• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kunnon varusteet suojaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PSmo

New member
Monilla meillä taitaa olla tuo prätkäbudjetti aina niin kireä, ettei rahaa jää kunnon varusteisiin.
Itsekin ajelin farkuissa ja puserossa ennen kun lippasin.
Kunnon lipat ottaneena, voisin "valistaa" kanssaihmisiä sen verran, että kannattaa kyllä jättää rahaa myös kunnon kamoihin kun pyörää hankkii.
On kuitenkin vanha totuus oikeassa aika pitkälle, että on vain kahdenlaisia motoristeja: niitä jotka on kaatunut ja niitä jotka tulevat kaatumaan.
Itse liityin kaatuneiden kerhoon n. 8 v:n ja yli 100.000 ajokilometrin jälkeen.
Nopeus 90 km/h, ohitustilanteessa "tielaitoksen erikoinen" eli pikipaikkaus heitti miehen ketoon. Liukua pitkin asfalttia useita kymmeniä metreja. Lopputulos: ei naarmun naarmua mieheen. Vain pari mustelmaa, toinen mojova pohkeeseen, kun löin sen ylilennossa ohjaustankoon ja toinen hauiksen alaosaan. Sen taas iskin peiliin.
Kaikki varusteet uusiksi: Schubert S1 kypärä, Rukka SRO puku, MP-asun carbon rystys-suojin varustetut ajohanskat ja ajosaappaat. Mutta mies, EI NAARMUAKAAN.
Schubertista oikean posken kohdalla ikävän näköiset naarmut sekä visiirissä, että kypärässä, hanskoista rystyssuojat puhki, ajopuvussa taskunpohjiin reiät, taskuissa olleiden kamojen takia ja ajosaappaiden kärjet hankautuneet ruvelle.
Ja kyllä tuo Rukan SRO pitää tosi hyvin myös vettä. Olen ajanut tänä kesänä tosi monta kertaa Espoo-Kuopio-Espoo väliä ja lähes joka kerta 1-7 sadetta on matkan aikana ehtinyt niskaan, mutta kertaakaan ei aluskamat ole kastuneet sateesta.
Muutaman pitkän sateen aikana tuntui, että haaroista alkaa vesi mennä sisälle, muttei kuitenkaan, kylmyys vaan luo tunteen, että kastuu.
Ja pikku vinkki hanskojen suojaamiseksi. Kun nahkahanskan päälle vetäisee semmoiset "sadekintaat", elikkä reilun kokoiset sadeasurukkaset, on aika miellyttävä olo käsillä ja pysyy kuivanakin melkoisen hyvin.

onneksi sulle ei käyny mitään! on totta, että kunnon kamat suojaa tarvitaan myös onnea! itse käytän aina ajokamoja kelistä riippumatta,vaikka helteellä ei ole kiva vetää vermeitä päälle.......

Tähän väliin onkin hyvä heittää vanha viisaus:
Ostetaan ensin ne hyvät ajovarusteet ja katsotaan sen jälkeen mitä pyörään jää rahaa.

Oikeassa olet, eipä tuohon ole paljon lisättävää..

Muttaku, muttaku.. Tuo Rukan pukukin on hellesäällä ja kaupunkinopeuksissa aivan jumalattoman kuuma! Ollaanhan me ihmiset erilaisia mutta ainakin mulle tulee lämpimällä säällä hiki jo pukua päälle laittaessa. Minä en yksinkertaisesti voi pitää goretexeja päällä helteellä nurkka-ajeluissa, maaseutulenkeillä ja pidemmillä reissuilla pidän kyllä aina.

Joteski tuntuu, että asuja suunnitellaan tehdään kuin ne olis tarkoitettu enemmänkin moottorikelkkailijoille. Kylmää ja kosteutta vastaan niillä pärjää hyvin mutta aurinko ja lämpö on kidutusta.
Ei lämmin luita riko sanotaan, mutta jos olo on hellesäällä kuin höyrysaunassa istuisi, niin tuotekehittelyä varmaan vielä tarvittaisiin.
Tai ehkäpä Suomen olosuhteisiin pitäisikin olla pari erilaista pukua. Syys- ja kevät keleille Goretexia ja hellesäälle aivan jotain muuta.. Jotain sellaista, joka päästäisi ilman virtaamaan lävitseen.

