• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Laaharit, polvipalat, sliderit yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Korppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Korppi

New member
Nyt kun ajotekniikka on hieman hioutunut, olen alkanut painiskelemaan pienen ongelman kanssa nimeltään laaharit, polvipalat tai sliderit - miten rakasta lasta nyt tahdotaankaan kutsua.

Polvi alkaa näköjään nykyään olemaan lattiassa jatkuvasti ja nähtävästi ajotyylini suosii roikkumista ja polven laahaamista pitkin kaarretta, joka sitten näkyy laahauspalojen kulutuksena. Nyt kaipaisin vähän ohjeistusta ja vinkkejä.

Eli miten te muut toimitte kaarteessa? Annatteko polven kulkea koko kaarteen samassa asennossa? Tämä näyttää ainakin minulla kuluttavan suunnilleen yhden sarjan laahauspaloja per kaksi ratapäivää (Tai kun opin tekniikan "tommipommin" päivillä Motoparkissa, olen onnistunut sillä ja kahdella muulla ratapäivällä vetämään loppuun kaksi sarjaa laahareita.) Tosin, tekniikan etuna lienee ainakin se, että tietää kuinka kantillaan mennään. Mutta säätelettekö kallistusta jotenkin muutoin? Eli teenkö jotain väärin roikkuessani polvi suunnilleen samassa asennossa läpi kaarteen?

Sitten toinen kysymys, joka menee snobbailun puolelle. Saanko Suomesta mistään muita kuin mustia laahauspaloja? Kävin tänään Helsingin Stormilla, Bike Worldissa yms., eikä mistään näyttänyt saavan muita kuin mustia laahareita. Minä en tahdo mustia laahareita. Mikäli tahdon vähän värikkäämpää kamaa, mistä sellaista saa (Puku on Dainesen Bora, jossa on tavallinen velcro-kiinnitys)? Tilaanko siis webistä ja jätän nämäkin katteet antamatta kotimaisille kauppiaille?

Earthend, Jyri, Make80, tommipommi (sinun syytäsi
smile_org.gif
) ynnä muut... Mitä siis teen? Vai hyväksynkö vain sen tosiasian, että ratapäiville saa jatkuvasti hankkia uusia laahareita ja kyse on kulutusosasta?

Tuohon tekniikkaan en osaa sanoa mitään, kun ei tekniikka ja varusteet ole suonut kys. tilannetta itselle.

Mutta noista kulutuspaloista on ollut testi ainakin performance bikes'in numerossa Aug-04. Siitä löytyy myös kulutuspalojen korvikkeiden testi: lasten rullaluistinta, rosteri kattilaa, dildoa jne...  
tounge.gif
Paras oli lasten rullaluistin.

No joo, oikeassa kulutuspalatestissä parhaaksi ostokseksi valittiin Dainese Knee2000- malli. Mitä tuossa vertailussa on paloja, niin alle kolmasosa on mustia...

Tuossa lehdessä on muuten yleisestikkin asiaa polvimaassa-ajosta/historiasta. Mainitaan myös Jarnon S:n nimi kys. artikkelissa.  
bowdown.gif

Muistan tuon PB:n numeron, mutta olen tainut heittää sen paperinkeräykseen.

Itse olen sinänsä tyytyväinen Dainesen polvipaloihin, mutta ehkä tässä mietityttääkin se, kuljetanko polvea liikaa lattiassa ja saisiko noita Dainesen laahareita Suomesta muuna kuin mustana. Mustaa toki löytyy, mutta se ei oikein inspiroi. Dainesella kun kuitenkin on ainakin Stormin kuvaston mukaan valkoista, punaista, ketaista yms. laaharia... Ei vain näy Suomessa kaupoissa. Itse olisin ollut valmis ostamaan per heti muutaman parin.

Jos sulla menee niitä noin paljon, ne alkaa kohta tekee sun nimellä omaa mallistoa jossa on kaikenvärisiä? Tilaa ulkomailta laatikollinen ja kauppaa niitä muillekin mustaan kyllääntyneille, kyllä alkaa kotimainen kauppiaskin oppimaan tavoille!

Mä tilasin itselleni dainesen erivärisiä laahareita turun Stormilta. Tämä oli tosin viime kesänä. Musta noi dainesen palat vaikutti aika pehmeältä muovilta, kului nopeesti. Nykyisen sweepin palat on kestäny huomattavasti pidempään.

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen kommenttia, omalta osalta olen huomannut että pala laahaa vähemmän nykyään kun aiemmin vaikka vauhtia on mukamas enemmän.

