Kypärän iskunkestävyydestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puruskai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

puruskai

New member
Niin, tuli mieleen kypäränmaalaus/pintajäänitysjuttuja lukiessani kesällä tekemäni kestotesti. Mulla oli ikivanha Nolanin avattava potta. Ihan paska.

Kun noita kypäriä on useampi niin päätin hävittää tämän kaatopaikalle, mutta sitä ennen liipaisin täysillä yläkautta asfalttiin. Miten kävi? Ei mitenkään! Pari millin syvyistä naarmua osumakohdassa mutta puristelemalla tai vääntelemällä en huomannut mitään muutosta kypärän jäykkyydessä.

Onkohan nämä kuitukypärien ominaisuuksien menettämisjutut (maalaus/tarra/kolhu) ihan täyttä huuhaata? Kypäräkauppialle se on tietty hyvä asia jos kansa vaihtaa kypärän kerran vuodessa tai jos tippuu pyörän päältä asfalttiin..

Tästä aiheesta on aikas paljon puhetta tälläkin foorumilla, en nyt vaan linkkejä jaksa ettiä.

Jos olisit laittanut kypärän sisään vaikkapa keilapallon ja pudottanut sen kerrostalon katolta, niin olisi voinut olla vauriot vähän erilaiset. Ei se kuori niinkään, vaan se kuoren ja pääkopan välinen "styroksi". Se on se, jonka muutosta pitäisi seurata testeissä. Toki ei se kuorikaan mikään viraton ole.
Pääsääntöisesti muovikypäriä ei kannata maalata/tarroittaa, koskapa ne eivät välttämättä kestä haurastumatta maaleissa/tarroissa olevia liimoja ja tms... Ainakin pitäisi tietää aineet, joilla muovikypärän pintaan yrittää värejä laittaa
Kuitukypärä on tuossa suhteessa "helpompi" Aikamoiset hapot saa pintaan laittaa, jotta kuori haurastuisi. Maalattuinahan ne tehtaaltakin tulevat.

Se jos kypärä tippuu asvalttiin, ei sitä hylkyyn vie; pinta vaan vähän kärsii.

Tuli vaan mieleen, että miksi hävittää / tuhota ylimääräinen kypärä.
Minua harmittaa vieläkin, kun ammuin piekkarilla reikiä 80-luvun alun AGV-umpikypärään, juuri se malli, jossa visiiri ei uponnut omaan koloonsa, vaan jäi siihen päälle.
Sitten joskus, kun saan 80-luvn projektin valmiiksi, niin se kypärä olisi se kuuluisa piste iin päällä.
Jos kypärää ei itse halua säilyttää, niin jostain saattaa löytyä joku, joka keksisi sille käyttöä.

Mulla oli halpis crossipotta (29,90) ja kun hankin ns. kunnollisen niin otin tuon vanhan ja hakkasin lekalla paskaks. Miksi? No, siksi että sen olis kuitenkin joku kaivanu taloyhtiön roskiksesta ja ottanu ns. hyötykäyttöön enkä halunnu kenenkään riskeeraavan aivojaan moisella muovikuupalla.

sanoi:
Tuli vaan mieleen, että miksi hävittää / tuhota ylimääräinen kypärä.

Kun on kolme muutakin mp-kypärää.. Ja yksi pää kuitenkin vaan  
biggrin.gif

Joo tiedän että näistä tarroista ja maalauksista on ollut paljon puhetta täällä.. mut eikös kaikki ajele kuitukypärillä? Lasikuitua ja hifistelijöillä hiilikuitua.

Tuo keilapallovertaus oli ihan hyvä, voihan olla niin että se styroksi litistyy. Tosin, keilapallo ei jousta toisin kuin ihmispää..  
tounge.gif

Mut koko kirjoitukseni pointti oli kertoa omasta "testistä" ja peilata sitä siihen kaikkeen mitä täällä kirjoitetaan..

Mulla oli halpis crossipotta (29,90) ja kun hankin ns. kunnollisen niin otin tuon vanhan ja hakkasin lekalla paskaks. Miksi? No, siksi että sen olis kuitenkin joku kaivanu taloyhtiön roskiksesta ja ottanu ns. hyötykäyttöön enkä halunnu kenenkään riskeeraavan aivojaan moisella muovikuupalla.
Ihan hyvä pointti.
Ihan kaikkea ei kannata säästää oikea "kierrätys" on silloin tärkeää.
Kommentoin siksi, ettei mitään hyvää tuhottaisi tarpeettomasti. Itsellä on viisi kypärää, joista kolme odottaa vanhenemista ja kaksi on ajokupäriä.
Jos jossain kävelee vastaan 70/80-luvun siisti kypärä ja hinta on kohdallaan, niin hyvin todennäköisesti se löytää meiltä uuden kodin.

Back