• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuoleman viikate käy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kava10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kava10

Tunnus suljettu
Tällä turvallisuusfoorumilla on luettavissa laskujeni mukaan jo 13 motoristikuolemaa tänä vuonna. Ja kun katsoo syitä näihin onnettomuuksiin, tuntuu siltä, että suurin osa on johtunut joko kokemattomuudesta tai suuresta riskinotosta. Tieltäsuistumisia on joukossa monta. Siis ajajan itsensä aiheuttamia tilanteita. Olisi hyvä itse kunkin miettiä matkaan lähtiessään, mitä haluaa. Moottoripyörä on upea harrastusväline, monille myös välttämätön ajokki työmatkoille jne. Mutta myös äärettömän vaarallinen kapistus huolimattomasti käytettynä. Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta. Ja ennakoida muuta liikennettä, yllättäviä tilanteita, joita on jos jonkin näköisiä. Kuopat tiessä, irtohiekat, puiden lehdet, eläimet, pikkulapset, mummot, vaarit jne. Kun nyt moottoripyöräkanta on räjähdysmäisesti kasvanut, on todennäköistä, että varsinkin nyt lomakausien alkaessa moni uusmotoristi lähtee kasvavan liikenteen joukkoon ensimmäisille pidemmille lomamatkoilleen kotomaassamme ja ulkomaille. Voimme vain toivoa, että syksyllä nähtävät kuolintilastot eivät osoita nykytahtiin jatkuvaa kasvua. Siis hyvät motoristit. Muistakaa joka kerta liikkeelle lähtiessänne hetken keskittyä miettimään näitä riskejä. Jospa yksikin henkipoloinen säästyisi ennakoinnin, tilannetietoisuuden, keliolojen huomioonottamisen kautta.
Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa kaikille koko loppuajokaudelle!
 
Tällä turvallisuusfoorumilla on luettavissa laskujeni mukaan jo 13 motoristikuolemaa tänä vuonna. Ja kun katsoo syitä näihin onnettomuuksiin, tuntuu siltä, että suurin osa on johtunut joko kokemattomuudesta tai suuresta riskinotosta. Tieltäsuistumisia on joukossa monta. Siis ajajan itsensä aiheuttamia tilanteita. Olisi hyvä itse kunkin miettiä matkaan lähtiessään, mitä haluaa. Moottoripyörä on upea harrastusväline, monille myös välttämätön ajokki työmatkoille jne. Mutta myös äärettömän vaarallinen kapistus huolimattomasti käytettynä. Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta. Ja ennakoida muuta liikennettä, yllättäviä tilanteita, joita on jos jonkin näköisiä. Kuopat tiessä, irtohiekat, puiden lehdet, eläimet, pikkulapset, mummot, vaarit jne. Kun nyt moottoripyöräkanta on räjähdysmäisesti kasvanut, on todennäköistä, että varsinkin nyt lomakausien alkaessa moni uusmotoristi lähtee kasvavan liikenteen joukkoon ensimmäisille pidemmille lomamatkoilleen kotomaassamme ja ulkomaille. Voimme vain toivoa, että syksyllä nähtävät kuolintilastot eivät osoita nykytahtiin jatkuvaa kasvua. Siis hyvät motoristit. Muistakaa joka kerta liikkeelle lähtiessänne hetken keskittyä miettimään näitä riskejä. Jospa yksikin henkipoloinen säästyisi ennakoinnin, tilannetietoisuuden, keliolojen huomioonottamisen kautta.
Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa kaikille koko loppuajokaudelle!
Täyttä asiaa!!!!
buttrock.gif
 
Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta.
Juuri tämän vuoksi mp on aivan oivallinen työmatkakulkine
thumbs-up.gif
Prätkällä pitää kyetä keskittymään just tasan tarkkaan siihen ajamiseen => ei kulje työmurheet kotiin eikä päinvastoin
smile_org.gif
 