Mä tilasin itselleni dainesen erivärisiä laahareita turun Stormilta. Tämä oli tosin viime kesänä. Musta noi dainesen palat vaikutti aika pehmeältä muovilta, kului nopeesti. Nykyisen sweepin palat on kestäny huomattavasti pidempään.

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen kommenttia, omalta osalta olen huomannut että pala laahaa vähemmän nykyään kun aiemmin vaikka vauhtia on mukamas enemmän.
Jippe... Vauhtia on enemmän. Ainakin húomattavasti enemmän kuin minulla. Kyllähän se Motoparkissa nähtiin.

Mutta pitää kai sitten tilata itselleni laahareita ja toivoa, että ajotekniikka alkaa muuntumaan vähemmän laahareita kuluttavaksi... Sehän voi olla, että nyt kun opin veivaamaan rataa polvi lattiassa tapa ylikorostuu. Tai jotain.

Mulla ei tuota ongelmaa, en oo kertaakaan saanut vielä polvea osumaan.. Mutta tuli vaan mieleen, että onko sitä ihan pakko koko ajan siihen maahan painaa? Voi kai sitä nostaa kosketuksen jälkeen irtikin. Luulis palojen kestävän paremmin niin.

Jos sulla menee niitä noin paljon, ne alkaa kohta tekee sun nimellä omaa mallistoa jossa on kaikenvärisiä? Tilaa ulkomailta laatikollinen ja kauppaa niitä muillekin mustaan kyllääntyneille, kyllä alkaa kotimainen kauppiaskin oppimaan tavoille!
Tuossa on kuva yhden päivän jälkeen.

Toki laaharia on sinänsä jäljellä paljonkin, mutta suhteessa polvisuojaan tuossa ei ole kuin milli tai kaksi kulutusvaraa... Tai sitten osuu polvi rataan, eikä se ole varmaan kovin kivaa (Kivana ykstyiskohtana voi kuitenkin huomata laahareihin hioutuneet itikat, jotka on ympyröity punaisella).

Mulla ei tuota ongelmaa, en oo kertaakaan saanut vielä polvea osumaan.. Mutta tuli vaan mieleen, että onko sitä ihan pakko koko ajan siihen maahan painaa? Voi kai sitä nostaa kosketuksen jälkeen irtikin. Luulis palojen kestävän paremmin niin.
Tuo on itseasiassa kysmys, johon toivoisin saavani vastauksen. Eli pitääkö laahari lattiassa koko karteen ajan, vai olisiko järkevämpää nostaa polvea vähän kesken kaarretta???

Kovin helppoa tuohon vastaaminen ei näytä olevan...

Ei kai laaharin laahaaminen se perimmäinen tarkoitus ole? (ainakaan alku-innostuksen jälkeen)
tounge.gif

Palathan on polvessa siksi että jalkaa voi käyttää tuntosarvena ja näin tietää suht tarkasti kuinka kallellaan mopo on.

Itse teen niin että kurvin alku-osassa käytän polvea maassa ja kun pyörän asento on haluttu nostan polvea ylemmäs.
Tämähän on toki monessa paikassa myös pakko, jos ajolinja on oikea. Monella radalla kanttarit on niin korkeat että ei kiinnosta juurikaan koittaa polvilumpion iskunkestävyyttä.
crazy.gif

Kurvin alkupuolella kanttaus on (pitäisi olla) suurin ja siellä sen kanttauksen kulman tietäminen on tärkeintä.
Siitähän pyörää pitäisi alkaa kampeemaan pystympään että sais sitä vauhtia vääntää lisää.
062802moto_prv.gif

Toki laaharia on sinänsä jäljellä paljonkin, mutta suhteessa polvisuojaan tuossa ei ole kuin milli tai kaksi kulutusvaraa... Tai sitten osuu polvi rataan, eikä se ole varmaan kovin kivaa (Kivana ykstyiskohtana voi kuitenkin huomata laahareihin hioutuneet itikat, jotka on ympyröity punaisella).
Kai sitä polvipalaa voi käännellä eri asentoihin tai vaihtaa vaikka puolta. Näin sen saa käytettyä tarkemmin. Itsellä on pari kertaa ottanu jo pukukin kiinni maahan mutta ei se siitä heti hajoa, vähä tulee harmaata naarmua.

Ei sitä polvea siihen maahan kannata painaa, sillai tunnustella vaan kevyesti. Kemoran uusi pinnoite tuntui syövän kyllä polvipalaa reilusti, vaikka yritti nostella kesken kaarteen.

ps. Itikat on kivoja... nih.

