Kytkin ei irrota kunnolla (pieni bandit)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja santerik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

santerik

MotOrg ry
Elikkäs ongelma on otsikon mukainen, pyörä vm 03.

Kylmänä ( vaihde päällä kytkin pohjassa) pyörää joutuu tuuppaamaan reiluhkosti, että sitä saa liikuteltua paikallaan. Ennen moista ei ole tapahtunut. Kun pyörän käynnistää (vapaalla) ja laittaa ykkösen päälle, pyörä nytkähtää hieman mutta pysyy kyllä käynnissä jne. Aiempia keskusteluja selatessani joku ehdotti kytkin levyjen jumimista, jonka pitäisi poistua kun pyörää liikuttelee edestakaisin. Tässä se ei auttanut..

Kytkinkahvan liike tuntuu normaalilta, säädin myös kytkimen hieman kantamaan (tyhjä liike kokonaan pois ja vähän päälle) mutta ongelma säilyi.

Mikä siis neuvoksi?
 
Eikös tommonen nytkähtely nyt ole ihan normaalia? ...Ellei ny kierrokset ala laskemaan tyhjäkäynnillä kun vaihteen laittaa ja jarrua tarvi pitää... Johan tuo 50cc mankimopokin vastusti työntää vaihdepäällä. Tietty jos kytki irroittaa vasta oikein syvällä (ajettaessa veto päällä), niin jotain häikkää..
 
Sitä itsekin mietin, että onko kyseessä vain ennenaikaista ejakulointia... Mutta:

Kävin ajamassa pyörän lämpimäksi, sammutin ja kokeilin työnnellä. Lopputuloksena oli, että tilanne parani. Sellainen outo piirre vain, että kun vaihdan vapaalta ykköselle (kone sammuksissa lämpimänä)täytyy pyörää sen jälkeen nytkäyttää eteenpäin jonka jälkeen se rullaa lähes kuin vapaalla. Tämähän mielestäni tarkoittaa, että kytkin ei irrota kunnolla vaan levyt jäävät laahaamaan/jumimaan, kunnes ne tuuppaamalla irtoaa. Ei siis voi olla paskoista öljyistä tai vastaavasta?

Toinen outo homma koneen ollessa lämmin ja keskituella: vaihde vapaalta ykköselle -> gummi alkaa pyöriä (joka nyt on luonnollista) mutta kytkimen painelulla ei ole vaikutusta pyörintänopeuteen. Jos pyöriminen johtuisi vain öljyn kitkasta, pitäisi pyörintänopeuden hiljentyä kun kytkinlevyt aukeaa(jos nyt siis aukeaa). Kun ykköseltä heittää kakkoselle, takapyörä pysähtyy..

Jotenkin pyörän toiminta ei vaikuta kovin lineaarilta ja vaikuttaisi että joku jossain vähän jumii/toimii enemmän tai vähemmän satunnaisesti..
 
No, en ole tosiaan mikään ammattilainen näissä, mutta en olis huolissani... Voihan se tietty öljyn ominaisuuksista johtua, mitä ja miten vanhaa ja miten kärsinyttä tavaraa koneessa onkaan. Takarengas pyörii kaikissa prätkissä jos ne on kunnossa, siis kytkinpohjassa rengas ilmassa ja vaihteella...
cool.gif
Tai olen näin internetistä lukenut...
 
Juu, ei huolta. Myös oma kawa tekee noin. Mopolla ikää vasta vajaat 30 vuotta ja hyvin porskuaa.
smile_org.gif
 
No jos nyt uskon, että pyörä on ehjä ja olkoon..

Mutta ihan mielenkiinnosta, osaisiko joku kertoa mistä tuo käytös johtuu? En ole tuota ominaisuutta ennen havainnut, joten hieman ihmetyttää.. Toki se, etten ole tuota huomannut ei välttämättä tarkoita, etteikö sitä olisi tapahtunut...

