Kunnon merkityksestä rata-ajossa

Teemu Tanila

New member
Olen huomannut väsyväni hemmetin nopeasti radalla ajaessa. Pari kolme tiukempaa settiä (ajetaan lähellä omaa parasta tasoa) ja koko mies on hiestä märkänä varikolla kunnolla hengästyneenä. Enkä tietääkseni ole edes missään ihan rapakunnossa.

Miten hemmetissä te kisajermut jaksatte ajella yli 10 kierrosta täydellä paineella? Mitäs mieltä olette, kuinka suuri merkitys kuskin kunnolla on hyville suorituksille?

Ja vielä lopuksi, millaisella treenillä pidätte fysiikkaa kunnossa tätä hommaa silmälläpitäen. Itsestä tuntuu, että ensinnäkin hyvä yleiskunto on tärkeä ja lisäksi pitkäkestoista voimaa saisi olla myös. Liikkuvuus elikkäs venyttelyt vaikuttaisi myös erinomaisen järkeviltä harjotteilta...

cool.gif

Hyvä yleiskunto on tietenkin kaiken perusta, mutta vaikutuksensa on silläkin että oppii ajamaan rennosti ja turhia jännittämättä. Varmaan sullakin on niin, että kun pudotat vauhtia muutamalla sekunnilla, niin sitä voi ajella ns. yhellä kädellä.

Hyvä yleiskunto on tietenkin kaiken perusta, mutta vaikutuksensa on silläkin että oppii ajamaan rennosti ja turhia jännittämättä. Varmaan sullakin on niin, että kun pudotat vauhtia muutamalla sekunnilla, niin sitä voi ajella ns. yhellä kädellä.
Tää on varmaan ihan totta, yhdellä kädellä ei ehkä ihan mutta paljon kevyemmin kuitenkin
tounge.gif
Pitää yrittää olla ja liikkua rennommin siinä pyörän päällä, kaipa se rutiinin lisääntyessä alkaa helpottamaan.

Mutta tästä tuleekin sopiva jatkokysymys, silloin kun niitä omia parhaita suorituksia haetaan niin meneekö homma silloin väkisinkin puurtamiseksi vai tuleeko niitä tulosparannuksia nimenomaan silloin parhaiten kun itse pystyy ajamaan rennosti?

Ihan rentona siinä ei kyllä varmaan kukaan pysty olemaan siinä vaiheessa kun ajetaan kovia aikoja, siinä alkaa jo g/jne-voimat jo vaikuttamaan jonkin verran ja lisäksi painonsiirtojen pitää olla melko nopeita...

Tää on varmaan ihan totta, yhdellä kädellä ei ehkä ihan mutta paljon kevyemmin kuitenkin  
tounge.gif
Pitää yrittää olla ja liikkua rennommin siinä pyörän päällä, kaipa se rutiinin lisääntyessä alkaa helpottamaan.

Mutta tästä tuleekin sopiva jatkokysymys, silloin kun niitä omia parhaita suorituksia haetaan niin meneekö homma silloin väkisinkin puurtamiseksi vai tuleeko niitä tulosparannuksia nimenomaan silloin parhaiten kun itse pystyy ajamaan rennosti?

Ihan rentona siinä ei kyllä varmaan kukaan pysty olemaan siinä vaiheessa kun ajetaan kovia aikoja, siinä alkaa jo g/jne-voimat jo vaikuttamaan jonkin verran ja lisäksi painonsiirtojen pitää olla melko nopeita...
En nyt välttämättä ole oikea mies sanomaan kun mulla kovat kierrokset on semmoisia mitä vetelet yhdellä kädellä, silmät kii ja haukotellen, mutta:
Viimeksi apparalla ajelin muutama setti sillei "lallatellen" (Niko Levälampea lainaten), eli rennosti ja repimättä. Kuitenkin pidin vauhtia yllä aika reippaasti mutten yhtään väsynyt eikä edes tullut hiki. Hämmästelin sit suuresti kun mulle oli kellotettu aika joka alitti henk.koht. rataennätykseni melkein parilla sekunnilla. Myöhemmin, siitä innostuneena, pistin lisää yritystä peliin ja kas.. eipäs enää mennytkään kovemmin.
biggrin.gif

Ajelin muutama setti sillei "lallatellen" (Niko Levälampea lainaten), eli rennosti ja repimättä. Kuitenkin pidin vauhtia yllä aika reippaasti mutten yhtään väsynyt eikä edes tullut hiki. Hämmästelin sit suuresti kun mulle oli kellotettu aika joka alitti henk.koht. rataennätykseni melkein parilla sekunnilla. Myöhemmin, siitä innostuneena, pistin lisää yritystä peliin ja kas.. eipäs enää mennytkään kovemmin.
biggrin.gif
Vastaavia kokemuksia täällä. Rentous on kaiken a ja o. Pyörä käyttäytyy paljon vakaammin kun kuski ei riuhdo sitä turhaan.

