• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

kysymys ruiskusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Capirex
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Capirex

New member
No nyt taas tyhmä kysymys ruisku-mp:stä.

Elikkä jos halutaan säätää kaasari pelissä seossuhdetta niin sehän tapahtuu ihan mekaanisesti nippeleitä "vääntämällä". Kun ruiskupyörissä on sitten ilmeisesti tuo tietokoneboxi joka säätelee sitä niin eikö esim seossuhteen muuttaminen onnistu ainoastaan boxilla, elikkä chipillä?

Onko boxilla sitten jotkut omat rajat jos vaikka on vaihdettu avarammat putket. Tarvotaanko tällöin tuo PowerCommander tai vastaava.

withstupid.gif

Olen itse asian ymmärtänyt seuraavasti: Jokaisella vakioboksilla on omat säätörajansa, johon asti ne säätävät itseään olosuhteisiin nähden, mutta myös näitä rajoja voi säätää tiettyyn pisteeseen asti. Eli ilmansuodattimen ja putkien vaihdon jälkeen ei välttämättä tarvitse sitä PC:tä, vaan säätö onnistuu vakioboksilla. PC:llä saa luultavasti hieman paremmin mopedin säädettyä.

T:MUTU

Tarvitaan erillinen boksi, esim. PC, jos vakioboksi ei ole uudelleen ohjelmoitavaa mallia.

Ei taida olla vielä monessakaan mopossa lambda-anturia vakiona putkessa, jonka avulla ruiskuboksi seoksia säätäisi. Ilmanpaine ja lämpötilamuutokset se kyllä ottaa huomioon. Suzukin ja Trumpan boxeja pystyy ilmeisesti säätämään oikeilla työkaluilla, mutta pääsääntöisesti tarvitaan PC tai vastaava 3. osapuolen lisäboxi säätämistä varten.

Ei taida olla vielä monessakaan mopossa lambda-anturia vakiona putkessa, jonka avulla ruiskuboksi seoksia säätäisi. Ilmanpaine ja lämpötilamuutokset se kyllä ottaa huomioon. Suzukin ja Trumpan boxeja pystyy ilmeisesti säätämään oikeilla työkaluilla, mutta pääsääntöisesti tarvitaan PC tai vastaava 3. osapuolen lisäboxi säätämistä varten.
Mun tapauksessa pyörä on Ducce 748. Joten varmaan se PC on pakollinen vai kannattaisko ensin kokeilla miten pitkälle tuo vakioboxi riittää?

ducateissä vaihdellaan chippejä/säädetään boxia. Japseissa ei chippejä vaihdella. PC peliin tai suzukissa säätö yoshimuran boxilla. Netistä löytyy kyllä teko-ohjeetkin tuohon suzukin säätöboxiin.

Jake

Back