• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kytkinnesteenvaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kippari

New member
Edessä olisi kytkinpuolen litkujen vaihto.Ducatiin en ole koskaan moista operaatiota suorittanut,enpä muuten muihinkaan omistamiini pyöriin(eipä niissä nesteitä kyllä ole ollutkaan)Eli jos joku ystävällismielinen osaisi neuvoa rautalanka mallinnuksella miten toimenpide suoritetaan vaihe vaiheelta.
Ja huollon kohteena olisi ss750 -01

Minä olen toiminut seuraavasti.

1) Avaa kytkinnestesäiliön korkki
2) Laita sopiva lenkkiavain kytkinsylinterin ilmausruuviin
3) Laita letku ilmausruuviin ja johda se sopivaan astiaan, että et sotke paikkoja
4) Toinen käsi kytkinkahvalle ja toinen lenkkiavaimeen
5) Avaa ilmausruuvi
6) Paina kytkin pohjaan
7) Sulje ilmausruuvi
8) Vapauta kytkin

Suorita kohtia 5->8 kunnes letkusta tuleva neste on kirkasta (läpinäkyvä letku helpottaa toimintaa). Tarkkaile koko ajan jarrunestesäiliön pintaa ettei pääse ilmaa jarrunestesäiliöstä letkuun.

Kohta kolme kannattaa tosissaan ottaa huomioon. Tämä neste ei pelkästään sotke vaan syö myös maalia.

Toinen nopea ja helppo tapa on ottaa isoon lääkeruiskuun uutta jarrunestettä ja laittaa se letkulla ilmausruuviin kiinni, avaat ilmausruuvin, sitten avaat säiliön korkin ja alat painamaan ruiskusta nesteitä systeemiin. Välillä tietysti imet toisella ruiskulla säiliöstä vanhoja nesteitä pois, ettei vuoda yli. Tässä tavassa ei varmasti pääse ilmaa letkuihin ja homma hoituu nopeasti.

Kun olet saanut ison ruiskullisen uutta nestettä tungettua kokonaan systeemin läpi on luultavasti kaikki vanha jo imetty pois säiliön kautta.

Tämän jälkeen suljet säiliön kannen ja alat ilmaamaan, eli painelet kahvaa jonkin aikaa ilmausruuvi suljettuna. Muutaman painalluksen jälkeen jätät kahvan puoleenväliin ja avaat ilmausruuvia vähän, jolloin letkuissa olevat kuplat tulevat nesteen mukana ulos. Suoritat tätä toimenpidettä jonkin aikaa (ehkä kauankin). Ja lopulta, kun kahva tuntuu hyvältä ja kytkin/jarru toimii kunnolla, avaat vielä säiliön kannen ja täytät sen nesteellä (ilmauksessahan tulee vähän nestettä ulos kuplien mukana).

No niin,eiköhän noilla neuvoilla ala jo nesteet kytkimessä vaihtua.Miten usein nuo nesteet kytkimeen pitäisi vaihtaa?Jarrujen osalta olen kuullut vaihtoväliksi n.2 vuotta,päteekö ohje myös kytkimen kanssa?

No niin,eiköhän noilla neuvoilla ala jo nesteet kytkimessä vaihtua.Miten usein nuo nesteet kytkimeen pitäisi vaihtaa?Jarrujen osalta olen kuullut vaihtoväliksi n.2 vuotta,päteekö ohje myös kytkimen kanssa?
En nyt aivan varma ole mutta eikös manuaaleissa ole n.2 vuotta. Tosin kytkinpuolen nesteet tummuvat nopeasti(johtuen ketjujen heittämästä rasvasta) niin eipä varmaan ole pahittteeksi vaihdella niitä useammin, ei ole kuitenkaan niin hirveän suuri operaatio
wink.gif

Back