• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Latausongelma?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GAMMA500
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GAMMA500

New member
No niin, iloiset 2600 km takana tänä vuonna ja nyt tuli ensimmäiset murheet. Ongelma on seuraavanlainen: Kun käynnistän mopedin niin latausvalo palaa koko ajan vaikka kierroksia nostaisi n 1500 asti, sen jälkeen se sammahtaa. Sitten kun olen ajanut hetken aikaa ja sammutan ja käynnistän niin latausvalo sammuu niinkuin pitääkin. En ole mitannut mitään vielä, nyt mietin että missähän voltti? määrässä tuon valon pitäisi syttyä ja voisiko lataussäädin oirehtia näinkin? Jotenkin tullut aiemmista kokemuksista sellainen mieleen että säädin on rikki silloin kun syötää hullun lailla? Valistakaapa arvon raati onnetonta päristelijää
bowdown.gif
 
Jos kyse on siitä vanhasta ss:stä ja siinä on orkkissäädin, niin tuo on aivan normaalia. Liekö jonkin aikaa seisottuaan haukkaa startatessa virtaa sen verran että kestää tovin ladata. Jonkin aikaa ajettuasi akku on latautunut ja kone lämpimänä käynnistyy herkemmin? Pelkkää arvailua. Mutta melkein kaikki vanhat kaasaripelit käyttäytyvät noin.

Jos sinulla on alkuperäinen säädin ja latausjännite nousee liian korkeaksi, on vika huonoissa kontakteissa tappokytkimessä tai sen johtosarjan liittimissä. Orkkissäädin mittaa ohjaustangon suunnalta takaisin tulevaa jännitettä (säätimen musta johdin) ja jos se laskee, niin säädin nostaa latausjännitettä (kunnes säädin viimein kuumenee liikaa). Liitinten ja tappokytkimen putsauksella säästyy tuolta vaivalta.

Jos säädin hajoaa, niin osta tilalle electrexin säädin. Siinä vertailujännitettä ei käytetä (mustaa johdinta ei kytketä) ja latausjännite pidetään kohdallaan säätimen sisäisesti ohjaamana. Tuo säädin kestää paremmin myös mahdolliset laturi- ja akkuviat.

Minulla on muuten noita electrexin säätimiä yleensä aina hyllyssä
tounge.gif
.
 
.. viuuh ..

- taidanpa olla pierussa -
.. en muista kaasuttimien sen paremmin kuin ohjaustangon
suunnassa liikkuvien jännitteidenkään merkitystä.

OkiDoki, huomenna menen ja maadoitan rumpujarrut ..
 
Sama vanha päristn juu kyseessä. Mut se ei oireile aivan noin selvästi. Kylmänä lähtee ihan ok käyntiin lyhyellä vieterillä, en usko että uusi akku purkaantuisi siinä ajassa vielä niin mutta mistäs sitä kyllä tietää. Tämä valon palamisjuttu tapahtuu myös jos vaikka on ollut hetken sammuksissa(½-1h), ja sitten kun pärtsää tovin ja käynnistää uudestaan niin toimii kuten pitääkin eli sammuu. Mikä tuon lampun saa syttymään, juurikin tappokatkasijalta tuleva jännite?
 
.. viuuh ..

- taidanpa olla pierussa -
  ..  en muista kaasuttimien sen paremmin kuin ohjaustangon
  suunnassa liikkuvien jännitteidenkään merkitystä.

OkiDoki,  huomenna menen ja maadoitan rumpujarrut ..
Eikä sinulla ole ollut vanhaa kaasariducatia etkä ole selvitellyt sellaisen toimintaa muutenkaan. Tuossa säädin myös mittaa jännitettä ns. "linjan päässä" ja sen mukaan säätää syöttöjännitettä.

Ja minun puolestani voit maadoitella mitä haluat.
 
No eipä tuota vikaa enää löydy kun olen kolmena päivänä ollu yleismittari käddessä mopon vieressä
lookaround_orig.gif
Tarvii varmaan viedä mittari jonnekin kauas piiloon
 
Kyllä se nyt varmaan on sitten oltava säätimessä se vika. Käämi on ehjä ja uudet johdot sinne vaihdoin. Maadotukset tarkistelin ja kaikki liitokset myös katkaisijoista, hmm. Valo se vaan palaa alle 1400-1800 kierroksilla, vaihtelee vähän
veryangry.gif
Kuinkas tuo electrexin käytännössä kytketään, näyttäis kuvassa että tulee ilman lataussulaketta suoraan akulle, onko näin? Onko tosiaan niin hyvä kun väitetään tuohon orkkikseen verrattuna
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös