• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuolo korjaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amaunu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

amaunu

New member
On tää siitä ihme foorumi että kaikki näkee kun kato käy harrastajien keskuudessa. Milloin on vahinko ja koska aivan turha pöljäily. Kuinka saataisiin upotettua vastuullisen liikkumisen malli kaikkiin (anteeksi jo kuulosti virkamiemäiseltä mutta huonoihin uutisiin alkaa kyllästymään)..

Hurjalta näyttää liikenne kattoo sitäsittten moponpäältä tai kotilosta. Kotilossa näkee ehkä sittenkin suruttomampia kiilauksia/minäminähommia,, mopon selässä paatuneinkin kotiloija, jos huomaa tajuaa, että toi mopoilija kuolee kun tömähtää vähän.

Kysymys, kuinka voitaisiin välttää edes pari turhaa kuolemaa. Tilastojen puolituksesta viis.
 
Hurjalta näyttää liikenne kattoo sitäsittten moponpäältä tai kotilosta. Kotilossa näkee ehkä sittenkin suruttomampia kiilauksia/minäminähommia,, mopon selässä paatuneinkin kotiloija, jos huomaa tajuaa, että toi mopoilija kuolee kun tömähtää vähän.
Missäpäin suomea liikenne näyttää hurjalta?
Täällä meilläpäin se on kuolettavan rauhallista, ettenkö sanois uneliasta.
062802moto_prv.gif
 
Hurjalta näyttää liikenne kattoo sitäsittten moponpäältä tai kotilosta. Kotilossa näkee ehkä sittenkin suruttomampia kiilauksia/minäminähommia,, mopon selässä paatuneinkin kotiloija, jos huomaa tajuaa, että toi mopoilija kuolee kun tömähtää vähän.
Missäpäin suomea liikenne näyttää hurjalta?
Täällä meilläpäin se on kuolettavan rauhallista, ettenkö sanois uneliasta.
062802moto_prv.gif
Siinä mootoritien alkupäässä nokialle kun mennään. uneliasta hyvinkin.
 
Viime perjantaina satuin reilun 900 kilometrin ajon jälkeen aivan kotini nurkalla kuolonkolaripaikalle hetki onnettomuuden jälkeen. Oli semmoinen näky, että ihmettelen, että uniin ei ole tullut kuvia luonnottoman rennosti maassa retkottavasta motoristista. Ja kyllä se pisti ajattelemaan, sillä väillä Hämeenlinna - Rovaniemi kerkesi sattumaan yhtä ja vähän toistakin.
Kukkahattua näky ei minusta tehnyt, mutta se terotti näkemystäni siitä, että vauhdinnälän tyydyttämiseen ovat enskaspoorit, crossi- ja asfalttiradat. En tuomitse venttiilin nostattamista valtatiellä, mutta tuomitsen idiotismin määritelmän täyttämät jäsentenväliset julkisilla liikenneväylillä.
 
arvelinkin(jostain syystä) että läheltä liippaa.
mut nokialaiset kaahaa VAIN taajamassa, sama nopeus maantiellä ja taajamassa, aina sama 65.
en kehtaa lukee itteeni nokialaiseks, kun olen selkeesti "erilainen nuori" ja muualta muuttanu.
033102beer_1_prv.gif
 
Päättävien elimien lähiaikana esittämiä ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi ovat olleet mm:

- valvontakameroiden lisääminen
- tietullit
- keskikaistat
-
confused_orig.gif


En ymmärrä
nixweiss.gif


Entä jos:
- autokanta uudistetaan, missä liikenneturvallisuus on etusijalla (ei ainoastaan päästöt, mikä näyttää ajavan trendinä edelle)
- teiden kunnon parantaminen TURVALLISIKSI!!!!
- TUKEA RATAHARJOITTELULLE!!!!
- verotuksen ja veroluonteisien maksujen järkeistäminen siten, että edellä mainitut seikat voivat toteutua!!!!

Pari minuuttia meni näiden "ideoiden keksimisessä" mutta miksi tämä ei näy julkisessa keskustelussa???
 
Päättävien elimien lähiaikana esittämiä ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi ovat olleet mm:

- valvontakameroiden lisääminen
- tietullit
- keskikaistat
-
confused_orig.gif


En ymmärrä  
nixweiss.gif


Entä jos:
- autokanta uudistetaan, missä liikenneturvallisuus on etusijalla (ei ainoastaan päästöt, mikä näyttää ajavan trendinä edelle)
- teiden kunnon parantaminen TURVALLISIKSI!!!!
- TUKEA RATAHARJOITTELULLE!!!!  
- verotuksen ja veroluonteisien maksujen järkeistäminen siten, että edellä mainitut seikat voivat toteutua!!!!

