Kuparitahnan paikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HarriS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HarriS

New member
(Intikat on tunnettuja jarrujen vinkumisesta, sen tiedän  
confused_orig.gif
)
Haku aiheesta tuotti pari vinkkiä palojen reunojen viilailusta, pitää kokeilla sitäkin. Mutta tahnasta:

Putsasin satulan, männät (näkyvän osan), muut irtoavat osat ja pistin kuparitahnaa uusien palojen ja metallilevyjen väliin. Nyt vinkuu vähän liikaa siihen nähden että jotain yritti korjata  
tounge.gif
Voimakkaamman jarrutuksen aikana matalampi ääni ja "loppukevennyksessä" tavanomainen korkea vinku.

Eli kannattaako sitä tahnaa yrittää männän ja metallilevyn väliin vai pitäisikö laittamani välin riittää?

Ai niin, yritin ajaa noita sisään pikku hiljaa voimakkaammilla jarrutuksilla, välillä jäähdytellen. Jarrutusteho tuntui paranevan reilusti, mutta miten kauan kestää että niiden pitäis alkaa olla ok?
 
Männän ja palojen väliin, ohuelti palojen/satulan liukupintoihin sekä liukutappien (jos siinä sellaiset on) ja palojen liukupintoihin. Varo ylimönjäystä, ettei lipsahda palojen kitkapintoihin tai levylle, tulee absit.
 
Jaha, noinkin monesta paikasta jäi pois. Liukutapit tarkoittanee niitä, jotka menee paloissa olevien reikien läpi ja joiden alle jousenpäät tulevat? Putsasin ne Autosolilla ja WD40:llä, mutten laittanut kuparia.

Absit...
biggrin.gif
biggrin.gif
just sen välttääkseni en heti alkanut enempää pastan kanssa toljaamaan. Kiitokset, kokeillaan lisätä.

Niistä shimmilevyistä (mitkä ne nyt suomeksi on?) oli mäntien päät kuluttaneet pinnoitteen osaksi pois, haitanneeko vai pitäiskö yrittää tasoitella?
 
Eikö tuo kuparitahna kulu pois, ja eikö sellaisia "kitinälevyjä" löydy, jotka poistavat/vaimentavat/vähentävät sitä kitinää?
Sellainen levynnäköinen pieni juttu, mikä tulee männän ja jarrupalan väliin, muistaakseni?
 
Kitinälevyt = shimmilevyt = ne palan ja männän väliin tulevat metallilärpyttimet
cool.gif


Koko homman idea on siinä että palan pitää päästä liikkumaan vapaasti. Sitä ei saa ahdistaa satulan sisään eikä liioin sen liikettä mäntään nähden estää. Mikäli näin tapahtuu, johtuu tuo palojen korkeataajuinen värinä edelleen jarruosiin => korvin kuultava vinkuna
confused_orig.gif
Eli jarruja takaisin kasatessa pitää palan kyetä "kolisemaan" satulassaan - KEVYT kuparipastaus voi auttaa. Samaten shimmilevyjen molemmat puolet voi pastata KEVYESTI, sillä tämä on se todennäköisin värinän johtumisreitti - myös sillä puolella jarruja jolla ei mäntää ole! Samaten jarrukelkan pitäisi kyetä liikkumaan helposti sille tarkoitettuja liukuja pitkin ettei kelkka pääse kiilaamaan toisen puolen paloja
confused_orig.gif


Mikäli pastauksesta ei kuitankaan ole apua, voi myös kokeilla liimata palojen selkäpintaan erityistä, kumimaista vaimennuslevyä. Ei muistaakseni ollut edes kovinkaan arvokasta ja pitäisi löytyä ihan tavallisesta autotarvikeliikkeestäkin
thumbs-up.gif
 
Hmm... kuparipasta auttaa pitämään osat liikkeellä vinkumiseen siitä ei ole apua. Orkkis palat ja uusi asennus sarja on paras lääke vinkumiseen, tosin ei halvin
cool.gif
 
Liukutappeja löytyy sellaisista satuloista, joissa mäntä tai männät ovat vain toisella puolella. Tämmöisessä tapauksessa liukutapit mahdollistavat puristusvoiman jakaantumisen levyn molemmille puolille. Toisessa vaihtoehdossa jarruneste puristaa mäntiä levyn molemmilta puolilta.
Molemmissa on puolensa, mutta noi liu'ut ovat aika herkästi jumittavia.

