oma paino.

BE-korttia tarvitaan myös silloin, kun matkailuauton tai ajoneuvoyhdistelmän paino ylittää 3 500 kg.

Yhdistelmän paino saadaan laskemalla yhteen vaunun ja auton rekisteriotteisiin merkityt kokonaispainot."
 
Sanokaas kärryjen omistajat, minkälaisia kärryjä käytätte/suosittelette mopon kuljetukseen ja millä hinnalla noita saa käytettyinä.Onko järkeä alkaa itse turaamaan jostain kärryn pohjasta umpikärryä tai vastaavaa??

062802jumpie_prv.gif
 
Pakulla saa sitten ajaa max 100km/h (ei liian wanhalla eikä liian painavalla), kärryn kanssa max 80km/h oli se sitten vaikka minkälainen (paitsi tietyissä jarruttomissa tapauksissa vain 60km/h).
 
Pakulla saa sitten ajaa max 100km/h (ei liian wanhalla eikä liian painavalla), kärryn kanssa max 80km/h oli se sitten vaikka minkälainen (paitsi tietyissä jarruttomissa tapauksissa vain 60km/h).
Se on 80 henkilö- ja pakettiautolla normaalille kevytperskärrille.


Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257


2 LUKU
Ajoneuvon käyttö ja kunto

3 § (24.4.1998/291)
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset


3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

a) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
 
Se on 80 henkilö- ja pakettiautolla normaalille kevytperskärrille.

3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
Jep jep, ja kärryhän on se hinattava ajoneuvo?

Tätä ajoin takaa: Pakulla saa joskus ajaa 100, mutta kärryn kanssa ei koskaan yli 80. Kaikki eivät tunnu tätä tietävän, motareilla menevät kesämökeilleen 130 kärry koukussa pomppien (akseliparka).

Sama koskee muuten moottoripyörän perävaunua, 80 km/h.
 
Se on 80 henkilö- ja pakettiautolla normaalille kevytperskärrille.

3. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
Jep jep, ja kärryhän on se hinattava ajoneuvo?

Tätä ajoin takaa: Pakulla saa joskus ajaa 100, mutta kärryn kanssa ei koskaan yli 80. Kaikki eivät tunnu tätä tietävän, motareilla menevät kesämökeilleen 130 kärry koukussa pomppien (akseliparka).

Sama koskee muuten moottoripyörän perävaunua, 80 km/h.
Juu, oikeassa olet, pistin vain täsmennyksen. Ja kärry on lakitekstissä nimellä "hinattava ajoneuvo", toisen ajoneuvon hinauksesta on ihan eri pykälät.
 
Mä ajattelin myös vaihtaa henkilöauton pakuun. Pakua tarvin lähinnä kelkan kuskaamiseen ja mopon aina silloin kun se hajoaa jonnekkin. Eli sille on paljon käyttöä.

Koska auto tulee jokapäiväiseen ajoon, niin isommat pakut tyyliin mersu kasten ja ducatot yms ei oikein innosta. Pienimmät pakut mihin kelkka mahtuu on pitkänmallin hiace ja pitkä transportteri, eli varmaan jommankumman noista valitsen. Hiacella oon ajellutkin jonkun verran ja ihan hyväntuntuisia pelejä ainakin nämä uudemmat. Tosin mun budjetilla ei mitään kymmentä vuotta uudempaa paljon tarvi katella...
tounge.gif
 
paku.jpg

Mulla on VW LT arkiajossa ja pyörääkin olisi sillä tarkoitus kuljettaa joskus.

Olisikohan kellään hyviä ajatuksia sidontapisteistä ja -tavoista?

Nykyisellään ei tuossa vaneroidussa kikottimessa ole mitään siihen käypää, eli olisi mahdollisuus tehdä kerralla hyvä ja toimiva.

Ramppi näyttäisi tulevan 2x alumiinikulmasta ja vanerilevystä, sellaista olen kokeillut käytännössä.
 
Back
Ylös