Lahjaksi saatu A-kortti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motomatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

motomatti

New member
Silloin ammoisina aikoina kun moottoripyörällä piti ajaa pientareella ja  ryhmittyä oikealle ennen kuin sai kääntyä vasemmalle on se jälkeen Mannerheimintielläkin happosadetta virrannut. Mutta vielä yhdeksänkymmentäluvulla oli eräs poliitikko jonka mielestä autokortin omaaminen oli oikeutus ajaa moottoripyörää koska "jos osaa autolla ajaa niin moottoripyörällä varmasti!"
Tämä ajokorttiuudistus lähti hyvin pitkälle siitä että moottoripyöräjärjestöt kampanjoivat erillisen kortin puolesta koska onnettomuuslukujen kasvaessa tuli huoli harrastuksen jatkuvuudesta.
Kauhea poruhan siitä nousi.
Harmittikin.
Ei harmita enää.
Vaikka "keltainen lehdistö" ja Hesari koittaa kaikkensa.

mm
 
Muistaakseni omasta kortistani 90-luvulla maksoin, aika tavalla jopa.

Hitsi.

Jos niitä olis kerta saanut lahjaksikin...  
biggrin.gif
 
Vuonna -88 maksoin KT-kortista 900mk eli 150 €. Vuonna -90 maksoi ABC-kortti 4500mk, eli 750€. Halpoja olivat siihen aikaan kortit.
Tänään taitaa jo mopo-korttikin maksaa useamman satasen?

Joka tapauksessa olin niitä viimeisiä, jotka saivat lahja oikeuden ajaa isoa pyörää  
062802moto_prv.gif


Sitä en tosin muista, olisiko silloin sasanut korttiin kuitenkin A:n suoraan lahjana, jos oli aikaisemmin omistanut KT-kortin.
nixweiss.gif

Miten se nyt menikään?
 
Vuonna -88 maksoin KT-kortista 900mk eli 150 €. Vuonna -90 maksoi ABC-kortti 4500mk, eli 750€. Halpoja olivat siihen aikaan kortit.
Tänään taitaa jo mopo-korttikin maksaa useamman satasen?

Joka tapauksessa olin niitä viimeisiä, jotka saivat lahja oikeuden ajaa isoa pyörää  
062802moto_prv.gif


Sitä en tosin muista, olisiko silloin sasanut korttiin kuitenkin A:n suoraan lahjana, jos oli aikaisemmin omistanut KT-kortin.  
nixweiss.gif

Miten se nyt menikään?
-84 piikkikorttin hintaa en muista, mutta -86 suoritettu ABC- kortti oli 3600 markkaa, sisältäen piikkikortilla saadun alennuksen.
Ja jos verrataan hintaa tähän päivään, se oli just sama, jonka sain ollessa autoliikkeessä varaosamyyjänä silloin.
Paljon on tänä päivänä varaosamyyjäpalkka? 1800e? Eli korttin hinta olisi suhteutettuna silloin tuo..
wink.gif
 
Vuonna -88 maksoin KT-kortista 900mk eli 150 €. Vuonna -90 maksoi ABC-kortti 4500mk, eli 750€. Halpoja olivat siihen aikaan kortit.
Tänään taitaa jo mopo-korttikin maksaa useamman satasen?

Joka tapauksessa olin niitä viimeisiä, jotka saivat lahja oikeuden ajaa isoa pyörää  
062802moto_prv.gif


Sitä en tosin muista, olisiko silloin sasanut korttiin kuitenkin A:n suoraan lahjana, jos oli aikaisemmin omistanut KT-kortin.  
nixweiss.gif

Miten se nyt menikään?
Kortti toukokuussa -90. A suoraan ilman aiempaa KT-korttia. Maksoi kait viitisen tonnia, markkoina. Pykälät muuttui joskus heinä-elokuussa samana vuonna.

Ihan tarpeeksi se opiskelijan kukkaroa kirpaisi...
biggrin.gif
 
A-kortti -91 oli noin 1850mk plus viranomaismaksut ym kulut.
-93 ajettu BC samassa koulussa tuohon päälle maksoi noin 3800mk + muut kulut.
 
