• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kysymys ajokortista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Otra
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Otra

New member
Hei!

Osaisittekohan auttaa hieman emännän korttiasiassa. Eli tilanne on sellainen että hän on syntynyt vuonna -84, ajoi kesällä 2013 mp-kortin mutta koska ei ole millään oikein ajanut aikaisemmin niin autokoulu ei suostunut opettamaan kuin piikkikortin. Mitkä on nyt vaihtoehdot/mahdollisuudet saada isompaa korttia tilalle? Ison pyörän käsittelyä pystyy harjoittelemaan tuolla minun 1200 Banditilla ja siskon R6 joilla olisi tarkoitus ruveta ajelemaankin jos jollain vain saisi isomman kortin. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Ps. tulipa hölmö otsikko...

En osaa tuohon kysymykseen antaa oikeaa vastausta, mutta olisin kyllä jo alunperin vaihtanut autokoulua jos eivät suostu opettamaan sitä mitä asiakas haluaa.

Sehän siinä onkin kun en ollut vielä viime kesänä neuvomassa vaihtamaan autokoulua. Eli siis se saisi nyt A2:sen tuolla 7 tunnin lisäopetuksella. Siinä on vaan sitten se että pitäisi hommata taas yksi pyörä millä sitten saisi ajaa tuolla A2:lla. Saisiko tuota isoa A:ta edes uudestaan autokoulua käymällä? Tai esim. niin että itse opettaisin sen kortin jolloin vähän säästäisi?

Voiko tuo olla niin typerästi tehty laki että välissä pitäisi olla A2-kortti? Jos kerta emäntä on syntynyt -84 niin ikä riittää kyllä mihin korttiin tahansa.

Maalaisjärjellä ajateltuna emäntäsi voisi mennä autokouluun A-kurssille, jolloin (B-kortin haltijalle?) riittää 6 teoriatuntia ja 6 ajotuntia. Päälle tietysti teoria- ja ajokoe. Nimimerkillä itsekin juuri A-korttia suorittamassa ja täysin ilman aiempia ajolupia moottoripyörälle. Tietysti jos emännällä ei ole B-korttia pohjalla niin voi mennä vaikeaksi tätä kautta edetä...

En kuitenkaan yllättyisi, jos maalaisjärki ei tälläkään kertaa kohtaisi lakipykäliä:sad:

B-kortti löytyy kyllä pohjalta. Autokoulu oli väittänyt silloin -13 kesällä että ei ole mahdollista ajaa missään muussakaan koulussa isoa korttia koska ei ylettänyt silloin tarpeeksi hyvin ajamaan autokoulun pyörää (er-5), kokematon sen meni vielä uskomaan. Toinen autokoulu taas hommasi matalamman satulan samanlaiseen pyörään kun siskoni joka on vielä lyhyempi ajoi ison A:n. Aika iso ero koulujen välillä. Maailma on kumminkin pullollaan isoja pyöriä joita lyhytkin pystyisi ajamaan.

Joko autokouluun korottamaan A luokkaan. Kannattaa valita eri koulu missä ajo A1 :grin:
tai sitten opetat itse opetusluvalla.

No juu, tuon koulun palveluja ei enää käytetä :kääk: Tarvii perehtyä tuohon itse opettamiseen kun nyt sopiva pyöräkin siihen touhuun. Itsekkin ilman aikaisempia pyöräkortteja ajoin loppu kesästä-13 ison A:n ilman mitään ongelmia.

Viimeksi muokattu:
Mutta jos ajaa käytännössä uudestaan koko kortin vai onko niin että jos joku kortti on pohjalla niin voi vain korottaa...

Eikö tossa nyt riitä periaatteessa se, että käy ajamassa inssin ja käsittelykokeen isolla pyörällä? Jos siis on jo kevarikortti ja B-kortti hankittuna.

Eikö tossa nyt riitä periaatteessa se, että käy ajamassa inssin ja käsittelykokeen isolla pyörällä? Jos siis on jo kevarikortti ja B-kortti hankittuna.

Ei riitä, ei periaattessa eikä myöskään käytännössä.

Eikä korotuskaan onnistu vasta kun ensi vuonna, AI pitää olla ollu 2 vuotta ennen ku voi korottaa.

Mutta jos ajaa käytännössä uudestaan koko kortin vai onko niin että jos joku kortti on pohjalla niin voi vain korottaa...

Toiu A kortin ajaminen / opetes (alusta saakka) onnistuu kyllä, käsittääkseni.

