Kyykyllä reissaajat.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami77
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sami77

New member
Tässä maaliskuun pimeinä tunteina kun aivotoiminta lähestyy nollaa pikkuhiljaa, heräsi kysymys niille, jotka oikeasti vääntävät carpal tunnel disorder-meinigillä reissua muoviluodilla. Minkälaisia päivämatkoja olette ajaneet? Katkeaako pinna viimeistään juutinraumalla? Saako siihen plastiseen vinkuiitaan edes tavaraa tarpeeksi kyytiin? En nyt ehkä ole lähdössä kotimaan kamaraa pidemmälle mutta kiinnostaa varsinkin pidempien päivämatkojen kilometrimäärät kun omat rajoittuvat lähinnä viimekesän ~150km yhtämittaisiin rutistuksiin kotinurkissa.
 
Kilokikserillä (K3) parhaimmillaan jotain 800 km päivässä. Ihan hyvin meni kun pystyy sopivasti vauhtia tekeen. Kaverin "matkapyörä" toimi kuormajuhtana, joten vain vähän kuormaa omassa pyörässä, mikä helpotti menoa.
 
Kaippa tuo omani Suzuki RF900R kyykyksi luokitellaan, joten voin kain kommentoida.
Pisimmät päivämatkat ovat olleet luokkaa 600km ja viikossa noin 2400km. Yksin olin liikenteessä ja tavarat kulkivat takalaukussa sekä tankkilaukussa.
Tänä kesänä olen suunnitellut meneväni Norjaan jos lompakko kestää muuten pörrään pitkin suomea 10 päivää.
Mikään rautaperse en ole pidän noin 100-200km ajorupeamia sopivina minulle.
Kaikki moottoripyörät sovetuvat matkantekoon toiset huonommin toiset vähän paremmin.
 
Noh hirveesti en oo reissuja kerenny tekemään vielä.. Mutta 2006 kesällä heitin tolla näsärillä eli kyykkykevarilla Oulu -> Pudasjärvi (josta lähti kaveri mukaan isommalla prätkällä) -> Taivalkoski (siellä taas oli tietyömaata muistaakseni kymmenisen kilsaa eli sorapinta
confused_orig.gif
) -> Kuusamo -> Posio -> Kuusamo -> Suomussalmi (jossa sitte oli saunomiset ja yöpymiset
tounge.gif
)
Aikaa kulu kellon ympärys eli noin 12h ja matkaa kerty 650km siinä ajassa.. Kevari oli rajotettu ja kuski ehkä hieman ylimittanenki, mutta paikat ei kyllä valitellu jälkeenkäänpäin ihmeemmin
omg.gif


Seuraavana päivänä posoteltiin Puolangan kautta taas Pudasjärvelle jossa tän ajokaverin luona yövyttiin.. Seuraavana päivänä kotiin.. Taispa olla paras reissu mitä oon tehny
bowdown.gif


Ediittiä: aijoo, kamppeet kulki ihan selkärepussa kun ei parempaakaan vaihtoehtoa ollu
biggrin.gif
 
600 CBR 2 päällä ja 2 viikon kamat kyydissä mukaanlukien telttavermeet sellanen 600 km kahtena päivänä peräkkäin. Alpeilla mentiin... Pitäis varmaan pistää joskus matkatarina aikaseks viime kesästä kuvineen että ihmiset uskoo että toikin on oikeesti mahdollista  
biggrin.gif
ps. kuskilla kortti ekaa kesää...

Lisäys... 700 kilsaa tultiin viimesenä päivänä kun Rostockin lautalle palattiin.
 
Kilokikserillä (K3) parhaimmillaan jotain 800 km päivässä. Ihan hyvin meni kun pystyy sopivasti vauhtia tekeen. Kaverin "matkapyörä" toimi kuormajuhtana, joten vain vähän kuormaa omassa pyörässä, mikä helpotti menoa.
Mites Athenella ranteet (olettaen että naisena olet hieman lyhyempi kuin meikäläinen (muiden yli näkevä 175cm)) Ainakin alkukaudesta tuppaa olemaan kovasti puuduksissa ranteet. K3 kyykky on varmasti kuitenkin samaa etunojaluokkaa kuin daytona???
 
Oon reissannut muutaman kerran Ducatin 748:lla, Italiaan asti tietenkin. Sillä tavaralla pärjää mitä mukaan saa, varustuksena mulla on ollut tankkilaukku ja takalaukku matkustajan paikalla. Saksan läpi menee vaihdellen välillä baanaa ja välillä pikkuteitä. Alpeilla ja Italiassa taas on paljon mukavampaa väännellä kyykyllä kuin matkapyörällä.
 
honhonhondalle.....    
bowdown.gif


Kyykyllä pärjää ilman matkustajaa loistavasti matkoilla, kolmena kesänä olen käynyt Alpeilla kääntymässä. Pyörä oli CBR1000RR, varusteina tankkilaukku ja bagsterin laukku takapenkillä, matka-aika on vaihdellut n. 2vk +-3pv ja kokonaisajomatka n. 6000km.


