• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Laillinen tyhjäkäyntiaika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Donna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Donna

New member
Tulipa vaihdettua DP:n putket monsteroiseen, ja eilen illalla klo 19.30 kun käynnistin pyörän pihassa, tuli naapuri sitten avautumaan. Tapanani on lämmittää pataa pari-kolme minuuttia ennekuin lähden liikkeelle, mutta onko jollakulla ihan faktatietoa, mikä on laillinen tyhjäkäynnin raja? Tuollaisia kitisijöitä vastaan ei auta kuin kylmä lakiteksti, turha alentua samalle tasolle kuin hän. Desibelit ovat kuitenkin ihan sallituissa puitteissa.

Lakikirja sanoo, jotta sallittu tyhjäkäyntiaika on 2 minuuttia (-15'C pahemmalla puolella 4 minuuttia), joten taitaa se naapurisi vahdata oikein sekuntikellon kanssa tuota maagisen kahden minuutin rajapyykkiä.

hoh hoijaa...on se tarkkaa, tuliks se valittamaan siitä melusta vai saastuttamisesta?

Kai se luulee että se tyhjäkäynti saastuttaa luontoa enemmän ku se 2 minsaa motarilla tai missä vaan liikennevaloissa...ja jos sä esim yrität säätää/korjata mopoas tyhjäkäynnillä niin kai se soittaa poliisit siitäkin...
thumbs-up.gif

Voi äiti että jollain on tylsä elämä... Meillä on erittäin asiallisia naapureita, eräs päivä taas tuli vanha ukko talliin juttelemaan moottoripyöristä että "hänelläkin oli poikiensa harrikka ja yamaha tallissa ja on ne komeita pelejä". Piti siinä äijän kanssa turista pitkänaikaa, ja ukko oli tosiaan varmaan liki 80-vuotias. Toinen päivä taas tuli kaksi ihan tuntematonta jannua ohikulkiessaan juttelemaan ja nekin oli pitkänaikaa jutulla ja sitten poistuivat ettei "kuume nouse". Taannoin myös muuttomiehet ja kodinkoneliikkeen äijä tuli juttelemaan kun pesin mopoa pihalla...

Laillinen aika on tosiaan tuo 2 min mutta sitäkin voi kiertää niin että laitat pyörän käymään ja 2 min päästä siirrät sitä esim puoli metriä - taas saapi möllöttää tyhjäkäynnillä 2 min
smile_org.gif

Itsekin olen saanut nurinaa pyöräni pärinästä kerrostalomme pihassa, onneksi kuulun taloyhtiön hallitukseen joten nurinat ovat olleet suhteellisen hillittyjä ehkä tuonkin takia. Kuitenkin suosittelen aina naapurisovunkin kannalta koittaa keskustella asiat ihan ystävällisesti selviksi koska jos alkaa heti lukemaan lakitekstejä jne niin se tyyppi alkaa vaan etsimään uutta huomauttamisen aihetta eikä tuo pidemmän päälle ainakaan helpota mopoharrastusta...

Jospa tuo kaksminuuttinen (plus sen jälkeen vähän aikaa rauhallista kyytiä) riittäisi monsteroiselle, ainakin kesäsäällä?

Sitten tulee vielä mieleen että onko Tukaatissa katulailliset korsteenit, jos on hiilaripöntöt niinkuin omassani niin sitten kyllä tavallaan ymmärrän naapuriakin. Tyhjäkäynti kuulemma kuuluu meille aika hyvin, vaikak asumme ylimmässä kerroksessa ja talon toisella puolella...naapurit tervehtivät kyllä vielä.

Melusta valitti naapuri. Niin, hiilaripöntöt on, joten ymmärrän kyllä naapuriakin. Toisaalta, pyörät ovat liikenteessä ihan säällisinä aikoina, kaksi kertaa olen kevään aikana startannut klo 6 aamulla, muuten ihan iltasella ihmisten aikoihin ollaan liikkeellä. Jos kotiudumme myöhään, rullaamme pihaan vapaalla moottori sammutettuna. Aikomuksenani on yrittää säilyttää malttini ja asialinjan tämän mummelin kanssa, mutta takataskussa on hyvä olla lakifaktatkin, jos oikein niuhottamiseksi menee.
Eilisessä tapauksessa käytimme pyöriä pihassa akkujen ylläpidon takia, koska olivat seisseet yli viikon, joten häiriöt ovat mielestäni aika pieniä.

