• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Lämpöliivi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja painaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

painaja

New member
Oli tuossa eräässä lehdessä tilaajaetuna tollanen sähköliivi. Onko kenelläkään käytössä? Miten ton kokoluokat, meneekö m koko vain lapsille? Siinä on kai vielä omat akut, joten ei tule tauollakaan kylmä... Kokemuksia? Hinta oli tasaraha 100

Mulla jo 3 vuotta ollu klanin lämpöstoola ja oikein on ollu hyvä. maksoi toista sataa, mut hintansa väärti ollu.

Minulla taas palelee melkein kaikki muu paitsi käsivarret  
biggrin.gif

Sikäli en ole tuliliiveihin hihoja kaivannut.
Nämä ovat niin henkilökohtaisia nämä tarkenemis- ja palelemisasiat.
Tänään ajelin pari sataa kilsaa 5-8 asteessa, kovassa tuulessa, ajoittain vesisateessa. Loppumatkasta meinasi vähän vilu tulla joten käänsin tuliliivit ykköseltä kakkoselle eli puolelle teholle  
thumbs-up.gif

Klanin edellistä mallia ovat, kinthaat löytyy myös mutta tänään sinnittelin kädensuojuksilla ja kahvalämppäreillä.

Kaikille ei tule tuota salaperäistä "erästä lehteä" joten ensimmäistä viestiä ei kykene kauhean tarkasti kommentoimaan tuotteesta mitään tietämättä.
nixweiss.gif

Täältä löytyy Ek@.n hyvät teeseitse ohjeet. Itsellä käytössä yksinkertaistettu versio eli keskelle Bilteman penkinlämmitintä tehdään vaan päänmentävä reikä, se on siinä. Vielä kun laittaa virtapiuhaan katkaisijan niin on käytössä manuaalinen termostaatti.
biggrin.gif

Ja ei missään nimessä liiviä vaan takki.
Käsivarret ne ensin paleltuu.
Riippuu muista releistä. Keskivartalon lämmittäminen on tärkeintä, ettei saa mitään kuolemantautia, kun se pääsee kylmettymään.

Itse olen tarjennut ihan helposti ilman mitään aktiivilämmittimiäkin, ainoastaan käpälät alkavat kohmettumaan ja siitäkin selviää talvihanskoilla.

Kenttäkokeissa olen havainnut, että kaulanlämmittimen tulee olla laadukas, koska sieltä se kylmyys pikkuhiljaa hiipii sisään. Wind Stopper -tyylinen kauluri poistaa ongelman lähes täysin, ja sellaisen saa esim. bilteman prätkäosastolta kympillä, jos ei viitti uhrata kolmea merkkituotteeseen.

Lämpöraja mulla ajeluille on ollut(pyörästä johtuen) semmonen 2 tai 3 astetta tai alempi, jos tie näyttää sulalta.

Varmaan tommonen aktiivilämmitin on miellyttävä sitten nastarengaskeleillä, kun kehon lämmöntuotto itsessään ei enää riitä.

Oli tuossa eräässä lehdessä tilaajaetuna tollanen sähköliivi. Onko kenelläkään käytössä? Miten ton kokoluokat, meneekö m koko vain lapsille? Siinä on kai vielä omat akut, joten ei tule tauollakaan kylmä... Kokemuksia? Hinta oli tasaraha 100
vaikkei täällä saakaan mainostaa niin mistä lehdestä oli kyse?
Jos vaik harkitsis lehden tilaamista
smile_org.gif

vaikkei täällä saakaan mainostaa niin mistä lehdestä oli kyse?
Jos vaik harkitsis lehden tilaamista
smile_org.gif
uusin MP-maailma ja Klanin liivi kyseessä

Tässä yksi esimerkkiprojekti. Rahaa menee muutama kymppi ja aikaa pari tuntia. Kuvat PICASASSA

Motonetistä penkinlämmitin 14€. Puretaan se ja otetaan sisuskalut parempaan talteen.

Otetaan yksi kappale halpis Biltema selkäsuojia ja ommellaan sisuskalut sen irrotettavan "pestävän" selkäsuojan taakse.

Vedonpoisto ruuvataan reunanauhan läpi alkuperäisillä osilla. Kyllä ne ruuvit läpi menee kun vähän painaa... Jos olisi ollut mustaa lankaa, niin asennus olisi ollut hieman siistimpi. Hyvä siitä näinkin tuli - ja lämmin.

Lopputulos Halpa panssari ja selkälämppäri. Mopottimessa lämpökahvat, joten eiköhän näillä eväillä pärjätä lumien tuloon asti.

Laittakaahan omia viritelmiä jakoon. Näistä tulee aina hymy naamalle kun lukee mitä toiset saa aikaiseksi!

Täältä löytyy Ek@.n hyvät teeseitse ohjeet. Itsellä käytössä yksinkertaistettu versio eli keskelle Bilteman penkinlämmitintä tehdään vaan päänmentävä reikä, se on siinä. Vielä kun laittaa virtapiuhaan katkaisijan niin on käytössä manuaalinen termostaatti.
biggrin.gif
On muuten tosi hyvä varuste tää Ek@:n lämpövuori-idea.Tarkeni hyvin,kun elokuussa tultiin n.600km vesisateessa ja 5-6 asteen lämpötilassa hallituksen kanssa pohjoisesta.Kyllä kannatti näpräillä.  
smile_org.gif

Lisää käyttökokemuksia lämppäriselkäpanssarista.

