Kulunut nokka-akseli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pegasus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pegasus

New member
Tossa konetta purin ja ikävikseni sain todeta jotta takemman pytyn nokka-akselin + nostajien huonon kunnon. Nokka-akselissa mm. kynnellä tuntuva naarmu. Onko kukaan hionut ja miten? Lähteekö pintakarkasu pois vai onko jo lähtenyt?? Kaverini oli sitämieltä jotta öljynkierrossa on pakko ollu olla jotain onkelmaa....öljypumppu?? kommentoikaa
 
Eikös nokkien hionta ole ihan suht yleistä virityskeinonakin, sieltä nokan takaa kun vähän poistaa niin...
 
Tossa konetta purin ja ikävikseni sain todeta jotta takemman pytyn nokka-akselin + nostajien huonon kunnon. Nokka-akselissa mm. kynnellä tuntuva naarmu. Onko kukaan hionut ja miten? Lähteekö pintakarkasu pois vai onko jo lähtenyt?? Kaverini oli sitämieltä jotta öljynkierrossa on pakko ollu olla jotain onkelmaa....öljypumppu?? kommentoikaa
No valota vähän...kaksmukinen, mutta mikä? Saattais auttaa diagnosointiin. Vai onkos se tuo vs:ssä?

Jake
 
Oli meikäläisellä joskus samanlaista ongelmaa. Kyselin firmoja jotka vois auttaa asiassa ja löyty muistaakseni nimeltään R-motor Vantaalta. Vastattiin hienosti hintakyselyihin ja toimitus olisi käynyt Matkahuollon/Postin kautta. Aikaa piti kulua laitossa silloin vajaa 2 viikkoa. Eli lähes koko venttiilikoneisto (molemmat nokat+nostajat) olisi ensin hiottu ja sitten pintakarkaistu ja kunto olisi ollut uutta vastaavat. Myin vaan pyörän pois joten kokemukset asiasta jäivät sitten siihen.
 
joo pyörä on VS750 eli siis pikkukakkonen. Verrattuani etupytyn nokka takimmaiseen, niin kyllä tää takempi oli selkeesti huonompikuntonen. Vaikuttanee jonkinverran toi kuumempana käyminen, kun etummainen saa luonnollisesti paremmin jäähykettä. Kyllähän noita vois ite vaikka 1200:lla paperilla + öljyllä vetästä, mut miten paljo uskaltaa ottaa?? Toki Clymerin kirjassa on toleranssit joihin pitää osua. Mutta toi karkasun häviäminen pelottaa. Tai sitten vien molemmat nokat + nostimet moottorikoneistamoon. Noh, onneksi ei oo kuitenkaan mistään formulaauton/kyykkäluodin yliviritetystä koneesta kyse.
withstupid.gif
Kuvaa voisin tietty yrittää viritellä tänne.
 
Jos etunokka nostajineen on ok, turha sitä on hiotuttaa. Osaava koneistamo tekee kulahtaneesta alkuperäisellä profiililla ja nostolla uudenveroisen. Jos itse lähdet hiomaan santsikalla, saat tod. näk. vain tuhoa aikaiseksi, pintakarkaisun hävittyä katoaa nokka alle aikayksikön, senverta kovat on pintapaineet venttiilikoneistossa. Eikä ehkä satu nokan profiili käsipelillä jyystäessä kovinkaan ihanteelliseksi.
Mikä taas on aiheuttanut naarmun, niin epäpuhtaus nokan ja nostajan välissä. Ja mistäpä se sinne olisi tullut, ellei öljyn mukana, eli uutta suodatinta joka öljynvaihdossa, laatuöljyä ja tiheitä vaihtovälejä. Se kun tuppaa tuo takapytty olemaan lievä ongelma useissa veekakkosissa. Ja mitä tulee nokan hiomiseen viritysmielessä, niin enempi siinä muutetaan aukioloaikoja kuin nostoa, monessa nykymyllyssä on välys venan ja männän välissä niin pieni, ettei nostoa juurikaan voi lisätä.
 
