Laturin johdot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MrWilson
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MrWilson

New member
Morinin laturista lähtevissä johdoissa matkalla oleva liitin oli kuumennut ja sulanut. Yksi kolmesta johdosta oli totaalisen huono, ja muutkin olivat saaneet lämpöä. Italialaisten johdotukset... Rapsuttelin liittimen palasiksi ja aloin putsailemaan johtoja, ja huomasin vasta sitten, että kaikki johdot olivat keltaisia. Eli en yhtään tiedä, mikä johto kuuluu mihin. Voiko johdot yhdistää summassa, kun ovat kaikki saman värisiä?
 
Kyllä voi. Pyörässä on kolmivaihevaihtovirtageneraattori josta syntyvä sähkövirta "oikaistaan" tasavirraksi tasasuuntaaja/jännitteensäätimellä, eli nillä kolmella keltaisella johdolla ei ole merkitystä missä järjestyksessä ne säätimeen kytkee.

Se parempi kysymys on MIKSI näin on käynyt. Kannattaa mitata niin staattori/laturi kuin se säädinkin sekä vastusarvoilta että ulos tulevalta jännitteeltä. Joskus hajoava säädin polttaa myös sen staattorin/laturin ja se voi olla hankala saada ja/tai kallis uusia.
 
Tuo staattorin/tasasuuntaajan välisen liitoksen kuumeneminen voi tosiaan viitata luopuvaan tasaauuntaajaan/säätimeen.

Näin ainakin mulla käyny.
 
Voihan liittimen ylimenovastus aiheuttaa lämpenemistä.
Ei olisi eka kerta, kun hapettunut liitin, jota ei ole koskaan avattu aiheuttaa ongelmia.

Käytetyn rätkän ostaja tietenkin tarkastaa ainakin laturin piuhat ja liitokset.
Jos vähänkin näyttää siltä, että johdon eriste on saanut lämpöä, niin sitten tutkitaan.
 
Tarkistelin viime kesänä liitokset, ja muistaakseni pientä alkavaa vikaa oli liittimessä. Putsailin ja rasvasin ja unohdin sitten koko homman.

Aloin etsimään johdoista vikaa tänä kesänä, kun päävirtarele tuntuu kuumenevan. Releen metalliliittimet kuumenevat ihan polttaviksi asti. Myös viereinen polttoainepumpun rele lämpiää, mutta ei niin paljon. Jännitteensäädin on myös aika lämmin, mutta en osaa sanoa, onko se liian kuuma.

Pyörässä on jännitemittari, ja käynnissä jännite pyörii 13,5-14,3 välillä. Eikö se kertoisi, että säädin on kunnossa?

En ole vielä ehtinyt korjailemaan johtoja.
 
Kaikissa Italianmopoissani olen korvannut tuon liittimen juottamalla piuhat yhteen. Ylimenovastus ne kuumentaa, elikkäs huono kontakti.
 
Kärventyy ne muistakin, juuri kahdesta vanhemmasta kawasta poistanut sulaneen/hiiltyneen liitinrungon ja tehnyt juotosliitokset kutistesukilla. Toisesta oli mennyt staattori, tilalle briteistä Brooksbarnilta kinuskikopio, joka on "väljä" eli staattorin ja roottorin väliin jää tuplarako, alkuperäiseen verrattuna. No, lataahan tämäkin, tosin heikommin - kinuskilaatua.
 
Back
Ylös