Silloin ammoisina aikoina kun moottoripyörällä piti ajaa pientareella ja  ryhmittyä oikealle ennen kuin sai kääntyä vasemmalle on se jälkeen Mannerheimintielläkin happosadetta virrannut. Mutta vielä yhdeksänkymmentäluvulla oli eräs poliitikko jonka mielestä autokortin omaaminen oli oikeutus ajaa moottoripyörää koska "jos osaa autolla ajaa niin moottoripyörällä varmasti!"
Varmaan ihan paikallaan tuo uudistus. Päinvastoin menee mielestäni. Jos osaa MP:tä ajaa, autollakin osaa...

Lahjaksi saanut mitään, lahjoja edes  
tounge.gif
wink.gif


Siihen ikäpolveen kuulun kyllä, joille auton ajokortin kylkiäisenä olisi tullut oikeus MP-korttiin.
Kevarikortti ensin, sitten A-kortti.

Kolmenkympin kieppeillä porukka lisääntyi niin paljo että tarvittiin autokin. Piti sit sekin kortti suorittaa  
tounge.gif
biggrin.gif


E: Sellainen hassu juttu tuli mieleen: Kun menin sitä virallista A-korttia hakemaan poliisilaitokselta; nimismies tai joku sellainen  
wink.gif
; tuli itse luovuttamaan kortin. Halusi nähdä kuka suorittaa A-kortin  
tounge.gif
.. oli ensimmäinen hänen virkauransa aikana kuulemma  
biggrin.gif

Itselle luonnolista, paljon halvempi oli noin. Eikä tosiaan ollut autoa.
 
-81 KT-kortti 500 mk ja -83 ABC-kortti 4000 mk josta vähennetty valmiiksi piikkikortti. Lahdessa, Auto-opisto. Eikä metriäkään prätkällä tai henkilöautolla
biggrin.gif


Intissä C-kortti kahteen kertaan (-83 ja -89), harmi ku en saanu DE mukaani -84
 
-81 KT-kortti 500 mk ja -83 ABC-kortti 4000 mk josta vähennetty valmiiksi piikkikortti. Lahdessa, Auto-opisto. Eikä metriäkään prätkällä tai henkilöautolla
biggrin.gif


Intissä C-kortti kahteen kertaan (-83 ja -89), harmi ku en saanu DE mukaani -84
Nyt kun osuu vuodetkin samoihin, niin hieman hajontaa on näyttänyt hinnoissa olevan varmaan koulusta riippuen. KT liikkuu samoissa, mutta muistini mukaan tinkisin yhden saturaisen eli omani tuli maksamaan 400mk luokkaa. ABC:n kurssimaksu oli meilläpäin vuonna -83 ja KT-kortti taskussa 1609mk. Siihen tuli päälle vielä kirjalliset 90mk, inssi varmaan samaa luokkaa, virkatodistus pari markkaa ja pitiköhän jokin lääkärintodistuskin käydä hakemassa. Vanha alkuperäinen pahvi on taskussa vieläkin ja leimaveroja on mennyt 185mk, kun suoriltaan ABC-korttia suorittamaan mennyt joutui maksamaan siitä muistaakseni 300mk. Eli siihen tulisikin jo paljon isompi ero.
Intissä myös kuorma-autokortti suoritettu, mutta sinne jäi eikä saanut edes kertausharjoituksiin takaisin. Armeijan vehkeillä ei olisi siis ollut lupa ajaa, mutta yhden kytkimettömän proton kertauksissa silti toin metsästä pois remonttiin, kun kyseisen auton varusmieskuljettajan ajamisesta ei kertakaikkiaan tullut mitään. Jotain hyötyä siis oli vanhan synkronoimattoman venäläisen kaluston kokemuksesta eli välikaasuista ja kaksoispoljennoista.
 
...
Tämä ajokorttiuudistus lähti hyvin pitkälle siitä että moottoripyöräjärjestöt kampanjoivat erillisen kortin puolesta koska onnettomuuslukujen kasvaessa tuli huoli harrastuksen jatkuvuudesta.
...
Itse ajoin C'n 80-luvulla, lahjaksi sain kirjaimet AB siihen eteen.

