kyykystä enskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
kyselisin kokemuksia kyseisestä pyörästä,kun on osto edessä ed.kun pöllittiin.joka oli kyykky aina haaveillut enskasta-
minkälainen pitkänmatkan ajossa?onko jotain tyyppi vikaa?osien saatavuus?jne.vuosimalli joka kiikarissa on -94.
kiitos etukäteen.
-Tarja-DR 800 s
 
vähän off-topic, mutta....

tee itsellesi palvelus, ja unohda tuollaiset ylikokoiset laiskat vessat! käy kokeilemassa ktm:ää! 2000-luvun exc:t ja lc4:t kannattaa koeajaa, sitä vanhemmat saattavat olla mitä nimikin lupaa. kevyt työntää metsässä.
 
Itselläni oli aikoinaan DR800:n aiempi versio eli '89; käytännössä 800cc moottori DR750:n rungossa. Tuoreemmat kasisataset vieläkin enemmän katukäyttösuunnattuja, mm. painoa parikymmentä kiloa lisää, uusi muotoilu (paha kyllä myös p-a-säiliö "kutistui" 29.5l --> 24l), manuaalinen puolipuristin muuttui automaattiseksi jne.

Kulultaan asettuu aikalailla 600-650 yksipyttyjen ja isompien twinien välimaastoon. Itseäni ihmetytti kohtalaisen ohut alavääntö, mutta ei se kuitenkaan mikään ongelma ollut (korostetaan vielä, että kaikki suhteellista: kahdeksan desin pytystä vain oletin löytyvän enemmänkin vääntöä...). Yksi päällä kuljettaa kuskin ja kaikki mahdolliset matkatavarat vaikka täältä Mongoliaan ja takaisin, kaksi päällä reissaamista hankaloittaa ensimmäisenä huono kyytiläisen satula. Tehoa reilut 50hp, mutta kyllä niilläkin pärjää.

Osia saa ja yleisimpänä vikana taitaa olla vetoakselin (no se, mikä tulee vaihteistosta etuhammasrattaalle...) laakerin kuluminen liikaa kiristettyjen ketjujen ansiosta. Yleisesti ottaen kestävä pata ja pyörä. Moottoriremonttikin vielä kohtuullisissa hinnoissa, kun yksipyttyisessä vähän liikkuvia osia...

P.S. Saattaapi siinä "vaaditussa" pitkänmatkan ajossa tervattuja uria pitkin kuitenkin Iso Tohtori olla Kotaria etevämpi...
wink.gif
 
Tere! tallista löytyy "syväkyykky-R6" ja Iso Tohtori DR 750/800 vm.88.Keväällä -04 tehdyssä remontissa allekirjoittanut asentaja hölmöili,ja 750cc koneesta runkolaakeri tuli "kipeäksi"!! Nyt rungossa 800cc vm.90
tuntuu väääääntävän paremmin,pakoputkena Laserin pro
popopoti duro,suuttimina n130.Yleispyöränä Tohtori on pirun
kiva,pelittää kaupungissa ja viihtyy kovapohjaisilla teillä,helppo
huoltaa,halvat osat.Miinuksena paino ja istuinkorkeus,vanhahtava tekniikka ja RUMA ulkonäkö.Tyyppi viosta en tiedä,mutta molemmista koneista löytyi hieman kulumaa nokasta ja nostimista.Myös tulvivista kaasareista kerrotaan...Paikallisen Asentajan sanoin"osta sitten samantien kaksi tohtoria niin on yksi toimiva pyörä!"
 
:cruising:no nyt se on sitten ostettu ja mukavalta pöpöttimeltä tuntuu,vaikka eroahan on kuin yöllä ja päivällä -siirtyminen kyykystä pystypyörään...mutta
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Onneksi olkoon, viihdyt varmasti enskan selässä
sport05.gif
niin maantiellä kuin soralla ja metsäteillä
062802moto_prv.gif
 
