Kusetuksen makua(ko) ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spaideri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

spaideri

New member
Moponi moottori hajosi syksyllä toisen männän törmättyä pakoaukonsäätimeen (Yamaha TZR 250cc) ja pitäisi tehdä täysi koneremontti, eli porata sylinterit, uudet mäntäsarjat, runkolaakerit alakertaan, mahd muita laakereita alakertaan, tiivistesarjat yms.. ehkä kampiakselikin ?

Juttu meni näin.. vein eilen moottorin Suomen MP-palveluun ja kysyin hinta-arviota, mitä ko. remontti maksaisi ja ukko sanoi, että lähemmäs 1000€(osineen töineen), joka kuulostaa paljolta 2T koneen remontista ? Pöyristyin hillittömästä hinnasta, joka muodostaa jo suuren osan koko moponi arvosta. Vaihtoehdoksi ukko tarjosi kolaripyörästä samanlaista toimivaa moottoria, jolle latasi hinnaksi 800€
veryangry.gif
Hirvittelin taas hintaa ja hän tarjosi, että jos jätän vanhan moottorini, joka kuitenkin periaatteessa täysin toimiva hänelle osiksi saisin "uuden" moottorin 500€ lopuksi tarjouksen muoto oli se, että 600€ +oma vanha moottori vaihdossa ja he laittavat pyöräni ajokuntoon. Suurin riskihän tässä on, että "uuden" moottorin kuntoa ei voi arvioida, kuin mututuntumalla, vaikka lupasi koeajon vaihdon jälkeen.

Auttakaa! En ole ammatti mekaanikko, vaan "köyhä opiskelija" enkä tosiaan haluaisi tulla viilatuksi linssiin
sad_orig.gif
 
Pyysitkö erittelyn mistä hinta koostuu? Varaosien lisäksi myös asentajan aika, eli siis tuntityö, maksaa, ja koneen purku ja kasaus plus työstötyöt on karkeasti arvioiden parin päivän homma. Jos lasketaan että tunti on 40 €, tekee kahden päivän työt jo 16 * 40€ = 640 €, siihen vielä osat.
 
suoraan sanoen kannatan vahvasti vaihtomoottorin ostamista. ja ehkä vielä sillä tavalla että säästät sen oman moottorisi varaosakoneeksi. tzr alkaa olla harvinainen ja esim laatikkovikaan saat tuhrattua kevyesti sen 200€ jonka vanhastasi saat hyvitystä.
tinkaa se vaihtomosa 750€ ja osta pois.
vanhan koneesi korjaamiseen saattaa yhtäkkiä mennä aika paljon rahaa, riippuen paljon niistä seikoista jotka paljastuvat vasta kun mosa puretaan.
kerran kunnolla kajahtaneen moottorin korjaamisesta on monilla, minullakin, huonoja kokemuksia.
osta ennemmin vaihtokone ja vaihda siihen männät jo valmiiksi. saat huolettoman pelin.
 
Tilanne on se, että en ajatellut pitää ko. pyörää tätä kesää pidempään eli toisen moottorin säilyttäminen olisi ehkä turhaakin. Tiedustelen vielä millaisia arvioita muut liikeet antavat korjauskustannuksista. Työtunteja ei kuvittelisi niin hillittömästi tulevan, kun yläkerta on jo irti ja auki. Moottori on siis irrallaan.

Eniten pelottaa, että ostan sian säkissä ja 1000km jälkeen kone hajoaa. Yritän nyt tavoittaa edellisen omistajan, joka on sen mällin ajanut ja kyselen koneesta.

Soitin MP-palveluun ja ukko väitti eturattaan olevan alkuperäinen ja kohtuullisessa kunnossa, joka viittaisi, että ei kovin paljoa kilometrejä. Pyörän mittarilukema oli 26 000km, mutta sitä on vaikea uskoa 88 vm. pyörästä.
 
