• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän lukituksista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vili85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vili85

New member
Huomenna olis tarkoitus lähteä pyörää kokeilee ja pitäis kypärä hommata.

Olin tänään Stormil kokeilemassa kypäriä ja x-901 tuntui mukavalta mutta miettimään pisti tuo DD-lukitus.

Miten tuo käytännössä toimii ja nopeastiko siihen tottuu?

Mitä muuta kannattaisi kypärää valittaessa ottaa huomioon?

Kyseisessä mallissa visiiri nousi "pois kypärästä" jättäen pienen välin visiirin ja kypärän väliin. varmaan ihan kätevä kuumilla keleillä.

itse en enää koskaan tule hankkimaan kypärää jossa ei ole tupla D:tä. Siihen tottuu nopeasti ja loppujen lopuksi se ei ole yhtään sen nopeampi, kuin pikalukkokaan. Mutta mukavampi se on, kun sen joutuu joka kerta kiristämään, niin ei löysene niinkuin pikalukolliset tuppaavat tekemään.

itse en enää koskaan tule hankkimaan kypärää jossa ei ole tupla D:tä. Siihen tottuu nopeasti ja loppujen lopuksi se ei ole yhtään sen nopeampi, kuin pikalukkokaan. Mutta mukavampi se on, kun sen joutuu joka kerta kiristämään, niin ei löysene niinkuin pikalukolliset tuppaavat tekemään.
Otetaanko remmi lukosta pois joka käytön jälkeen vai löysätäänkö sitä ja kiristys tapahtuu pelkästään remmistä vetämällä kunhan on kerran säätänyt vai miten tuo toimii?

Otetaanko remmi lukosta pois joka käytön jälkeen vai löysätäänkö sitä ja kiristys tapahtuu pelkästään remmistä vetämällä kunhan on kerran säätänyt vai miten tuo toimii?
Joka kerralla lenkeistä pois. Ei todellakaan vie kauaa, melkeinpä enemmän tuhriintuu kun tähtää pikalukkojen päitä kohdilleen.

Mun pää ei ainakaan mahdu ulos kypärästä jos jättää remmin vaan löysälle, eli aina hihna pois lenkeistä ja nuppi ulos.
Nopeasti tottuu, en kyllä vaihtais takas "lukkomötikkään"
saa aina joka kerta säädettyä sopivan kireyden ja on kevyempi.
tounge.gif

Tupla-D:n saa aina sopivalle tiukkuudelle. Pikalukot tuntuu taas aina olevan väärällä kireydellä. Lisäksi huono pikalukko voi olla tosi vaikea kiinnitettävä. Tupla-D on lähes aina samanlainen - keskivaikea. Avaamisessa tupla-D on mielestäni yhtä helppo tai helpompi kuin tapaamani pikalukot.
Joten osta tupla-D -lukollinen kypärä. On yleensä muutenkin laadukkaampi ja valitettavasti kalliimpi.

miten tuo remmi kiedotaan noihin. voi olla vähän vaikea selittää
smile_org.gif

joo tuon x-901 olis saanu 250€ kun on joku viimevuoden/poistuva (korvaaja -801?) malli?

Ensin remmi läpi molemmista lenkeistä ja sitten niiden välistä takasin. Todella helppo käyttää. Toisessa lenkissä sellanen kangaslipare, josta vetämällä remmi löysää. Tupla D on ainoa todella varma lukitus. Muista ostaa kypärä, joka sopii päähän hyvin ja on uutena melko tiukka, se kuitenkin muokattuu käytössä.

Täältäkin ääni lenksulukolle. Minä ainakin opin nopeasti käyttämään ja mielestäni paljon kätevämpi kun muut lukitussysteemit. Itse tuskin tulen enää sellaista kypärää hankkimaan jossa tuota tuplalenkkiä ei olisi.

Ääni pikalukolle
bowdown.gif
AGV:llä ainakin toimii tosi hyvin eikä tosiaankaan löysty itsekseen, päinvastoin, pirun hankala säätää tiukkuutta mut eihän sitä tartte kun kerran jos ei lainaa sit pottaansa...

Kunnollinen remmien pujotus on paikallaan

Ihmettelin itsekin, kuinka nopeasti siihen tottuu ja ei tarvi edes ajatella, kun homma on hoidettu.

Ääni pikalukolle
bowdown.gif
AGV:llä ainakin toimii tosi hyvin eikä tosiaankaan löysty itsekseen, päinvastoin, pirun hankala säätää tiukkuutta mut eihän sitä tartte kun kerran jos ei lainaa sit pottaansa...
Agn:n pikalukossa on kyllä kehittämisen varaa, ainakin syncro-mallissa, ja se tosiaan on aina väärällä tiukkuudelle, yleensä liian löysällä, mikä ei ainakaan lisää turvallisuutta.

Kypärässä pitää olla se tupla D lukitus ja se on varmin lukitus, sekä kestävin vaihtoehto, mutta mitä teet kypärällä jossa on pikalukitus rikki?

Tupla D ei kyllä vie aikaa yhtään liikaa ja se onnistuu pujottaa vaikka kädet selät takana viikon jälkeen jo. Tupla D lle ääni
buttrock.gif

Ääni pikalukolle
bowdown.gif
Agn:n pikalukossa on kyllä kehittämisen varaa, ainakin syncro-mallissa, ja se tosiaan on aina väärällä tiukkuudelle, yleensä liian löysällä, mikä ei ainakaan lisää turvallisuutta.
En tiä mikä toi AGN mahtaa olla, mut kuiteski kait viitataaan AGV:n malliin. Joten siltäkin pohjalta toi "pikalukko" malli kun malli on ihan
033102ass_1_prv.gif
Tupla D lukko menee niin tiukkaan ku vaan jaksaa kiristää. Joten Tupla D kannatan ehottomasti
bowdown.gif

joo täytyy mennä huomenna vielä kiertää paikalliset likkeet ja käydä tuolla stormissa uudestaan.

Kiitos hyvistä vastauksista.

Lueskelen tätä vielä huomenna.. ja kuuten mennessä pitäisi kypärä löytää.. onhan tuossa hyvin aikaa.

Tuo x-lite x-901 vaikutti muuten hyvältä mutta se DD lukitus oli silloin kysymysmerkki. onko jollain kokemuksia kyseisestä kypärästä?

Kypärässä pitää olla se tupla D lukitus ja se on varmin lukitus, sekä kestävin vaihtoehto, mutta mitä teet kypärällä jossa on pikalukitus rikki?

Kypärä, jonka pikalukitus on rikki, menee vaihtoon
confused_orig.gif

Hyvin on pikalukitus Nolanissa kestäny. Täältä ääni pikalukolle.

Ittellä on X-liten 801R ja DD-lukolla tietenkin. Ei tarvii ku löysätä äärilleen ja ottaa kypärä päästä. Eikä metalliset lenkit varmasti hajoa, toisin ku muoviset pikalukon retaleet. Ehdottomasti ääni DD lukolle.

Itte oon ollu tosi tyytyväinen tohon X-801R kypärään niin istuvuuden kuin äänien puolesta. Suosittelen!

Ääni pikalukolle
bowdown.gif
Juu kehittämisen varaa on tuossa AGV:n pikalukkossa. Helppohan se on käyttää, mutta ei sitä riittävän kireälle voi laittaa tai ei pysty nielaisemaan, estää ainakin minulla aataminomenan liikkeen jos laittaa riittävän kireälle. Ongelmana on pikalukon koko, turhan iso mötikkähän se on. Seuraavassa kypärässä on ehdottomasti DD-lukitus.

Back