• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärän sisään sopivat silmälasit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hulda

New member
Kuinka monella on käytössä erikseen motoiluun hankitut rillit? Spekuloin itse toisten lasien hankkimista kypärän sisään ängettäväksi kun pelkään ns. normilasien vääntyvän.

Onko havaintoja edullisista tarjoushinnoista? Muistan nähneeni jollain firmalla mainoksen, 1-tehot 79€. Se olisi jo ihan sopuhinta "ajolaseista"  
cool.gif


Onko kokemuksia minkälaiset sangat painaisi vähiten?

Piilareita en harmikseni voi leikaattuihin silmiin laittaa.  
sad_orig.gif
 
Mulla on Nolanin umpipotta ja ajorilleissä on suorat sangat. Hyvin pelaa. Kysyt vain malleja, joissa on tai joihin saa suorat sangat. Semmoset saa helpommin työnnettyä päähän korvan päälle.

Kaikissa kypärissä muuten ei ole edes sopivalla kohdalla pehmusteissa koloa, että voisi rillit työntää päähänsä.
 
Mä olen suosinut metallisankoja ja vaikka nyt on trendikästä käyttää leveää aisaa, niin mä olen siitä kohtaa tinkinyt.
cool.gif
 
Itse olen päätynyt ratraisuun "Rillien kanssa sopiva avattava kypärä". Niitä on ollu BMW ja Schubert, viimeisin hankinta Nolan N103.
Kaikkien kanssa rillit on päässä kypärää laitettaessa, niin hyvin toimii.
062802moto_prv.gif
 
Itse ostin joskus lasit niin että saapastelin kypärän kanssa optikolle ja sitten soviteltiin kypärä päässä sankoja. Tälleen löyty kyllä sopivat vaikka olihan se varmaan aika koomisen näköstä touhua.
Ensi kesänä toivottavasti ajelen sitten ilman rillejä, kun tuli syksyllä käytyä laserin alla.
 
Ite joudun käyttämään jo kaksitehoisia. Lähellekatsomisen (mittarit, kartta tankin päällä) kanssa on vähän ongelmia, kun kypärän aukon alareuna tulee vähän tielle.

Eks kannattaa hankkia sellainen kypärä, jossa on sopivat pehmusteet rillien sankoja varten (niitä löytyy, itsellä Shoei).

Tokaks tosiaan sopivan kapeat kehykset, että mahtuu hyvin kypärään, ja suorat sangat, jotka on helppo laittaa korvien päälle/taakse. Sankojen säätöön korvalla pitää käyttää vähän aikaa, että saa sopivaksi. Mulla on suht tiukka kypärä, joten alussa vähän painoi, mutta nyt on hyvä.

Mulla on lisäksi vahvuuksilla olevat aurinkolasit, joissa ihan suorat sangat, eli ovat vain korvan päälle. Net tuntuvat itseasiassa parhaimmilta. Otan seuraavat vakiolasit samanlaisilla.

Aikaa tohon saa kyllä menemään, mutta se kannattaa. Ei oo kivaa, jos rillit painaa korvalla tai nenällä tai jos ei näe kunnolla.
 
Ohuet teräs- ym. sangat. Niissäkin on ihan tarpeeksi paikalleen-
sijoittelemista. Nämä suorat, mitekä ne pysyy päässä ilman pottaa?
Sinäsä ihan hyvä idis, eipä vaan ole tullut ajatelluksi.
 
Pehmusteissa on kolot sopivassa kohdassa sankoja varten.

Otankin siis potan mukaan optikolle  
biggrin.gif


Koomisuudesta viis jos löytyy toimiva yhdistelmä. Kapea, suht suora metallisanka taitaa olla ainakin teoriassa toimivin ratkaisu.  
062802moto_prv.gif


Äksjiiärrä: Toivottavasti saat laserista hyvät tulokset! Itselläni silmät leikattiin v.2000 ja pääsin kokonaan laseista eroon  
062802jumpie_prv.gif
No nyt sitten kahdeksan vuoden jälkeen näkö on taas huonontunut niin, etten enää lähde ajamaan ilman laseja  
sad_orig.gif
  Suosittelen silti lämpimästi laseria kaikille, joilla on oikeasti huono näkö. Itselläni miinusta oli ennen laseria sen -12, ja nytkin siis 8 vuotta leikkauksesta noin -0,8.... ero on siis merkittävä.
 
...
Äksjiiärrä: Toivottavasti saat laserista hyvät tulokset! ...
Juu, kyllä tämä aika hyvältä näyttää (siis näkökyky, en minä). Marraskuun alussa kävin ja ensimmäiset pari viikkoo oli ongelmia lähinäön kanssa erityisesti tietokoneella puuhasteleminen oli hankalaa. Helmikuun lopussa oli edellinen tarkastus ja tähän mennessä kaikki kunnossa. Tosin mulla oli korjattavat vahvuudet vaan -2,25 ja -3,5 sekä vähän sylinteri korjausta.
 
