Kytkin hajosi yllättäen!!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jakhe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jakhe

New member
Eilen kotiin ajellessa Z750:n (vm. 2007, ~30tkm) kytkin siis hajosi käytännössä yllättäen. Kevään huollossa kytkinkahvan välyksestä huollossa kysyessäni sain vastauksen, että todennäköisesti massalevyt ovat lopussa, kun säätövaraa vaijerissa ei enää juurikaan ollut. Kuitenkin eiliseen asti vaihteet ovat napsuneet kivasti päälle, ja tarkoituksena oli vasta ajokauden päättyessä tsekata tuo.

Jos kyse siis on kuluneista levyistä, lopettaako kytkin noin nopeasti ilman ennakkovaroitusta toimintansa? Kahvan välystä on ollut aavistuksen liikaa, ja kytkimen vapautusvivun ja vaijerin kulma ehkä 90 asteen kulmassa manuaalissa mainitun 60 asteen kulman sijaan. Kuvannee kuluneisuutta? Hajoamisen jälkeen vapatusvivussa ei enää ole käsin työnnettäessä vastusta.

Tänään sitten avattiin kytkinkoppa, ja vapautusvivun alapään ja siihen yhtyvän työntövivun välissä kopan kannen sisällä oli hienoksi jauhautunutta metallia. Molemmat vivut näyttivät kuitenkin melko ehjiltä, mutta kuluneilta. Ainoastaan siellä ollut prikka oli lytyssä ja hieman epämuodostunut. Mistä tuo tahtoo kertoa?

http://www.mp-osat.fi/kawasaki/index.php?page=popup&image=Z750L8F-B12.gif Oikeassa alakulmassa tarkoittamani vapautusvipu sekä prikka ja vasemmalla ylhäällä työntövipu (46102).

Mikä siis eteen? Voiko syy olla noissa vivuissa, vai mittaanko levyt ja jouset, jos syy tosiaan olisi vain niiden kuluminen?

Pahoittelut ehkä vääristä termeistä, sillä ne ja tekniikka yleensä eivät ole kovin hallussa :paikallatuulee:
 
Viimeksi muokattu:
Eli kävikö nyt niin että kykin ei irroita ja tuo koneesta ulos tuleva vipu heiluu täysin tunnottomana?
Jos näin, niin ei oikein kuulosta kuluneiden levyjen oireilta?

Tuossa tuo kytkimen keskelle laakeroitu tappi vetää kytkimen auki, eikä siis työnnä.

372BA24.png


Mitenkäs noiden osien yhtymäkohta, reipasta kulumaa eikä tuon tapin pää enää pysy tuossa vivun akselilla?
 
Kyllä se taitaa noin olla. Kytkinkahva on tunnoton ja vipu heiluu myös aikalailla tunnottomana. Ja tosiaan kyllä noiden osien yhtymäkohdat kuluneilta näyttivät, joskin niiden muoto näyttäisi olevan ennallaan. Tämän voisi tarkistaa, jos olisi uudet osat, joihin verrata. Jotain kulumaa siellä on pakko olla, kun sitä metallimössöäkin siellä oli.

Mistähän tuo mahtaa ylipäänsä johtua? Jos siis noiden vaihtamisella kytkimen saisi kuntoon? Ei tuo kuitenkaan niin vanha pyörä liene... Huoltokirjan mukaan merkkihuollettu vuoden välein. Ihmetystä herätti, ettei kytkinkopan kannen välissä ollut tiivistettä. Eikös se sinne kuulu? Olisikohan tuota joskus jo avattu syystä tai toisesta...
 
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/262626-Kytkinpakasta

tuohon threadiin viitaten, oman pyörän kytkimessä ei pakka heilu, mutta vetotappi (46102) liikkuu hieman pystysuunnassa. tiedä sitten, liittyykö se vikaani mitenkään.

onko kellään hajua, mikä kytkinvika voisi johtua?
No siis..Ennenkuin purit kytkimen niin tuo vipu pyöri siellä ympyrää vai mitä tarkoitat että ei ollut vastusta??
Sulla on se koppa auki vieläkin? Tuo kytkimen avaava tappi siinä keskellä jota se vapautus vipu työntää sivulle kun vedät kahvasta ei ole poikki? Siinä on siis sellainen..hmm.. "hattu" päässä joka menee siinä vapautus vivun alapäässä olevaan hahloon, voi olla erilaisia mutta idea vissiin sama Joko tuo hahlo on hajonnut ja tuo "hattu" ei enää pysy siellä sisällä tai sitten sitä hattua ei enää ole... vetotapin pieni liike on musta normaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen kytkimen purkamista vapautusvipu meni eestaas melko vapaasti (eli kytkinkahvan sai pohjaan ilman mitään tuntumaa/vastusta). Eli ehjässä kytkimessähän sitä saa peukulla painettua tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen se on niin liikuteltavaksi liian jäykkä.

