Jos etunokka nostajineen on ok, turha sitä on hiotuttaa. Osaava koneistamo tekee kulahtaneesta alkuperäisellä profiililla ja nostolla uudenveroisen. Jos itse lähdet hiomaan santsikalla, saat tod. näk. vain tuhoa aikaiseksi, pintakarkaisun hävittyä katoaa nokka alle aikayksikön, senverta kovat on pintapaineet venttiilikoneistossa. Eikä ehkä satu nokan profiili käsipelillä jyystäessä kovinkaan ihanteelliseksi.
Mikä taas on aiheuttanut naarmun, niin epäpuhtaus nokan ja nostajan välissä. Ja mistäpä se sinne olisi tullut, ellei öljyn mukana, eli uutta suodatinta joka öljynvaihdossa, laatuöljyä ja tiheitä vaihtovälejä. Se kun tuppaa tuo takapytty olemaan lievä ongelma useissa veekakkosissa. Ja mitä tulee nokan hiomiseen viritysmielessä, niin enempi siinä muutetaan aukioloaikoja kuin nostoa, monessa nykymyllyssä on välys venan ja männän välissä niin pieni, ettei nostoa juurikaan voi lisätä.