• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuristetun mopon muutokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja R@gdoll
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

R@gdoll

New member
Miten tuollaisessa tapauksessa, jos mopo on rekisteriotteen mukaan kuristettu aloittelijoita varten (olikos se 25 kW) ja kuristukset on poistettu. Kuinka tärkeää on muutoskatsastaa?

Mitäs tuollainen muutoskatsastus vaatii, pitääkö hommata dokumentteja, käyttää kampetta konttorilla vai ...

Ja mitäs tuollainen kustantaa? Mietin vain, kannattaako pärrää käydä muuttamassa papereiltaan täysitehoiseksi vai antaa olla silleen?  
withstupid.gif

Ei vaan ollut silloin minun pärräuran alkuaikoina tuollaisia kikkailuja. Kevarissakin oli about 30 hv...

Minä olen itse aikanaan heittänyt vastaavan kysymyksen, mutta siitä on näköjään kulunut sen verran aikaa, että en enää ketjuani löydä. Aihe on sen verran mielenkiintoinen, että siitä kannattaa puhua, vaikkei kai saisikaan...

Ostin puolitoista vuotta sitten pyörän, joka piti oleman täysitehoinen, mutta kun sen sain liikkeestä valmiiksi rekisteröitynä, luki rekisteriotteessa teho 25kW. Reklamoin asian, ja liike myönsikin virheensä, ja ilmoitti poistavansa tehorajoitukset maksutta. Kun tarjosin rekisteriotetta huollossa, jotta käyvät muutaman sadan metrin päässä sijaitsevalla katsastuskonttorilla uusimassa sen, kieltäytyivät, ja sanoivat sen olevan omassa harkinnassani, josko muutoskatsastuksen teen, pakko ei ole, laki kun ei kiellä virittämästä mopoa. Laki ainoastaan kieltää tietyn ryhmän mopoilijoita ajamasta 25-kilowattista tehokkaammalla pyörällä. Olin sen verran pöllämystynyt tilanteesta, että en jatkanut kinaa juupas-eipäs tasolla vaan poistuin.

Soitin seuraavana päivänä maahantuojalle, joka kertoi suunnilleen saman, mutta väitti kyllä myyjän olleen tietoinen pyörän tehorajoituksesta, koska kyseisen tarjouserän kaikki yksilöt olivat tulleet maahan 25kW-malleina.

Eli tällä hetkellä näyttää siltä, että tässä kohtaa on mopo"direktiiveissä" joku porsaanreikä, jota ei edes haluta tukkia. Onko se hyvä vai paha, en osaa itsekään oikein sanoa. Minä ajan laillisesti täystehoisella pyörällä, ja pyörässä ei ole mitään ylimääräisiä outlaw-virityksiä, vaan se on täysin tehdaskunnossa.

Yksi seikka silti askarruttaa; kun vaihdan pyörää, kenen on vastuu jos joku jolla ei ole oikeutta täystehoiseen ostaa sen, ja teloo itsensä sillä. Liikkeen ja maahantuojan mukaan ei oikeastaan kellään, ainakaan ei kuulemma minulla.

Eniten kuitenkin oikeastaan ihmettelen yleistä asennetta, jonka olen kuullut useammaltakin taholta; -älä ihmeessä muutoskatsasta, sehän selvä myyntivaltti että pystyt tarjoamaan vaihdossa pyörän, jonka rekisteriotteessa lukee 25kW, mutta se onkin täystehoinen.

Minua mättää sekä turha holhoaminen ja byrokratia, mutta ihan yhtä paljon pykälät, joita ei ole tarkoituskaan noudattaa. Minä kutsun tällaista tilannetta ryssäläiseksi oikeuskäytännöksi.

Kiitos vastauksesta. Juuri samankaltaisia ajatuksia on pyörinyt mielessäni. Eli periaatteessa merkintä kannattaisi jättää rekisteriotteeseen, jolloin myytäessä asiakaskunta olisi laajempi.

Jatketaas vielä täällä harmaalla alueella.
ghostface.gif

Käytännössä onko siitä mitään hyötyä ostajalle, jos kortti ei riitä täysitehoiseen...? Silloinhan täysitehoisella ajelu on käytännössä kortitta-ajoa? Tietenkin jos olisi kuristuspalikat olemassa, olisi asia parempi.

