• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kytkin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja desmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

desmo

New member
Minkaslaisia kytkimiä olette vaihtaneet loppuunajettujen kuivakytkinten tilalle? Mitkä on kokemukset? Onko kokemuksia luistokytkimistä? Ittelläni on SPS ja alkaa olla kytkimen vaihdon aika tekis mieli STM:n luistoa, hinta vähä tökkii.
kynttila.gif
 
Jos ajat paljon radalla, ni silloin se puolustaa paikkaansa, mut katukayttöön sen hinta ampuu kyllä yli, tosin ei se haittaa, jos on tuohta tarpeeksi.... elämä on....  Ite laittaisin STM:n 48 lovisen kellon ja uudet levyt, punaisen painelevyn päätyyn ja avonaisen kopan!

Finnpaso
 
oliko siinä massalevyt???osta siihen sintermetallit,niillä pääsee sellasen 60-70 tuhatta kilsaa.ovat ehkä vähän jyrkät käyttää,mut soon sivuseikka.oon pyöriny 76 tonnia ja viä hiukka on pelivaraa.
talktohand.gif
 
Itse hankkisin normikatukäyttöön alumiinikelloisen / levyisen.

Syy: kestää pirun pitkälle (tuplasti pidemmälle kuin orkkis), on kevyt ja levyt ei hakkaa kelloa loville -> kytkin toimii jouhevasti koko ajan.
 
Itelläkin olis tarkoitus uusia kytkintä talvenaikana. Tosin budjetti tulee vastaan niin vaihtoon menee ainoastaan levyt..Mitäs eri levyjä tuollaiseen S4 monsterii on saatavana?

edit:no tossahan noita onkin jo lueteltu
thumbs-up.gif
 
Viime talvena laitoin STM:n 48 hampaisen kytkimen. Perussetti sis. pesän ja levyt. Toimi paljon paremmin kun alkuperäinen ja on kevyempikin... Ostin TWC:ltä Lahdesta, koskapa hinta oli halvempi kun esimerkiksi Kämnalla Saksassa.

Luistohommiin en lähtenyt huomattavasti kalliimman hinnan vuoksi. Kytkimen kalkatus väheni muuten huomattavasti
sad_orig.gif
 
Ihan tulavaisuuden varalle kysyn: Mikä kilisee ja kestää parhaiten? Siis millaiset levyt (standard, aluminium, sintered vai carbon)? Alumiini ei ole kallis hinnaltaan.

Avoin koppahan on pakollinen ja kai sen punaisen painelevynkin voisi samalla laittaa.
nixweiss.gif


Niin ja mitä ero tuolla hammasluvulla on? Pitääkö se kello vaihtaa, jos ostaa alumiiniset levyt?

Tyhmä ihminen kyselee taas tyhmiä
withstupid.gif
.
 
Sattuisiko kellään pyörimään ylimääräisiä ohkaisempia (~1,5mm) välilevyjä nurkissa - mielellään pääkaupunkiseudulla.
 
sad_orig.gif
ite ajoin stm:n viiteentoista tonaan loppuun:luistava 48 hampainen kello niin pahasti lovila ettei enää irroitanut.(johtu varmaan kevennetyistä massoista, kone käy """vähän"" hakkaamalla).
Mutta antoivat uuden kellon ja levyt takuuseen.
Nyt olen oppinyt ,että levyjen paikoja ja välivevyjen paksuuksia vaihdelen kuluu kello tasaisemmin ,toiveissa jos pääsis 30 tonaa.
Orgiksella ajelin 53 tonaa (mylly vakio )
 
Mitenkäs kahden jousen irroittaminen vaikuttaa kytkimeen, oli vaan juttua tuosta.Kuulemma 999R:ssä näin toimittu?..ihan mielenkiinnosta, ketään koittanut?
 
