Passiivinen turvallisuus on tärkeä ja toisaalta myös hankala laji, johon esim. talviolosuhteet tuovat omat lisämausteensa.
Yleisellä tasolla tuntuu nykyisin yhä useammin siltä, että
erilaiset turvallisuutta lisäävät asiat (ajoneuvoissa ja ajoväylillä) monin osin jopa kaventavat kuljettajan toimintaedellytyksiä eri tavoin syntyvien "happipaikkojen" osuessa kohdalle.
Tästä aasinsiltaa myöten ajoneuvojen ajonvakausjärjestelmiin.... tai mikä niiden virallinen tekninen nimitys sitten onkaan.
Siitä ei pääse millään selittelyillä ohi eikä yli, että monissa
olosuhteissa em. järjestelmien vuoksi kuljettajasta.....
jolla on kuitenkin lakeihin ja asetuksiin perustuva "ehdoton" velvoite ajoneuvonsa hallinnasta.... tulee matkustaja.
Ei edes se, että moiset härpäkkeet "tilastojen valossa" kaunistelevat näitä tilastoja....... mutta olisi enemmän kuin mielenkiintoista tietää mihin todelliseen.... siis nimenomaan todelliseen perustuvat ne päätelmät joiden pohjalta näin esitetään.
Eihän sekään ole edes lähtökohtaisesti mahdollista, että tilastoista ei taida löytyä yhtään sellaista merkintää, jossa todettiin onnettomuuden seuranneen siitä, että auto ei ajonvakausjärjestelmän toiminnan vuoksi ollut enää kuljettajan
itsensä täydessä hallinnassa
.
Nyt ihan oikeasti.... hei !
Kyllä minäkin voin myöntää, että monta "tumpelokuskia" välttyy absien espien ansiosta pahemmalta...... mutta
missä on se mitalin toinen puoli tilastoissa.....
.
Juupa..... Ei ole mahdollista että sitä ei ole!
Tässä ei todellisuus mene niin, että näin se on jos siltä näyttää
.
PS. Onpa taas aika moni kuski näillä lumipöppyräkeleillä
manaillut absit ja espit alimpaan helvettiin....
monista peleistä kun espiä ei saa napistakaan
pois kun hetkeksi