Pari minuuttia meni näiden "ideoiden keksimisessä" mutta miksi tämä ei näy julkisessa keskustelussa???
-uusitaan autokantaa:tehokkaampia autoja(uudet on aina vaan tehokkaampia)
-paremmat tiet että näitä uusia ajoneuvoja voi ajaa lujempaa
-rataharjoittelua, että osataan ajaa lujempaa mutkiin joita tosin kunnostetuissa teissä ei paljon ole
-verotuksella mahdollistetaan kaikille ostettavaksi tehokkaampia kulkuneuvoja

tää ny on vaan ihan yksinkertanen toisenlainen selitys miten voi kulkea päättävän elimen ajatuksenjuoksusta.
ei kai niitä viisaita sinne turhaan valita?
nixweiss.gif
 
Heh, nostetaan ajoneuvo-, polttoaine- ja tarvikeverotusta 60%, lisäks aletaan maksattaa tuulivoima tieliikenteellä ja peritään siitä viel hienostovero.. Sit rakennetaan kaikkien motareitten viereen tuplasti pitemmät mutkapätkät fillareitten omaan käyttöön; jokaaselle vanhukselle ja vammaselle milwaukeessa duunatut invamopot ja peritään niistä liikkumisvero jolla maksetaan suunnittelijan palkanlisät jokaasesta paskaks menneestä ideasta.. kyl täs maassa kapasiteettia verohallinnon ylläpitoon ja nollatutkimuksiin ja kuluttajien kusettamiseen riittää.
 
Heh, nostetaan ajoneuvo-, polttoaine- ja tarvikeverotusta 60%, lisäks aletaan maksattaa tuulivoima tieliikenteellä ja peritään siitä viel hienostovero.. Sit rakennetaan kaikkien motareitten viereen tuplasti pitemmät mutkapätkät fillareitten omaan käyttöön; jokaaselle vanhukselle ja vammaselle milwaukeessa duunatut invamopot ja peritään niistä liikkumisvero jolla maksetaan suunnittelijan palkanlisät jokaasesta paskaks menneestä ideasta.. kyl täs maassa kapasiteettia verohallinnon ylläpitoon ja nollatutkimuksiin ja kuluttajien kusettamiseen riittää.
tossa olisi kyllä asiaa, ...mutta eiköhän noinkin isot muutokset vaadi työryhmän perustamista, ja muutama konsultti lienee tarpeen.
033102beer_1_prv.gif
 
Mikä osuus mahtanee olla vahingoilla ja "tahallisilla" eli asennelämäreillä?
Osa johtuu varmaankin asenteista, mutta osa onnettomien sattumien summasta ..

Liikennesääntöjä pitäisi noudattaa ja niihin pitäisi voida luottaa .. mutku ..
Pääasiallisesti liikennesäännöt parantavat ennakointimahdollisuuksia, joka
on minun mielestäni se kaikkein tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia ..
Jos pystyt hyvin ennakoimaan, niin sinulla on melko hyvät mahdollisuudet
selvitä ilman suurempia ongelmia .. jos taasen asioita vain tapahtuu ja
melkein yllätyksenä, niin eteneminen alkaa mennä melko vaikeaksi ...

Automaattinen liikennevalvonta ei poimi juoppoja eikä muitakaan
ajotapaongelmaisia pois .. Liikennesääntöjen noudattamista, enkä nyt
tarkoita pelkästään ylinopeuksia, ei käytännössä valvota juuri lainkaan
ja automaattivalvontaa pyritään pikemminkin lisäämään. Verukkeena
käytetään mm. sitä, että vapautuu enemmän ihmisiä esim. muuhun
liikennevalvontaan. HÖPSIS sanon minä, kyse on pikemminkin siitä,
että ihmisiä ei haluta lisätä, kun ihmisresurssit ovat nimen omaan
kalliita ja jos jotain vapautuu, niin ne kyllä satsataan muun rikollisuuden
tutkintaan ja ehkäisyyn kuin liikenteen valvomiseen.