Olen juuri kotiutunut reilun parin tunnin lenkiltä. Päällä oli T-paita, ohut fleece, lämppäriviritelmä ja Sweepin nahkatakki. Lämpö +4 ja +6 välillä. Kahvalämppärit päällä koko keikan (pienin asetus). Lähdin ajamaan ilman selkälämppäriä tarkoituksena saada hieman kylmetettyä kroppaa ja sehän onnistuikin aika helposti. Sitten ratsulle lisää apetta ja lämppäri päälle (36W) ja baanalle. Alussa lämpö tuntui miellyttävälle kun oli kylmä, mutta aika nopeasti huomasin, että selkä alkaa kostumaan hiestä.

Lenkin jälkeen T-paita oli selästä läpimärkä. Kylmä ei tosiaan tullut missään vaiheessa, mutta ei myöskään miellyttävä.

Ajoviima otti hartioihin ja lisää lämpöä olisi kaivannut ylä-etukroppaan.

Ajatuksena tuommoinen selkälämppäri kuulostaa houkuttelevalta, myös paperilla tuo näyttää ihan toimivalta. Ensimmäinen käyttökokeilu lyhyellä lenkillä suorastaan miellyttävä, mutta pitemmässä ajossa ei oikein semmoinen mitä odotin. Täytyy sanoa, että susi tuli. Ja virittely jatkuu. Seuraavaksi pitää purkaa samanlainen Motonetin penkinlämmitin ja ommella se Ek@n tyyliin koko ylävartalon alueelle. Pitää varmaan uhrata joku fleece pusakka johon ompelee nuo vastukset ulkopuolelle.

Honkkarista samanlaisen penkinlämppärin saa 13€urolla. Sen sisuskaluja on nyt neulottu viikonloppu Rukan ajotakin sisävuoreen. Täytyy sanoa, että ei lopu vastuslanka kesken
shaun.gif

Sen verran tuli toiminnallisuutta testattua ennen purkua, että uskoisin lämpöä piisaavan. "HI"-asennossa taitaa ukosta tulla grillipossu muutaman kilometrin ajon jälkeen.

Mulla on lämpövuorin apuna vielä tuommoinen selkäpanssarin taskuun tungettava vastus, jos tulee oikein kylmä, tai on ajelulla ilman sisävuorta:

img.asp

Ei ole pahan hintainenkaan:
Boxer-Design

Se vastus olisi varmaan parempi neuloa sinne sisäpuolelle, niin ei mene lämpöä hukkaan niin paljoa.

Pitää varmaan uhrata joku fleece pusakka johon ompelee nuo vastukset ulkopuolelle.
Älä nyt hyvä mies fleecen ulkopuolelle, silloinhan se eristää lämmön sinusta... Joku mahdollisimman ohut kangas johon ne saa mukavasti, sitten vaikka päälle se fleece että pitää lämmön sisällä?

Olen vähän noita selänlämmitinvirityksiä ennenkin ihmetellyt. Itse yleensä ajan naama eteenpäin jolloin viima osuu rintaan, ei selkään.
Kattavasti vastuslangoitettujen Klanin liivien kanssakin yleensä on niin että rinta on "sopiva" tai palelee ja selkää kuumottaa samaan aikaan...
Sikäli kehottaisin omia virityksiä rakentelevia harkitsemaan että kummalle puolelle panee niitä vastuslankoja enemmän.

Ajelen kylmällä T-paita+fleece+selkäpanssari+lämmin vuorellinen goretex ajoasu. Jotenkin epäilyttää laittaa nuo vastuslangat ohutta T-paitaa vasten tai jopa ihoa vasten. Ajatukseni oli, että fleece tasaa lämmön vastuslangoista ja ajotakki+panssari pitää sen sisällä. Voihan tämäkin kokeilu mennä metsään, mutta haukun sitten itse itseäni kunhan olen kokeillut
smile_org.gif

Toisaalta voisihan nuo langat ommella vaikka jonkun college-pusakan ulkopuolelle ja lyödä vielä fleecen siihen päälle. Jotain kangasta kaipailen kyllä vastuslankojen ja ihon väliin. Mitäs materiaalia noi klanin liivit ovat ja mihin ne vastukset on siellä jemmattu?

Mitäs materiaalia noi klanin liivit ovat ja mihin ne vastukset on siellä jemmattu?
Sisävuori näyttäisi joltakin ohuelta (vrt. tekninen kerrasto tjsp) synteettiseltä kankaalta johon on ommeltu "kanavat" vastuslagoille. Vaatteen "rakenteen" muodostava päällikangas on sitten tukevampaa.

ETA: en tiedä oliko mitä kaavailuja mutta joku lämmönsäätö olisi varmasti poikaa, on/off-kytkimen hakkaamiseen päälle-pois-päälle-pois luulisi hajoavan alta aikayksikön kun välillä grillaantuu ja sitten pitää taas jäähdytellä jne.
Sähköhommista mitään tajua mutta vaikka edes kaksiasentoinen kytkin jossa on kaksi erilaista vastusta. Tai voisiko kahvalämppärien kytkintä vaikka käyttää?

Back