Laitan nyt tähän oman stoorin omasta hondasta.
Eli ostin itselleni vuoden -96 Fonda Firebladen vajaa vuosi sitten. Pyörä on siis 919cc ja heti, kun toin kotiin Porista Turkuun niin penkkiin. Penkistä irtosi 119,1hp takarenkaalta Wheelgoodin penkistä turussa.
Sain maaliksuussa pikku A kortin, joten ainakin otteessa tarvitsisi lukea 25kW. Tilasin Saksasta Alpha Tehniqin kuristussarjan (tarkkana, niitä on myös mm 72kW). Tilaus päälle ja meni noin kaksi viikkoa kunnes paketti tuli perille.
Katteet olin purkanut valmiiksi, kun uutta pyörää laitetaan kumminkin hiukan...
Sarjassa oli prikat imukurkkuihin, sekä holkit, jotka tulevat luistien päälle (jokaista neljä kappaletta). Prikat pienensivät imukurkkuja 40mm arviolta 10mm ja holkit luistien liikettä alle puoleen. Asennuksessa meni 3-4 tuntia lukuunottamatta sitä, kun kävin kysymässä luistien holkeista. Holkit tulevat aika hassun näköisesti ja ei näytä oikealta vaikka onkin.
Alkukeväästä vietiin pyörä taas penkkiin ja tulos oli 32hp alle 4000rpm ja kone meni vaarallisen laihella jos koitti edes yli 5000rpm. Penkistä suoraan katsastukseen mukana ennen ja jälkeen penkityspöytäkirjat sekä Alpha Techniqiltä tullut todistus. Katsastusmies otti paperit, touhusi tunnin ajan (laitettiin mm kaksipaikkaiseksi koska blade on italiasta tuotu), jonka jälkeen sain papereihin 25kW ja lähdin ajelemaan. Homma valmis.
Kuristuksen aikana blade oli kamala ajaa eikä kiertänyt kuin ehkä hiukan päälle 6000rpm mikä oli jo pelottavaa, kun oli nähnyt tehokartat ja lambda-arvot. Eli vaikka ei mitään käynyt niin suosittelen tarkistamaan, että kone ei mene liian laihalle. Kertovat penkkifirmassa jos kysyt! Huiput olivat tuolloin hiukan alle 160km/h ja luvattu oli 157km/h AT:ä, plussa tarkkuudelle.
Ajelin Bladella sellaisena kaksi viikkoa, hermot oli mennä jo parin päivän päästä huonojen ajo-ominaisuuksien takia. Viimeinen tikki työharjottelussa nissan huollossa kommentti "Mitäs ajelet sellaisella puoltehoisella mopolla"
. Vitutus. Töiden jälkeen kämpille. parkkipaikalla 1/4" hylsysarja ja kaksi ruuvaria. Tankki pois, vasen sivukate pois, kaasaripaketti irti kuristuspaskat helvettiin. Lopultakin.
Ensi testi motarilla. Päätin ottaa seisovalta lähdöltä ensin 5000rpm vaihdot sitten 1000rpm lisää ja lisää joka lähdöllä.
Ensi kiihdytys 8000rpm tuntui järjettömältä, kone tuntui vain vetävän rajummin ja rajummin, lopetin siltä päivältä.... Seuraavana päivänä ensin muutama rauhallisempi kiihdytys, ja lopulta tappiin. Kiekat joka vaihdolla ~10500 rpm tuntui aivan mielettömältä. Sitten piti vain saada vähän vauhtia pois ennen kuin kortti lähtee.
Aloitellessa huomasi, että meinasi oikeasti lentää kyydistä ellei ollut skarppina, kone repii aivan mielettämästi. Ajatellaan vanhan nsr:ni kiihtyvän paremmin kuin 25kW blade niin tuntui melkein mahdottomalta, että voi kiihdyttää niin nopeasti. Sanon vain sen, että varokaa alussa, ei kaikki rosseja kumminkaan olla. Kusiaisella myös uskon olevan hiukan vastaavan oloinen. Vaikkakin vanhemmissa ei ole niin paljon potkua niin silti joutuu totuttelemaan.
Tässä vielä kustannukset:
Penkki 40€
AT kuristukset 150€
toinen penkki 40€
katsastus 50-60€?? ei muista tarkalleen
Yhteensä noin 300€ (ainahan jotain pientä tuuppaa tulemaan)