• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuulosuojaimet kypärään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suomipoika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

suomipoika

New member
Onko kukaan laittanut kuulosuojaimia kypärään? Korvat on tässä matkan varrella joutuneet sen verran koville, että nyt täytyy saada kuulon suojaus kuntoon tai lopettaa ajaminen.

Onko kokemuksia tai kuulopuheita? Ja pliis, ei puhuta nyt muista metodeista kuin kuulosuojainten laittamisesta kypärään.

Jaa eikai siinä muu auta ku alkaa kaivertamaan pehmusteisiin peltoreille paikkaa?
nixweiss.gif
Onko joku tietty syy, ettei perinteiset korvatulpat kelpaa?

Peltorit potan sisään, sen todella haluaisin nähdä!

Itsellä S1 + RC3 niskatuki + Quiet - tulpat.... ja kuulen nakupyörällä oman hengitykseni 120km/h vauhdissa. Oikeasti...

Peltorit potan sisään, sen todella haluaisin nähdä!

Itsellä S1 + RC3 niskatuki + Quiet - tulpat.... ja kuulen nakupyörällä oman hengitykseni 120km/h vauhdissa. Oikeasti...
OT: Mikä on RC3 niskatuki ja miten se vaikuttaa ääniin?
Motocross käyttöön tarkoitettu, pientä vessanpytyn kantta muistuttava, lasten kokoa oleva niskatuki. Se blokkaa sopivasti olkapään ja kypärän alaosan väliin jäävän tilan viiman pyörteilyn ja näinollen pienentää melua.

...Tai siis ei kantta vaan sitä keskimmäistä palaa, jossa on reikä keskellä mutta tämä taisi olla turha lisäys. Lisäsimpä kuitenkin...

Itse en alkaisi kypärää pilkkomaan kuulosuojaimien takia, jos muun pääkopan suojaavuus yhtään painaa vaa'assa. Mutta autopuolellahan aika monessa kypärissä on kuulosuojaimet laitettu jo tehtaalla. Täältä vaan valitsemaan...

Jotkut näppärät nappikuulokkeet, jotka suodattaa ulkoisen melun, kun kuuntelet MP3 tjms...

Mulla oli jotkut Sennheiserin nappikuulokkeet omassa käytössä... en muista mallia, mutta ihan hyvät.

Toki korvatulpat ovat halpa vaihtoehto.

Ihmettelin ja ihmettelin pitkään... Kuolaimet kypärään? Loma olisi ilmeisesti asiaa...
wink.gif

Jaa eikai siinä muu auta ku alkaa kaivertamaan pehmusteisiin peltoreille paikkaa?
nixweiss.gif
Onko joku tietty syy, ettei perinteiset korvatulpat kelpaa?
Korvatulpat jotenkin "pumppaa" korvassa edestakaisin vaikka ne istuu hyvin paikallaan ja on huolellisesti laitettu. Taas on kamala tinnitus ollut päällä kun on muutaman kuukauden ajellut... S1 ja normaalitulpat. En usko että mikään tulppa parantaa asiaa.

Yhden ukon näin joskus ohimennen joka oli tehnyt laittanut kuulosuojaimet kypärään. Ei taida täällä vaikuttaa... Eipä kai siinä muuta kun styroksia kaivertelemaan. Vanha kypärä joutaa koekaniiniksi.

Niin ja nyt ei ole huonoista ilmavirroista kyse...

Ootko harkinnu muotoon valettuja korvatulppia? Niiden pitäis istua just eikä melkeen. Ei munkaan korviin minkäänlaiset normaalit ear-tyyppiset ratkasut sovi, joten on joutunu ilman tulppia ajelemaan S1:llä. Ja nakupyörällä
crazy.gif
Ens viikolla saan onneks noi valetut tulpat niin ei tarvii enää kuulon rippeiden takia huolehtia.

käytän joskus pitemmille heitoilla kertakäyttötulppia, mutta sekin loppuu kun(jos), saan sen matalamman pleksin tohon suizaan. ihmettelenpä millä ajelet, kun ei tulpatkaan auta
nixweiss.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

"Korvakittiä", joka muotoutuu purkan lailla korvan mukaan sopivaksi, saa apteekista muutamalla ekellä ( ei kertakäyttöistä) ja ei muutakuin
sport05.gif

Ai kehveli ja just luin jostain mopolehdestä että joku valmisti kuulosuojaimia jotka eivät tee painetta ja melkein nauratti ja en muista kuka oli?