Kyllä tuohon 600 euron tarjoukseen kannattaa tarttua, kun koeajomahdollisuuskin tarjottiin. Vanhan myllyn korjaaminen toimivaksi & kestäväksi paketiksi tulee melko hinnakkaaksi. Itse olen ostanut Suomen MP-palvelusta osia ja nykyisen pyöränikin eikä ole mitään pahaa sanottavaa ko. liikkeestä.
 
Kiitos näistä kommenteista.. huomenna vien pyörän liikkeeseen ja saan ensi viikolla ajoon!!!
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
tulee monta pitkää yötä
omg.gif
 
Joo osta se toinen kone, mutta muista että liikkeellä on takuuvelvollisuus siihen koneeseen eli jos sulle "paskan" myyvät niin siitä myös vastaavat, joten älä nyt siitä hirveemmin huolta kanna ja sit ei ku
062802moto_prv.gif
 
Eipä se alkuperäinen eturatas mitään todista,saahan niitä kaupasta.Olishan se muutenkin kummallista jos ton ikäisellä pyörällä olis ajettu noin vähän
 
Voi tulla myöhään mut kyllä se ukko osaa myös kusettaa.

Kaveri kävi kattomassa yhtä konetta sieltä kun sillä meni alakerta ja tarvitsi pelkän alakerran.
No ukko sanoi että osta koko kone ja hintaa oli 500E
No Kaveri empi ja sitten kuin myyjä oli kuullut jostain että se tarvitsee akuutisti konetta.
Ja seuraavan kerran meni kysymään niin hinta oli pompannut
eli nyt koneen hinta oli 1000E ja alakerran olisi saanut 500E
eli pelimies sekin on ja kannattaa todellakin pyytää takuu paparille sen sanaan ei kannata luottaa.
 
Hei c'mon, koko kone pelkän 4-sylinterisen mäntäsarjan hinnalla - sehän on sellainen tarjous, jota ei kannata miettiä kovin kauan! Myyjän kannalta katsottuna käytettyjen osien myymisessä on juuri se hankaluus, että vaikka myyt miten halvalla tahansa, aina löytyy asiakkaita, jotka haluavat vieläkin halvemmalla - käytännössä ilmaiseksi. Kaiken lisäksi tälläiset ongelma-asiakkaat kuluttavat usein myyjän aikaa turhan päiten miettimällä, tinkaamalla, miettimällä, tinkaamalla...
 
Joo-o.. kävin sitten viime torstaina hakemassa mopon pois Suomen MP-palvelusta, kun moottori oli laitettu paikoilleen, mutta pakettiautolla.. Sopimus oli, että laittavat pyörän ajokuntoon 600€. Noh soittelivat päivän aikana, että eivät saa pyörää käymään kunnolla mun omilla kaasareilla ja, että ne tulvivat. Kyselivät annanko niiden käyttää enemmän aikaa kaasareitten korjaamiseen, josta olisivat sitten laskuttaneet. Sanoivat, että heidän kaasareilla kone kävi hienosti (olisi ollut tarjolla). Budjetti, kun sattuu olemaan aika tiukilla niin päätin, että korjaan kaasuttimet itse.

Kävin sitten kaverin kanssa hakemassa mopon pois ko. liikkeestä ja testattiin pihalla jo miten se kone käyttäytyy, kun ei käy kunnolla. Mopo otti hurjasti kiekkaa vapaakäynnillä ja vaikutti siltä, että liikaa happeahan se saa. Vietiin kotiin ja kaasarit esiin. Ensimmäinen epäilys oli, että vaijerit hirttää ja sen takia kone saa liikaa happea ja kiertää hulluna. Vilkaus kaasuvaijeriin ja se oli lahjakkaasti asennettu kulkemaan Moottorin alla kulkevan apurungon ja rungon välistä, jossa se oli kovassa puristuksessa!!! Vaijeria suojaava kuori oli myös saatu poikki ja melkein 90 asteen mutka kaasuvaijerissa ei ainakaan auttanut sen toimintaa. Vapautettiin vaijeri,vedettiin se oikeasta paikasta kulkemaan ja oikaistiin mutka vaijerissa. Nyt kone kävi jo inhimillisesti. Kaasareitten vapaakäyntiruuveja vielä säätämällä saatiin kone käymään asiallisesti. Liikkeen tekemä analyysi, että "kaasarit tulvii" oli käsittämättömän väärä. Väittivät käyttäneensä muutaman tunnin kaasareitten korjaamiseen, mutta pistää miettimään miten voi ammattilaisiksi itseään kutsuvat ihmiset tehdä noin alkeellisia virheitä ? Amatöörit korjasivat ammattilaisten virheet ja mopon tunnissa. Pakoaukonsäädin on edelleen säädettynä huonosti, eikä kone toimi ihan mallikelpoisesti. V*tuttaa vaan tälläinen.
veryangry.gif
 