Kaikenlaisten verojen nosto ja maksujen asettaminen nostaa kustannuksia,
jotka heijastuvat ns. leivän hintaan ja se tie ei omasta mielestäni ole
millään mittarilla järkevä lähtökohta. Rekkojakin kaadetaan n. 200 kpl
vuodessa eli enemmän kuin rekka joka toinen päivä ja luulettekos, että
rekat lakkaavat kaatuilemasta, jos veroja nostetaan vaikka 100% ..
ei taatusti .. kyllä niitä kaatuu edelleenkin .. ei ne verot sitä estä mitenkään.
withstupid.gif
 
Lähetetty Kesä. 22 2007,00:35
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (moto+ @ Kesä. 22 2007,00:11)
Päättävien elimien lähiaikana esittämiä ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi ovat olleet mm:

- valvontakameroiden lisääminen
- tietullit
- keskikaistat
-

En ymmärrä  

Entä jos:
- autokanta uudistetaan, missä liikenneturvallisuus on etusijalla (ei ainoastaan päästöt, mikä näyttää ajavan trendinä edelle)
- teiden kunnon parantaminen TURVALLISIKSI!!!!
- TUKEA RATAHARJOITTELULLE!!!!  
- verotuksen ja veroluonteisien maksujen järkeistäminen siten, että edellä mainitut seikat voivat toteutua!!!!

Pari minuuttia meni näiden "ideoiden keksimisessä" mutta miksi tämä ei näy julkisessa keskustelussa???

-uusitaan autokantaa:tehokkaampia autoja(uudet on aina vaan tehokkaampia)
-paremmat tiet että näitä uusia ajoneuvoja voi ajaa lujempaa
-rataharjoittelua, että osataan ajaa lujempaa mutkiin joita tosin kunnostetuissa teissä ei paljon ole
-verotuksella mahdollistetaan kaikille ostettavaksi tehokkaampia kulkuneuvoja

tää ny on vaan ihan yksinkertanen toisenlainen  selitys miten voi kulkea päättävän elimen ajatuksenjuoksusta.
ei kai niitä viisaita sinne turhaan valita?
Juuri näin se on, kuten peepee se osuvasti kuvasi. Me olemme itse valinneet nämä "viisaat päättäjät".  
shaun.gif
 
Mä just tänään mietin, että kun tuo "suuri ikäluokka" vanhenee, niin minkälaiseksi liikenne menee ja muuttuu.

Aiemmin olen aina mielessäni jyrkästi vastustanut nopeusrajoitusten alentamista, mutta viime viikkojen liikenneonnettomuuksista johtuen, olen jopa miettinyt että voisiko nopeusrajoitusten alentamisesta olla hyötyä...

Tai sitten olen vain tulossa vanhaksi/ kerännyt liikaa kukkia hattuuni.
smile_org.gif
Mut mä en vaan haluais kuolla koskaan.
lookaround_orig.gif
 
Olikse viiskytluvun suurin noutaja vuosi 1200 vainajaa vai muistanko väärin.
 
Olikse viiskytluvun suurin noutaja vuosi 1200 vainajaa vai muistanko väärin.
Ja sillä liikenne/ajoneuvomäärällä prosenttilukuna tosi iso !
No, sinällään väärää ajattelua että on joskus ollut huonomminkin. Sellainen huonompi ajankohta löytyy aina kun menee tarpeeksi kauan taaksepäin. Tavoitteet pitää asettaa tulevaisuuteen
buttrock.gif
 
Mun mielestä onnettomuustilastojen korjaamiseen auttaisi muutama asia:
1) asennekasvatus
2) rataharjoittelu (motoristeille)
3) hiukan enemmän älyä päättäjille

Asennekasvatus siinä mielessä, että aika monet onnettomuudet saavat alkunsa ylinopeuksista ja liikennesääntöjen noudattamattajättämisestä. On ihan normaalia ajaa +10-20kmh. Nykyiset autot ovat sen verran hyviä että vauhti ei tunnu joten ajetaan senkin ansiosta pikkasen lujempaa. Hyvä esimerkki on .org:n kimppa-ajot. En ole monesti ollut mukana, mutta silloin +20kmh periaatteella on kyllä aika kivasti jäänyt letkasta...Toki jokainen ajaa omaa nopeuttansa, mutta silti vauhtia on ollut aikalailla kivasti.

Rataharjoittelu taasen poistaisi näitä ns. hartialukko -tyylisiä onnettomuuksia. Eli opittaisiin hallitsemaan sitä pyörää eri tilanteissa. Tokihan tässä toisessa vaakakupissa on se marginaaliryhmä joka rupeaisi ajamaan kovempaa liikenteessä, mutta niitä nyt ei hirveästi ole.

Oma osionsa on toki päättäjien älykkyys. Liian usein korjataan oiretta ei taudin aiheuttajaa. Samalla kun korjataan oiretta niin säästetään rahaa ja aiheutetaan lisää vaaraa. Yksi esimerkki on kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseksi kehitetyt vaijerit. Autojen kanssa ne on hyvä keksintö moottoripyöräilijöiden kohdalla taasen lisäävät riskiä.
 
muutaman vähennys on helppoa. ikävä kyllä valtiovalta ei halua sitä tehdä.