Eli tässä tapauksessa kannattaisi tarkistaa liukujen liikkuvuus ja rasvaus.

Toinen juttu on sitten, että jotku palat vaan yksinkertaisesti vinkuu, eikä asialle oikein voi muuta kuin vaihtaa palamerkkiä.
 
Ok. Intikassa on mäntä kummankin palan takana joten siinä tappeja ei kai sitten sanota liukutapeiksi. Suorakaiteen muotoisten palojen toisessa reunassa on reiät, joiden läpi nuo tapit menee, toinen reuna "roikkuu" vapaana. Tapit on sitten myös tukena jousille, jotka painaa paloja. Pitää kokeilla sipaista kuparitahnaa myös mäntien ja shimmien väliin.
 
Jep, tossa tapauksessa noi tapit pitää ne palat ja hilppeet vaan paikallaan. Mut eipä oo haitaks tässäkään tapauksessa jos ne tapit on hyvät pinnaltaan, vaikka tuskin sillä järin suurta merkitystä jos ne palat nyt vaan liikkuu niissä tapeissa.
 
Omasta kokemuksesta voin sanoa että kun asensin biltemasta hankkimaa kitinänvaimennuslaataa, eli sellaista kumilaattaa. Ostin vielä sitä isompaa kokoa joten mukana tulleista neljästä palasta onnistun valmistamaan prätkään 8 kpl vaimennuskumeja. On toiminut eli heti loppui kitinä eikä ole palannut. Epäilen edellisen omistajan jäljiltä hävinneen alkup. kitinänvaimennus levyjen jotka pitäisi olla siellä palojen ja sylinterin välissä.

Voisikohan sen kumilevyn toiminta perustua siihen että mäntä ei paina ihan suorassa palaa jolloin se alkaa värisemään siellä välissä. Ja kumi siis antaa myöden ja näin puristus pääsee tasaisemmin painamaan palaa.
nixweiss.gif
 
Jep, tossa tapauksessa noi tapit pitää ne palat ja hilppeet vaan paikallaan. Mut eipä oo haitaks tässäkään tapauksessa jos ne tapit on hyvät pinnaltaan, vaikka tuskin sillä järin suurta merkitystä jos ne palat nyt vaan liikkuu niissä tapeissa.
Näin ajattelin, ja siksi hioin hapettumat pois tapeista. Mukava kuulla, etten ollut hakoteillä. Noista vaimennuskumeista mulla on sellainen käsitys, että kun vingunta ilmeisesti tulee kahden metallin hankauksesta, kumi estää tämän. Taitaisi kyllä olla pastaa siistimpi vaihtoehto, ei kerää putua. Mutta kuluu lopulta pois kai sekin, kuinkahan nopeasti?

Tässä ei ole ehtinyt kokeilla mitään, vaikka kelit on upeat. Muutto painaa päälle  
confused_orig.gif
 
Kuparitahnan eräs huono puoli on se, että kerää aika paljon törkyä itseensä ja rupeaa jumimaan ajan saatossa kahta enemmän. Lisäksi joillakin valmistajilla on niin karkeaa tahnaa, että se "hioo" liukupinnat niin väljiksi, että palat rupeaa viimein kanittamaan poikittain niihin satuloihin ja jumii. Ei tarvii meinaa paljon kääntyä kaniin...
omg.gif
 
Jos vinkuu 1400 Intruderin jarrut, niin 1500 Intrun jarrut ne vasta vinkuu! Vaan ei vingu enää
biggrin.gif
. Otin palat pois, hioin pinnat santapaperilla ja putsasin Bräkleenillä. Sitten sopivasti kuparitahnaa palojen sivuille ja mäntien ja palojen väliin. A vot! Koko kesä ilman murheita (yli 11 000 km.). Edelliskesänä varsinkin takajarrut piti mahdotonta vinkumista.
 
Jos oikeen rupee hifistelemään niin noihin jarruihin on oikeestaan joka paikkaan oma rasvansa. Tota kuparitahnaa käytetään vaan silleen yleisesti etenkin sen kuuman kestävyyden takia.
 
Back
Ylös