Vähän joutuu miettimään mitä varusteita kannattaa ottaa mukaan ja pinssejä suurempia tuliaisia ei kannata edes harkita.

Päivämatkat olleet Viabalticalla ja Saksassa n. 900km ja perillä serpentiiniteillä 250-700km.

Sadepuku, lukot+ketjut sekä ketjurasvat vievät kohtuullisen suuren osan laukkujen tilavuudesta mutta tankkilaukkua ei silti ole tarvinnut pitää kovin korkeana.

Kertaakaan ei ole tuntunut siltä, että homma olisi jotenkin mahdotonta tai vaikeaa.

Ei muuta kuin rohkeasti vaan menoksi ja hyvää matkaa.
 
2005 Yamaha R1:llä tuli kerran reilut 1100km päivän aikana ajettua, tankkaus- ja ruokatauot toki siinä mukana :-)

Oli siinä kohtuu jäykkä olo illalla. Mutta helposti ajelee pari tankillista päivässä eli 500-600km.

-Teemu
 
on noi hulluja matkoja
062802moto_prv.gif

itellä on pituutta 190 ja vajaa kolme tuntia yhtä soittoo on katanalla kidututusta, kaks tuntia siinä hyvin sietää
nixweiss.gif

muokataan vähän; siis päivämatkana sietäs varmaan kaksikin moista rupeamaa, mutta pitempi on jo matkailulakien vastaista, kannattaa mielummin mennä lentokoneella?
033102beer_1_prv.gif
 
onkos VFR kyykky ? 800 Km / päivä ei paha paitti matkustaja hieman kommentoi... toisaalta sama reissu Z750 ja reppu selässä missä matkatavarat ei kommentoitu viikkoon.....
tounge.gif
 
normal_S7300084.jpg


..Viitaten edelliseen viestiini.
Tässä kyydissä koko lasti millä oltiin reissussa. Ollaan tässä lähdössä Veronasta kohti Dolomiitteja..
 
Kilokikserillä (K3) parhaimmillaan jotain 800 km päivässä. Ihan hyvin meni kun pystyy sopivasti vauhtia tekeen. Kaverin "matkapyörä" toimi kuormajuhtana, joten vain vähän kuormaa omassa pyörässä, mikä helpotti menoa.
itsellä K4 mopotin... sanovat että on parempi matkanteossa ku uudemmat! tiedä sitte... kesällä kuitenkin kyseisellä härvelillä norjaan pitäis lähteä!
062802moto_prv.gif
 
Oon reissannut muutaman kerran Ducatin 748:lla, Italiaan asti tietenkin. Sillä tavaralla pärjää mitä mukaan saa, varustuksena mulla on ollut tankkilaukku ja takalaukku matkustajan paikalla. Saksan läpi menee vaihdellen välillä baanaa ja välillä pikkuteitä. Alpeilla ja Italiassa taas on paljon mukavampaa väännellä kyykyllä kuin matkapyörällä.
748 taitaa olla kanssa melkoisen "epäsopivaksi" suunniteltu matkakäyttöön. Itselläkin säilytystilat tulisivat rajoittumaan isoon reppuun ja "paniereihin" matkustajan paikalle, joskin leveneviin sellaisiin (en nyt muista litrakokoa). Sen verran vähän ajokokemusta tällä vuosikymmenellä kuitenkin itsellä vasta on, että kaikki itsestäkin itsestäänselvältä tuntuva muikkari on paikallaan. Ja tosissaan, VFR on matkasportti, jossa on huomattavasti leppoisampi ajoasento. RF900, en ole varma mutta luulen että on kanssa aika pysty ajoasento. Mutta kiitos kuitenkin kannanotoista, auttavat hahmottamaan sitä max. km määrää per päivä, joka vähän enemmään nokallaan olevalla kaksipyöräisellä on "mukavaa" toimittaa.
 