-autovero pois, käyttömaksu esim 300ekeä kaikille. koska kaikkia autoja verotettaisiin, niin uusien autojen verotusta ei tarvitsisi, muistaakseni joku 300euron vero toisi yhtä paljon verotuloja kuin uusien autojen verotus. tämä aiheuttaisi autokannan uudistumisen huomattavasti. Liikenteeseen tulisi ESP, ABS, airbag, turvaverho autoja, joilla on paha päästä hengestään vaikka ojaan ajaisikin.

-huomattava vähennys verotukseen jos moottoripyörässä on ABS.

-tieliikenteeltä kerätyistä rahoista käytettäisiin suurempi osa tiestön parantamiseen.

-skoottereilla kyydittäminen kiellettäisiin.

-moottoripyöräkortti sisältäisi mutka-ajoharjoittelun, hidasajon voisi vaikka lopettaa. esim ahvenisto alle 2minsan.

-100kW tehorajoitus pyöriin.

-Joka kunta/kaupunki olisi velvoitettu osoittamaan moottoripyörille ja autoille kohellusradan, jossa saa luvan kanssa keulia ja kikkailla.


veikkaan, että 100 henkeä säästyisi näillä vuodessa. eikä mikään näistä ole kohtuuton vaatimus tai tekemätön.
 
Mä just tänään mietin, että kun tuo "suuri ikäluokka" vanhenee, niin minkälaiseksi liikenne menee ja muuttuu.
Katsoppas TÄSTÄ ja tarkkaile erityisesti "ikääntyneiden" osuutta sivuilla 6 ja 7.
Itse asiassa ns. "ikääntyneet" (45v -> ) ovat edelleen vähemmistössä ja
nuoremmat johtavat ikävän tuntuisesti keskenkuolleitten joukkoa - valitettavasti(?).
Ikävuosissa 15 -> 44 = 76 kuollutta ja 45 -> = 19 kuollutta (=20% kaikista) ... ja
Ikävuosissa 15 -> 44 = 1883 loukkaantunutta ja 45 -> = 390 (=17,16% kaikista)

Samoin mielenkiintoinen on suistumisten osuus suvulla 8. Jotain tuo
kertoo ajotavasta ja ennakoimisesta .. asenteista luulisin ..

Vale, emävale ja tilasto .. tai "Liikenneturva", johon ei voi luottaa mitenkään.
Näitä on kuultu, mutta tuskin nuo lausahdukset ketään henkiin tuo kuitenkaan
enkä usko, että nuokaan tilastot aivan älyttömän väärin kuitenkaan ovat
ja antavat suuntaa joka tapauksessa .. oli sitten miellyttävää tai ei ..

Ikävää on, että tästä vuodesta (2007) näyttää tulevan erityisen synkkä
mikäli kehitys jatkuu tästä etiäppäin samanlaisena ..

Minäkin olen sitä mieltä, että ne ns. asenteet .. niissä olisi korjaamisen varaa ..
vaan vahinkojahan voi silti sattua .. ja varmaan sattuukin ..
 
100kw tehorajoitus? eikö se oo ihan sama onko sulla 100 vai 200kw varmaan kulkee kotitarpeiks.
 
-huomattava vähennys verotukseen jos moottoripyörässä on ABS.

-tieliikenteeltä kerätyistä rahoista käytettäisiin suurempi osa tiestön parantamiseen.

veikkaan, että 100 henkeä säästyisi näillä vuodessa. eikä mikään näistä ole kohtuuton vaatimus tai tekemätön.
En mitenkään pysty ymmärtämään, että ABS auttaa yhtään, kun kurvaan
on alun perin tultu aivan liian lujaa .. siellähän ei enää jarrutella .. kyllä
ne himmaamiset pitää tehdä etukäteen .. mikäli mp:stä puhutaan ..
Suistumisethan ovat tuo suurin yhtenäinen onnettomuuksien syy .. kuitenkin ..
Sen sijaan, että saisi alennusta ABS:stä niin hartialukot voisi lailla poistaa ..

Tiet voisivat ihan aina olla parempia (vrt. pikipaikkaus ja jatkuva säästöntavoittelu)

Tuo 100 hengen säästö tarkoittanee koko liikennettä sillä MP-kuskien
kuolleisuushan on pyörinyt (ennen v2007) noin 20-24 nurkilla.
 
Back
Ylös