Olen lueskellut Moottori -lehdestä noita kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkintaselostuksia ja kyllä Suomessa suurin osa haavereista johtuu samoista syistä ajoneuvosta riippumatta: rattijuoppoutta, sairaskohtauksia, mielenterveyshäiriöitä, itsetuhoista ajotapaa, järjestöntä riskinottoa, välinpitämättömyyttä, näyttämisenhalua, leikkimistä ja tietenkin sitten vielä näiden yhdistelmiä...
confused_orig.gif
Ns. normaalit ihmiset eivät liikenteessä kuole kuin hirvikolareissa tai onnettomuuden syyttömänä osapuolena. Kaduilla ja maanteillä puretaan patoutumia, stressiä, yleistä v***tusta, agressioita ja jälki on sen mukaista. Moottoripyöräilyn vaaranpaikkoja on monta vaikkei ajotavallaan niitä lisää etsisikään. Custom -buumi lienee Suomessa takanapäin, päivän sana on tehokas 600-1000 sporttipyörä. Osaavissa käsissä täysin käyttökelpoinen laite jokapäiväiseen ajoon, taitamattomissa käsissä
nixweiss.gif


Tilastotappiota tulee tavalla tai toisella, ehkä kuitenkin homma on pysynyt kohtuurajoissa suhteutettuna lisääntyneeseen pyöräkantaan. Monessa Euroopan maassa luvut ovat paljon rumempia, jopa liikenteen mallimaassa ( ? ) Ruotsissa. Tietenkin tuntuu niin turhalta lukea lehdestä, että taas on joku kaivamalla kaivanut vaikeuksia itselleen tien päällä ja ajoreissu on jäänyt myös viimeiseksi
sad_orig.gif
 
Senpä takia olisi mielestäni järkevämpää keskustella noista onnettomuuksista ja niihin johtaneista tilanteista, tuntuu, että jos joku kommentoi jotain ohjausiskarin tarpeesta ja siitä olisiko se voinut pelastaa kyseisessä tilanteessa, niin se on Jeesustelua ja se sensuroidaan noista kynttiläthreadeista. pelastaako viisi sivua kynttilöitä ketään samalta. Tuskin. Keskustelu voisi.

Sehän noissa turhinta on, kun noi täysillä ramppiin ja kaiteeseen kolarit ovat niin helposti ehkäisty ajokokemuksella ja harjoituksella.

rata-ajo pakolliseksi.

Jake
 
Ei millään pahalla, mutta nyt on tainnut nousta vähän huppuun toi rata-ajo
biggrin.gif
Itse en tue rata-ajoa, vaikka olisi mukava käydä joskus läpällä stedaamassa.
062802moto_prv.gif
 
Senpä takia olisi mielestäni järkevämpää keskustella noista onnettomuuksista ja niihin johtaneista tilanteista, tuntuu, että jos joku kommentoi jotain ohjausiskarin tarpeesta ja siitä olisiko se voinut pelastaa kyseisessä tilanteessa, niin se on Jeesustelua ja se sensuroidaan noista kynttiläthreadeista. pelastaako viisi sivua kynttilöitä ketään samalta. Tuskin. Keskustelu voisi.

Sehän noissa turhinta on, kun noi täysillä ramppiin ja kaiteeseen kolarit ovat niin helposti ehkäisty ajokokemuksella ja harjoituksella.

rata-ajo pakolliseksi.

Jake
Niin tai sillä, että olisi käännetty sitä kahvaa rauhallisemmin, ajettu rajotusten mukaan jne jne...
 
Kaikkien kannattaa käydä kokeilemassa rata-ajoa.
(kierroksien lisääntyessä, vähintään tunnin sessio)

Siinä oppii kuinka jarrutusmatkat lyhenevät,
melkein itsestään.  
omg.gif

Samoin moni huomaa kuinka paljon kallistuvaraa pyörästä löytyy ja pystyy käyttämään  
omg.gif


Näitä taitoja voi/osaa käyttää sitten hätätilanteessa, se voi olla oman/muiden hengen pelastus.