Olen harkinnut muotoon valettavia tulppia. Mutta ongelma tuntuu olevan siinä että jos korvakäytävän tukkii tavaralla niin se tavara tuppaa heilumaan siinä jotenkin niin että korvat alkaa soida. Ajaessa olo on ihan ok, mutta tinnitus ajon jälkeen tuntuu ja varsinkin ajokauden aikana lisääntyy älyttömästi.

Korvat on varmaan bänditouhuista joutunut jo ennestään koville ja tuntuu että ne ei kestä enää ylimääräistä rasitusta.

Jos on käyttänyt kuulosuojaimia niin tietää että ne on ihan eri planeetalta kuin tulpat...

"Korvakittiä", joka muotoutuu purkan lailla korvan mukaan sopivaksi, saa apteekista muutamalla ekellä ( ei kertakäyttöistä) ja ei muutakuin  
sport05.gif
Mä ostin tota (jos sitä läpinäkyvää muovailuvahaa), mutta kun kypärän vetää päähän, niin se irtoaa jo siinä vaiheessa korvanlehdistä kun korvat "venyy". Tietysti jos kypärä on mallia horo, niin...
tounge.gif

Ohjeessa kiellettiin laittamasta korvakäytävän sisään muuta kuin painamalla klönttiä. On kai ensisijaisesti tarkoitettu uimareille jne..

Itse käytän earia kapeampia/pienempiä tulppia (oliko jotain bilson small) ja leikkaan vielä vähän lyhemmäksi, jotta eivät hankaa kypärän pehmusteeseen.

Pitäisi käydä teettämässä muotoonvaletut..
confused_orig.gif

Itsellä autocomin kuulokkeet ja niiden alla huonekaluhuopaa fixaamassa kuulokkeet täsmällisiksi. Ei noilla ihan omaa hengitystään kuule, mutta painavat korvakäytävät hellästi kiinni ja vaimentavat niin, ettei tulppia juuri tule käytettyä. Saapahan sitten välillä kuunnella yksin mennessä musaa ja kahden kulkiessa toisen jutustelua.

Tulppia ja muotoiltavaa vahaa olen käyttänyt. Tuota vahaa on miellyttävämpi käyttää kuin tulppia. Nuo kuulevat muotoonvaletut on hankintalistalla ja niitä voi myös käyttää metsälläkin. Joku mainitsi, että vaha irtoaa, kun kypärän vetää päähän. Minulla ei tuota ongelmaa ole, kun käytän kypärähuppua, niin ei vahat irtoa korvasta. Biltemasta ostetut korvatulpat on melko huonoja, mutta kyllä niilläkin pärjää. Tulppien koko vaan vaihtelee ja osa saattaa olla niin paksuja, ettei niitä saa muotoiltua sopivaksi sitten millään. Yksi katkesi korvakäytäänkin, kun otin korvasta pois. Työpaikan sairaanhoitaja otti sen sitten pois.
062802moto_prv.gif

Ite oon käyttänyt ihan noita "ear -korvatulppia". Töistä aina napannu muistaessani mukaan, sieltä kun löytyy kaiken värisiä, muotosia ja kovuuksisia. Mukava on kyllä ajella tulpat korvissa. Toisaalta taas ekoilla kerroilla tuntu, että liiankin hiljaista... Sen oon huomannut, että ajelen mielestäni hieman rivakammpin, kun on tulpat korvilla. Saattaa olla, kun mökäputken ja koneen ärjynä ei kuulu, niin huomaamattomampi antaa kenkää...

Olen harkinnut muotoon valettavia tulppia. Mutta ongelma tuntuu olevan siinä että jos korvakäytävän tukkii tavaralla niin se tavara tuppaa heilumaan siinä jotenkin niin että korvat alkaa soida. Ajaessa olo on ihan ok, mutta tinnitus ajon jälkeen tuntuu ja varsinkin ajokauden aikana lisääntyy älyttömästi.
Itsekin olen havainnut tinnitusta ajon jälkeen toisessa korvassa tulppien käytön yhteydessä. Olen epäillyt (=toivonut), että tulppa/kypärä-yhdistelmä vaikuttaa korva-alueen verenkiertoon sillä tavalla, että aiheuttaa ohi menevää tinnitusta.

Tinnitusta tulee kyllä myös ilman tulppia ajaessa. Pahimmillaan kuulonsuojaus ei ole tulppien avulla riittävä. Ääni voi edetä kuuloelimiin myös suoraan kallon läpi. Tällä periaatteella toimivia kuulokkeitakin on olemassa.

Back