Kyytiläisen varusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oukkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

oukkis

MotOrg ry
Tota noin... Aikaisemmin noista kyytiläisen varusteista ovat näemmä kyselleet lähinnä ukkomiehet, mutta seuraavassa olisi poikamiehen vastaava ongelma:

Missä varusteissa te suostutte ottamaan pärrän kyytiin matkustajan?

Itsellä kokemusta moottoripyörällä ajosta on vielä aikas vähän, mistä syystä kenenkään (varsinkin naisten) kuskaus aiheuttaa vähän ylimääräistä tutinaa (millä on hyviäkin vaikutuksia, esim. turvavälien väh. kaksinkertaistuminen ja kaasukahvan liikkeiden pehmeneminen). Muttamutta... sitten kun on tullut sovittua kyytikeikka, niin eikös siellä hakupaikalla ole tyttö capreissa, topissa ja varvastossuissa. Siinähän sitten pähkäilet jotta mikäs eteen.

Oma toiveeni olisi nahat tai ainakin farkut. Siitä ollaan tultu siihen jotta "kunhan nyt jotain olisi jaloissa ja käsissä"... Eikä sitä tyttöä oikein voi siihen pysäkillekään jättää...

Toistaiseksi ainoa, missä on tullut raja vastaan, on ollut hame. Se päällä en suostunut kuskaan vaan vaadin housut alle (oli onneksi mukana). Jos ei muuten, niin siksi ettei tarttisi katsella taustapeilistä ojaanajoja...

Kannattaa vähän miettiä, että millasta syyllisyyttä on valmis kestämään jos vetää lipat ja kyytiläisellä ei ole kunnon varusteita. Sehän on kuitenkii siun vastuulla.

Ite en ottais kyytiin jos ei ois kunnon varusteet = samanlaiset kuin kuskilla = potta, mp-takki, mp-kengät, hanskat ja mieluusti ajohousut.

Eiks vois ohjeistaa pukeutumista etukäteen vai revitkö niitä misuja vauhdissa tuolta matkan varrelta?  
wink.gif

Samaa rupesin kelailemaan, että ihan lennostako otat tyttöi kyytiin
biggrin.gif

Multa kuski vaati aluksi takin, housut, hanskat ja kypärän. Olin itse aivan samaa mieltä.
Tänä kesänä ollaan menty farkuissakin välillä, mutta muuten sama arsenaali...

Etenkin jos itestä ajo tuntuu epävarmalta, en lähtis leikkimään vajaavaisissa varusteissä. Ei se mopoilu varsinaisesti "sellainen" näytöslaji ole
tounge.gif

No oon ottanu kyytiläisiä kyytiin, ilman ajotakkeja tai housuja. Oon vaatinu vaan lämpimän pukemisen + kypärän.. Nyt mietittiin, että lähenkö tytölle perjantaina, vai tuleeko hän eka meille ja mennään sitten heille prätkällä. Matkaa on 500km niin sanoin että en lähe ajaa kakspäällä tollasta matkaa jossei ole kunnon ajokamoja..
smile_org.gif

Kannattaa vähän miettiä, että millasta syyllisyyttä on valmis kestämään jos vetää lipat ja kyytiläisellä ei ole kunnon varusteita. Sehän on kuitenkii siun vastuulla.

Juu, jos toi ei ois mulle ongelma, niin en ois täällä kirjoittelemassa...

Eiks vois ohjeistaa pukeutumista etukäteen vai revitkö niitä misuja vauhdissa tuolta matkan varrelta?
wink.gif

lookaround_orig.gif

Joo, en oo kiertelemässä perjantai-iltaisin kypärä kainalossa pitkin katuja, mutta toisaalta (anteeksi vain, naiset) naisten "ohjeistaminen" on helpommin sanottu kuin tehty. Ja juu, oon yrittänyt.

Ja helppohan se on sanoa, että varusteet pitäisi olla mutta kun tyttö kirkkain silmin (ja ennenkaikkea ihan itse) kysyy jotta "pääsiskö sitä joskus kyytiin", niin sano siinä nyt että joo jos sulla vaan on CE-hyväksytyt pärräkamat ja suojat. Loppuu se silmien loiste hyvin äkkiä, tai ainakin kääntyy toisaalle...

Kuten sanoin, tää on poikamiehen ongelma.

(BTW. ootan vaan koska Tosimies™ tulee sanoon sen kommentin...)

