• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lämmennyt jarrulevy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seven
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Seven

New member
Varmaan joku osaisi selittää miksi jarrukahva menee enemmän pohjaan, kun jarrut ovat lämmenneet/kuumenneet.

Pistää joskus mietityttämään kovempaa vedettäessä, että jos jarrutus ei onnistuisikaan tuon ilmiön takia..

Jarruteho paranee varmaan jonkin verran kun levyt lämpiää, mutta mitäs sitten kun ne kuumenee enemmän? Kuinkahan laaja se optimilämpötilaskaala on?

Mietityttää kuinka paljon noista piparilevyistä on hyötyä jäähdytyksen puolesta kun olivat vakiona. Osaisiko joku kertoa eroista, jos on vaihtanut tavallisten tilalle piparit?
 
Ainakin veturin jarruissa väheni pito huomattavasti kun jarrupalat kuumenivat tavallista enemmän ja siksi joutui kahvaa painamaan enemmän (radalla siis). Vakiojarrupalat lienee tarkoitettu alemmille lämpötiloille.

Teräspunosletkut, hyvät 5.1 nesteet, kunnon ilmaus ja hyvät jarrupalat.. siinä lienee lääke ongelmiin.
 
Minua eniten kummastuttaa se, että miksi levyn lämmetessä kahva menee helpommin pohjaan.
Mikä sen aiheuttaa? Onko kenties levyjen ja palojen välinen kitka pienempi lämpimänä(?!) ja painetta joutuu näin lisäämään, vai lämpeääkö ne letkut (kun ei ole punosletkuja) ja antavat enemmän periksi (ikäänkuin laajenisivat), jolloin painetta joutuu lisäämään saman puristuksen saamiseksi?

Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon
biggrin.gif


Mitähän nuo dot -merkinnätkin tarkoittaa? onko 5.1 jäykempää kuin 4.1 vai mitä tarkoittaa? Kai niihinkin joku diskantti.basso -selitys on?
tounge.gif
 
Minua eniten kummastuttaa se, että miksi levyn lämmetessä kahva menee helpommin pohjaan.
Mikä sen aiheuttaa? Onko kenties levyjen ja palojen välinen kitka pienempi lämpimänä(?!) ja painetta joutuu näin lisäämään, vai lämpeääkö ne letkut (kun ei ole punosletkuja) ja antavat enemmän periksi (ikäänkuin laajenisivat), jolloin painetta joutuu lisäämään saman puristuksen saamiseksi?

Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon
biggrin.gif


Mitähän nuo dot -merkinnätkin tarkoittaa? onko 5.1 jäykempää kuin 4.1 vai mitä tarkoittaa? Kai niihinkin joku diskantti.basso -selitys on?
tounge.gif
Oma kokemukseni on kun neste lämpenee niin kumi letku nostkistuu ja antaa periksi. teräspunosletkut on pieni sioitus ja hyvä valinta vaikka ei kävisi radallakaan.

No mitä paloihin tulee niin olisko ollu saatavilla kaksia, sinteri ja tavallinen.

No sinteripala ei sovellu tavalliselle jarrulevylle.

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vaihdoin just punosletkut ja Motulin (RBF600?) nesteet. Ostin uudet palatkin, mutta en laittanut vielä paikoilleen. Vanhoilla lähes loppuun kuluneilla paskapaloillakin setti toimi Ahvenistolla oikein HUOMATTAVASTI paremmin. Kahvan pehmentymistä ei tapahtunut juuri ollenkaan.

Vanhoissa nesteissä on myös jonkin verran kosteutta, joka lämmön noustessa yli sadan asteen siis kiehuu kaasukupliksi. Vaikka mulla oli keväällä laitetut Bendixin nesteet niin jarrutuntuma oli silti pehmeä, joka vielä paheni radalla. Alastarolla kävi vielä kerran niin, että palat rupesivat sulamaan levyyn.
Palat, joista yksi hiottu (huono kuva)
Levy (vähän parempi kuva)
Kumma että hionnan jälkeen toi ongelma ei ole uusiutunut, vaikken niitä ihan puhtaiksi saanutkaan.
 
Yksi lääkehän on olla jarruttamatta niin paljon
biggrin.gif
Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus. En ole koskaan ymmärtänyt sellaista ajotapaa, että lämä tiskiin suoralla ja ennen mutkaa jarrutellaan jarrulevyt punaisena.  
nixweiss.gif
Sellaisten kuskien perässä on sitä paitsi vaarallista ajaa. Monesti tullut "Uups" tilanteita, kun ajaa perässä ja yht' äkkiä mutkassa tullaankin perse edellä vastaan.
crazy.gif
Mutta ajotapoja on monia...
 
Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa
biggrin.gif
Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
En ja tuskinpa sinne koskaan menenkään.
Jos ja kun rata-ajo kerran kiinnostaa niin kannattaa kyllä nuo kaikki Suomen pikku radat kiertää läpi.. Kukin rata opettaa uusia juttuja, joista on taas hyötyä muillakin radoilla.
smile_org.gif
 
Niinpä juuri. Itse suosin moottorijarrua ja kevyttä etujarrua ja siihen päälle kanttaus
Oletkos Alastarolla käynyt ajelemassa
biggrin.gif
Son kova paikka jarruille jos vähänkin reippaammin haluaa ajella..
En ja tuskinpa sinne koskaan menenkään.
Jos ja kun rata-ajo kerran kiinnostaa niin kannattaa kyllä nuo kaikki Suomen pikku radat kiertää läpi.. Kukin rata opettaa uusia juttuja, joista on taas hyötyä muillakin radoilla.
smile_org.gif
Näinhän se toki on. Tuli muuten oikkari (pitäs vissiin vaihtaa tulpat aurinkoisen Kemoran kisapäivän jälkeen  
tounge.gif
), tarkoitin Ahveniston rataa minne en välittäs mennä. Voishan sielläkin toki käydä, jos oikein hyvä sauma sattuis, mutta sinne en viitsi asioikseen lähteä. Mutta kaikilla muilla radoilla haluaisin käydä. Täältä pohjoisesta on vaan niin aikaa ja rahaa vievää lähteä kiertelee eri ratoja. Ei enään edes se n.200e/pv riitä...
confused_orig.gif
 
tarkoitin Ahveniston rataa minne en välittäs mennä. Voishan sielläkin toki käydä, jos oikein hyvä sauma sattuis, mutta sinne en viitsi asioikseen lähteä. Mutta kaikilla muilla radoilla haluaisin käydä. Täältä pohjoisesta on vaan niin aikaa ja rahaa vievää lähteä kiertelee eri ratoja. Ei enään edes se n.200e/pv riitä...
confused_orig.gif
Ahvenisto on muuten oikeesti Suomen hauskin rata. Oma luonteensa toki kaiteiden takia, mutta hauska jokatapauksessa.. kannattaa käydä kokeilemassa jos mahdollisuus tulee.

Sama ongelmahan se on täältä etelästäkin ajella radoille, kun 2-3 päivää pitää varata reissuun, mutta noi on niitä juttuja mistä elämä saa suolansa ja sokerinsa. Huvit vaan maksaa rahaa. Kauhulla oottelen sitä hetkeä kun sinne Oulun seudulle saavat uuden radan väsättyä..
crazy.gif


edit: Sorry OT.. Mutta on niin että osa radoista ei vaan kuormita jarruja niinkuin toiset.
 
Back
Ylös