jaket
New member
lainaus on jostain 60 luvun kirjasta, Uusi moottoripyöräkirja. tuntuu, että nykyaikana pyörän valinnassa on unohdettu nämä hyväksihavaitut periaatteet.
sanoi:Jo Kahdenkymmenen vuoden takaa periytyy yleinen suomalainen käsitys, että moottoripyörän on oltava moottorikooltaan ainakin 350-500cm3. Tätä käsitystä on vieläkin vallalla, vaikka moottoripyörien kehitys on aikaan-saanut sen, että nykyinen 250cm3 pyörä tehossaan ylittää silloiset 500cm3 pyörät. Vanha saksalainen periaate on, että moottoripyörä on valittava siten, että sen teho voidaan ainakin 85%:sesti käyttää hyväksi. Tämä perustuu siihen, että moottoripyörän kuluminen johtuu enemmän alilämpöisessä moottorissa kiertävien syövyttävien aineiden olemassaolosta sekä tiivistyneestä vesihöyrystä, kuin tavallisesta ajokulumisesta. Nämä edellämainitut taas johtuvat tehon liian alhaisesta hyötykäytöstä tai konen kokoon nähden lyhyestä ajomatkasta. Esim, jos työmatka on 15km, voidaan käyttää 200cm3 konetta, mutta ei suurempaa, jos yllämainitut tekijät otetaan huomioon. Mitä suurempi kone, sitä pidemmän on matkan oltava, jotta kone lämpiäisi tarpeeksi ja kävisi riittävän kauan oikeassa käyttölämpötilassa. Tehon hyväksikäytössä taas on kyseessä nopeus, Jos oletetaan, että käyttäjä tavallisimmin ajaa 85km/h, on aivan turhaa ostaa konetta, jonka huippunopeus on 150km/h:ssa. Oikea kone on se, joka parhaimmillaan kulkee 95-105km/h. On tietysti kaunista sanoa koneen huippunopeudeksi korkea luku, mutta se maksaa niin ostossa kuin käytössäkin.
Ehkäpä yllä oleva monen mielestä on turhaa 'liikaviisautta', joten voidaankin käyttää hyvinkin yksinkertaista nyrkkisääntöä: taloudellinen joka miehen kone, joka myös soveltuu jatkuvaan kahden hengen ajoon, on 175-350cm3. Tarkempi valinta on riippuvainen makuasioista, matkan pituudesta, nopeusvaatimuksista ja hinnasta.
Tätä suuremmat moottoripyörä ovat tietenkin puolusteltavissa muilta näkökohdilta katsottuna, lähinnä urheiluominaisuuksiltaan, ja pienemmät taas hinnaltaan halpoina yhden hengen ajoneuvoina.