Mutta muista rata-ajo on kuin huume,
siihen voi jäädä koukkuun  
biggrin.gif


Reiska_SB
 
Tällä turvallisuusfoorumilla on luettavissa laskujeni mukaan jo 13 motoristikuolemaa tänä vuonna. Ja kun katsoo syitä näihin onnettomuuksiin, tuntuu siltä, että suurin osa on johtunut joko kokemattomuudesta tai suuresta riskinotosta. Tieltäsuistumisia on joukossa monta. Siis ajajan itsensä aiheuttamia tilanteita. Olisi hyvä itse kunkin miettiä matkaan lähtiessään, mitä haluaa. Moottoripyörä on upea harrastusväline, monille myös välttämätön ajokki työmatkoille jne. Mutta myös äärettömän vaarallinen kapistus huolimattomasti käytettynä. Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta. Ja ennakoida muuta liikennettä, yllättäviä tilanteita, joita on jos jonkin näköisiä. Kuopat tiessä, irtohiekat, puiden lehdet, eläimet, pikkulapset, mummot, vaarit jne. Kun nyt moottoripyöräkanta on räjähdysmäisesti kasvanut, on todennäköistä, että varsinkin nyt lomakausien alkaessa moni uusmotoristi lähtee kasvavan liikenteen joukkoon ensimmäisille pidemmille lomamatkoilleen kotomaassamme ja ulkomaille. Voimme vain toivoa, että syksyllä nähtävät kuolintilastot eivät osoita nykytahtiin jatkuvaa kasvua. Siis hyvät motoristit. Muistakaa joka kerta liikkeelle lähtiessänne hetken keskittyä miettimään näitä riskejä. Jospa yksikin henkipoloinen säästyisi ennakoinnin, tilannetietoisuuden, keliolojen huomioonottamisen kautta.
Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa kaikille koko loppuajokaudelle!
101 %:sti samaa mieltä.
thumbs-up.gif


Kunpa useammalla motoristilla olisi samanlainen asenne kuin kava kympillä...
 
Tällä turvallisuusfoorumilla on luettavissa laskujeni mukaan jo 13 motoristikuolemaa tänä vuonna. Ja kun katsoo syitä näihin onnettomuuksiin, tuntuu siltä, että suurin osa on johtunut joko kokemattomuudesta tai suuresta riskinotosta. Tieltäsuistumisia on joukossa monta. Siis ajajan itsensä aiheuttamia tilanteita. Olisi hyvä itse kunkin miettiä matkaan lähtiessään, mitä haluaa. Moottoripyörä on upea harrastusväline, monille myös välttämätön ajokki työmatkoille jne. Mutta myös äärettömän vaarallinen kapistus huolimattomasti käytettynä. Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta. Ja ennakoida muuta liikennettä, yllättäviä tilanteita, joita on jos jonkin näköisiä. Kuopat tiessä, irtohiekat, puiden lehdet, eläimet, pikkulapset, mummot, vaarit jne. Kun nyt moottoripyöräkanta on räjähdysmäisesti kasvanut, on todennäköistä, että varsinkin nyt lomakausien alkaessa moni uusmotoristi lähtee kasvavan liikenteen joukkoon ensimmäisille pidemmille lomamatkoilleen kotomaassamme ja ulkomaille. Voimme vain toivoa, että syksyllä nähtävät kuolintilastot eivät osoita nykytahtiin jatkuvaa kasvua. Siis hyvät motoristit. Muistakaa joka kerta liikkeelle lähtiessänne hetken keskittyä miettimään näitä riskejä. Jospa yksikin henkipoloinen säästyisi ennakoinnin, tilannetietoisuuden, keliolojen huomioonottamisen kautta.
Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa kaikille koko loppuajokaudelle!
Täysin samaa mieltä
bowdown.gif

tätä se on kun mopon sarvista siirrytään suoraan siihen tehokkaimpaan pyörään.....
sad_orig.gif
 
"Ei millään pahalla, mutta nyt on tainnut nousta vähän huppuun toi rata-ajo"

joo parempi olla arvostelematta, ennenkuin käyt kokeilemaan.

ihan turvallisuus harjoituksena se on parasta ja tulee pahimmat tykityskaasut päästettyä pois. Itse ajelen tosi rauhallisesti liikenteessä ja radalla sitten kovaa(-empaa). Oppii pyörän jarrut, käännökset, kiihdytykset.