Mukavaa havaita liikettä poispäin näistä peruskyykyistä. Kyykythän on oikeastaan niitä varsinaisia peruspyöriä, joilla valtaosa mopoilijoista ajaa. Sellainen on helppo ostaa koska perusteeksi riittää yksinkertaisesti huipputeho. Eli jos ei mielikuvitus riitä muuhun niin osta kyykky.
Kaikkia muunmallisia pyöriä hankkiessa tulee yleensä mietittyä hankkimisperusteita jo enemmän. Isot endurot taitavat olla juuri se laitimmainen ryhmä ja Suomessa väärinymmärretyin. Toisaalta sellaisen hankkineet ovat yleensä erittäin tyytyväisiä ostokseensa. Itsekin olen etsinyt perusteita ostaakseni vaikkapa GS:n. Päätöksenteko vaatisi ilmeisesti erittäin perusteellisen koeajon, esimerkiksi viikonloppureisun vaihtelevissa tieolosuhteissa.
Ja jottei minua, taas, ymmärrettäisi väärin niin kyykkypyörät ovat aloittelijoille ihan hyviä laitteita, joista on helppo siirtyä myöhemmässä vaiheessa juuri siihen itselle sopivaan pyörämalliin. Toiset ajavat kyykyllä jopa koko uransa, mikä on sinänsä ymmärrettävää koska monessa porukassa sosiaalinen paine ajaa ajamaan sillä millä kaikki muutkin.
Hieman faktatietoa. Oma ainoa "kyykyksi" laskettava pyörä oli GPZ 550 vuosina 1986-87. Tosin nyt tallissa on tekeillä pikku-Honda slip-on sarvilla ym. mutta eihän se ole oikea kyykky kun huipputeho on vain 26 heppaa... vai onko...
 
Tämä olikin semmoinen haave,joka on poikinut mielessä jo vuodesta -89,jolloin kuitenkin kallistuin kyykkypyörään.Nyt oli hyvä tilaisuus ,kun edellinen varastettiin ja sain ukonkin ylipuhuttua enskan ostoon ja tyytyväinen on ollut-sormet syyhyten odottelee ,että pääsee kokeilemaan kunnon sorateillä-hih..(tämä pyörä kun on asustellut meillä vasta kolme päivää)
062802moto_prv.gif
 
Onkohan meiksissä jotain vialla kun en ole koskaan lämmennyt kyykkypyörille, vaikka komeita ovat ja kulkevat niin että järki lähtee visiirin aukosta pihalle kun kaasua vääntää. Mutta ei siitä sen enempää.

Vanha moponi oli Domi (NX650) ja nykyinen on AT (XRV750) ja täytyy sanoa että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Domilla olisin vielä saattanut lähteäkin pikkuppoluille rypemään mutta AT:n kanssa pysyisin ainakin vielä pois metsäpoluilta, on sen verran raskaan tuntuinen peli. Menee kyllä varmaan läpi pahoistakin paikoista kun vaan osaa käskeä mutta turha lähteä kokeilemaan mitään survival reittejä näin pienellä kokemuksella.

Ensikokemusten perusteella olen tyytyväinen AT:n hankintaan, pyörä tuntuu jämäkältä ja sillä viitsii tehdä matkaa asfaltillakin eikä ainoastaan pikkuteillä. Voimaa tuntuu myös olevan kivasti vaikka tn. jonkin ajan kuluttua asiasta onkin toista mieltä. NX:n papatusta jää kyllä kaipaamaan, AT käy kun ompelukone domiin verrattuna  
smile_org.gif
 
Onneksi olkoon! Hyvä valinta. (tai no kaikki enskat on
biggrin.gif
)

Kyllä mulle riitti ainoastaan koeajo kyykyllä. Ei ole tarkoitettu meikäläisen kropalle tai suomen teille. Kyllä enskassa on sitä jotain... Rohkeesti soralle ja vaikka vähän pienemmällekin tukkitielle. Kyllä kulkee.
062802jumpie_prv.gif
 
njoo, katupyörät tai KATEPYÖRÄT on kyllä tylsiä vehkeitä. Alkukesä tuli ajettua sellasella enkä ostaa enää toista.

Supermotoissa on kyllä hauskuus kerroin pilvissä verrattuna kankeaan katupyörään kun ajetaan taajamassa
smile_org.gif


Tuohon DR 750/800 kandee vaihtaa esim. cr 125 tankki. Kevenee ja tulee paljon pienempi.

Mitä enemmän kuutioita sitä parempi, ei mitään vajaa kuutioisia 600 KTM. Tuota DR 750/800 joutuu vaan "vähän" väsämään, että saa kunnon rähinäpelin.
 
Back
Ylös