Niin, sitäpaitsi se on kaunis ääni
062802jumpie_prv.gif

Seuraavaan pyörääni tulee kyllä katulailliset...

Itse kanssa työntelen tota laitetta pois kerrostalon sisääpihalta ennen kuin huitasen käyntiin. Micronin "avarassa" putkessa on mun mielestä aivan mahtava ääni, mutta veikkaan ettei naapurit siitä ole ihan yhtä innostuneita.

No, kun sen laitteen saa tohon kadulle asti niin sitten ei pitäisi kenelläkään olla mitään valittamista. Aika usen vain täti joka pitää jotain pirun yrttikauppaa siinä alakerrassa tulee sulkemaan ovensa kun lämmittelen konettä tupakan ajan...

Outoja
nixweiss.gif

onneksi naapurissani on perheellä pari harrikkaa joten oma pyöräni on naapureiden mielestä piäni ääninen..naapuri lämmittää harrikkaa kaks minsaa ja sammuttaa sekentiksi ja starttaa uudelleen...joku sille oli siittä ajasta avautunut et 2 minsaa saa tyhjäkäyttää...eli näinkin voi toimia

Kuinka tarpeellista tuo lämmityskäyttö yleensä on? Itse en lämmitä, vaan ajelen ensimmäiset pari minuuttia pintakaasulla.

edit: Hiilarivaimentimien testaus on tietty asia erikseen..

onneksi naapurissani on perheellä pari harrikkaa joten oma pyöräni on naapureiden mielestä piäni ääninen..naapuri lämmittää harrikkaa kaks minsaa ja sammuttaa sekentiksi ja starttaa uudelleen...joku sille oli siittä ajasta avautunut et 2 minsaa saa tyhjäkäyttää...eli näinkin voi toimia
se ei kyl sammuta sitä, vaan se sammuu ku hippasen kaasuun sattuu..
biggrin.gif

voihan se olla niinkin.mukavaa se on kuunnella niitten pärinöitä aamukahveella...i

Voihan näissäkin asioissa käyttää järkeä ja ottaa naapurit huomioon.

Minua ei moottoripyörän äänet häiritse, mutta jos naapurissa asuisi vaikkapa metsuri joka päivittäin lämmittelisi sitä sahaansa tossa ikkunan alla, saattaisi se ajanoloon käydä hermon päälle.
Tai rumpali joka vetäisisi muutamat soolot aamuisin, tai....

annan mopon käydä tyhjäkäynnillä sen aikaa,kun laitan potan päähän hanskat käteen,joskus käytän pitempään,jos on ollu pitempään ajamatta,ei oo valiteltu.........vielä

Kuinka tarpeellista tuo lämmityskäyttö yleensä on? Itse en lämmitä, vaan ajelen ensimmäiset pari minuuttia pintakaasulla.
Sama täällä. Eipä se moottori juuri taida tietää, että siellä vaihde on päälläkään, kun aluksi pikkuvaihteella pintakaasulla köröttelee.
Näin olen minäkin asian ymmärtänyt ja myös siten toiminut. Eka pari kilsaa ihan rauhallisesti kun on vielä taajamaakin.

Itse ääneen. Kyllä se voi toisia häiritä ja ymmärrän sen kyllä.
Toisia ärsyttää toiset asiat kuin toisia. Itselläni kävi niin, kun ostin viime kesänä tuon XJ650:n niin tuli naapuri kehumaan että käypäs se hiljaa, onkos se edes käynnissä. Itse sitä mietin että olikon se pikku piikki siitä kun siihen asti olin pari kolme vuotta käynnistellyt jytäriä autokatoksessa. Sehän ei tunnetusti ole hiljaisimpia vehkeitä ihan laillisestikaan. Rekisteriotteessa on erikoismaininta että sallitut desibelit on 90 Dba elikkä ihan kohtuuliset soundit. Kyllä sen kanssa aamuvarhaisella ja iltamyöhään käyttelee kaasua varovaisemmin naapurisovun vuoksi. Mikään ei ole ikävämpää kuin että joka päivä pitäis alkaa tappeleen naapurin kanssa.

Back