906 Paso Ducatilla Sveduista (Härnosandista) Lyypekkiin päivässä mutkien kautta pikkuteitä pitkin. Viideltä aamulla perillä ja johonki hotlaan ottaa pari tuntia lepoa.
Sit Lyypekistä Hampuriin kattoo kaatosadetta ja takas mutkien kautta Ruotsiin Tukholmaan samas ajas ku ei jaksanu jäädä paattii oottaa Rostockiin. Tuntu että muuten meni Ok, mutta p..rse oli loppu matkasta aika kipee eikä meinannu koipi vanhalla enää nousta satulan yli ja jäi välitankkaukset "väliin".
Ja ai niin - mukana oli tankkilaukku täys kamaa,(takalaukussa tarvittavat ketjurasvat, yms,)sekä teltta ja makuupusi jätesäkkiin pakattuna.
Reissu kesti nelisen päivää kaikkiaan ja tarpeesen oli pari sukkia ja t-paitoja ja kalsarit. Kilsoja tuli kaikkiaan yli 4 tonnia ja ilmojen haltiaat oli suotuisat, siitä toi vähäinen menekki kledjujen osalta..
 
Euroopanreissut on tullu tehtyä CBR 600 F2:lla vuonna -98 (2 päällä), -03 2001 R1:llä ja -07 K5 tonnisella Gixxerillä.

Eipä ole ongelmia ollut, vaikka on ollut koko päivä pyörän selässä. Parhaimmillaan yli 1000km päivämatkoja. Viime kesänä ei ollu tarve ajaa kuin ehkä n. 600-700km vetoja per päivä. Kyllä sillä helposti vetää monta tankillista putkeen. Mielellään ajaa sen verran reippaasti, ettei pääse kuski tylsistymään eikä puutumaan  
smile_org.gif


Nyky-kyykkyihin ei kannata ehkä tankkilaukkua ottaa, pleksit on sen verran matalia. Muuten kovemmat keskinopeudet baanoilla käy muuten melko rankaksi niskalle. Tietty joku kupla-plexi jeesaa jonkin verran. R1:llä reissatessa oli tankkilaukku ja kupla, oli välillä niskat kovilla baanoilla. Tietty jos pitää keskinopeudet sillä max 160 paikkeilla, niin tankkilaukunkin kanssa menee ihan hyvin. Yli 200 vauhdissa on mielellään jo jonkun verran suojassa tuulelta...

Viime kesänä tuosta viisastuneena lykkäsin tankkilaukun takapenkin päälle, näin meni vaikka kuinka kovat keskinopeudet helposti, kun pystyi tankin päällä makoilemaan.. Vakioplexillä..

Mulle mahtu ihan tarpeeks kamaa sinne tankkilaukkuun mukaan, kun ei ole tarvetta koko vaatekaappia roudata mukana  
tounge.gif


Jos meinaat Trumpan 675 Daytonalla reissata, niin siinä on kyllä pykälää rajumpi ajoasento kuin esim R1 tai GSX-R. Saattaa siis tarkoittaa sitä, että reissaaminen ei ihan yhtä kivuttomasti sillä mene..
 
Paras matka mitä R1:llä tuli vuonna 2005 vedettyä oli BB1500 eli vajaa 2500 kilometriä 36 tuntiin.

Tosin tavaraakaan ei silloin ollut ylimääräistä mukana... mutta onhan se tuokin ihan matkapyörä...
 
Jos suomessa ajaa 400-500km "rajoitinta" vasten - niin joku 700-800km mennee "rajoittimetta" aika kivuttomasti?

Se mikä tässä kiinnostaa on se että eikös sinne mennä ajamaan vaikka ajamalla pitääkin pelipaikoille mennä?

Mutta mihin mennä pörrämään pitemmäksikin aikaa? Ranskan Rivieralle? Aamulla croisantille katukahvilaan ja päiväksi pakenee vuorille ajamalla, illaksi syömään rantabulevardille ja yö nauttimaan yöelämästä?
 
cbr 900:lla Istanbuliin ja takas. Seitsemän viikkoa meni.

Max päivämatka tais olla vähän vajaa 700km. Fysiikka olis kestänyt pidempiä. Pää ei. Kamaa oli mukana liikaakin. Mukana takaboxi ja tankkilaukku. Lähetin Bulgariasta osan takas, mut mm. läppäri ja lenkkari kulkivat näppärästi mukana.

Kun hostelleissa asuu, niin edullisuuden ja petikamppeiden mukanaolemattomuuden lisäksi etuna on pesukoneet, eli ei sitä tavaraa oikeasti paljoa tarvi.

Hiekkateitäkin tuli pakon sanelemana ajeltua. Erittäin ikävää on laskeutua kyykyllä veden syömää hiekkaista alamäkeä, kun kovin vihaiselta vaikuttava koira juoksee haukkuen vieressä.
biggrin.gif


Cbr on jo vaihdettu ja seuraavakin pyörä on kyykky, etten tuosta mitään traumoja saanut.

Ja mainittakoon vielä, että eka pyörä oli cbr 1000f, että kokemusta niistä matkapyöristäkin on.
 
Back
Ylös