Pikku virkku V-koneineen kävi koneistamossa ja juuri noita nokkaakseleita ja nostajia laiteltiin siellä, KX-centerin laskun mukaan tuo koneistus oli vain 30 euroa mutta vei pisimmän ajan noiden postitusten ja koneistamon työjonon takia. Tosin onhan talvella aikaa odotella...
smile_org.gif
 
Tässä kuvaa tapauksesta. Siis yllä keinuvipu ja alla nokka-akseli. Ja siis tarkennukseksi, jotta materiaalia keinuvivusta siirtynyt nokkaan, joten tuon nokan luultavammin saa hiottua, kun siinä ylimäärästä, mutta keinu voipi mennä uusiksi.
 
Selvästi äänekkäämpi oli kun etummainen pytty ja kylmänä ihmetytti takemman pytyn nuhaisuus, "pätski" takimmaisesta ilmansuodattimesta takasinpäin. Venat myös irrotettu ja ne päällisinpuolin ok, pitää vielä hioa.
 
Näyttää aika normaalille Suzukin keinulle ja nokalle. Tuon vertaisen kulumisen ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla käyntiin eikä käyntiääneen. Vika on muualla. Vaikuttaisi alipainevuodolta tai kantavalta venttiililtä. Kyllähän nuo nokka ja keinu ovat elämänsä ehtoopuolella, mutta vielä niillä ajaisi. Kun nyt ovat levällään, niin samahan se on laittaa kuntoon.

Joensuun Moottorikoneistamo on hyvässä maineessa nokkahommissa. Posti kulkee jne.
 
Jarrukliineriä sumuttamalla tuli kokeiltua toi alipainevuodonkin mahdollisuus. Imuventtiilit + niitten kantopinnat suht siistit. Kaasarit vielä avaamatta, josko sieltä sitten jotain löytyis.
 
Se "putsauttelu" kaasariin kuulostaa suht tavalliselta Intikkahommalta. Vanha seiskapätkä teki sitä ja tämä isompikin tekee sitä aika ajoin. Sellaisen huomion tein että mopon ollessa laihalla, taipumus siihen kasvoi. Nyt kun säädöt on suht kohdillaan, sitä tapahtuu ajokauden aikana enää n. kerran kuukauden, parin aikana.

Luulen että kaasarit avaamalla, putsaamalla, säätämällä ja hapensaannin tarkastamalla homma fixaantuu noilta osin paremmaksi.
 
Väliaikatietoa. Nokka-akselit Joensuussa Vauhtipyörä Ky:ssä koneistettavana, tulee maksamaan yht. 130€, tulevat kuulemma kuntoon (on mittailtu, jotta pysyvät toleransseissa). Samaisesta firmasta sanottiin, jotta eivät voi tehdä keinuille mitään, kuulemma "kertakäyttökamaa".

Keinuvivut laitettu tänään R Koneistukseen Keravalle, voidaan kuulemma pinnoittaa uudelleen ja hioa. Hintaa tulee 25€/kpl, eli yht. 100€. Jotta näin.

Käsitykseni mukaan yksi keinuvipu uutena olis tullu maksamaan n.100€ ja nokka.akselin hintaa en edes uskalla arvuutella.

Noh, rahalla selviää. Tosin tällasissa jutuissa pääasia, että saadaan pyörä tulille.
tounge.gif
 
GT-Motor. Kawan nokka ja keinut oli aika pahassa kunnossa. Naarmuja ja reunoista lohkeillut palasia. Hyvää jälkeä tekivät. Ja pyörä oli mulla vielä pari vuotta sen jälkeen, eikä yläkerran kanssa ollut mitään ongelmia. En muista paljonko maksoi, on sen verran kulunut aikaa, mutta ei ollut kallista, kun työttömän budjettikaan ei sortunut.
 
GT-motor on hyvä.mutta tuossa tapauksessa vika tosiaankin muualla kuin nokassa ja tuossa pikku naarmussa
 
Back
Ylös