• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän lukitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja R@gdoll
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

R@gdoll

New member
Eipä löytynyt haulla, niin kysellään täällä.

Miten porukka laittaa kypärän kiinni pyörään, jos on tarvetta sellaiselle? Itsellä ei ole kunnon kypärälukkoa pärrässä ja vaikka olisikin niin yleensä se on jossain puhtaassa paikassa takarenkaan ja ketjujen välissä.  
confused_orig.gif

Itse olen suunnitellut sellaista polkupyörän spiraalilla olevaa vaijerilukkoa kiinnitettäväksi etukatteisiin tai ohjaustankoon. Siitä voisi kiepauttaa vaijerin kypärän läpi sen ollessa esim. peilissä roikkumassa. En vain ole löytänyt sopivan ohutta, pitkää ja kunnollisella kiinnityksellä olevaa versiota. Normaali pp:n spiraalilukot ovat niin "köhmyröitä". Olisi kellään hajua sopivasta mallista? Kokemuksia?

Tuo lukonhan ei tarvi olla mikään pommin kestävä, kunhan estää liian helpon häviämisen. Kypärä on sen verran kallis kapistus ettei sitä viitsisi ihan tarjottimellekkaan jättää.

nimim: Mun pyörässä ei kovia laukkuja tulla näkemään ja aina ei voi / viitsi ottaa kypärää mukaan.

Katoppa Bilteeman katalookista, siellä oli ainakin ennen sellanen vaijerilukko joka on numero toiminen ja vaijeri oli jotain 1-2 mm.
Muistaakseni ihan taskukokoinen vehje.

Katoppa Bilteeman katalookista, siellä oli ainakin ennen sellanen vaijerilukko joka on numero toiminen ja vaijeri oli jotain 1-2 mm.
En jaksa kaivaa Bilteman kataloogia ja tarkistaa, mutta tarkoitan varmaan samaa asiaa;
Kulkee useimmin nimellä lumilautalukko. Sellainen reilun tupakkiaskin kokoinen muovilaatikko, josta kelautuu ohut, n. metrin mittainen muovitettu vaijeri. Numerolukko.

Ei varmasti estä asiakseen varastavia, mutta auttanee noihin "tilaisuus tekee varkaan" -tyypeihin ja satunnaisiin ohikulkijoihin.

Tätä olin itse ajatellut kokeilla tuomaan mielenrauhaa tulevana kesänä kun moinen sattuu laatikon pohjalta löytymään. Vainoharhaisena kun ei sitomatta uskalla jättää hetkeksikään pois silmistään.

En jaksa kaivaa Bilteman kataloogia ja tarkistaa, mutta tarkoitan varmaan samaa asiaa;
Kulkee useimmin nimellä lumilautalukko. Sellainen reilun tupakkiaskin kokoinen muovilaatikko, josta kelautuu ohut, n. metrin mittainen muovitettu vaijeri. Numerolukko.

Ei varmasti estä asiakseen varastavia, mutta auttanee noihin "tilaisuus tekee varkaan" -tyypeihin ja satunnaisiin ohikulkijoihin.

Tätä olin itse ajatellut kokeilla tuomaan mielenrauhaa tulevana kesänä kun moinen sattuu laatikon pohjalta löytymään. Vainoharhaisena kun ei sitomatta uskalla jättää hetkeksikään pois silmistään.
Jep, sama vehje. Lumilauta ukot (ja akat) käyttää niitä.

biggrin.gif
Heh, tämä aihe oikeastaan lähti siitä, että kävin pari päivää sitten katsastamassa juuri avatun Bilteman myymälän Oulun seudulla ja juuri tuo vaijeri pisti silmään. Heti suunnittelin sitä kypärälukoksi. En kuitenkaan ostanut sitä, koska tuo numero hässäkkä ei iskenyt (senhän voi kyllä korvata oikealla lukolla) ja lisäksi ei ollut mitään kiinnikelaitetta vaijerille. Tuo kyllä muuten voisi olla paras vaihtoehto siihen tarkoitukseen.

Pitää vielä katsella, josko jostain löytyisi normaalia ohuemmalla vaijerilla varustettu pyörän lukko, jossa olisi integroituna kiinnitys putkeen tms.

Nappasin omasta Rexistä alkuperäisen kypärälukon pois ja käytän ens kesänä satulan alta löytyvää, toiselle kypärälle tarkoitettua, runkoon hitsattua lenkkiä ja Abusin vaijeria, joka on riittävän pitkä vaikka kahden kypärän kiinnitykseen.

"tee se itse" - miehen halppisversio vaijerilukosta:

Osta haluamasi pätkä muovitettua vaijeria rautakaupasta.
Tee päihin lenkit ko. vaijerin kiinnitykseen tarkoitetuilla systeemeillä, joita muuten saat kans sieltä rautakaupasta.

Sit vaijerilla kypärät/vermeet pyörään kiinni munalukolla tahi vetääpi vaijerin päät sit pyörän kypärälukkon. Niin, ajovermeetkin saa kivasti lukkoon kun pujotteleepi vaijerin lahkeista läpi.

Että näin..  
idea3.gif

-ihanan kallista-

HUU HAA ! Jossain muistan nähneeni sellaisen ohjaustankoon kiinteästi asennettavan kypärälukon..... en wain nyt kuollaksenikaan muista missä?

KUKA MUISTAA KERTOKOON:::: sillä aikaa
033102beer_1_prv.gif

mä jätän kypäräni ihan vaan vaihdepolkimen päälle silleensä! jos joku sen siitä vie niin vieköön, sit pitää ostaa uusi potkupallo kesän kokkareita varten! ne jotka mut tuntee niin tietää!
biggrin.gif

Back