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni hieman kärjistettynä kytkin on pari levyä jotka yhdessä ollessaan siirtää tehoa ja irrallaan ei. Levyjen ollessa irrallaan öljy siirtää osan tehosta "irralllaan olevalle levylle" ja takagummi pyörii ollessaan ilmassa(ilman vastusta).

Mikäli vaijeri olisi jostain irti/rikki luulisi, että sen olisi huomannut kun kiristelin/löysäilin vaijeria. Tästä syystä olisi mukava kuulla jäsen Ukkoselta, miten vaijerin vaihto vaikuttaisi?
 
Vaijereilla on taipumus alkaa hivenen venyä vanhemmuten. Kuori antaa vähän periksi, säikeitä saattaa olla poikki.
Kun vaijeri ei kunnolla saa noita levyjä irralleen, vaihteenvaihto takkuaa ja kytkin ei irroita kunnolla.
Sitten se napsahtaa poikki, ja saa tulla Norjasta Ouluun ilman kytkintä. Son kivaa.
tounge.gif

edit: Niin jos apua ja neuvoja tarvit banditin kanssa, niin tuonne: suzukibandit.org.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni hieman kärjistettynä kytkin on pari levyä jotka yhdessä ollessaan siirtää tehoa ja irrallaan ei. Levyjen ollessa irrallaan öljy siirtää osan tehosta "irralllaan olevalle levylle" ja takagummi pyörii ollessaan ilmassa(ilman vastusta).
Ja kun niitä levyjä taitaa siellä banditin kytkimessä olla se 15 kpl niin kyllähän se öljy jo jonkin verran siirtää tehoa.
 
... ja varsinkin kylmä ja jäykkä öljy. Lämmetessään notkistuu ja tehon siirto vähenee. 1 vaihteelle laitettaessa "paukahtaa" hivenen kovemmin kylmällä koneella kuin lämpimällä.

Vaijeri tosiaan venyy aavistuksen, mutta säädöistä saat venymän pois. Jos tuntuu vähänkin takkuselta, niin säikeitä saattaa olla poikki, rispaantuu.

Öljyä vois ruikkia sinne vaijerin kuoren sisään ja näin saat hivenen herkemmän kytkinvaijerin ja ehkä vuoden lisäaikaa?

Ohutta öljyä sitten ja maltilla, vähän kerrallaan liikuttelet kuorta ja vaijeria. Ota se irti siitä kahvasta, ei onnaa muuten.
 
Moottorissa käytettävällä öljyllä vaikutusta,ainakin minulla ollut Suzukissa,kawassa ja hondassa...  Jonkun merkin öljyllä kylmänä käynnistäessä ja kun puristaa kytkimen ja tyrkkää ykkösen päälle,koko mopo sammuu samalla kun vaihde rusahtaa päälle.. sen jälkeen toimii normaalisti.Tulee ilmi kun pyörä on ajamatta useamman päivän.Oikein käymätön öljy tekee joka aamu....
 
Pieni tilannepäivitys:

Öljyn vaihdolla ei ollut vaikutusta, öljyksi tuuppasin castrolin power 1 (kymppinelikymppiä). 1 ja 2 menee silmään sellaisella paukkeella, että kohta tarvitsen tulpat korviin. Tosin mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu, kunhan nyt menevät äänekkäästi silmäään.

Pitää katsoa onko tuolla vaijerin vaihdolla mitään merkitystä kunhan sen nyt saan..
 
Kantsii muistaa, että mopoissa rattaat on koko ajan toisissaan kiinni, eli paukkeet ei tule rattaiuden hampaista vaan lukemani mukaan tiettyjen sivusuunnassa siirtyvien rattaiden sivuissa olevista "sormista" mitkä menee viereisen rattaan sivussa oleviin koloihin. Mitään autoista tuttuja vaihtamista helpottavia synkronointejakaan ei lukemani mukaan moottoripyörien vaihteistoissa ole. Kyllähän toi kylmänä käynnistetyn koneen vapaalta ykköselle laitto on lähinnä isohkon vasaran iskua muistuttava tapahtuma. Ykköseltä kakkoselle kai pitäisi munsta olla kyllä aika helpompi, jos nostaa määrätietoisesti ja nopeasti ilman turhaa varomista.
 