Uskomatonta toimintaa liikkeeltä! Luvataan ajokuntoon 600 eurolla ja sitten pyydetäänkin lisää. Kaasarit tulvii.. joopa joo. Vituttaa tollaset!!
 
Joo-o.. kävin sitten viime torstaina hakemassa mopon pois Suomen MP-palvelusta, kun moottori oli laitettu paikoilleen, mutta pakettiautolla.. Sopimus oli, että laittavat pyörän ajokuntoon 600€. Noh soittelivat päivän aikana, että eivät saa pyörää käymään kunnolla mun omilla kaasareilla ja, että ne tulvivat. Kyselivät annanko niiden käyttää enemmän aikaa kaasareitten korjaamiseen, josta olisivat sitten laskuttaneet. Sanoivat, että heidän kaasareilla kone kävi hienosti (olisi ollut tarjolla). Budjetti, kun sattuu olemaan aika tiukilla niin päätin, että korjaan kaasuttimet itse.

Kävin sitten kaverin kanssa hakemassa mopon pois ko. liikkeestä ja testattiin pihalla jo miten se kone käyttäytyy, kun ei käy kunnolla. Mopo otti hurjasti kiekkaa vapaakäynnillä ja vaikutti siltä, että liikaa happeahan se saa. Vietiin kotiin ja kaasarit esiin. Ensimmäinen epäilys oli, että vaijerit hirttää ja sen takia kone saa liikaa happea ja kiertää hulluna. Vilkaus kaasuvaijeriin ja se oli lahjakkaasti asennettu kulkemaan Moottorin alla kulkevan apurungon ja rungon välistä, jossa se oli kovassa puristuksessa!!! Vaijeria suojaava kuori oli myös saatu poikki ja melkein 90 asteen mutka kaasuvaijerissa ei ainakaan auttanut sen toimintaa. Vapautettiin vaijeri,vedettiin se oikeasta paikasta kulkemaan ja oikaistiin mutka vaijerissa. Nyt kone kävi jo inhimillisesti. Kaasareitten vapaakäyntiruuveja vielä säätämällä saatiin kone käymään asiallisesti. Liikkeen tekemä analyysi, että "kaasarit tulvii" oli käsittämättömän väärä. Väittivät käyttäneensä muutaman tunnin kaasareitten korjaamiseen, mutta pistää miettimään miten voi ammattilaisiksi itseään kutsuvat ihmiset tehdä noin alkeellisia virheitä ? Amatöörit korjasivat ammattilaisten virheet ja mopon tunnissa. Pakoaukonsäädin on edelleen säädettynä huonosti, eikä kone toimi ihan mallikelpoisesti. V*tuttaa vaan tälläinen.  
veryangry.gif
No jos kerran asianlaita on tollanen, niin ei kun takaisin liikkeeseen pyytämään rahaa takaisin, jos kerran ovat ison ajan tehneet kaasariduunia eli turhaa hommaa (jos työ kumminkin sisältyi alkuperäiseen hintaan, niin pitää myyjän kyllä tehdä koneesta toimiva eikä laittaa vastuuta asiakkaalle):( Ja jos ei ala myyjä uskoa, niin ei kun kuluttajasuojaneuvojalle infoa asiasta
smile_org.gif
 
Back
Ylös