Kuntoa ajatellen riittänee hyvä aerobinen kunto, mutta hyvät selkä- ja vatsalihakset auttavat ajamista. Ajotekniikan kun saa kohdalleen, ei ajaessa väsy paljoa. Pienikin asentovirhe pakkaa äkkiä maitohappoa lihaksiin.

Rentous on kaiken a ja o. Pyörä käyttäytyy paljon vakaammin kun kuski ei riuhdo sitä turhaan.
Samaa mieltä. Yliyrittämisestä voi seurata prätkän kaato tai ajo radanvierushiekalle (jälkimmäinen on jo tullut kokeiltua enkä suosittele).

Aiheen ulkopuolelta: Kuuntelin Slim Jingon biisejä ja hyvältä kuulosti.
thumbs-up.gif
Progemeininki on aina ollut lähellä sydäntäni, vaikka nykyisin tuleekin soitettua fuusiota, jossa toki on samojakin elementtejä. Happy Sonja toi jostain syystä mieleen King Crimsonin Fallen Angelin. Kappaleet eivät ole mitenkään samanlaisia, mutta tuo fonin (tai sellaisena sen ainakin kuulin) soundi aikaan sai mielleyhtymän.

Kyllä siinä kisassa jaksaa väsyneenä ajaa täysillä kun on pakko. Sillai rennosti vaan antaa mennä eikä tee turhaa työtä. Treeneissä kyllä väsyy edelleen yhtä nopeesti kun ei ole mitään päämäärää. Tosin itsellä aiheesta on aika vähä kokemusta mutta ennätykseni olen ajanu parissa kisassa melko väsyneenä.

Jos joku ny oikeasti kuvittelee että moottoripyörällä kisavauhtia vetäminen ei vaadi kuntoa ja että esim. Formula ykkösellä ajaminen vaatii iha yli-inhimillistä kuntoa, niin ennekuin alkavat paskaa jauhaa niin kandee käydä koittamas ees ajaa vähänkää lujempaa mitä tahansa ajopeliä sellanen 10 minuuttia putkeen. Kyl siinä hiki tulee.

Ja tosiaan jos moottoripyöräl iha kisameiningillä vetää sellaset 45 minuuttia ni iha satavarmasti tarvii aerobisen kunnon olla todella kova jos meinaa pitää kovan vauhdin loppuun asti.

Sanottakoon esim. sen verran että ammattilaisista Daniel Pedrosa sano yhden MotoGP-kisan jälkeen että lopussa alko olee niin loppu että oli pakko höllätä tiukoissa kaarteissa. Ei kuulemma ollu enää hirveesti annettavaa. Ja MotoGP-pyöräl ei tosiaan oo painoakaan kuin se 135 kiloa.

kandee käydä koittamas ees ajaa vähänkää lujempaa mitä tahansa ajopeliä sellanen 10 minuuttia putkeen. Kyl siinä hiki tulee.

Ja tosiaan jos moottoripyöräl iha kisameiningillä vetää sellaset 45 minuuttia ni iha satavarmasti tarvii aerobisen kunnon olla todella kova jos meinaa pitää kovan vauhdin loppuun asti.
Ainakin Fillarilla lujaa ajaessa kunnon merkitys korostuu entisestään.

*oli melko pakko*

kandee käydä koittamas ees ajaa vähänkää lujempaa mitä tahansa ajopeliä sellanen 10 minuuttia putkeen. Kyl siinä hiki tulee.

Ainakin Fillarilla lujaa ajaessa kunnon merkitys korostuu entisestään.

*oli melko pakko*
Mä taas oon huomannut että erityisesti hitaasti ajo joillakin vanhoilla paskoilla autoilla on kuntoa kohottavaa. Kesäkuumalla on kiva veivata jotain karmean kokoista autoa jossa ei ole ohjaustehostinta esim. parkkiin.

Mä taas oon huomannut että erityisesti hitaasti ajo joillakin vanhoilla paskoilla autoilla on kuntoa kohottavaa. Kesäkuumalla on kiva veivata jotain karmean kokoista autoa  jossa ei ole ohjaustehostinta esim. parkkiin.
Hahaha kierrä vaa veistä haavassa...