Itse kanssa kaipailin helteillä pukua, jossa ei olisi mitään tuulen ja sateen enstäviä kalvoja. Nahkapukukin on ikävän hikinen kuumalla. Pitäisi olla kunnon suojat, asfaltin kestävää kangasta ja kevyt vuori. Mistäpä löytyisi.

Samaa olen jankuttanut kaverilleni joka oli ensimmäistä pyörää ostamassa.......arvatkaas ostiko varusteet ennen pyörää?? Edelleen ajelee farkuilla ja nahkatakilla....selkäpanssarin sain sentään myytyä hänelle ja popot osti ihan omintoimin.

On se silti mieletöntä ajatella mitä tuossa sinunkin mällissäsi olisi tapahtunut ilman varusteen varustetta.

Itse sanon vain tämän verran kerran kunnolla kaatuneena: Ostakaa ihmiset kunnon hanska, jos ette tykkää jauhelihaa aamuisin desifioivalla aineella.

...mutta jokainen taplaa tavallaan.....kyllä sitä tyhmempikin oppii......tosin en minä ole mitään oppinut.

sanoi:
Itse kanssa kaipailin helteillä pukua, jossa ei olisi mitään tuulen ja sateen enstäviä kalvoja. Nahkapukukin on ikävän hikinen kuumalla. Pitäisi olla kunnon suojat, asfaltin kestävää kangasta ja kevyt vuori. Mistäpä löytyisi.

Onhan sellaisia tekstiilitakkejakin, joissa on vetskarilla irrotettava kalvo, samaan tapaan kuin vuori. Aloittelijana halusin tietenkin mahdollisimman monikäyttöisen asun ja päädyin lopulta Richa X-tour takkiin. Lämpimillä ilmoilla vuori ja kalvo irti ja kuusi tuuletusreikää (hartioissa, rintakehän kohdalla ja olkavarsissa) auki, ei tule ajossa kuuma. Paikoillaan ollessa kyllä näinkin.

Haittapuolina tuollaisesta ratkaisusta voi ajatella olevan päällikankaan  kastuminen läpikotaisin pitkässä yhtämittaisessa sadeajelussa, tuuletustaskujen vetoketjujen vedenpitävyys (no, alla oleva kalvo pysäyttää veden) ja kalvon kesävyys satunnaisia pistoja ja hankaumia vastaan, kun sitä irrotellaan, kiinntellään ja kuljetellaan muusta takista erillää. Ja se, että muistaa/ ennakoi kalvon kiinni silloin, kun sitä tarvitaan. Sinällään irrotus ja kiinnitys on nopea operaatio, yksi vetoketju ja pari nepparia.

En erityisesti hakeutunut sateeseen ajamaan, mutta ne kerrat, kun sateeseen joutui, piti kuivana; en tosin tuntikausia joutunut yhtä mittaa sateessa ajamaan. Tältä osin kestotesti jatkuu...

Hyvä muistutus turvallisten kamojen tärkeydestä
biggrin.gif
biggrin.gif

Onneksi ei käynyt pahasti
biggrin.gif
biggrin.gif

Itselleni kävi likimain samalla tavalla, vauhtia tosin vähemmän. Päällä Heldin nahka-asu. Ainoa vaurio kuskille, oli mustelma lonkassa, vaikka liuin asfaltilla 25-30 metriä. Kunnon ajovarusteet ovat yhtä tärkeitä kuin hyvä kypärä. Tuntuu vain turhan harva tuon ymmärtävän???

Oikaskaa jos olen väärässä? Jo prätkäkoulussa keväällä maikka sanoi että kypärään ei kannaa sijoittaa paljoa rahaa vaan muihin ajovaatteisiin. Hän sanoi pariin otteeseen että kolarissa halvin ja kallein kestää saman ja kun kypärä menee rikki niin niska on poikki jo aikaisemmin. Maikka sanoi että kypärien suurin ero on hyvässä ilmastoinnissa kun mennään kalliimpiin ja tietysti merkki/design maksaa. Mitäs porukka tuumaa tästä kypäräjutskasta?
confused_orig.gif
?

