• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kun kaatuu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Missa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Missa

New member
Tuosta komeasta pyörän kaatamisketjusta bongasin erään kirjoittajan kysymyksen "kun lähtee kaatumaan, niin pystyykö enää pystyssä pitämään?"
Joo, eli varmasti joku pystyy pitämään pystyssä sen 250 kiloa kaatuvaa tavaraa, mutta mitkä ovat parhaat niksit tähän? Vai onko niitä? Mä olen kaksi kertaa kaatanut lähtiessä pyöräni ja molemmilla kerroilla olen yrittänyt pitää vastaan ja äheltää niin maan perusteellisesti - laihoin tuloksin. Palkkiona vaan paukkuvat nilkat ja kasa mustelmia  
mad.gif
Sekä halkeamat katteissa  
bawling.gif

Mutta nyt yritän skarpata ja valmistautua seuraavaan kertaan - sillä sehän vielä tulee..

jos on vaihde päällä, niin lähtee liikkeelle. Jos ei ole, niin se on sitten voimasta kiinni, ja siitä sattuuko jalka olemaan oikealla kohdalla.

toisaalta jos ihmiset ostaisivat sopivan painoisia pyöriä, niin näitä ongelmia ei olisi. tommonen 170 kiloinen sportti ei kaadu vaikka kallistuisi reilumminkin. sen kyllä paikkaa jalalla.

tommonen 170 kiloinen sportti ei kaadu vaikka kallistuisi reilumminkin. sen kyllä paikkaa jalalla.
Täytyy myöntää että kaatuu
tounge.gif
työnsinpä kerran pyörän ulos tallista muka jalka alhaalla ja laitoin siihen sitten pihalla muka jalkaa vasten nojaaman... ja paskat siihenhän se mön kumoon vaikka kerkesin vähän vastaan laittamaan
biggrin.gif
nooh onneksi oli nakupyörä joka ei kärsinyt vaurioita moisesta kellahduksesta.

Tuosta komeasta pyörän kaatamisketjusta bongasin erään kirjoittajan kysymyksen "kun lähtee kaatumaan, niin pystyykö enää pystyssä pitämään?"
Joo, eli varmasti joku pystyy pitämään pystyssä sen 250 kiloa kaatuvaa tavaraa, mutta mitkä ovat parhaat niksit tähän? Vai onko niitä? Mä olen kaksi kertaa kaatanut lähtiessä pyöräni ja molemmilla kerroilla olen yrittänyt pitää vastaan ja äheltää niin maan perusteellisesti - laihoin tuloksin. Palkkiona vaan paukkuvat nilkat ja kasa mustelmia  
mad.gif
Sekä halkeamat katteissa  
bawling.gif

Mutta nyt yritän skarpata ja valmistautua seuraavaan kertaan - sillä sehän vielä tulee..
Kyllä se vaan kaatuu vaikka peräsuolen ulos pullistaisi. No, pieni horjahdus pysyy. Kaatuu se 180 kiloinenkin höyhen. On kokemusta.

Tuohon ei varmaan oo mitään yleispätevää. muuta kuin että jaloilla nostaa, käsissä ei riitä voima, muutenkuin vetämis liikkeeseen..

Itse koettaisin saada jalan tukevasti maahan ja reidellä/perseellä työntää mopoa pystyyn, riippuu tietty moposta saako penkist/tankista tuohon tukea.

Toinen vois olla että kallistaa vastaa ja/tai nojaa taaemmas ylävartalolla niin että saa selän ja kädet about suoraksi vetoon, siis siis kuin nostais painoja tms ja sit ponnistaa jaloilla. vielä ehkä tanko linkkuun et ei heilu, mielellään se nostopuolen kahva kohti tankkia, mahdollisimamn lähelle vartaloa. Jalalla hyvä paikka ja kova ponnistus.

tuo tietty voi olla mahdotontakin mut paras nostoasento kannattaa miettiä etukäteen, ettiä se siten että saa jaloilla ponnistusvoimaa. Kun sen vielä silloin tällöin miettii ja mallaa pyörän päällä et miten se meni, niin saattaa jopa muistua mieleen siinä sekunnin aikana jolloin tilanne on ehkä vielä pelastettavissa.

