• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kunnon ääliö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja daavid-son
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

daavid-son

New member
Lähdin töistä autolla ja kun pääsin isolle tielle. Perään liimautui vanha yamaha. Mulla on aina tapana antaa moottoripyörille tietä , joten näytin vilkulla, mene ohi. Ei menny siinä se vaan tuli takapuskurissa. Meni jonkin matkaa niin edellä tuli mummeli ja ajeli ali nopeutta fiatilla, ohitin sen. Yammu kuski jäi mummelin takapuskuriin roikkumaan. No mummeli kääntyi 10 kilometrin jälkeen sivutielle. No eikös tää ääliö kiihdytä ja tule ajelemaan taas meikäläisen takapuskuriin. Mitä vit...un ideaa on ajaa auton takapuskurissa kiinni vielä siten että on keskellä autoa , ettet vaan nää eteen eikä paljon jää reaktioaikoja. Itse meinasin kerran ajaa keskellä tietä olleeseen tietyömaa keilaan, joka oli keskellä tietä vaikka minulla oli 50 metriä väliä autoon vauhtia 100 km/h. Oppi kertalaakista pitämään turvaväliä. Minä pidän aina mopon kanssa kunnon välit ,tai sitten jos ajaudun liian lähelle niin menen ohi.

No heppu sattu tulemaan vielä samalle huoltoasemalle. Sanoin, että oisit menny ohi kun näytin merkkiä. Kaveri oli vähä niinkuin siinä kännykkä mainoksessa se äijä mikä ajelee ykkösvaihteella"olishan tossa noita muitakin vaihtita mutta eiiii niitä tuu käytettyä" Heppu sano "eeeen mie viittiny ku ei oo mihinkään kiire". Voi vitt..u VOIHAN SITÄ AJAA TURVALLISESTI VAIKKA EI OLEKAAN KIIRE. Jokut ei vaan tajua ettei moottoripyörät oo mitään leluja : PITÄÄ AINA OLLA SKARPPINA kun mopolla menee, muuten sattuu.

No haittasko sua ihan hirveesti kun se nyt ajeli siellä hanurissa kiinni jonkin matkaa?

Sä ajoit alinopeutta. Moto-Pena päätti näyttää, että kaasuakin saa painaa prkl
biggrin.gif
. Ei vaiskaa, tosta näkee, ettei välit ole hallussa autoilla eikä pyörillä
veryangry.gif

Itse pidän aina hyvän turvavälin edellä ajavaan. Mutta minkäs teet välillä, kun joku ääliö ohittaa ja tukkii siihen väliin.. Sitten täytyy joko hiljentää ja jättää uusi "hajurako" tai toisaalta nostaa vauhtia ja mennä ohi
nixweiss.gif
.

Pätee muuten turvavälin pitäminen myös moottoripyöräletkassa ajamiseen yhtä lailla. Itse tein joskus kivan mustan lakun tiehen, kun olin liian lähellä ja kaveri päätti yllättäen kääntyä edessä. Oppi jatkossa pitämään riittävän välin
thumbs-up.gif
!

No haittasko sua ihan hirveesti kun se nyt ajeli siellä hanurissa kiinni jonkin matkaa?
Tän verran minäkin:
Kyllä ainakin mua on aina haitannut liian lähellä takana ajavat sekä autolla että prutkulla. Molempia on riittävästi. Ruuhka-ajo ja matelu erikseen.

Tavalla tai toisella aiheutan välin kasvamisen ja jos ei muuten onnistu, vedän sivuun ja vaikka odotan.

Joku tollanen ajo munki takapurskuria haistellen eilen pitkän matkaa. Rupesi siinä vielä jotain lahkeitaan ihailemaan eikä seurannu mitä edessä tapahtuu.
crazy.gif
Onneksi ei tullut tilannetta, että olisi just sillon pitäny jarruttaa..

No, kaveri vain tiesi että moottoripyörä pysähtyy nopeammin kuin auto.

Ei taida pitää enää paikkaansa jos vertaa nykyautoja ja vanhempaa pyörää...  
nixweiss.gif
Lisäksi moottoripyörälllä tehokkaan ja hallitun jarrutuksen tekeminen on huomattavasti vaikeampaa kuin autoilla. Pyörän saa äkkiä kumolleen, jos väärin jarruttaa tai tiellä on jarrutuspaikassa hiekkaa tms..
crazy.gif

Käsijarrun käyttö on kiva ylläri, vauhti hidastuu mutta jarruvalot ei syty...
wink.gif

Noita riittää... yleensä turvaväli tulee kuntoon, kun ekan kerran täräyttää mopolla kiveen/reikään/romukasaan/rekan renkaaseen tms joka paljastuu edessäajavan auton alta juuri ajolinjallesi. Sitä tajuu,että vois väliä vähän pitää niin ehtis tehdä jotain.

Btw, eilen kun ajelin mopolla, niin autot pitivät keskimäärin suurempaa turvaväliä kuin koskaan. Olisiko sunnuntaisella ikävällä onnettomuudella osuutta asiaan? Toivottavasti.

Tuollainen on valitettavasti jokapäiväistä kauraa niin kotiloilla kuin mopottimilla. Tänäkin aamuna yks vihree kawakyykky ajeli aivan takapuskurissa kiinni Porvoon motarilla. Ei järjen häivää eikä minkäänlaista itsesuojeluvaistoa hepulla
mad.gif

Onneksi tuollaiset ääliöt harvoin ehtivät jatkaa sukua ja ääliögeenejään.

Kamoon, kuka käski ajaa niin lähellä siinä moton edessä..?

No, kaveri vain tiesi että moottoripyörä pysähtyy nopeammin kuin auto.
Olettaen että:
A. osaa jarrutaa ja
B. on yli inhimilliset reaktio nopeudet
033102bebe_1_prv.gif

C. sekä käsi että jalka on jo " valmiiina" puristamaan jarrua.

Ajoinko minä ali nopeutta: En, ajan aina 10- 5 km ylinopeutta vakionopeuden säätimen kanssa. Sen takia ohitin sen fiatinkin.
Yamaha heppu jäi roikkumaan sen fiatin perään. Ja se fiat kuskikin paransi jonkin verran vauhtia kun sai pers kärpäsen. Ja kaverihan roikkui fiatin perässä suurimman osan matkasta. Fiati piti ohituksen jälkeen meikäläiseen 100-200 metriä väliä.

Haittasiko perässä ajo minua:
Ei periaatteessahan ei tuo heppu vaaranna minua millään tavalla. Auto vs. moottoripyörä. Se mikä ärsyttää oli ton hepun asenne.
Sanoin mielipiteeni hänelle ihan ystävällisesti mutta eipä tuntunut edes tajuavan. Se minkä takia kirjoitin asiasta on : Toivottavasti avaa ainakin jokun silmät. Ei tarvitse ainakaan noin tyhmän asian takia tulla lisää uhreja.

Back