Oikaskaa jos olen väärässä? Jo prätkäkoulussa keväällä maikka sanoi että kypärään ei kannaa sijoittaa paljoa rahaa vaan muihin ajovaatteisiin. Hän sanoi pariin otteeseen että kolarissa halvin ja kallein kestää saman ja kun kypärä menee rikki niin niska on poikki jo aikaisemmin. Maikka sanoi että kypärien suurin ero on hyvässä ilmastoinnissa kun mennään kalliimpiin ja tietysti merkki/design maksaa. Mitäs porukka tuumaa tästä kypäräjutskasta?
confused_orig.gif
?
Pitää paikkansa.
Olen itse jonkunverran alalla touhunneena seurannut kypärämarkkinoita ja päässyt tutkiskelemaan kypärille tehtäviä testejä.

Monella merkillä paras ja edullisin malli saattavat antaa likimain yhtä hyvän suojan erilaisia iskuja vastaan, esimerkkinä vaikkapa Nolan N81E ja X-Lite X-901. Saman valmistajan huokea muovikypärä ja kallis kuitukypärä ja suojaavuus on samalla tasolla lähestulkoon.

Ehdottomasti tärkein asia on kypärän oikea muoto ja istuvuus. Kypärän pitää sopia päähän kunnolla, kaikki merkit eivät sovi kaikille.

Kannattaa valita vaikka paria satasta edullisempi kypärä ja ostaa kalliimmat hanskat, selkäpanssari.

Varmaan varusteiden hankintaan vaikuttaa sekin, että mies paikataan ilmaiseksi terveyskeskuksessa, mutta varusteet joutuu ostamaan itse.. Tosin tuo toimii vaan niin kauan kun ei tule pysyviä vammoja.

confused_orig.gif
?
Pitää paikkansa.
Olen itse jonkunverran alalla touhunneena seurannut kypärämarkkinoita ja päässyt tutkiskelemaan kypärille tehtäviä testejä.

Monella merkillä paras ja edullisin malli saattavat antaa likimain yhtä hyvän suojan erilaisia iskuja vastaan, esimerkkinä vaikkapa Nolan N81E ja X-Lite X-901. Saman valmistajan huokea muovikypärä ja kallis kuitukypärä ja suojaavuus on samalla tasolla lähestulkoon.

Ehdottomasti tärkein asia on kypärän oikea muoto ja istuvuus. Kypärän pitää sopia päähän kunnolla, kaikki merkit eivät sovi kaikille.

Kannattaa valita vaikka paria satasta edullisempi kypärä ja ostaa kalliimmat hanskat, selkäpanssari.
Ainakaan Biken testissä takavuosina ei kaikkia kokeita läpäisseet kuin Shoei ja Arai (ja korjattiinko seuraavassa numerossa mukaan vielä BMW?). Itse olen kolaroinut teininä halvaalla mopokypärälläkin, eikä siitä mitään lskdjtöowehtöwetowenöwhaittaa ollu.
eek.gif

Silti en ainakaan ihan halpaa kypärää suosittelisi kenellekään, sisustan mukavuudella ja tuuletuksellakin on aika paljon merkitystä, on se vaan niin monta tuntia päässä kesässä (koko käyttöajasta puhumattakaan).

confused_orig.gif
?
Pitää paikkansa.

Ainakaan Biken testissä takavuosina ei kaikkia kokeita läpäisseet kuin Shoei ja Arai (ja korjattiinko seuraavassa numerossa mukaan vielä BMW?). Itse olen kolaroinut teininä halvaalla mopokypärälläkin, eikä siitä mitään lskdjtöowehtöwetowenöwhaittaa ollu.  
eek.gif

Silti en ainakaan ihan halpaa kypärää suosittelisi kenellekään, sisustan mukavuudella ja tuuletuksellakin on aika paljon merkitystä, on se vaan niin monta tuntia päässä kesässä (koko käyttöajasta puhumattakaan).
Juu tuskin Jyri tuossa mitään mopo kypärää kuitenkaan suosittelee hakemaan. Todellisuus vaan taitaa olla nykyään se, että kovin monessa asiassa markkinavoimat päättävät laadun, eikä toisin päin. Ostat mielikuvia turvallisista tuotteista ostaessasi esim. 700€:n kypärän, kun jo 400€-500€ maksanut kypärä olisi tarjonnut saman suojan, ja mahdollisesti vielä istunut paremmin päähän.

Tuossa keväällä rampattiin kaikki liikkeet etsimässä tuolle vaimokkeelle kypärää, ja todettiin, että parhaiten sopi X-liten X-901, ja seuraavana listassa olisi ollut IXS:n suht. edukas malli. Arai, tai Shoei ei sitten sopinut päähän millään.

Back