Sit kun pyörä saa tarpeeksi kulmaa ja vauhtia, ei varmaan oo montaa kuskia joka päällä istuen estää pyörää menemästä kyljelleen asti, sit koetataan vaan minimoida vauriot.

Paras apu on tietty olla skarppina kun pyörä ei liiku tai liikkuu menee hitaasti. Horjahtaessa ne ekat 10-15 cm on helppo ottaa takas, seuravat aina vaan vaikeempia. Liikkeelle kannattaa lähteä määrätietoisesti, kun lähtee -tekee päätöksen että nyt mennään: elimistö toimii silloin kun on päätös, jos selvää päätöstä ei oo kädet ja jalat ei osaa toimia oikein. Vaikka lähtis hitaasti pitää olla se päätös että nyt liikutaan.

Ainakin omat läheltäpiti horjahdukset on tullu siten että jostains syystä on herpaantunut juuri kun on pitänyt lähteä liikkeellä ja ikään kuin pää jäänyt siihen paikallaan-liikkuu tilan väliin tai pomppimaan edes takas juu-ei-juu-ei.. sit kädet ja jalat sekoaa.

menipä taas niin "Zen ja moottoripyörä"ilyksi, mut jotain tollasta..

Puhutaanko tässä paikallaan ollessa? Vanhassa pyörässä 97 600 gsxr jalka ei ollut kunnolla ja se alko kaatua kun istuin vielä päällä. Onneksi siinä oli ne etukatteen ylimääräiset pidikkeet josta tempaisin kiinni, vaikka olen aika isokokoinen oli siinä vääntämistä kun pyörä pysähty 2cm maasta. Saa kyllä aika vahva olla jos isomman pyörän "helposti" nostaa kunnon kallistuksesta ylös. Samalla pyörällä kävi liikkessä kerran niin, että risteyksessä oli keskellä jostain syystä hiekkaa jota en huomannut, tulin siihen ja etunen lähti alta, potkaisin maata jalalla ja pyörä nousi vähän pystyyn ja sain käännettyä sen kaatumatta mutkasta kun pitoa löyty hiekkaansan jälkeen, varpaaseen sattu pirusti mutta säästipä rahaa..

400 kiloa kun lähtee kaatumaan, niin sitä ei voimalla pidä (tai ainakaan kaurapuurolla hankitulla). Mistäkö tiedän?
shaun.gif

Joo, kyllä mä olen kanssa tullut siihen tulokseen, että skarppaus on numero yksi näissä liikkeelle lähdöissä. Jos vähänkin funtsii tulevan viikon ruokalistaa lähtiessään, niin vahinkoa sattuu..
Jossain välissä pitää hommata perheeseen toinen, pienempi pyörä minua varten. Mies on sen verran iso, ettei ihan kirpulla voi ajella...
blush.gif

Kerran pyöräni alkoi kaatumaan, kun sivujalka ei ollut kunnolla edessa. Olin n.metrin päässä kun havaitsin pyörän alkavan kallistua. Harppasin pyörän viereen ja nojasin pyörään reidellä satulan kohdalta, samalla tarttuen kytkimen puoleiseen kahvaan, jolloin tanko kääntyi ääriasentoon(vasemmalle puolelle). Kallistuminen loppui ja seurauksena oli valokuvauksellinen asento, äijä ihme asennossa, sekä kädet että jalat. Yritin nostaa pyörää tästä asennosta pystyyn, mutta homma ei onnistanut. Aloin hivuttaa itseäni siten, että selkä on vasten pyörää jalat hieman koukussa. Kun tämä onnistui, aloin nostaa kädellä kahvasta ja samalla jalkoja suoristaen. Pyörä alkoi nousta, mutta huom. huom! On oltava tarkkana, kun pyörä on melkein suorassa, että ei tuuppaa yli hyvänolontunteessa, että ei käynyt mitenkään!!

Huolellisuus ennenkaikkea liikkeelle lähdöissä ja jalan laitossa niin selviää monelta murheelta.