Niin kyytiläisenä olen kyllä pärjännyt lyhyillä matkoilla kypärän, nahkatakin, kunnon umpinaisten kenkien, farkkujen ja ohkaisten ajohanskojen kanssa. Että jos sulla on kypärä ja vaikkapa ne hanskat tarjota, niin eiköhän noi muut löydy melkein joka likan vaatekomerosta.  
smile_org.gif

Pitemmälle matkalle sitten ne oikeat varusteet.
Mulle aikoinaan passasi kuskin omat ylimääräiset kamppeet, myöhemmin tuli hankittua omat. 
Ja muistahan myös sitten opastaa kyytiläiselle miten siellä takana ollaan. Sekään ei ole kovin monelle likalle itsestäänselvyys.  
wink.gif

Kun naikkonen on kyydissä niin sillon ajellaan hissukseen, muuten tulee nyrkistä
wink.gif
Kypärä, Takki ja hanskat on tullu hommattua näin ensalkuun, katellaan miten jatkossa jaksaa istua kyydissä vai pääsiskö sitä itekseen enempi
062802moto_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

Ja muistahan myös sitten opastaa kyytiläiselle miten siellä takana ollaan. Sekään ei ole kovin monelle likalle itsestäänselvyys.
wink.gif

Totta. Muutama viikonloppu takaperin kyydissä oli kaveri, joka ei monta kertaa ole pyörän kyydissä ollut. Eikös sitten hypännyt takapenkille oikein vauhdilla ja nurinhan siinä mentiin. Onneksi molemmilla oli kunnon varusteet.

Matkustajalle kerron aina miten olla mutkissa ja missä pitää käsiä jarrutuksen aikana. Oma poikkis tosin osaa jo reagoida takapenkiltä pyörän liikkeisiin melkein paremmin kuin minä kuskin roolissa
biggrin.gif

biggrin.gif
Jos mun kyytiin pyrkii,niin täytyy olla seuraavat varusteet/ominaisuudet:
-Airbag tai vastaavasti c-kuppi rinnat. pystyt,terhakat.
-Runko sopivan kiinteä,asu sen mukainen,seksy.
-Säärtä pitää olla myös,ilman suojaavaa talviturkkia.
-Elopainoa senverran vähän,että aikaansaa "keulimista" kuskilla ei mopolla.
-Kasvot sellaset,ettei tarvitse ajella tumma visiiri alhaalla pimeässä.
Ja ratsastustaito välttätön,posliini plussaa...

Tai no,hittoako sen sitten on väliä: reikä se on rotallakin...
nixweiss.gif

Vaikka sinkkusenssit olikin niin pakko kommentoida (voihan sitä olla itsekin joskus vielä sinkkuna, heh) - eikoinaan itse tein niin että kun sovittiin joku ajelu niin kerroin että farkut jalakaan ja joku takki (farkku tai nahka) päälle ja kunnon kengät ja kerroin että siellä takana tulee aika vilu jos ei ehitäkään ihan sovittuun aikaan takaisin. Kyytilästä pitää tietenkin myös opastaa pitämään kiinni oikein ja kallistamaan ja siellä takanahan pitää istua kuskissa kiinni, jos siihen väliin menee ilmaan niin sieltä lentää ja lujaa...  
lookaround_orig.gif

Potta ja hanskat oli minulta, sen verta halpa sijoitus hommata toinen potta näitä tilanteita varten...jos laskee onnistumisten määrän suhteessa sijoitukseen...tai siis...
talktohand.gif

Kyytiläisenä tullu iteki oltua "Muutamaan" kertaan ku noita motoristeja nyt satun tuntemaan enemmän ku laki sallii. (Jos se nyt on mahollista.) Niin kyllähän tuo on oltu kyytillä pelkissä farkuissa ja tuulitakissa (siis on ollut kypärä
biggrin.gif
) hätätapauksissa, mutta tietty turvallisempi olo on kunnon varusteissa.

Kyllä kyytiläiseltä on vaadittu pitkät housut jalkaan joka ikinen kerta. Mieluummin vielä iltahämärällä paksu paita tai takki. Kovin harvalla kaverillani mp-asusteita on, joten täytyy tyytyä vaatimaan iha vartalon peittävää asustusta.

Kunhan on potta päässä niin voi tulla kyytiin. Riippuen tietenkin matkan pituudesta. Takki ja pitkät housut ovat hyvät eikä pitkävartiset kengätkään huonot ole.

Back