Viimeksi muokattu:
B-kortti löytyy kyllä pohjalta. Autokoulu oli väittänyt silloin -13 kesällä että ei ole mahdollista ajaa missään muussakaan koulussa isoa korttia koska ei ylettänyt silloin tarpeeksi hyvin ajamaan autokoulun pyörää (er-5), kokematon sen meni vielä uskomaan. Toinen autokoulu taas hommasi matalamman satulan samanlaiseen pyörään kun siskoni joka on vielä lyhyempi ajoi ison A:n. Aika iso ero koulujen välillä. Maailma on kumminkin pullollaan isoja pyöriä joita lyhytkin pystyisi ajamaan.

Aika ihmeellistä touhua autokoululta, tottakai pitää opettaa juuri se kortti jonka asiakas haluaa, mikäli vain kaikki lain määräämät edellytykset täyttyvät. Itse tein 1,5vuotta liikenneopettajan töitä ja se on ihan normaalia, että jos minkäänlaista kokemusta ei ole, niin alkuun muutama tunti harjoitellaan piikillä ja sitten siirrytään isompaan pikkuhiljaa.

Sellaisia autokouluja löytyy varmasti joilla on madallettuja pyöriä juuri sen takia, että lyhyemmätkin voivat sen kortin ajaa. Kannattaa kysellä eri paikoista.

Puoliso ajoi muutama kesä sitten ensin itselleen kevarikortin, juuri siitä syystä että autokoulu prätkä olivat liian korkeita.
Sitten omalla madalletulla prätkällä kävi ajamassa samana kesänä vaan inssin niin sai ison A-kortin.
Taisi olla 1kk inssien välissä aikaa.

Puoliso ajoi muutama kesä sitten ensin itselleen kevarikortin, juuri siitä syystä että autokoulu prätkä olivat liian korkeita.
Sitten omalla madalletulla prätkällä kävi ajamassa samana kesänä vaan inssin niin sai ison A-kortin.
Taisi olla 1kk inssien välissä aikaa.

Ajokorttilaki muuttui 19.1.2013 ja varsinki mp-kortin hommaamiseen tuli paljon muutoksia.

Kävin konttorilta kysymässä ja inssi kertoi että 5 ajotuntia, 2 teoriaa ja inssi niin saa ison A:n.

Aika mielenkiintoinen autokoulu ollut jo ei suostu opettamaan suoraan isoa A:ta. Itsekkin ajoin A-kortin vasta viime vuonna. Meiltä kysyttiin ensimmäisten teorioiden jälkeen minkä kukin haluaa ajaa. Miehet ajoi kaikki suoraan ison A:n ja tytöt tyytyivät A2 korttiin. Niitä pelotti se isompi pyörä.

Mun yks tuttava jäi kans ilman korttia, kun ei löytynyt mistään autokoulusta pyörää millä ylettäisi ajamaan. Edes matalampi penkki ei auttanut, kun sit ei kädet riittänyt. Vaihtoehto olis ollu opetuslupa ja koska ei löytynyt ketään opettajaksi, niin kortti jäi saamatta.

Toinen kaveri lähti mun kanssa ajamaan A-korttia, mutta huonon autokoulumenestyksen myötä päätyi sittenkin suorittamaan A2-kortin jonka aikoo korottaa sit myöhemmin.

On kyllä hassua jos autokoulu ei suostu opettamaan eikä osaa opastaa vaihtoehtoihin. :)

Ottaisin yhteyttä johonkin toiseen autokouluun ja selvittäisin asian sitä kautta. Opetuslupa ei välttis tuu halvimmaksi jos pyörän käsittely kuitenkin on jo hallussa sillee, että pääsis niillä minimi ajokerroilla.

Uskomattoman vaikeelta kuulostaa nuo korttihommat nykyään. Valmistajalle kiitos että tuli ajettua kortti sillon pentuna.

Hei!

Osaisittekohan auttaa hieman emännän korttiasiassa. Eli tilanne on sellainen että hän on syntynyt vuonna -84, ajoi kesällä 2013 mp-kortin mutta koska ei ole millään oikein ajanut aikaisemmin niin autokoulu ei suostunut opettamaan kuin piikkikortin. Mitkä on nyt vaihtoehdot/mahdollisuudet saada isompaa korttia tilalle? Ison pyörän käsittelyä pystyy harjoittelemaan tuolla minun 1200 Banditilla ja siskon R6 joilla olisi tarkoitus ruveta ajelemaankin jos jollain vain saisi isomman kortin. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Ps. tulipa hölmö otsikko...

Minä olen -84 syntynyt ja mulla oli aiemmin vain B-kortti alla eikä aiempaa kokemusta pyöristä muuta kuin mopolla joskus päristellyt teininä mökkiteitä ja sain ajaa suoraan ison A kortin. Tämä siis vuonna 2006, että en tiedä onko siitä muuttunut jokin mutta näin ainakin minulla.

Back