Onkos kukaan ehtinyt vielä tehdä selvää Ducatin märkäkytkimestä?
Enpä tiedä, olenko tehnyt selvää kytkimestä, mutta tuntuu luistavan.
Nyt on kytkinpakka irti. Silmämääräisesti ei mitään merkittävää vikaa. Jouset reilusti toleransseissa. Seuraavaksi pitää mitata pakan kokonaispaksuus ja kitkalevyjen paksuudet. Molempiin löytyy korjaamokirjasta minimimitat, mutta ei esim. uuden kitkalevyn paksuutta. Paljonkohan se oikein on ? Pelkällä minimipaksuudella tietää paljonko on vielä varaa kuluttaa, mutta ei tiedä paljonko on kulunut.
Edit.
Tarkistin manuskasta nuo raja-arvot ja ne ovat:
kitkalevy min. 3,5 mm
levypakka min. 41,3 mm
jousi (vapaa) min 36,5 mm

Nuo on siis ne vaihtoarvot, mutta mitä ne ovat uusina ?
 
Vastaanpa nyt itselleni.

Laitoin kytkimen osiksi ja paljastui syy luistoon: yksi kitkalevyistä oli mennyt poikki.
Luistokytkimen syy ?

Mittasin myös paksuuden 3,53 mm eli alarajalla ollaan. Vaihtoon menee todennäköisesti sekä kitka- että metallilevyt.
Onko märkään kytkimeen vaihtoehtoja kitkalevyjen materiaaliin ?

Manuaalin mukaan nuo jousikupit pitäisi vaihtaa huollon yhteydessä; oletteko vaihtaneet ? Ruuvit menee ainakin samalla vaihtoon.
Nyt jos olisi kuivakytkin ei tarvitsi pähkäillä minne palaset ovat kulkeutuneet. En viitsi purkaa koko konetta vain tarkistaakseni, löytyykö niitä palasia jostakin. Toivon vain kädet ristissä että ne ovat jääneet suodattimiin.

Olettekos aiemmin törmänneet moiseen n. 17 000 km ajetussa vehkeessä ? Mikähän on voinut moisen aiheuttaa ?
 
Vastaanpa nyt itselleni.

Laitoin kytkimen osiksi ja paljastui syy luistoon: yksi kitkalevyistä oli mennyt poikki.
Luistokytkimen syy ?

Mittasin myös paksuuden 3,53 mm eli alarajalla ollaan. Vaihtoon menee todennäköisesti sekä kitka- että metallilevyt.
Onko märkään kytkimeen vaihtoehtoja kitkalevyjen materiaaliin ?

Manuaalin mukaan nuo jousikupit pitäisi vaihtaa huollon yhteydessä; oletteko vaihtaneet ? Ruuvit menee ainakin samalla vaihtoon.
Nyt jos olisi kuivakytkin ei tarvitsi pähkäillä minne palaset ovat kulkeutuneet. En viitsi purkaa koko konetta vain tarkistaakseni, löytyykö niitä palasia jostakin. Toivon vain kädet ristissä että ne ovat jääneet suodattimiin.

Olettekos aiemmin törmänneet moiseen n. 17 000 km ajetussa vehkeessä ? Mikähän on voinut moisen aiheuttaa ?
hei ! valtuutetun ducati huoltoliikkeen huoltomiehen mukaan ducatin 996 / 998 / monsteri ym kloonit kuivakytkimen normaali käyttöikä, kello (700 euroa) sekä levyt (200 euroa) on 10-15 tuhatta kilometriä
cool.gif
. kytkinkello ja levysarjan kitkapinnat voivat hajota jo 4000 km ajon jälkeen jos sitä käyttää väärin. elikkäs luistattaa kytkintä liikaa tai pitää kytkin kahvan pohjassa liikennevaloissa liian kauan. Pidä siis, hyvä veli, kytkimestäsi hyvää huolta ja vaihda vaihteita harvoin !
buttrock.gif
syynä nopeaan loppuunkulumiseen ei varsinaisesti ole, se on maahantuojan mukaan sille vain tyypillistä ja kuuluu sen ominaisuuksiin, elämä on. !
 