Joo, koppa on vielä auki. Tappi ei ole poikki, ja päässä on "hattu", joskin se on hieman kuluneen ja epämääräisen näköinen. Harmi, kun en tiedä millainen sen pitäisi olla. Nyt se näyttää keskikokoisen naulan littanalta ja hioutuneelta kannalta. Olisivatko sitten molemmat, hahlo ja hattu, kuluneet? Kuuluuko siellä jossain niiden yhtymäkohdassa olla prikkaa, vai kuuluuko se (osa 92200A, oikea alakulma, http://www.mp-osat.fi/kawasaki/index.php?page=popup&image=Z750L8F-B12.gif ) kytkinkopan ulkopuolelle? Jos kuuluu, sitten "hattua" on irronnut iso siivu, ja se ratkaisee jotain.

Mutta miksi yleensä ne ovat kuluneet? Onko kytkin muuten kulunut, ja sen seurauksena nuo osat ovat kuluneet?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo prikka kuuluu kopan ulkopuolelle palautusjousen alle. Kytkimen kuluminen ei musta kyllä mitenkään aiheuta tämmöstä. Tuossa on käynyt just niinku Seikkailu_R tuossa ylempänä sanookin. Se tappi ei pysy siellä hahlossa. Näitä nyt on erilaisia mutta sen vetotapin pää on siis monesti sellainen T mallinen josta tuo avausvipu sitä vetää. Se on sulla nyt päässy muljahtaan ulos sieltä hahlosta ja siksi kytkin meni kerralla veteläksi. Uusit molemmat ja meno jatkuu. Joudut avaamaan tuon kytkin korin mutta se on aika simppeli homma, ja vaihdat tuon tapin. Tuo avausvipu nousee siitä kopasta ihan vetämällä (aina kun tuo vetotappi ei ole siellä hahlossa) Tuon vian syntyyn on sitten vaikea sanoa mitään, periaatteessa noin ei pitäisi käydä ellei tuo avausvipu pääse kääntymään lepoasennossa liian taakse jolloin se tappi on ikään kuin lipsahtamassa ulos sieltä ja sitten kahvasta vetämällä väkisin vedetään paikoilleen... vaijeri saa kyllä olla aika löysällä jos on mahdollista edes silloin, olikohan tuossa joku rajoitin, ei nyt ulkomuistista tuu...
 
Mitenkäs tuo vetotappi on tuettu ettei liiku sivuttain ja karkaa hahlosta/urasta?
Kytkimen kannen laakeriin ja kytkinakselin sisässä neulalaakeri?
Kannattenee vaihtaa nuo laakert samalla kun on kytkin auki, tuskin maksaa montaa euroa.
 
Okei. Ehkä tämä nyt alkaa hahmottua :) Vetotapin päästä on siis viimeistään nyt irronut kunnon siivu, joka näyttää prikalta. Eli käyn hakemassa/tilaamassa tapit, ja sitten katotaan, toimiiko taas.

Syyn pohdinnalle taustaksi: pyörä on ollut minulla 06/11 alkaen ja se on merkkihuollettu kirjan mukaan (oletan, että joka kerta tuo välys olisi ammattilaisen toimesta tsekattu). Vaijerin säätövara on ollut jo hankinnasta lähtien aika lopussa, ja tällöin avausvipu liian edessä (pyörän keulaan päin). Kytkin on toiminut ja vaihteet menneet hyvin hajoamiseen asti, minkä vuoksi aioin jättää tämän kesän loppuun tuon tutkimisen. Ihmettelen, miksi vaijerin säätövara on ollut niin lopussa, jos kytkin ei muuten ole kulunut? Ei kai vaijerin vaihto olisi mitään auttanut... Toinen ihmetyksen aihe on aiemmin mainitsemani kopan kannen tiivisteen puuttuminen. Eli onko tuota jo joskus auottu, ja miksi...

Edit: Jos tapit ovat vähitellen kuluneet, olisiko niiden tarttumiskohta tällöin vähitellen "siirtynyt eteenpäin", jolloin avausvivussa ja täten kytkinkahvassa on alussa väljää, minkä vuoksi vaijerin säätövara on käytetty loppuun? Näin ollen kysymys olisi, miksi tapit ovat alunperin kuluneet? :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuosta puutuu tiiviste välistä niin tuo kytkimen ja kannen välihän muuttuu, ja samalla vivun asento?

Varmaan kannattaa samalla avauksella vaihtaa myös nuo kytkinposkessa olevat laakerit ja stefa?
 
Viimeksi muokattu:
Jep, eli tuon tiiviste-linkkisi mukainen tiiviste 11061A puuttui. Tietämykseni näistä asioista on sen verran vähäistä, etten osaa arvioida tiivisteen puuttumisen vaikutusta tai posken laakerien vaihdon tarvetta :) Joku viisaampi varmasti osaa.

Onkohan tuo tiiviste ollut ikinä paikallaan ja mitä sen puuttuminen on voinut aiheuttaa, vai onko kytkimessä ollut ennenkin häikkää, ja tiiviste on koppaa sulkiessa unohtunut... Ken tietää :)
 
Ei tuo tiivisti tuohon sovitukseen vaikuta, on sen verta ohut metalli tiivari.

