• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Länsi-Tanska ja Etelä-Norja

pozo izquierdo

New member
Olisi tarkoitus kesäkuun (09) Bremenin LT-treffien jälkeen palata kotiin Tanskan ja Norjan kautta. Aikaa noin viikko.

Eli tässä äkkiseltään tekemäni suunnitelma:

Su: Bremen -> joku paikka Länsi-Tanskassa, jossa yötä. (Esim Struen ?) Tämä paikka saisi olla max 250 km päässä Hirtshalsista, josta lähtee ma lautta Norjan Kristiansandiin klo 12:15.

Ma: Saapuminen Kristiansandiin noin klo 15:30, josta pohjoiseen kohti Sveinlandia, jossa yöpyminen. Matkaa Norjan puolella n. 70 km.

Ti: Sveinland - Tjörholm ja pisto Lysebotnille ja takaisin ja edelleen Tveitbyhyn, jossa yöpyminen. Ajomatkan pituus noin 250 km.

Ke: Tveitby - Vågsli - Skarde - Granvin. Ajomatkaa noin 260 km.

To: Granvin - Vinje - Laerdal - Slåligrende. Ajomatkaa noin 260 km.

Pe: Slåligrende - Bjölstad - Kjönnäs - Koppang - Drevsjö. Ajoa noin 315 km.

La: Drevsjö - Mora - Hedemora - Tukholma Viikingin satama, josta lautalla Turkuun. Ajoa noin 515 km.

Kuulisin mieluusti kokeneemmilta Norjan kävijöiltä ovatko nuo Norjan päiväreissut ihan onnettomia pituudeltaan. Huomioitavaa on, että vaimokulta on kyydissä, eikä hänen suurin riemunsa ole räimiä serpentiinejä jalkatapit maata raapien...
wink.gif
Edellinen kokemus Norjasta on isolla asuntovaunulla v 96 ja jo silloin varoittelivat, että älä suunnittele satojen kilometrien päivämatkoja. (Ja matkalle lähdettiin kolmeksi viikoksi, mutta puolentoista viikon kuluttua saatiin tarpeeksemme kun vettä tuli taukoamatta...
sad_orig.gif
)

Eli tällä reissulla tarkoitus olla tiellä viimeistään klo 9 mennessä ja yösijaa aletaan haeskella joskus 17 -18 maissa.  

Mulla on reitti myös Garmin-fileenä, jos joku on siinä määrin kiinnostunut, että sen haluaa ihmeteltäväkseen. Eikun PM:ää vaan...Kiitoksia kommenteista jo etukäteen..
smile_org.gif


t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Vaihda Viikinki Finnlinesin laivaan. Halvempi, paremmat ruoat (jotka sisältyy hintaan), eikä tartte ajaa Tukholmaan (lähtee Kapellskäristä).

Finnlines

Mitä matkojen pituuteen Norjassa tulee niin ei noi 200-300 kilsan vetäisyt siellä mitään kohtuutonta ole. Ja Ruotsin puolella päivämatkat pitenee reilusti, toissakesänä Norjasta tullessa (Röros-Kapellskär) ajettiin 700 kilsan pätkä viimeisenä päivänä, ei tarvinnut edes paahtaa motaria eikä muutenkaan erityisesti hoppuilla että ehdittiin ennen puoltayötä satamaan.
 
Vaihda Viikinki Finnlinesin laivaan. Halvempi, paremmat ruoat (jotka sisältyy hintaan), eikä tartte ajaa Tukholmaan (lähtee Kapellskäristä).

Finnlines

Mitä matkojen pituuteen Norjassa tulee niin ei noi 200-300 kilsan vetäisyt siellä  mitään kohtuutonta ole. Ja Ruotsin puolella päivämatkat pitenee reilusti, toissakesänä Norjasta tullessa (Röros-Kapellskär) ajettiin 700 kilsan pätkä viimeisenä päivänä, ei tarvinnut edes paahtaa motaria eikä muutenkaan erityisesti hoppuilla että ehdittiin ennen puoltayötä satamaan.
Juu, kiitos tuosta Finnlines-vinkistä. Ihan varteenotettava kyllä, jos olisi kyseessä ns sooloreissu. Nyt vaan on niin, että repsikka kieltäytyi astumasta enää yhteenkään rahtilaivaan kun tuota H:ki - Travemündeväliä on jo vissiin puolentusinaa kertaa suhattu.  
sad_orig.gif
 Näinhän se vähän on, jos kuski nauttii ajamisesta, niin repsikalle pitää sitten koettaa järjestää muuta ohjelmaa.  
wink.gif
Ja tuota "muuta ohjlemaa" ei noilla rahtilaivoilla valitettavasti oikein ole, vaikka itse matkanteko niillä ihan luontevasti sujuukin.

Noista Norjan päivämatkoista tosiaan kyselinkin, että kuulostavatko naurettavan lyhyiltä, en olettanutkaan niiden olevan mitään haamusuorituksia pituudeltaan. Ymmärrän toki, että paha on mennä toiselle antamaan suosituksia tuntematta tämän (tai kyydissäistujan) ajotyyliä, mutta lähinnä koetankin peilailla sitä, että jos vaikka Suomessa tai Saksassa (ei autobahnoilla) ajelee 500 - 600 km päivässä, niin vastaako tuo Norjan puolta lyhyempi päiväsaldo suurin piirtein samaa ajallisesti eli siellä keskinopeus jää sen verran pieneksi. Ja tietysti maisemia pitää pysähdellä ihmettelemään tämän tästä, johon sitä (ajo)aikaa myös tärvääntyy...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Noista Norjan päivämatkoista tosiaan kyselinkin, että kuulostavatko naurettavan lyhyiltä, en olettanutkaan niiden olevan mitään haamusuorituksia pituudeltaan. Ymmärrän toki, että paha on mennä toiselle antamaan suosituksia tuntematta tämän (tai kyydissäistujan) ajotyyliä, mutta lähinnä koetankin peilailla sitä, että jos vaikka Suomessa tai Saksassa (ei autobahnoilla) ajelee 500 - 600 km päivässä, niin vastaako tuo Norjan puolta lyhyempi päiväsaldo suurin piirtein samaa ajallisesti eli siellä keskinopeus jää sen verran pieneksi. Ja tietysti maisemia pitää pysähdellä ihmettelemään tämän tästä, johon sitä (ajo)aikaa myös tärvääntyy...
250-300 kilsaa on Norjassa ihan riittävästi, jos sen joutuu ajamaan kaatosateessa kapealla tiellä matkailuauton perässä. Kokemusta on
wink.gif
Nätillä säällä 400 kilsaa menee ihan mukavasti. Norjassa sään ennustaminen vaan ei tunnu onnistuvan senkään vertaa kuin muualla.

En sitten tiedä onko LT oleellisesti mukavampi sadekelin ajokki kuin joku sporttisempi laite...
 
Lysebotn on siten ihan pikkukylä jonne laskeutuminen serpentiinimutkineen on kyllä
sport05.gif

Jos parempi puolisko tykkää kävelystä niin ehdottomasti kannattasi ajella lysefjordenin alkupäästä yli ja tehdä keikka prekestolenille (kallionkieleke n.600m. korkeudessa vuonon yläpuolella).
 
250-300 kilsaa on Norjassa ihan riittävästi, jos sen joutuu ajamaan kaatosateessa kapealla tiellä matkailuauton perässä. Kokemusta on  
wink.gif
 Nätillä säällä 400 kilsaa menee ihan mukavasti. Norjassa sään ennustaminen vaan ei tunnu onnistuvan senkään vertaa kuin muualla.

En sitten tiedä onko LT oleellisesti mukavampi sadekelin ajokki kuin joku sporttisempi laite...
Joo, kiitos täsmennyksestäsi. Tuo sadekelillä asuntovaunun perässä ajelu on hyvä palautus maanpinnalle...
tounge.gif


Sen verran vielä taustaa, että sain tuon reittiehdotuksen eräältä norskilta ja reitti jatkuisi vielä ylemmäs lähes Trondheimia. Ladatessani reittiä Excel-reittisuunnitelmaani, huomasin, että paivät loppuu kesken eikä vielä olla edes Trondheimissa asti.
sad_orig.gif

Jos kelit sallii, niin on tuo pidempikin reitti jo valmiina, mutta lauantai-illaksi pitää laivalle kumminkin ehtiä.

Mitä sateessa ajamiseen tulee, niin kyllähän sitä varmaan LT:llä mieluiten kaksipyöräiseistä tekee, jos nimittäin saa pitää vauhtia minimissään 80 km/h. Tuolloin saa vettä tulla aika lailla, ennenkuin siinä kastuu.  
cool.gif
Jos sen sijaan vauhti hyytyy, niin sitten siinä kastuu kuin missä tahansa pappatunturissa eli ei enää paljon auta katteet ja scanian tuulilasit...
sad_orig.gif


Ja "tab"ille kiitos tuosta Preikestolen- vinkistä. Satuinkin katsomaan just männä iltana "Puskuri via Norgen", jossa kyseisellä paikalla kävivät.

Vielä kun saisi vinkkejä tuosta Länsi-Tanskasta...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
muisten että matkailu-osioon joku kirjoitti aika kattavasti Tanskasta, kokeile hakua ehkä löytyy

olen kerran ajanut siten, että lähtö ollut Fredrikshavn:sta Jyllanin itälaidalta ja sit kierretty pohjoisesta koukaten länsirantaa alas, semmoisella kokomuksella kirjoittelen:

Hirsthals - Hampuri -väli ei tarjoa ihmeitä ajoteknisesti, itellä tähän meni koko ajopäivä, koskee tietä 11. Silloin ainakin tuuli kovaa lännestä. Sikatilat aiheuttavat melkosia hajuhaittoja.
Tuulimyllyjä ym

Esjberg on suht iso kaupunki, tiiliarkkitehtuuria jne. Rannalla "Merelle katsovat miehet".

Hirsthals, nähtävyytenä majakka ja saksalaisten bunkkerit sen ympärillä. Hieno hiekkaranta. Jos olet täällä iltasella ja on pilvetön sää niin mahdollisuus romanttiikkapisteiden tekoon parisuhteessa (KLIK)

Skagen on Tanskan aivan pohjoisin kärki. Söpöjä taloja. Erikoisuutena lännestä ja idästä tulevat aallot törmäävät kärjessä. Hiekkarantaa.

Nykytietämyksellä ajasin ehkä hiukan keskempää (Viborg?)
 
Back
Ylös