Ajokoulutuksen puute kummankaan lahjan suhteen ei ole vienyt minua onnettomuuksiin, eli minulla oli pelkästään hyvää tuuria jos uskoo kattojärjestöjen liturgiaa

-J-
 
Vanha alkuperäinen pahvi on taskussa vieläkin ja leimaveroja on mennyt 185mk, kun suoriltaan ABC-korttia suorittamaan mennyt joutui maksamaan siitä muistaakseni 300mk. Eli siihen tulisikin jo paljon isompi ero.
Intissä myös kuorma-autokortti suoritettu, mutta sinne jäi eikä saanut edes kertausharjoituksiin takaisin. Armeijan vehkeillä ei olisi siis ollut lupa ajaa, mutta yhden kytkimettömän proton kertauksissa silti toin metsästä pois remonttiin, kun kyseisen auton varusmieskuljettajan ajamisesta ei kertakaikkiaan tullut mitään. Jotain hyötyä siis oli vanhan synkronoimattoman venäläisen kaluston kokemuksesta eli välikaasuista ja kaksoispoljennoista.
Se ABC makso 4000,- mk. Muistan ku äitee makso sen ja miulle jäi ylimenevä osa (mahdolinen reputus, joka tietenki ajokokeessa tuli) 400,- mk [...vai oisko se ollu sen 3600 + 400 = 4000 mk en muista]

Pahvisen jouduin antamaan pois kun konsta ei saanut siitä oikein selvää, oli pyöriny useasti pesukoneessa
biggrin.gif


Intin vehkeitä ei saanu ajaa ku omalla kortillaan. Kertauksiinkin piti ajaa inssi uudestaan.

Paras muisto Hennalasta oli ku yks "eveliina" tokaisi että "minäpä otan tämän uazin maastontiedusteluun" puolustusvoimain ajokorttia kysellessäni avaimet toisessa kädessä hiukka jänskätti mitä tuleman pitää...

Ei korttia - ei avaimia.
buttrock.gif
No, jouduin ite kuskiksi ja 2 kuntsaria sääntöjen noudattamisesta
smile_org.gif
 
Vuonna -88 maksoin KT-kortista 900mk eli 150 €. Vuonna -90 maksoi ABC-kortti 4500mk, eli 750€. Halpoja olivat siihen aikaan kortit.
Tänään taitaa jo mopo-korttikin maksaa useamman satasen?
Tuo Nordean rahanarvonkerroin onkin mielenkiintoinen.  Vuoden 1988 900 mk näyttäisi vastaavan nykyään n. 240 euroa.
Ja 1990 4500 mk vastaisi nykyään 1062 euroa, eli ei kuitenkaan ihan niin halpaa kuin näyttäisi.

Muistelisin, että kuppi kahvia maksoi 70-luvun alkupuolella n. 50 penniä. Nykyrahaksi muutettuna siis 58 senttiä. Onpahan kahvi kallistunut..

Palkka kesätöissä huoltoasemalla 70-luvun puolivälin paikkeilla oli muistaakseni 8-10 mk luokkaa / tunti, eli vastannee suunnilleen ja keskiarvona 9 euroa / tunti. Ihan samoja lukemia kuin tänä päivänä..

Mitähän nykyään maksaa?
- kevarikortti ja onko se KT-kortti vielä nykyäänkin - siis kevarit ja traktorit
- A-kortti
- B-kortti
- ABC-kortti

Vois koittaa muistella ja vertailla
 
Tarkoitukseni ei ollut aloittaa keskustelua siitä mitä A-kortti maksaa vaan kiinnittää huomiota siihen että aikoinaan sen sai, muun muassa itsekin, kun vaikka ajoi C-kortin joka silloin toki oli meidän amispoikien tavoite.
Inssi siis kuormurilla ja poliisiasemalle hakemaan korttia. Samalla leimasivat sitten siihen Aan ja Beenkin. Vielä myöhemmin sai ilman käsittelykoetta, kortin vaihdon yhteydessä, Been perään pienen een.