Pieni tilannepäivitys:

Öljyn vaihdolla ei ollut vaikutusta, öljyksi tuuppasin castrolin power 1 (kymppinelikymppiä). 1 ja 2 menee silmään sellaisella paukkeella, että kohta tarvitsen tulpat korviin. Tosin mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu, kunhan nyt menevät äänekkäästi silmäään.

Pitää katsoa onko tuolla vaijerin vaihdolla mitään merkitystä kunhan sen nyt saan..
Tuo castrol voi olla sellainen öljy jolla kytkin ei irrota kunnolla. Kokeile Motulia tai hondan öljyä. Vaijeri pitää kyllä olla hyväkuntoinen joka tapauksessa.
 
Juu..

Tarkoituksena on nyt vaihtaa se vaijeri kunhan tulee ja sen jälkeen katsoa muuttuuko mikään.

Jos ei muutu, jatkan ajoa kuten ennenkin. Mitään ongelmaahan ei varsinaisesti ole kunhan koneen käyttää lämpimäksi.

Jos ongelma taasen korjaantuu, on toimenpiteet identtiset yllämainittujen kanssa. Tosin paremmalla mielenrauhalla kytkinvaijerin suhteen..
 
Rosvosta en mitään tiedä, mutta monessa mopossa saa papukaijapihdeillä kiinni siellä koneen päässä olevasta kytkinvivusta, siis siitä johon se vaijeri tulee kiinni. Käytä kykää sieltä verrokiksi, niin tiedät onko ilmiön syyt vaijerissa vai kytkimen sisäkaluissa. Hakkaakos nuo neloskoneiset kytkinkoriin lovia kuinka helposti?
 
Löytyipä hyvä video vaihdelaatikon sisuksissa liikkuvista ja kolisevista osista...

Rattaiden kytkentähampaat erottuu selvästi.

Kytkin ylhäällä oikealla, eturatas alhaalla vasemmalla.
 
Eiks pikku bandussa menekkin kytkivaijeri eturattaan koppaan? Jos eli kun menee niin siellä on piilossa "kuulamutteri" tyyppinen mekanismi joka vaatii välillä vähän voitelua ja säätöä. Avaa eturattaan koppa ja tutki sen irroitus mekanismin kunto jos se ei liiku herkästi eikä voitelu auta niin vaihda se. Säätö kannattaa tehdä jokatapauksessa.

Säätöohjetta (siis eturattaan koppa paikoillaan):
- vaijeri reilusti löysälle
- kumitulppa eturattaan kopasta pois
- lukitusmutteri (M6) auki
- ruuvia kiinni (kunnes tuntuu vastusta)
- vähän (1/4 - 1/8 kierrosta) takaisin
- ruuvia paikallaan pitäen lukkomutteri kiinni
- kokeile ruuvia painelemalla että vähän jäi välystä
- säädä vaijeriin oikea välys
 
Voi ne kytkimen välilevytkin olla hieman kierot jos lämpimänä irrottaa paremmin kuin kylmänä...
 
Mulla toimii kytkin hyvin, vaan on todella jäykkä käyttää.
(gsx600f -96)
Vaijeri ja kuulamutterimekanismi toimivat kevyesti, mutta kun laittaa sen kopan paikoilleen niin vot. Kytkin on tosi jäykkä.

Sitä tappia, joka menee kytkimelle, ei saa paljaalta painettua millään. Eli onko sitten kytkimessä jotakin häikkää?

Mitähän tolle voisi tehdä?
 
Back
Ylös