Kumpi pysähtyy nopeammin, auto vai mp ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Staga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Staga

New member
Kaikkihan lienevät kuulleet jutun jonka mukaan MP pysähtyy nopeammin kuin auto?

No uudessa TM:ssä sattuu olemaan Hayabusan koeajo ja Alfa MiTo:n esittely; toinen pysähtyy satkusta alta 40:n metrin ja toinen vei 47m... kukas arvaa järjestyksen?

btw jossain edellisessä lehtykäisessä oli M-B E220:n testi, silläkin vei satkusta pysähtyminen 40 metriä.


ai joo, jos se MP-kouluttaja joka opastettavansa kanssa ajeli Kehä-Ykkösellä tänään viiden aikaan lukee tän niin olisin kysynyt oliko fiksua roikkua parin metrin päässä koulutettavan takarenkaasta? Vai oliko kenties walkie-talkie epäkunnossa ja huutelit ajo-ohjeita tekniikkaa käyttämättä?
 
Jokainen oikea henkilöauto normaaleilla jarruilla pysähtyy 40-44m matkalla. Leveillä renkailla ja hyvällä alustalla jopa useita metrejä alle. Tässä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä.

Mikäli bussin tyyppinen matkapyörä pysähtyy vasta 47m matkalla, on se rikki, sillä ei osata jarruttaa tai renkaissa on asennusrasvat paikallaan.
 
Nyt on taas yleistetty keski-iän ohittaneen uusmotoristin ja hänen sohvakalustonsa ominaisuudet koskemaan koko seurakuntaa.. On pyörillekin mitattu samoja lukemia, joskin alle 100 km/h vauhdeissa auto monesti vie voiton.
 
Tätäkin on puitu ennen..
Riippuu autosta ja moposta, mutta suurinpiirtein samoihin ne pysähtyy. Käytännössä kuiteskin autolla on niin paljon helpompaa jarruttaa että voisi sanoa että autot pysähtyvät nopeammin. Kun tiellä on mutka, hiekkaa, kokematon kuski, äkkitilanne jne niin alkaa prätkällä jarrutusmatka kasvaa. Autolla ei tartte kun polkasta poljinta
 
Yllättävän pieniä eroja jarrutusmatkoihin ameriikan ihmiset aikoinaan sai mitsu vs. ktm vertailussa...

60-0: 80-0:
EVO 171ft 311ft
KTM 184ft 310ft

Nämä siis kun alustana ei ole pikitie.
 
Suunnilleen samalla matkalla ne oikeasti ja keskimäärin tätä nykyä pysähtyvät, auto ja mp, huolimatta siitä ilmestyykö TM vaiko ei. Tuhat kertaa jo tästäkin tuloksetta kinattu.

Mistäs tuossa tutkimuksessa nyt sitten katsottiin sen jarrutuksen alkaneen? Merkistä vaiko siitä kun mäntä iskeytyy levyyn?

-hh-
 
Auto.

Lambo vs 1098

Tosin ei ihan mikä tahansa auto. Eikä mikään jokapojan pyörä. Taisipa nuo kuskitkin hieman poiketa perus setistä. Mutta kuitenkin...
 
Mikäli bussin tyyppinen matkapyörä pysähtyy vasta 47m matkalla, on se rikki, sillä ei osata jarruttaa tai renkaissa on asennusrasvat paikallaan.
Yhdyn kyllä tähän täysin! Alle menee jos vain osaa jarruttaa oikeesti tehokkaasti. Jarruttaminenhan on vaikeampaa kuin kiihdyttäminen jos kumpikin viedään äärimmilleen... Busaa kevyempi sportti esim. gixeri pysähtyy kyllä joutusammin kun on niin paljon kevveempi!
wink.gif
 
Samaa mieltä edellisten kanssa, on ollut jarruttajassa vikaa tai sitte jarrut toiminu mopedissa laisinkaan.

Miten se menikään, tuplaat vauhdin jolloinka jarrutusmatka nelinkertaistuu?

Vauhti 40kmh, pyörä pysähtyy 9m tai alle. Tuplaat vauhdin jolloinka ajetaan 80kmh, jarrutusmatka 4x9m = 36m tjsp?

Saahan tuostakin jo jotain pääteltyä...

Sanokaa toki jos olen tämän teorian kanssa väärässä...
 
Mistäs tuossa tutkimuksessa nyt sitten katsottiin sen jarrutuksen alkaneen? Merkistä vaiko siitä kun mäntä iskeytyy levyyn?

-hh-
Pakko viisastella sorry mutta jos jarrusatulan MÄNTÄ iskeytyy levyyn ni ei ihme jos ei ole jarrutehoa  
biggrin.gif


edit: tyrä
Aivan, siellä olisi hyvä olla sitä jarrupalaakin välissä.
biggrin.gif




En oikein hoksaa, mikä syvempi ajatus tässä on takana, mutta miksi edes vertailla auton ja mp:n ominaisuuksia, mikä on sen vertailun lopullinen hyöty? Kummassakin on teho/ painosuhde joka osiossa täysin erilainen, tarkastellaan sitten moottorin, jarrujen tai ajoalustaan ottavan renkaan kitkaa, painojakaumaa sekä -pistettä unohtamatta.
Moni asia vaikuttaa ajoneuvon pysähtymiseen, mutta se suurin vaikuttaja on ajoneuvon kuljettaja loppupelissä. On aivan sama vaikka olisi tahmaliimaiset renkaat alla ja nopeutta 40 km/h, steriili tienpinta, niin täysin kokematonkin pyyhältää lepikkoon niin autolla kuin mp:lä.
Autossakaan se levein kumi ei ole kaikkein paras, vesiliirto-ominaisuudet ja kaikinainen sora sekä karkeampi irtoaines asfaltilla tekee leveälle renkaalle otollisen mahdollisuuden irroittaa pito tienpinnasta, otetaan vielä huomioon teiden fyysiset viat kuten routakuopat, ajourat, kallistukset etc.
 
Mites ne jarrutusmatkat menivätkään siinä puskurin abs jaksossa? Itse en tarkkoja matkoja muista mutta kuivalla oltiin lähempänä kolmeakymmentä metriä kuin tuota autojen vaatimaa neljääkymmentä ja jopa märällä pysähdyttiin alle 40 metrin matkalla.
 
Luin jutun ja mietin aivan samaa. 47 metriä 100-0 km/h kuulostaa kyllä tosi heikolta lukemalta.

Vaikka onkin painava pyörä kyseessä, jolloin sen ei voi tietysti olettaakaan pääsevän aivan samoihin kuin esim. 60kg kevyemmät supersportit. Busan radiaalijarruissa tai etupään pidossa tuskin kuitenkaan on mitään isommin pielessä, tai ei ainakaan kuuluisi olla.
 
Nopein pysähtyjä on hooree takajarrulla vitullinen läski päällä rötköttämässä.
 
Eipä busaa oltu saatu kiihtymäänkään, 10.6s varttimaili.
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?p=320938 löysin tuolta aikoja: 112 feet = 34 metrissä saatu -99 busa pysähtymään 60mph vauhdista.
No siinä artikkelissa mainittiinkin, että ajoalustan pito ei ollut paras mahdollinen. Vanhan mallin Busa tais kiihty TMn testissä 0-100 2,7 sek. vs. 3.3 tuo uus testi.Tuskin tuon uuden hitaammin pitäisi kiihtyä. Oli tuo jarrutusmatka silti vähä pitkänlainen - onko Busassa miten tunnokkaat/tunnottomat jarrut?
 
Back
Ylös