hei ! valtuutetun ducati huoltoliikkeen huoltomiehen mukaan ducatin 996 / 998 / monsteri ym kloonit kuivakytkimen normaali käyttöikä, kello (700 euroa) sekä levyt (200 euroa) on 10-15 tuhatta kilometriä
cool.gif
. kytkinkello ja levysarjan kitkapinnat voivat hajota jo 4000 km ajon jälkeen jos sitä käyttää väärin. elikkäs luistattaa kytkintä liikaa tai pitää kytkin kahvan pohjassa liikennevaloissa liian kauan. Pidä siis, hyvä veli, kytkimestäsi hyvää huolta ja vaihda vaihteita harvoin !
buttrock.gif
syynä nopeaan loppuunkulumiseen ei varsinaisesti ole, se on maahantuojan mukaan sille vain tyypillistä ja kuuluu sen ominaisuuksiin, elämä on. !
Joo ylöspäin kannattaa vaihtaa surutta ilman kytkintä
biggrin.gif
. Alaspäinkin se onnistuu pienen harjoittelun jälkeen rauhallisessa menossa. Itse käytän kytkintä radalla alaspäinvaihtaessa, liikkeelle lähtiessä ja liikenteessä kakkoselta ykköselle vaihtaessa.
 
Joo, täälläkin harrastetaan kytkimettömiä vaihtoja liikkeessä, sekä ylös että alas. Toimiii loistavasti. Öljyinä Castrol GPS 15w-50. Liikennevaloissa/pysähtyessä aina vapaalle.
thumbs-up.gif

Nyt on kytkin työn alla, tuloksia myöhemmin. kilometrejä 33tkm ja veikkaan että kahdet levyt jo vaihdettu. --> 16tkm/satsi. nyt menee muitakin osia vaihtoon. Kello oli kulunut urille, olisi toiminut vielä, mutta meteli alkoi olemaan rasittava.. samoin liikkeelelähdettäessä urat aiheutti päänvaivaa.
pftroest.gif
 
stm starter kit

sis. kello 48 hammasta ja levysarja täydellinen (sintlevyt ja teräslevyt)

myös 12 hampaisena ja levysarja täydellinen (sintlevyt ja teräslevyt)

hinta 450e/set

www.twowheelcenter.fi

myös pelkkiä kytkinlevysarjoja sintlevyt+teräslevyt alk. 250e

sopivuudet stm ja org kuivakytkimet


<<<<

STM.ltä keväällä tulossa luistokytkin myös märkäkytkin ducateihin
 
valtuutetun ducati huoltoliikkeen huoltomiehen  mukaan ducatin 996 / 998 / monsteri ym kloonit  kuivakytkimen normaali käyttöikä,  kello (700 euroa)  sekä  levyt (200 euroa)
Ihanan kallis liike! Muistaakseni normaali Suomen hinta tuolle kellolle on 320,- € (alumiininen, teräksinen on hieman halvempi). Kytkinlevyt ovat muistini mukaan juuri tuon 200,- €.
 
vanhaan moottoriin tarviis neuvoja.
96 900ss moottorin kytkimen massalevyjen paksuutta etin.
omissa manuaaleissa(91-96 900ss ja m900 jostain 90luvulta) lukee notta ss:ssä pitäis olla 1 puolinen massalevy päällä ja mitta 3,5 uutena, rajana 3mm, monsterin manuaalissa on rajana 3mm ja pitäis löytyä jousilevyäkin.

Itellä massalevyjen paksuus on 3mm luokkaa, eikä mitään jousilevyjä. Ilmeisesti kytkin on joskus vaihdettu, ainakin avaimen jäljistä päätellen.
Onko tietoa oikeasta raja-arvosta? tai kuinka paljon yleensä on massaa levyjen päällä?
Ja vielä, onko painelevyssä sijaitseva laakeri malliltaan liukulaakeri vai ihan kuula? hämärän näköinen, eikä se mulla ainakaan pyöri

Teppo

P.s Niin ja mulla olis märkäkytkin myytävänä, kaupanpäälle moottori
 
Back
Ylös