Ja sitten kun se vahinko käy niin kokemus on osoittanut, että kun salilla menee kyykky/mave paikalla 200 kiloa niin kyl se raskaampikin pyörä alkaa nousta ylöspäin vaikka kuinka kallellaan olisi
tounge.gif

Meikäläisen kaatumiset ovat tapahtunneet niin nopeati että  on tajunnut tapahtunneen vasta maassa makaessaan,onneksi kävely vauhdissa.
Kyllä jokusen kerran on saannu jalalla pysäytettyä mutta  vain ihan alkuvaiheessa.
buttrock.gif

jos on vaihde päällä, niin lähtee liikkeelle. Jos ei ole, niin se on sitten voimasta kiinni, ja siitä sattuuko jalka olemaan oikealla kohdalla.

toisaalta jos ihmiset ostaisivat sopivan painoisia pyöriä, niin näitä ongelmia ei olisi. tommonen 170 kiloinen sportti ei kaadu vaikka kallistuisi reilumminkin. sen kyllä paikkaa jalalla.
Kaatuu se sporttikin. Sillon varsinki ku on vielä tyttökaveri takana avittamassa.
smile_org.gif
Nimimerkillä kokemusta on.

Pitää mennä puntille, ruista reisiin ja ranteisiin! Alkaa mopotkin pysymään pystyssä. Käykääpä tutustumassa : Ronnie Coleman

Luulisi jaksavan pitää pystyssä vaikka horjuvaa harrikkaa  
kaboom.gif

Juu ja ainakin lyhkäsillä naisilla auttaa että pitää ne sarvet suorassa, koska jos eturatas osoittaa oikeelle ja mopo lähtee vasemmalle kaatuun(tai toistepäin) niin se kaatuu vauhilla.. tästä sanottiin meillekkin kevarikoulussa ja tiesin sen kyllä muutenkin..
smile_org.gif

Mahdollisuuksia pyörän kaatumiseen nyt on useampiakin, mutta jos
tässä halutaan käsitellä paikallaan tai pienessä liikkeessä käyvää
tilannetta niin aika kova luu saa olla jos saa 250 kilosen pyörän
pidettyä pystyssä nimenomaan sen pisteen jälkeen kun hoksaa että
perkule sehän lähtee kallistuun... sillon yleensä on pyörä jo aika kenollaan.

Mun mielestä paras on se että pitää tangon sellasessa kohdassa
missä se parhaiten suojaa ja antaa kaatua. Jos tämmöstä kaatuilua
useinkin sattuu niin suosittelen suojarautojen / tattien hommaamista.
Pienestä liikkeestä siihen auttaa juuri tuo kaasun antaminen mutta
ellei vaihde oo pesässä niin peli kaatuu hienon säestyksen siivittämänä
sitten siihen. Tärkeintä on kuitenkin se ettei riko itseään, pyörää
varten on olemassa vakuutukset jotka korvaa vahingot.

Lippasin pyörän vasemmalle kyljelle. Kun olin selvinnyt tilanteesta ja taluttelin mopoa tienpientareella olin senverran tärinöissäni vielä, että mopo kaatui ojan puolelle pientareelle alaviistoon ojaanpäin. Iski paniikki ettei sitä siihen voi jättää ja hyökkäsin pyörän kimppuun.sieltä se iloisesti heilahti pystyyn. En ymmärrä vieläkään miten?
Painoja ei nouse edes sataaviittäkymmentä kiloa maasta mutta niin vaan heilahti pystyyn. (rek otteessa paino 220kg)

Yksi keino välttyä kaatamiselta paikallaan on tarkastaa tien pinta mihin pyörän jättää. Jos on kuoppa takanakin kohdalla se vänkää pyörää kaatumaan.

Pyörän nostohan on käytännössä tekniikka laji. Itekkään en mikään voimamies ole mutta kyllä tuon kuussatku cebarin pystyyn nostaa (210kg). Kun eihän siinä kuitenkaan koko tuota pyöränpainoa nosteta. Vain osa siitä.

Ja tuohon että jos pyörä lähtee paikoillaan ollessa kaatuun niin hemmetin vaikee se on saada pidettyä pystyssä jos tietynkohdan yli kallistuu. Jo pelkkä piikkipyöräkin on vaikea pidätellä ku lähtee kaatun.

Back