Olin meinaa just hellesääl ajelee faijan vanhal '86 Corollalla... Piti sit rupee heivaa helteessä taskuparkkia ahtaaseen mottiin autolla jos ei tod. ole minkää sortin tehostimia. Ja vielä auto auringon lämmittämänä oli sellanen 50-asteinen... Ai että ku ihana ruuvata sitä ohjauspyörää puolelta toiselle
smile_org.gif

(meni vähä off-topic)

Jos joku ny oikeasti kuvittelee että moottoripyörällä kisavauhtia vetäminen ei vaadi kuntoa ja että esim. Formula ykkösellä ajaminen vaatii iha yli-inhimillistä kuntoa, niin ennekuin alkavat paskaa jauhaa niin kandee käydä koittamas ees ajaa vähänkää lujempaa mitä tahansa ajopeliä sellanen 10 minuuttia putkeen. Kyl siinä hiki tulee.

Sanottakoon esim. sen verran että ammattilaisista Daniel Pedrosa sano yhden MotoGP-kisan jälkeen että lopussa alko olee niin loppu että oli pakko höllätä tiukoissa kaarteissa. Ei kuulemma ollu enää hirveesti annettavaa. Ja MotoGP-pyöräl ei tosiaan oo painoakaan kuin se 135 kiloa.
samaa mieltä, noin niinku reenatessa ei välttämättä väsy niin hirveesti, mut kisassa ajaa oikeestaan omia huippuaikoja koko ajan ja se rassa kyllä äijjää aika lailla, jo itse keskittyminen ja pieni adrenaliinin kasautuminen lähtöhetkeen syö miestä, puhumattakaan kuumuudesta...mutta rentona tarkottaa musta sitä että ei jännitä turhaan kurveissa ja pelkää että laite kirpoaa kätösestä, se ottaa oman aikansa reenatessa että siihe rentouteen pääsee kullakin radalla.
Kovaa hommaa se on kun kisassa ajetaan TÄYSILLÄ, vaikka ois kuin kunto kohallaan, tai sitten ei oo ees yrittäny !!!!!!!
Ja oli se Rossikin poikki viime kisassa ku toipilaana ajo kisan läpi...

kyllä varmaan se pääkuuppa vie sitä happea ja teettää sydämmelle hommia osaltaan, eikös se jonkun 25% vie helposti. eli mitä enemmän homma vaatii aivojumppaa, niin sekin syö sitä kuntoa.

huomannut sen vaan koirassa. jos piilottaa siltä jotain ja se joutuu hakemaan sitä ja oikein miettimään, niin se on ihan poikki ja läähättää, vaikka ei ole kuin kävellyt talon päästä päähän pari kertaa(siis sisällä!). Yhtä paljon se ei hengästy edes pallopeleissä!

vaikka tietoisesti ei mitään laskisi/miettisi, niin aivot laskee noita nopeuksia/jarrutuksia yms aika paljon. ei ne pentiumitkaan turhaan lämpene.

kyllä varmaan se pääkuuppa vie sitä happea ja teettää sydämmelle hommia osaltaan, eikös se jonkun 25% vie helposti. eli mitä enemmän homma vaatii aivojumppaa, niin sekin syö sitä kuntoa.

huomannut sen vaan koirassa. jos piilottaa siltä jotain ja se joutuu hakemaan sitä ja oikein miettimään, niin se on ihan poikki ja läähättää, vaikka ei ole kuin kävellyt talon päästä päähän pari kertaa(siis sisällä!). Yhtä paljon se ei hengästy edes pallopeleissä!

vaikka tietoisesti ei mitään laskisi/miettisi, niin aivot laskee noita nopeuksia/jarrutuksia yms aika paljon. ei ne pentiumitkaan turhaan lämpene.
Kyllä se ihan oikeasti kovaa ajaminen vaatii kuntoa paljon. Viime kesänä ihan piruuttaan koitimme mitä menee kaloreita päivän aikana ja millaiset sykkeet saadaan... Noin klo 10 aloitimme mittauksen ja lopetimme sen klo 17. Setithän kestää sen 20 minuuttia ja välissä 40 minuutin tauko. energian kulutus oli reilut 5500kca ja keskisyke koko päivälle 128.... Jotta tuota siitä voi päätellä että aerobista kuntoa tarvitaan melkoisesti. Tuohon kun vielä lisätään korkea lämpötila radalla joka nostaa sykkeitä kun elimistö koittaa kierrättää verta myös jäähdytys tarkoituksessa niin ei se ihme että illalla väsyttää

