Eilen kotiin ajellessa Z750:n (vm. 2007, ~30tkm) kytkin siis hajosi käytännössä yllättäen. Kevään huollossa kytkinkahvan välyksestä huollossa kysyessäni sain vastauksen, että todennäköisesti massalevyt ovat lopussa, kun säätövaraa vaijerissa ei enää juurikaan ollut. Kuitenkin eiliseen asti vaihteet ovat napsuneet kivasti päälle, ja tarkoituksena oli vasta ajokauden päättyessä tsekata tuo.
Jos kyse siis on kuluneista levyistä, lopettaako kytkin noin nopeasti ilman ennakkovaroitusta toimintansa? Kahvan välystä on ollut aavistuksen liikaa, ja kytkimen vapautusvivun ja vaijerin kulma ehkä 90 asteen kulmassa manuaalissa mainitun 60 asteen kulman sijaan. Kuvannee kuluneisuutta? Hajoamisen jälkeen vapatusvivussa ei enää ole käsin työnnettäessä vastusta.
Tänään sitten avattiin kytkinkoppa, ja vapautusvivun alapään ja siihen yhtyvän työntövivun välissä kopan kannen sisällä oli hienoksi jauhautunutta metallia. Molemmat vivut näyttivät kuitenkin melko ehjiltä, mutta kuluneilta. Ainoastaan siellä ollut prikka oli lytyssä ja hieman epämuodostunut. Mistä tuo tahtoo kertoa?
http://www.mp-osat.fi/kawasaki/index.php?page=popup&image=Z750L8F-B12.gif Oikeassa alakulmassa tarkoittamani vapautusvipu sekä prikka ja vasemmalla ylhäällä työntövipu (46102).
Mikä siis eteen? Voiko syy olla noissa vivuissa, vai mittaanko levyt ja jouset, jos syy tosiaan olisi vain niiden kuluminen?
Pahoittelut ehkä vääristä termeistä, sillä ne ja tekniikka yleensä eivät ole kovin hallussa
Jos kyse siis on kuluneista levyistä, lopettaako kytkin noin nopeasti ilman ennakkovaroitusta toimintansa? Kahvan välystä on ollut aavistuksen liikaa, ja kytkimen vapautusvivun ja vaijerin kulma ehkä 90 asteen kulmassa manuaalissa mainitun 60 asteen kulman sijaan. Kuvannee kuluneisuutta? Hajoamisen jälkeen vapatusvivussa ei enää ole käsin työnnettäessä vastusta.
Tänään sitten avattiin kytkinkoppa, ja vapautusvivun alapään ja siihen yhtyvän työntövivun välissä kopan kannen sisällä oli hienoksi jauhautunutta metallia. Molemmat vivut näyttivät kuitenkin melko ehjiltä, mutta kuluneilta. Ainoastaan siellä ollut prikka oli lytyssä ja hieman epämuodostunut. Mistä tuo tahtoo kertoa?
http://www.mp-osat.fi/kawasaki/index.php?page=popup&image=Z750L8F-B12.gif Oikeassa alakulmassa tarkoittamani vapautusvipu sekä prikka ja vasemmalla ylhäällä työntövipu (46102).
Mikä siis eteen? Voiko syy olla noissa vivuissa, vai mittaanko levyt ja jouset, jos syy tosiaan olisi vain niiden kuluminen?
Pahoittelut ehkä vääristä termeistä, sillä ne ja tekniikka yleensä eivät ole kovin hallussa

Viimeksi muokattu: