Lane Splitting

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninnair
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ninnair

New member
20.04.2005 Tekniikan Maailmassa sivulla 95 'TM Liikenteessä' palstalla oli lyhyt teksti "Huomaavaisuutta vai röyhkeyttä" käsitellen moottoripyörän paikkaa ajokaistalla.

Lain mukaan ajoneuvoa pitäisi kuljettaa mahdollisimman oikeassa laidassa, liikenne ja olosuhteet huomioonottaen. Tekstin mukaan mp-järjestöjen lobbauksen mukaan mp:tä saa kuljettaa kaistan keskellä. Perusteluna pyörän oikeudelle kaistan keskiosan käyttämiseen esitettiin mp:n tarvitsemaa sivuttaistilaa muun muassa tuulen ja tiessä olevien mahdollisten epäpuhtauksien vuoksi, sekä turvallisuunäkökohtana myös etteivät vasemmalle kääntyvät tai tielle tulevat autoilijat mieltäisi keskellä liikkuvaa mp:tä hitaasti liikkuvaksi mopoksi.

Kirjoittaja on vetänyt herneet nenäänsä ruuhkassa ajavat mp:t, jotka ohittavat autoilijat kaistojen välissä. "Jostain syystä sivutuulet tai pyörän osuminen autojen kylkiin eivät enää pelotakaan, eikä oma kaista enää ole tarpeellinen takaamaan turvallisuutta".

Mitä mieltä olette? Viimeksi eilen Mansessa Paasikivi-Kekkostiellä mietin tätä asiaa. Kaistojen keskellä oli hurjasti tilaa, olisin helposti päässyt 20-30 auton ohitse mutta en yksinkertaisesti uskaltanut lähteä pujottelemaan. Odotin kiltisti auton perässä, ykkösellä hidasajoa harjoitellen...

Ikuisuuskysymys. Itse harrastin nuorempana, kun oli aina kova kiire. Nykyisin en juuri kaistojen väliin eksy, siinähän odottelen jonossa muiden mukana. Ja oltakoon tuosta splittailusta mitä mieltä hyvänsä muuten, kyllä se väkisinkin herättää närää ainakin osassa autoilijoita.
cool.gif

Itse en myöskään harrasta sitä koska "tiedän" miltä se autoilijana vaikuttaa. Itse monesti säikähdän kun pyörä ilmestyy tyhjästä oman ja viereisen auton väliin ja menee ohitse. Monesti myös joku voi tahallaan kiilata tms. pyörää jota välillä näkee. Kyllähän siinä vähän ruuhkassa aikaa säästää, mutta itse en tuota tee (vaikkakin olisi laillista .. tai laitonta), syystä, että se aiheuttaa autoilijoissa arvaamattomia reaktioita. Moni voi vetää vieläpä hyvät herneet nenään (yksi tilanne sivusta nähneenä).

Ne, jotka ehdottomasti suhtautuvat splittaukseen kielteisesti –jopa niin, että se autoilijana vituttaa, pysyköön Suomessa kotiloineen.

Isossa maailmassa ne ymmärtää, ettei prätkällä jäädä jonoon odottelemaan –ja varata yhtä autopaikkaa jonossa. Kun on yli kolkyt celsiusta ja alppikiemurassa tulee tietyömaa vastaa, ei ykskään italialaiskuski hermostu, ku nahkapukukansa painaa ohi.

Ne on ne taavetit takapajulasta, ku siitä hermostuu.

Mä oon kanssa vahvasti sitä mieltä että se on mielen heikkoutta jos ei ymmärrä miksi toi splittausta tehdään. Se ei ole keltään siinä jonossa pois, jos siitä viereltä sujahtaa suht hissukseen moto ohi. Menee ehkä hiljaa hermo ku siellä jotku saatanan juusot kiilaa tai pui nyrkkiä. Aina kun sitä tapahtuu niin näytän kepeesti keskaria perään ja yleensä pysähdyn kattomaan sitä kuskia hetkeksi että haluaako nousta autosta jutteleen. Ei oo vielä kukaan noussu. Naama tiukasti vaan eteenpäin. Tuota rajottaa vaan hieman toi 105cm stonga, ku ei mahdu ihan joka välistä.
033102bebe_1_prv.gif

Eilen menin ip-ruuhkan aikaan keskustaan ja en todella jaksanut jäädä jonottamaan siihen länkkärille, siihen ruoholahden liittymään asti jonoa... Joten vedin sitten jonojen välistä ykkäsellä varovasti ryömien, mutta eikös siellä ole pari urpoa, jotka yrittävät pienentää tuota väliä. Ei muuta kun melkein pysähdys ja jalat maahan ja hivuttaen välistä... Pääsin about 10min nopeammin määränpäähäni... Olin jo 10min myöhässä, joten jos olisin ollut kotilolla niin olisin myöhästynyt 20min... Jos poliisi sakottaa niin sakottakoot, ei se mun splittinki siihen sakkoihin lopu...

Se ei ole keltään siinä jonossa pois, jos siitä viereltä sujahtaa suht hissukseen moto ohi. Menee ehkä hiljaa hermo ku siellä jotku saatanan juusot kiilaa tai pui nyrkkiä.
-Vitun motoristit kun etuilevat jonossa ja ajavat jonon keulille eikä autot pääse liikkumaan risteyksessä mihinkään. Teki mieli avata ovi ja kiilata kumoon koko letka kun painoivat ohi

Kaverini kommentti kun oli kerran Neste Rally Finlandin aikaan tulossa minua hakemaan autolla ja asun yhden rallien aikaan ehkä vilkkaimman risteyksen lähellä. On sen verran isokokoinen kaveri että saa myös aika iso kaveri tulla sitä nenästä vääntämään jos meinaa vääntämään ruveta.

Turha kait on väittää etteikö se että prätkällä vedetään jonon keulille olisi keneltäkään pois. Kyllä se pyörä vie siinä aina jonkin jonkin verran autolta aikaa ajaa risteyksessä. Kun niitä pyöriä menee kuten Neste Rallyssä 100 kpl rupeaa monella varmaan pikkuhiljaa keittämään. Tuo nyt tietysti on poikkeustilanne Jyväskylässä.

Vedin itse viimeksi eilen työmatkalla liikennevaloissa seisovan jonon keulille auton viereen jotta saadaan asiaan oma kantani selväksi
talktohand.gif

Tämä on niitä ikuisuus kysymyksiä, joihin ei varmaa vastausta taida olla. Henkilökohtaisesti minä kiltisti odottelen jonossa muiden autojen kanssa. En halua lähteä heitä provosoimaan tämän takia. Yleensä kun olen vaimon kanssa liikkeellä niin en halua asettaa häntä vaaraan oman temppuilun vuoksi.

Kolmet sakot vuoden sisään, ja splittaat ilman korttia?
Eli ei kannata kerätä sakkoja mokomasta.

Harrasta, ja meinaan harrastaa jatkossakin. Normaalilla älylää varustettu kotilokuski ymmärtää sen et kun on pyörät pois jonosta niin saa yksi auto sen paikan. näin saadaan josutavuutta lisää. Eri asia on m***t joita ikävä kyllä istuu ratin ja penkin välissä. Itse henk.koht. annan tietä jos vain mahdollista, kun joku mopotin sieltä splittailee.

:vi**ttaa:Osaa ne autotkin. Itse ajoin kehä 3 länteen puolen päivän kieppeillä niin siinä Ansatien kohdalla vetää uitettu vanha Sedan Bemarin vessa oikealta ohi. Tosin minun kaistaani käyttäen n. 10 cm päästä. Oikealla kaistalla oli joku paku mutta siitä välistä piti tulla. Itse olin onneksi hieman vasemmalla puolella omalla ajokaistallani.

Ei sen kaverin (40 - 50 v) torveilut siihen loppunut. Yritti tehdä itselleen omaa kaistaa Voutilan Esson kohdalla ja tunkea siis AUTOLLA kahden pysäntyneen AUTOJONON välitse. Valojen vaihduttua samat kiilailuyritykset jatkuivat siinä Tuupakan suoralla.

No pysähdyimpä soittamaan poliisille että joku vitun hullu siellä ajelee. Poliisi on ystävä ja lupasi yrittää pyydystää rekkarin perusteella. Toivottavasti käyvät/kävivät vähän puhuttlemassa Jaatisen poikaa Klaukkalassa. Mulkku mikä mulkku. Tuollainen ajo on ihan
033102ass_1_prv.gif

En ole kuullut että kukaan olisi sakkoja saanut, mutta joku kirjoitti:

Jos poliisi sakottaa niin sakottakoot, ei se mun splittinki siihen sakkoihin lopu...

Ei ehkä lopu mutta kortti menee 3 sakosta vuodessa.

Mitäkö mieltä?

Ensinnäkin olen sitä mieltä TM:stä, että voisivat vähitellen suorittaa puhdistuksia siellä "toimituksessaan", sen verran hirveätä tuubaa suoltavat suurimmaksi osaksi. Erityisesti niiden "liikenteessä"-sivujen "asiantuntemus" on ollut vertaansa vailla, mistä hyvänä esimerkkinä se edellisen numeron juttu, jossa kertoivat etteivät oikeasti tiedä miten parkkikiekkoja käytetään.

Mitä splittaukseen tulee, mun mielestä se on hyvinkin ok tilanteissa, joissa on pitkä, jatkuva jono joka liikkuu joko erittäin hiljaa tai ei ollenkaan ja kohtuullisesti tilaa mennä välistä. Ja tämän tulisi kaiken järjen mukaan olla sallittua niin kauan, kun nopeusero on pysyy kohtuullisena. Kaikki splittaukset mitä itse teen menee käytännössä tähän osastoon.

Se että vedetään liikennevaloissa keulille kun siinä on neljä-viis autoa edessä on vähän eri juttu, onhan sekin hupia ja ehkä jopa vielä edellämainittua letkasplittausta turvallisempaa, mutta vähän vaikea nähdä mitään muuta pointtia moisessa kuin se että saa kääntää tupin hetkeksi nurin. Mikä on tietty aina yhtä hauskaa.

Jos joku oikeasti haluaa ajaa normaalivauhtisessa liikenteessä splitaten niin jotenkin tuntuu että sitten ongelmaan paras ratkaisu olisi tilata jälkiasennuksena itsesuojeluvaisto, kun se on ilmeisesti johonkin kadonnut
wink.gif

Saksassa jouduin tässä vuotena eräänä "Staun" keskelle, kuten varmaan kaikki Saksan maantieliikenteeseen osallistuneet jossain vaiheessa joutuvat. Pysähdyin jonon päähän ja totesin, että lämminhän tässä tulee. Päivälämpötila oli kolmenkymmenen paikkeilla, ja auringossa kylpevä "Autobahn" väreili arvatenkin neljän - viidenkymmenen celsiusasteen tienoilla. Ei mennyt monta minuuttia, kun tajusin, että minähän en gorehousuissani ja nahkatakissani tässä kovin pitkää heilu. Loppu tulisi ennen pitkää!
Onneksi takavasemmalta tuli puimuri, joka näytti miten maassa ajetaan maan tavalla. Koukkasin imuun: pysähtyneiden jonojen väliin rullaamaan tasaista kahta - kolmeakymppiä. Puolenkymmenen kilsan jälkeen jonot alkoivat liikkua, jolloin oli hyvä palata kaistalle. Sujuvaa, varsin sujuvaa.
Myöhemmin kyselin paikallisilta homman laillisuudesta. Pysähtyneiden jonojen välissä ajaminen on täysin "in Ordnung", minua valaistiin. Pientareella ajaminen on sen sijaan "verboten", ja siitä sakotetaan ankarasti. Hyvä Saksa.

Kaikki stadiin töihin ajavat varmaan tietävät väylien tukkoisuuden. itse splittaan silloin kun en jaksa odotella jonossa (=aina), tietysti varovaisuutta käyttäen...

Mä oon kanssa vahvasti sitä mieltä että se on mielen heikkoutta jos ei ymmärrä miksi toi splittausta tehdään. Se ei ole keltään siinä jonossa pois, jos siitä viereltä sujahtaa suht hissukseen moto ohi. Menee ehkä hiljaa hermo ku siellä jotku saatanan juusot kiilaa tai pui nyrkkiä. Aina kun sitä tapahtuu niin näytän kepeesti keskaria perään ja yleensä pysähdyn kattomaan sitä kuskia hetkeksi että haluaako nousta autosta jutteleen. Ei oo vielä kukaan noussu. Naama tiukasti vaan eteenpäin. Tuota rajottaa vaan hieman toi 105cm stonga, ku ei mahdu ihan joka välistä.
033102bebe_1_prv.gif
Ei se aina tarvitse kaikkia vituttaa, vaan siitä voi syntyä yllättäviä tilanteita kuskin säikähtäessä. Koitetaan ajatella liikenteessä muitakin ja kaikkea mahdollista tilannetta, niin homma pysyy nätisti hanskassa. Minun puolestani splittailijat saavat jatkaa sitä mitä tekevät, mutta ainakin tämän kevään aikana olen joka kerta säpsähtänyt kun pyörä yhtäkkiä vain siihen viereen ilmestyy.

Liikennevaloissa pysähtyneen jonon ohittaminen nyt onkin ihan järkevää, mutta se ei ole se syy miksi säikähtää, vaan se kun ajat 50-60km/h ja silti jonkun pitää pyörällä päästä ohitse. Ai missäkö näin? Kehä I neljän ruuhkassa.

Se, että jos ei ymmärrä siitä koituvan muille kuin vitutusta on ehkä vähän väärä tapa lähestyä asiaa. Kyllä siinä voi tapahtua paljon muutakin. Pienen pyörän saapuminen äänettömästi kuolleesta kulmasta voi muuttua kuolleeksi kuljettajaksi kuudenkympin vauhdissa auton vaihtaessa kaistaa... se ei ole kivaa se, tai en usko ainakaan olevan.

Tänäänkin ytimessä Bemari alkoi antaa tilaa kun luuli ettei moto mahtuisi niin pienestä raosta mut kyllä se vaan mahtu... ei ne kaikki ole ihan puupäitä, tosin aika hämmentävän kaposesta raosta toi vekotin mahtuu, tilaa oli just about stonganleveyden verran ja krossiratti menee sopivasti autojen peilien yli..
smile_org.gif

En mä jaksa jäädä homehtumaan ruuhkaan kun jossain 300m päässä poikittain oleva rekka jumittaa risteävän liikenteen, pujottelen kylmästi jonojen välistä ja rekan edestä seuraavile valoille kunnes ruuhka-helvetti on läpäisty.

Ruoholahti on yks helvetin hyvä paikka missä voi todeta lane-splitin lähes pakolliseksi..

Back