Se vetotappi liikkuu vähän koska kytkimen ollessa kiinni se on melko löysästi siellä painelevyn takana. Siinä on sellanen lautanen joka sen pitää suorassa ja sen jälkeen neulalaakeri joka sitten vedettäessä kytkintä estää sitä pyörimästä.

Kopassa on kaksi laakeria sille avausvivulle, ihan siinä päällä sen palautusjousen alla ja sitten sisällä siellä alhaalla juuri ennen sitä hahloa, tuskin tarvitsee vaihtaa noita.
 
Ollut hieman kiireitä, minkä vuoksi tämä kytkinremppa on joutunut odottamaan. Kävin vielä ennen osien hankkimista ottamassa pari kuvaa. Yllä olevaan viitaten, onkohan noista kumpikin syypäitä, vai riittäisiköhän vetotapin vaihto pelkästään? Tässä nyt pelataan vain joidenkin kymmenien eurojen erolla, mutta kuitenkin :) Vetotappi ilmeisesti noin 30€ ja vapautusvipu tuplat. Viimeiseen kuvaan tuli vahingossa mukaan noiden yhtymäkohdasta löytynyt prikan näköinen metallisiivu, joka on ilmeisesti vetotapin päästä. Tuon näköinen sen tuskin kuuluu olla kuten kuvissa?

2012-08-12%2021.18.21.jpg

2012-08-12%2021.18.34.jpg

2012-08-12%2021.19.44.jpg

2012-08-12%2021.21.10.jpg
 
No tuo prikan näköinen osa on siitä vetotapista. Vapautusvipu näyttää suhteellisen ehjältä.

Nyt kun näkee nuo kuvat niin syyllinen taitaa olla tuon vetotapin laakerointi joka ei toimi, jolloin tuo tappi pääsee pyörimään kytkimen mukana ja sitten vapautusvipu hinkkaa sen rikki.

Eli vetotappi ja sen vetotapin laakeri uusiksi.

muoks: On tuossa vapautinvivussakin kulumaa joten ehkä sekin kannattaa samalla vaihtaa jos ei oo rahasta kiinni.
 
Hyvä, että tuli nuo kuvat laitettua :) Kiitos avusta!

Ei kai noissa viitsi säästää... Kerralla kunnolla kuntoon mieluummin :)

Osaatko sanoa, mistä tuon laakerin hajoaminen johtuu? Voiko ehkä edellisen omistajan huolimaton vaijerin välyksen säätö, ehkä kytkimen vajaan liikeen kautta, vähitellen vaikuttaa tuohon? Siksi pohdin, etten vain nyt hoida vain oireita, ja "taudin" aiheuttaja jää edelleen piiloon...
 
Et laittanut kauanko peli sulla ollut. Tulee mieleen tiivarin puuttumisesta, et olisko jollain ollu ongelma ja avannut,todennut, niputtanut ja vaihtoon... Omassa vaihtopyörässä eilen 300 lenkillä kakskertaa joutu säätämään yläpäästä, kun ei enään irroittanut kunnolla ja oli löllö. Onneks vaan alapään vaijerin säädön mutterit oli tärinästä pyörineet löysinpään asentoon..
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten ihan vaan kuulalaakerin kuormittaminen "väärään" suuntaan?
Tietenkin tuota kulumista nopeuttaa se jos vaijeri on koko ajan tiukalla, ilman sitä pientä vapaaliikettä kahvan päässä...

Kun tuon kytkimen kannen irroittaa niin kannattaa ainakin tarkistaa se tappia tukeva neulalaakeri?
 
6/11 ostin tuon (ajanut ~10tkm). Jo silloin vaijerin välys oli aika lopussa, mutta tuohon hajoamispäivään mennessä en huomannut mitään kummallista vaihteiden ja kytkimen käytössä. En toki ole mikään ammattilainen, mutta luulisi, että jotain olisin huomannut. En tiedä :) Tuo tiivisteen puuttuminen tosiaan ihmetyttää.. Huolloissa välystä on varmaan vain säädetty, ja jätetty kummempi ihmetteleminen tuonnemaksi, kunnes säätövaraa ei enää ole.

Edit: Välystä tuossa on ollut omistusaikani ennemminkin liikaa kuin että sitä ei olisi ollut ollenkaan. Tuo "väärään" suuntaan kuormittaminen ei mene jakeluun? :)
 
Viimeksi muokattu:
Heti perään tuohon tiivisteeseen liittyen... Olihan se tiiviste paikallaan, toisin kuin ensin kirjoitin. Se vain oli niin nätisti kytkinkopan kannessa kiinni, että se näytti kannen reunalta :) Hyvä niin, sillä nyt ei ehkä tarvitse kehitellä salaliittoteorioita edellisen omistajan mainitsematta jättämistä vioista ja pyörän kiertoon laittamisesta :D

Oli tiiviste sitten metallia tai jotakin muuta, onko se aina syytä vaihtaa, kun koppaa auotaan? Sen tiedän, että autoissa esim. venttiilikopan kannen tiivistettä ei vaihdella aina, vaan vasta kun siltä näyttää. Hinta näytti olevan melkein 30€... eBayssa huomattavasti halvempi.
 
Back
Ylös