Maksaa tietty, mutta halvempaa kuin sakot. Kaatua voi, mutta todennäköisesti ei lähde henki. Ja kun vetää mutkan pitkäksi, niin tajuaa, ettei sitä halua kokevan ilman turva-alueita&vastaantulijoiden kanssa.
 
Harvinaisen asiallista keskustelua
bowdown.gif

Monessa keskustelussa tulee vastaan uusmotoristit ja kasvanut mp-kanta. Mitä noihin tilastoihin tulee, niin eivät taida kuitenkaan nuo 70 ja 80-luvuilla lahja A kortin saaneet olla ihan kärjessä vaan valitettavasti 80 luvulla syntyneet. Ikävää näille muutamille kavereille, joilla olisi ollut vielä paljon nähtävää ja koettavaa. Noista onnettomuuksista kun lukee, niin voisi nyt jokainen miettiä itse miten hiuskarvan varassa se henkiriepu on. Yksi kahvankääntö ja sitten se sekunnin murto-osa joka tuntuu ikuisuudelta ja sitten . . .
kynttila.gif

Radalla en ole käynyt, mutta kuulemma joskus sais jopa customillakin siellä ajella
sport05.gif
Pitäis kokeilla
smile_org.gif


Omia kokemuksia alkuviikosta: Jouduin ajelemaan kotilolla 1000 km reissun pohjois-suomessa. Motoristeja tuli vastaan muutamia kymmeniä. Kaikkien nopeus oli aivan asiallista, eli ei ainakaan paljoa yli rajoituksen. Ohi ei kukaan mennyt enkä ketään kiinnikkään saanut, joten oma johtopäätökseni oli sama kuin monesti aiemminkin eli matkamotoristit nauttivat harrastuksestaan ilman, että vaarantavat itseään tai korttiaan.

Katkonaisen ja sekavan sepustelun lopuksi toivon kaikille turvallisia kilometrejä.
062802moto_prv.gif
 
Maksaa tietty, mutta halvempaa kuin sakot. Kaatua voi, mutta todennäköisesti ei lähde henki. Ja kun vetää mutkan pitkäksi, niin tajuaa, ettei sitä halua kokevan ilman turva-alueita&vastaantulijoiden kanssa.
Sepä se.. kaikki radat on jossain pöndellä, keskellä ei mitään. Sitten täytyisi ostaa ajokamat, osallistumismaksut yms. kuluja.

kallista
pftroest.gif


ainut rata täällä on keimola, ilmanen sisäänpääsy, suht. lyhyt matka, ei tarvii varusteita, eikä ole sääntöjä. Tää oli sitten läppä
biggrin.gif


Ei mulla rata-ajoa vastaan mitään ole, varmaan ihan siistiä. Mä varmaan kuolen kohta kun en ole ajanut radalla
veryangry.gif
kynttila.gif
 
Maksaa tietty, mutta halvempaa kuin sakot. Kaatua voi, mutta todennäköisesti ei lähde henki. Ja kun vetää mutkan pitkäksi, niin tajuaa, ettei sitä halua kokevan ilman turva-alueita&vastaantulijoiden kanssa.
Sepä se.. kaikki radat on jossain pöndellä, keskellä ei mitään. Sitten täytyisi ostaa ajokamat, osallistumismaksut yms. kuluja.

kallista
pftroest.gif


ainut rata täällä on keimola, ilmanen sisäänpääsy, suht. lyhyt matka, ei tarvii varusteita, eikä ole sääntöjä. Tää oli sitten läppä
biggrin.gif


Ei mulla rata-ajoa vastaan mitään ole, varmaan ihan siistiä. Mä varmaan kuolen kohta kun en ole ajanut radalla
veryangry.gif
kynttila.gif
Sulla ei ole ajokamoja, ei goreja, ei nahkoja? No ok, ei sit mitään, kukin tyylillään.