Mitenkähän lienee lain mukaan nuo viritykset, koska ainakin autossa ei moottoriteho saa ylittää normaalia kuin tietyllä prosentilla. Jos otteessa olisi 25 kW ja todellisuudessa about 80, niin ero prosentteina on kolmilukuinen...

Onkos kellään kuristetun moottoripyörän omistajalla kokemuksia kuristusten valvonnasta?

Muutoshan varmaan onnistuu konttorilla aika kivuttomasti, mutta mitä se käytännössä kustantaa ja pitääkö olla jotain dokuja tai käyttää pyörää näytillä?

Onkos kellään kuristetun moottoripyörän omistajalla kokemuksia kuristusten valvonnasta?
Kuristettua pyörää en ole koskaan omistanut, mutta papereissa teinitehoisia kyllä, yksi on tallissa tälläkin hetkellä. Mutta asiaan, niin kukaan ei ole kiinnostunut kuristusten olemassaolosta, kunhan otteessa lukee semmonen kilowattimäärä, joka saa kuskin käskettävänä olla. Eli ainakaan meikäläiseltä ei posliinit, eikä vakuutustarkastajat ole kyselleet tehoista sanallakaan, vaikka jutusteltu on kumpienkin kanssa useammin kuin kerran. Eli edes Ka*kkonen ei ole ollut pätkääkään kiinnostunut otteen merkintöjen ja mopon tehojen vastaavuudesta, vaikka ko. sankarin kanssa olenkin neljään otteeseen jutellut valtion tukemisen merkeissä.

Katsastin kesäkuussa 2002 tyttärelle CBR600:n, joka oli kuristettu Saksassa kaupanteon jälkeen merkkiliikkeen toimesta 25 kW:n tehoiseksi. Vaikka pyörä oli siellä käynyt katsastuksessa ja rekisterikirja muutettu alennettua tehoa vastaavaksi, ei Suomessa asia ollutkaan kovin yksinkertaista monista dokumenteista huolimatta; täällä pitää rekisteriotteeseen yksilöidä tehonalennukseen käytetyt palikat mahdollisen valvonnan varalta. Nyt nämä kuristusprikat on poistettu kaasarin kumikurkuista, mutta rekisteriote on edelleen 25 kW:n tehoilla ( normaali 63 kW ). Periaatteessa pyörän ja rekisteriotteen pitäisi vastata toisiaan, mutta sanktioita tulee ainoastaan kuskin osalta jos ajokorttiluokka ei kuristamattomaan tehoon riitä. Poliisi voi määrätä tietenkin uusintakatsastuksen papereiden saamiseksi ajan tasalle. Arveluttavaksi asian tekee pyörän mahdollinen myynti sellaiselle kuskille, jolle 25 kW:n teho on pakollinen; vahinkotapauksessa saattaa myyjä joutua vastamaan myymänsä ajoneuvon "lainvastaisuudesta".
Meillä CBR pysyy toistaiseksi papereissa 25 kW:na ihan käytännön syistä: vuonna 2006 sen luokan pyörää tarvitaan taas perheessä. Jos peli menee myyntiin, laitetaan prikat paikalleen ja tehot kuriin. Näitä halvemman luokan kuristettuja pyöriä ei Suomessa ole kovin paljoa tarjolla, joten pitäisin sitä ylitarjontatilanteessa jonkinmoisena myyntivalttina  
wink.gif
.

Valvonnan tehokkuudesta ei ole kokemuksia, meidän perheessä ei seitsemän ajokauden aikana ole pysäytettyä ketään papereiden tms. tarkistusta varten. Vain asiantunteva mp-poliisi pystyy toteamaan CBR:n olevan kuristamaton jos katsoo koeajon olevan tarpeellisen. Ja miksi tutkisi, kun asialla ei kuskin ajokortin perusteella ole mitään merkitystä  
nixweiss.gif
?

Pyörän muutoskatsastaminen takas täystehoiseksi maksaa 27€, tuohon muutoskatsastukseen ei tarvii ku sanoo että pitäs saada papereihin täystehoseks ja katastusmies käy kokeilemassa onko se täystehonen ja lyö paperit kuntoon.

Itse kävin tämän eilen tekemässä ja cebarin tehot nous 'silmissä' kun papereissa lukee nyt 74kw (oikeasti vain 72kw)
biggrin.gif

Sittenhän poliisit saattavat epäillä tehojen paikkaansapitävyyttä jos 25kw vehkeellä ajat kahtasataa tutkaan
tounge.gif

Back