Lainaus uudesta moottoripyöräkirjasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaket

New member
lainaus on jostain 60 luvun kirjasta, Uusi moottoripyöräkirja. tuntuu, että nykyaikana pyörän valinnassa on unohdettu nämä hyväksihavaitut periaatteet.

sanoi:
Jo Kahdenkymmenen vuoden takaa periytyy yleinen suomalainen käsitys, että moottoripyörän on oltava moottorikooltaan ainakin 350-500cm3. Tätä käsitystä on vieläkin vallalla, vaikka moottoripyörien kehitys on aikaan-saanut sen, että nykyinen 250cm3 pyörä tehossaan ylittää silloiset 500cm3 pyörät. Vanha saksalainen periaate on, että moottoripyörä on valittava siten, että sen teho voidaan ainakin 85%:sesti käyttää hyväksi. Tämä perustuu siihen, että moottoripyörän kuluminen johtuu enemmän alilämpöisessä moottorissa kiertävien syövyttävien aineiden olemassaolosta sekä tiivistyneestä vesihöyrystä, kuin tavallisesta ajokulumisesta. Nämä edellämainitut taas johtuvat tehon liian alhaisesta hyötykäytöstä tai konen kokoon nähden lyhyestä ajomatkasta. Esim, jos työmatka on 15km, voidaan käyttää 200cm3 konetta, mutta ei suurempaa, jos yllämainitut tekijät otetaan huomioon. Mitä suurempi kone, sitä pidemmän on matkan oltava, jotta kone lämpiäisi tarpeeksi ja kävisi riittävän kauan oikeassa käyttölämpötilassa. Tehon hyväksikäytössä taas on kyseessä nopeus, Jos oletetaan, että käyttäjä tavallisimmin ajaa 85km/h, on aivan turhaa ostaa konetta, jonka huippunopeus on 150km/h:ssa. Oikea kone on se, joka parhaimmillaan kulkee 95-105km/h. On tietysti kaunista sanoa koneen huippunopeudeksi korkea luku, mutta se maksaa niin ostossa kuin käytössäkin.
Ehkäpä yllä oleva monen mielestä on turhaa 'liikaviisautta', joten voidaankin käyttää hyvinkin yksinkertaista nyrkkisääntöä: taloudellinen joka miehen kone, joka myös soveltuu jatkuvaan kahden hengen ajoon, on 175-350cm3. Tarkempi valinta on riippuvainen makuasioista, matkan pituudesta, nopeusvaatimuksista ja hinnasta.
Tätä suuremmat moottoripyörä ovat tietenkin puolusteltavissa muilta näkökohdilta katsottuna, lähinnä urheiluominaisuuksiltaan, ja pienemmät taas hinnaltaan halpoina yhden hengen ajoneuvoina.

062802moto_prv.gif
 
Mullahan on ihan oikeankokoinen pyörä, kun työmatka on 70 km ja kone 800:nen.

Ei ole hukkatehoja.
 
Työmatka 27 Km ja 903/1200/1000 cm3. Eli just ja just kerkee matkalla lämmetä. Kuten itsekin!!

Mutta asiaahan tuossa artikkelissa on, tosin ehkä tänäpäivänä pitää puhua 600/1000 kuutioisista.


sport05.gif
 
Noi 60lukuiset ja siitä tuon 20v taaksepäin tais olla ihan ilmajäähykoneita, oliko ees öljyn jäähdyttimiä noissa?

Tuommosen lämpeneminen, varsinkin kun olivat kokoonsa/tehoonsa nähden raskastekoisempia kuin nykyiset, on varmasti hitaampaa kuin nykyaikaisen vesijäähdytteisen ruiskupelin kans?
Myös palotilankoko/osien massa, puristukset, teho yms lämmöntuottoon vaikuttavat asiat tais tehdä yleensä palotapahtumasta viileämmän ja lämmöntuotosta pienemmän kuin nykyisin?

Lisäksi vesijäähykoneen annettaan lämmetä sisäisellä kierrolla kunnes riittävä lämpö on saavutettu ja sit vasta termostaatti aukee ja  alkaa jäähdytys kierto.
 
ZX-10R ja työmatkan pituus on 4 km suuntaansa. Välillä tuntuu että saatoin ostaa työmatkakäyttöön alitehoisen pyörän.
 
mikä nykyajan pyörä olis sellainen joka kulkis ainoastaan sen 130 max, jos moottoritienopeudet lasketaan mukaan..?
nixweiss.gif


ja mielellään joku muu ku piikki.
baaa.gif
 
Vanha saksalainen periaate on on osittanut toimivuutensa..ei kande ottaa turkkia mukaan jos aikoo tulla talven kotiin. Mut kivahan se ois olla..

-KLIK-

tuo otehan on suoraan suomalaisvirkamiehen ajattelutavasta
smile_org.gif
 
Viisasta tekstiähän tossa kirjassa on,ei taida nykyään vaan olla moiset ajatelmat muodissa.Kyllähän Kikkelillä pituutta pitää olla...
 
ja sitte tuli tuuttihondat sun muut. "..eikä mitään muuta tilalla. maailma on pilalla"

edit: saa jatkaa tota biisiä tosta ken tunnistaa;-)
 
Back
Ylös