Mutta kallista tuo ei ole. Matkat Hämeenlinnaan, 100km/suunta (eli puolen tunnin matka...) ja tämän lisäksi järjestäjästä riippuen, 20-40€/ajokerta. Jos tuo ajaa jonkun konkurssiin, on moottoripyöräily hänelle väärä laji.
 
Mikä siinä rata-ajossa on niin autuaaksi tekevää...?

Jos porukka aloittais ihan perusteista, eli kävis vaikka EAK:n, siinä pääsee jo hajulle pyörän käsittelystä. Varusteiksikin kelpaa ihan ne roippeet, missä yleensäkin kulkee. Kurssin hinta n. 50-80 erkkaa.

EAK:lla ei vauhti ehkä nouse huimaksi, mutta toistoja tulee paljon, ja oman pyörän käsittelyvarmuus lisääntyy ihan huomattavasti! Tehokas jarrutus, väistö, hidasajo...helkkarin hyviä taitoja hallita!

Kursseja järjestetään ihan missä vaan (esim. kutsutaan kouluttaja paikkakunnalle), eli välimatkakaan ei ole veruke/este!

Kaverini ajatusta lainaten: "Huolletaanhan sitä omaa moottoripyörääkin, niin miksei myös kuskiakin. Investointina EAK on edullinen. Kannattaa suorittaa vaikka joka kevät."
 
Mikä siinä rata-ajossa on niin autuaaksi tekevää...?

Jos porukka aloittais ihan perusteista, eli kävis vaikka EAK:n, siinä pääsee jo hajulle pyörän käsittelystä. Varusteiksikin kelpaa ihan ne roippeet, missä yleensäkin kulkee. Kurssin hinta n. 50-80 erkkaa.
Ei tässä sitä pois suljettukaan. Mutta radalla saa ehkä paremmin oppia "yllättäviin" tilanteisiin, kuten luistot, woblaukset, jarrut kovista vauhdeista, kaarreajo, pyörän kallistusvarat, (kaatumiset
biggrin.gif
)...
 
Mikä siinä rata-ajossa on niin autuaaksi tekevää...?

Jos porukka aloittais ihan perusteista, eli kävis vaikka EAK:n, siinä pääsee jo hajulle pyörän käsittelystä. Varusteiksikin kelpaa ihan ne roippeet, missä yleensäkin kulkee. Kurssin hinta n. 50-80 erkkaa.

EAK:lla ei vauhti ehkä nouse huimaksi, mutta toistoja tulee paljon, ja oman pyörän käsittelyvarmuus lisääntyy ihan huomattavasti! Tehokas jarrutus, väistö, hidasajo...helkkarin hyviä taitoja hallita!

Kursseja järjestetään ihan missä vaan (esim. kutsutaan kouluttaja paikkakunnalle), eli välimatkakaan ei ole veruke/este!

Kaverini ajatusta lainaten: "Huolletaanhan sitä omaa moottoripyörääkin, niin miksei myös kuskiakin. Investointina EAK on edullinen. Kannattaa suorittaa vaikka joka kevät."
Kyllä radallakin jotain oppii mutta muuten samaa mieltä. Joku vuosi sitten tuli käytyä poliisien ajoharjoitteluradalla Naarajärvellä ja kyllä siellä muutama ratakettukin myönsi että hyvä kun tuli lähdettyä. Hierottiin niin kauan että oppi.
 
Kymmenen pistettä kava10:lle hyvästä, asiallisesta avauksesta todella tärkeästä aiheesta. Yhdyn mielipiteeseen, että moottoripyörät eivät ole leikkikaluja, ainakanaan yleisillä teillä. Rata-ajoa voi sitten kukin harrastaa kykyjensä ja rahavarojensa puitteissa.

Sitäpaitsi, jos oikein pahasti mopo karkaa käsistä, kuskin itsesnä lisäksi muutkin on vaarassa, vaikka olis kotilossa. Tässä siitä esimerkki, karmeimmasta päästä. [kiitokset apoxille kuvan löytämisestä,  tästä threadistä sen bongasin. Tuon voisi tuoda ensi vuonna MP2006 näyttelyynkin, ehkä vähän himmaisi pahinta menoa.
 
Back
Ylös