Kyllä se ihan oikeasti kovaa ajaminen vaatii kuntoa paljon. Viime kesänä ihan piruuttaan koitimme mitä menee kaloreita päivän aikana ja millaiset sykkeet saadaan... Noin klo 10 aloitimme mittauksen ja lopetimme sen klo 17. Setithän kestää sen 20 minuuttia ja välissä 40 minuutin tauko. energian kulutus oli reilut 5500kca ja keskisyke koko päivälle 128.... Jotta tuota siitä voi päätellä että aerobista kuntoa tarvitaan melkoisesti. Tuohon kun vielä lisätään korkea lämpötila radalla joka nostaa sykkeitä kun elimistö koittaa kierrättää verta myös jäähdytys tarkoituksessa niin ei se ihme että illalla väsyttää
Tämä oli briljanttia infoa, tack! Täytyy pitää jatkossa vielä paremmin huoli ratapäivillä riittävästä energian/nesteen nauttimisesta. Tulee varmaankin sekä syötyä että juotua aivan liian vähän. Etenkin hellesäillä nestettä saisi/pitäisi olla litkimässä koko ajan.

Toi jaketin mentaalihomma oli myös mukava huomio, aivot tosiaan käyttävät energiaa paljon silloin kun joutuu pitämään tarkkaavaisuuden tapissa/prosessoimaan jatkuvasti. Jokainen vaativaa aivotyötä tekevä on varmaan huomannut saman ilmiön. Aikanaan kun tienasin leipäni koodaamalla, niin normaalin työpäivän (siis ohjelmointia ~7-8h) päätteeksi oli aika lailla turpiin saanut/nääntynyt olo.

Mä ihan piruuttaan pidin sykemittaria parin vetäsyn ajan tuolla krossiradalla. Keskisyke yhen vetäsyn aikana oli luokkaa 180 ja maksimi 224. Sykkeet on tietysti aika henkilökohtasia, mutta kyllä mä veikkaan että krossi on rankempaa hommaa joka tapauksessa. Ite en oo hikeä saanu radalla aikaseks, mut ehämmä oikeesti kovaa oo ajanukaan. Mut illalla väsyttää joka tapauksessa, on se henkisesti sen verran rankkaa hommaa, vaatii keskittymistä.

Mä ihan piruuttaan pidin sykemittaria parin vetäsyn ajan tuolla krossiradalla. Keskisyke yhen vetäsyn aikana oli luokkaa 180 ja maksimi 224. Sykkeet on tietysti aika henkilökohtasia, mutta kyllä mä veikkaan että krossi on rankempaa hommaa joka tapauksessa.
Aika kovalta toi maksimisyke kuulostaa, vaikken mikään lääkäri olekkaan. Josain polarin paketissa tms. luki että tuo on ~220-oma ikä, mutta voihan siinä olla vaihteluakin. Mutta joo, raskasta on.

Aika kovalta toi maksimisyke kuulostaa, vaikken mikään lääkäri olekkaan. Josain polarin paketissa tms. luki että tuo on ~220-oma ikä, mutta voihan siinä olla vaihteluakin. Mutta joo, raskasta on.
No kyllä mä sitä huulipyöreenä vähän aikaa ihmettelin, tuohon "220-ikä" -kaavaan ku uskoin itsekin. Nyttemmin asiasta hieman lukeneena olen oppinut, että maksimisyke todellakin on hyvin yksilöllinen, joten ihan mahdollinen lukema on tuokin.

Muutamalla täysiä vedetyllä lyhyellä juoksuspurtilla saan sykkeen kahteensataan, joten voihan se olla, että mittari ottaa jotain häiriötä mopon sähköistäkin. Pitää vielä testauttaa muillakin tota mittaria ja katella millasia tuloksia tulee. Mutta kyllä krossi on kunnolle kovaa hommaa, siitä ei pääse mihinkään!

No kyllä mä sitä huulipyöreenä vähän aikaa ihmettelin, tuohon "220-ikä" -kaavaan ku uskoin itsekin. Nyttemmin asiasta hieman lukeneena olen oppinut, että maksimisyke todellakin on hyvin yksilöllinen, joten ihan mahdollinen lukema on tuokin.

Muutamalla täysiä vedetyllä lyhyellä juoksuspurtilla saan sykkeen kahteensataan, joten voihan se olla, että mittari ottaa jotain häiriötä mopon sähköistäkin. Pitää vielä testauttaa muillakin tota mittaria ja katella millasia tuloksia tulee. Mutta kyllä krossi on kunnolle kovaa hommaa, siitä ei pääse mihinkään!
Juuh, kävin tänään taluttamassa dertsiä motocross-radalla ja kolmen kierroksen jälkeen olin jo suht puhki vaikka ajelin aika rauhallisesti..

Back