Itse teen niin että kurvin alku-osassa käytän polvea maassa ja kun pyörän asento on haluttu nostan polvea ylemmäs.
Tämähän on toki monessa paikassa myös pakko, jos ajolinja on oikea. Monella radalla kanttarit on niin korkeat että ei kiinnosta juurikaan koittaa polvilumpion iskunkestävyyttä.  
crazy.gif
Todellinen maximum attack ! Itsellä kyllä on aikaa vähä kierrellä... Ja toisaalta noista oikeista ajolinjoista en ole ihan selvillä.
nixweiss.gif

Seekerhän tuossa jo oleellisen kertoikin. Itsellä tuli sama ilmiö vastaan, kun oikea asento löytyi. Jotenkin kaarteessa tulee tukevampi olo kun kunnolla painaa polvea maahan.. roikkuminenkin on vähän kevyempää, mutta juuri tuon nopean kulumisen takia on pakko vähän keventää, heti kun polvi on ekan kerran ilmoittanut oikeasta kallistuskulmasta.

Carpimotolta mainasin tilata punaiset polvipalat, mutta ne jäi postikulujen takia ostamatta.. Johonkin kimppatilaukseen pitää lykätä moiset mukaan..

Kiitoksia taas vinkeistä, eli pitänee siis opetella nostamaan polvea kun kontakti on tullut. Ja taitaa tässä tosiaan olla alkuinnostusta mukana
smile_org.gif

Pitänee sitten katsoa vie tuo laaharien ulkoasu erikseen. Kaipa löydän jostakin muutakin kuin mustaa.

Palathan on polvessa siksi että jalkaa voi käyttää tuntosarvena ja näin tietää suht tarkasti kuinka kallellaan mopo on.
Juup, polvipalahan on vain indikaattori, joka kertoo kallistuskulmasta. Muutenhan sitä on aika vaikea arvioida, seuraava merkki on yleensä se että tappi ottaa maahan ja silloin voi olla jo liian myöhästä. Toimivuus ja luotettavauus tosin edellyttää, että ajoasento pysyy suunnilleen samana. Mullakin yleensä niin, että kun polvi ottaa maahan, niin nostan sitä heti muutaman sentin. Polvipala on tehtävänsä tehnyt ja joutaa nousta pois kulumasta. Muutenkin on parempi keskittyä muihin asioihin, kuten ulostuloon/avaamiseen tuossa vaiheessa, eikä vain raahata polvea maksimaalisesti.

Polvipaloissa tosin on hirveitä eroja. Ite oon ajanut viimeiset 15 ratapäivää samoilla paloilla (Dainesen puvun mukana tulleet palat) ja ne tuntuu kestävän vielä toisen mokoman. Eilen taas kaveri esitteli (olikohan Richan?) paloja, jotka oli yhen päivän jälkeen loppu.

Polvipaloissa tosin on hirveitä eroja. Ite oon ajanut viimeiset 15 ratapäivää samoilla paloilla (Dainesen puvun mukana tulleet palat) ja ne tuntuu kestävän vielä toisen mokoman. Eilen taas kaveri esitteli (olikohan Richan?) paloja, jotka oli yhen päivän jälkeen loppu.
Ei oo kans kokemuksia muista kuin Dainesen paloista. Liukuvat hyvin ja tuntuvat kestävän. Onkos porukalla kokemuksia jostain muista, esim _näistä_..? Mitkäs olis laadukkaat, vai onko pare ostaa Dainesea vaan..

Ei oo kans kokemuksia muista kuin Dainesen paloista. Liukuvat hyvin ja tuntuvat kestävän. Onkos porukalla kokemuksia jostain muista, esim _näistä_..? Mitkäs olis laadukkaat, vai onko pare ostaa Dainesea vaan..
Tilatessani carpimotolta muuta sälää pistin samaan pakettiin parin noita (pelkkiä polvipaloja ei kannata alkaa tilailemaan, postikulut nostaa turhaan hintaa). Ensitesti parin päivän päästä motoparkissa, voin sitten antaa kommentteja...
smile_org.gif
 (ja seekerille samassa paketissa punainen pari, jos se joskus malttaa luopua Dainesen orggiksista, siltä saattaa irrota asiantuntevampaa palautetta  
tounge.gif
)

Tilatessani carpimotolta muuta sälää pistin samaan pakettiin parin noita (pelkkiä polvipaloja ei kannata alkaa tilailemaan, postikulut nostaa turhaan hintaa).
Juuen noita ollut pelkästään tilaamassakaan.. se 50e kuluja oli silti liikaa. Ei vaan oo kimppatilausta sattunut kohdalle
confused_orig.gif

Miltäs nuo LighTechin palat tuntuu ihan kylmiltään? Kerropas tosiaan sitten miten laahasivat, josko tuollaiset vielä sais tilattua..

Back