Onpas halba kun 9€ lähtee kehykset ja vakioteholinssit. Hurautan kyllä heti Ouluun tuonne Specsaversille kun ajokelit tulevat. Pitänee samalla tarkistuttaa mikä on nykyinen tilanne noiden silmien kanssa. On se luksusta sitten kun ei tarvitse arvailla onko vastaantuleva vekotin auto vai moottoripyörä!
062802jumpie_prv.gif
 
Piilareita en harmikseni voi leikaattuihin silmiin laittaa.
sad_orig.gif
Oletko ihan varma ettei sinun leikattuihin silmiin voi laittaa piilolinssejä?
Onko sinulla esim, kuivat silmät, joka voisi olla esteenä.
Kannattaa käydä silmälääkärillä kysäisemässä asiaa.
Ihan "normi leikkaus" ei pitäisi olla este piilolasin käytölle, varsinkaan kun siitä on noin pitkä aika...

JK
 
Lasien vuoksi, ja muistakin syistä, käytän avattavaa kypärää. Lasit on päässä, kun tällään kypärän päähän. Joskus otan lasit pois ennen kypärän ottamista, mutta yleensä ei tarvitse. Tekniikkalaji. En käytä mitään yltiötiukkaa kypärää. Kolmea sorttia on ollut, Shoei, Suupertti ja BMW. Laseja useita erilaisia.

Ei tarvitse olla mitään tietyn mallisia sankoja avattavien kypärien kanssa. Vahvathan ne saa olla ja päätä myötäilevät, ettei purista toplingit. Umpikypärien kanssa lienee pakko olla suorat sangat, jotta saa erikseen lasit päähän/päästä.

Mutta ei paksuja aisoja, ne saisi kieltää liikenteessä, olkoot kuinka trendikkäitä vaan. Oikein lääkärintarkastuksessa ensin tsekataan, että näkökenttä sivulle on riittävän laaja, ja sitten sangoilla kumotaan koko homma.
 
Laserleikkaus itsessään ei ole este, mutta silmän pinnan muoto on sellainen, ettei siinä linssi pysy
tounge.gif


Ei pysynyt ennen leikkaustakaan kunnolla ja nyt ei senkään vertaa.
 
Itsellä tällä hetkellä käytössä suorat metallisangat eikä ongelmaa ole hyvin menee umpipotan sisään. Aikaisemmin olen käyttänyt umpikypärissä monelaisia sankoja enkä ole ongelmaan törmännyt minkään sankojen kanssa. Päähän laittaminen vaatii vaan pientä harjoittelua, mutta sen jälkeen menee hyvin kun sen oppii. Suorat sangat on kyllä helpoimmat laittaa ja paksut sangat vaatii eniten harjoittelua.
Tosin minun muoti ei ole koskaan mennyt mitenkään kovin paksuihin sankoihin, eikä ole niihin menossakaan. Kypärä optikolle mukaan on hyvä konsti saa varmasti sinne alle hyvin sopivat lasit.
 
Itse olen päätynyt ratraisuun "Rillien kanssa sopiva avattava kypärä". Niitä on ollu BMW ja Schubert, viimeisin hankinta Nolan N103.
Kaikkien kanssa rillit on päässä kypärää laitettaessa, niin hyvin toimii.
062802moto_prv.gif
Mä ajelin pari kesää avattavalla kuupalla Schuberth Concept ja C2.

Silti parempi ratkaisu on ollut umpimalli.
 
Kantsii ostaa sellainen kypärä missä on otettu rillipäät huomioon. Mulla tuo Shoien Raid hyvin ajanu asiansa. On ollu suoraa ja käyrää sankaa mut hyvin on potan alle menny. Tietysti jos kypärä koko päivän päässä niin alkaa sangat puristaa.
 
Muute, kun tässä joku aika sitten kävin Nissenillä ja Specissä, oli
homman nimi se, että yksi tai kaksi mallia ( näitä ei taatusti osta
erkkikään ) ja loppu ihan normaalia kauppatavaraa. Optikon pakko-
myynti tulisi vielä kaupan päälle.
 
Mulla on tällä hetkellä käytössä Oakleyn silmälasit joissa on suorat sangat. Ostinkin ne sitä silmällä pitäen, että ovat helpot tunkea kypärän sisään. No, eivät ole... Sangat ovat aivan liian paksut. Ovat siis vaikeat saada silmille kypärä päässä ja alkavat nopeasti painaa kipeästi...
mad.gif
Valitessani seuraavia kehyksiä, otan potan mukaan liikkeeseen. Aurinkolasit(voimakkuuksilla) valitsin kypärän kanssa ja toimivatkin helvetin hyvin kypärä päässä ja ilman tietysti. Sangat voivat olla käyrät kunhan ovat ohuet ja litteät, jolloin paine sangoista tulee pikkasen laajemmalle alueelle. Kumilla päällystetyt sangat ovat hankalat saada paikoilleen ja liian teräväkärkiset sangat rikkovat ajan mittaan kypärän vuorikankaan.

Edellinen puhtaasti omista kokemuksista, eli ei mutua.
wink.gif
 
Back
Ylös