Joukossanne liikkuu siis tuhansittain moottoripyöräilijöitä jotka eivät ole saaneet tuntiakaan ammatillista ajokoulutusta moottoripyörällä ajamiseen.

Siitä voidaan tietysti keskustella onko se tänäkään päivänä riittävää. Omasta mielestäni ei. Kortti tulee liian pienellä vaivalla.

Niin. Silloin 1976 C-korttikoulutus maksoi 750 markkaa. Inssi sisältyi hintaan. Lisäksi jokunen lantti poliisiasemalle. Koulun lääkärin kirjoittama todistus terveydestä sisältyi lukukausimaksun hintaan. Kortin olisi saanut halvemmallakin jos olisi ollut oma kuormuri käytettävissä.

mm
 
Joukossanne liikkuu siis tuhansittain moottoripyöräilijöitä jotka eivät ole saaneet tuntiakaan ammatillista ajokoulutusta moottoripyörällä ajamiseen.
En minä ole huolissani näistä jotka on lahjakortilla ajelleet ja ajelevat.

Mä olen huolissani niistä, jotka NYT hankkivat ekaa pyörää lahjakortin kanssa, nämä kun alkavat olla aika iäkkäitä, tai no ei nyt oikeastaan... tiedä.. nuorimmat siinä nelikymppisiä, ei siinä mitään muuta kun menoa, mutta mitä enemmän on aikamaileja mittarissa ja mikä nyt on kenenkin terveyden- ja elämisenvireyden tila... Erilaisilla moottorivehkeillä ikänsä pelanneet nyt hanskaa vekottimia laajalla skaalalla, vaikka ei mopoja olisikaan ajanut... mutta joku "Vielä mä pystyn" menttaliteetilla liikenteeseen...  
eek.gif
Ja ei siinäkään mitään jos oikeasti on asiallisella asenteella liikkeellä. Tosiasia on että meillä jokaisella hermosto hidastuu ja havainnointikyky heikkenee iän myötä JOSSAIN vaiheessa, ja se on yksilöllistä. Se on kun autolla paniikkijarrutus usein pelastaa tilanteen, mopolla paniikkijarrustus on 99% aina valmiiksi hävitty tilanne.
 
+ 1 ^ Reagointikyky ja näkö heikkenee tuossa 40 vuoden iässä. ja tähän samaan soppaan vedetään häksätin jollaista ei ole juurikaan ajettu. Pojan maastofillarilla korkeintaan.

Kyllähän sen huomaa tuolla liikenteessä ketkä on noviiseja +40 ikäisiä ja nämä ovat niitä vaarallisimpia tuolla liikenteessä.

Niin ja liian "ylpeitä" ottamaan ajotunteja osaamattomuuteen. Kautta rantain kyllä kysellään vinkkejä käsittelystä ja liikennekulttuurista mopolla liikuttaessa.
crazy.gif
 
Mä olen huolissani niistä, jotka NYT hankkivat ekaa pyörää lahjakortin kanssa, nämä kun alkavat olla aika iäkkäitä, tai no ei nyt oikeastaan... tiedä.. nuorimmat siinä nelikymppisiä ....... ei siinäkään mitään jos oikeasti on asiallisella asenteella liikkeellä.
Nelikymppinen iäkäs...? No suhteellistahan kaikki on.

Asenteesta samaa mieltä: asenne liikenteessä ratkaisee eniten - oli sitten mikä kortti, mikä vehje alla tai miten paljon kilometrejä takana tahansa.
 
Kortti toukokuussa -90. A suoraan ilman aiempaa KT-korttia. Maksoi kait viitisen tonnia, markkoina. Pykälät muuttui joskus heinä-elokuussa samana vuonna.

Ihan tarpeeksi se opiskelijan kukkaroa kirpaisi...
biggrin.gif
Tänne tuli kanssa kortti toukokuussa -90. Hintaa en muista mutta lahja A poistui lokakuun alusta -90, hyvin muistan kun syksyllä syntyneet luokkakaverit laski päiviä
tounge.gif
 
Back
Ylös