Kytkin luistaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tmikki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tmikki

New member
Tuossa kaksi päällä tuli kiihdytettyä vähän reippammin ja kuin olisi kytkin alkanut luistaa mutta vain kun kierroksia oli noin 7000 tai yli.
Kolmosella ja nelosella ainakin tuon teki (suurimmilla vaihteilla en kokeillut kun alkoi nopeus olla "vähän" yli sallitun)
Kokeilin eri vaihteilla pienemmillä kierroksilla mutta en saanut luistamaan, ja pienillä vaihteilla kytkintä nopeasti avattua tarraa tosi terävästi kiinni.
Jos kytkin luistaa niin voiko se tapahtua vain korkeilla kierroksilla ja miksi?
Pyörä on R12RT -05 ja ajettu 31tkm.
 
Luistaa siellä (ja niillä kierroksilla) jossa vääntö ja vastus on suurin. Eli isolla vaihteella, isolla nopeudella. Puimurin "perinteinen" kytkintesti tehdään isoimmalla vaihteella ja moottoritienopeuksilla. Kun kaasun avaa, tuossa tilanteessa se luistaa jos on luistaakseen.

Noilla kilometreillä ei kytkin ole lähelläkään loppuaan. Valitettavasti Puimurin normi-kytkin-luisto johtuu öljyn (tai kytkinnesteen) pääsystä kuivalle levylle moottorin tai laatikon stefan pettämisen vuoksi. Tuohon ei valitettavasti muuta lääkettä ole kuin täysi kytkinremontti.

Arvaa miksi allekirjoittaneen LT huilaa...
 
sarjassamme tyhymiä kysymyksiä..

LT:ssä porukka tekee sen juorureiän siihen johonkin kohtaan, jotta öljyn tulon huomaa, mut miten RT tai gessu sitten..? onko niihin tehty sellaisia..? yleensä kaikki puhuu vain LT:stä.
 
CAD puhuu täyttä asiaa, näin se juurikin on jos kytkin luistaa, harmillinen juttu sinänsä
 
sarjassamme tyhymiä kysymyksiä..

LT:ssä porukka tekee sen juorureiän siihen johonkin kohtaan, jotta öljyn tulon huomaa, mut miten RT tai gessu sitten..? onko niihin tehty sellaisia..? yleensä kaikki puhuu vain LT:stä.

Niin, tuo "weep hole", eli itkureikä tehdään kytkimen työsylinterin asennussyvennyksen pohjaan. Tämä juoruaa (ja jopa osin estääkin) kytkinnesteen pääsyn kytkimen käyttötankoa pitkin kytkilevyille tilanteissa, jossa työsylkyn tiivistys pettää, eli kytkinnestettä pääsee männän väärälle puolelle. (On pelastanut useita kytkimiä täystuholta..)

Muilta öljyvahingoilta tuo reiän poraus ei pelasta.

LT:n vaihdelaatikossa tuo työsylinterin asennussyvennys on sellainen , että sen alaosaan voi porata noin 5 mm reiän siten,. että sylkyn päästä mahdollisesti vuotava öljy tuleekin laatikon ulkopintaa myöten ulos sen sijaan, että se painuu käyttötankoa pitkin kytkinlevyille. Toisissa laatikoissa (ainakin yhden olen nähnyt) työsylkky uppoaa niin syvälle vaihdeaskin kylkeen, että tuon vuotoreiän poraus ei onnistu.

Tuo työsylinteri sinällään on kohtuuhintainen (oliko jotain 80 e?) varaosa, joka kannattaa vaihtaa ainakin 100 tonnin välein, jos sinne asti pääsee ongelmitta. Kapineen päässä on nimittäin todella pieni (paine)laakeri, joka pyörii moottorin ulostuloakselin käyntinopeudella koko ajan ja laakeri on tietysti kovemmalla rasituksella aina kun konetta käytetään kytkinkahva vedettynä. Eli hyvä neuvo jatkaa tuon pikku laakerin elinikää on opetella pois tavasta seistä esim liikennevaloissa ykkönen silmässä ja kytkin kiinni vedettynä. Aina seistessä vaan vapaalle ja kytkinkahva ulos...

t. pozo

:orgmp:
 
Back
Ylös