• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

LC8 Kulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NinjaSamu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NinjaSamu

New member
Moikka, kertokaahan edellisten tankkauskertojenne kulutuslukemia.
Itellä 990SM -08 Viimetankkauksella upposi 16 litraa ja mittarissa oli 220km.
7.2l/100km kuulostaa jotenkin paljolta. Ajo lähinnä kehärallia ja kaupunkia.

Samaa luokkaa RC8:n LC8.ssa. Rauhallisella matka-ajolla. Koskaan en ole alle seiskan kulutuksiin päässyt, mutta reippaasti yli ysikin on ihan normaalia :)

Tasaista matkaa ajaessa joskus oon päässy vähän alle 6,5 l/100Km.

Yleensä 7 - 7,5 l / 100 Km

Ihan normaalilta tuo kulutus vaikuttaa. Tuo LC8 on jonkin verran janoisempi kuin esim. japanilaiset rivineloset.

samoissa lukemissa menee omakin, joten aikalailla normikulutuksia. Tosin rauhallinen ajotapani lienee syy siihen miksi en ole kuunaan päässyt ysin kulutuksille :;):

Itellä syttyy bensavalo 160km kohdalla ja sit saa kiireesti ettiä huoltsikkaa. On se aika janoinen peli.

Alle 7 en ole päässyt vielä kertaakaan, mutta keskimäärin se osuu kuitenkin 7 ja 8 välille :jpstyle:

tankkaus.comin uusi hieno beta ei nyt taida olla ihan tosissaan kun väittää että RC8 on menny 11488km kulutuksella 5,93/100km. Oikee kulutus on 7-8 litraa jos lipuu hissuksiin lepposaa matka-ajoa, mukavammalla matkan teolla sitten vähän enempi.:grin:

Viimekesänä rc8 melko tasasesti n.6l/100km. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Tankin valo syttyi yleensä n.200km jälkeen ja 11-12l meni tankkauksella. Kai mä sit vaan ajoin taloudellisesti!?

Viimekesänä rc8 melko tasasesti n.6l/100km. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Tankin valo syttyi yleensä n.200km jälkeen ja 11-12l meni tankkauksella. Kai mä sit vaan ajoin taloudellisesti!?
Jaa. Voiko toi tankkaus.comin luku siis pitää paikkansa?? :kääk: En oo käytännössä enää lisänny sen jälkeen lukuja sinne ku aloin radalla huiskimaan että kait se vois olla tottakin kun ennen sitä oli aika paljon semmosta köröttelyä. Nyt kun muistelen niin mä tankkailin toissa kesänä mielestäni jotain 12-13 litrasia ja kilsoja tuli sen rämä 200 niin äkkiä laskettuna siitä kyllä tulee aika lähelle tuo 5,9l. Mut se oli kyllä sit todella rauhallista menoa käytännössä pintakaasulla.

Jaa. Voiko toi tankkaus.comin luku siis pitää paikkansa?? :kääk: En oo käytännössä enää lisänny sen jälkeen lukuja sinne ku aloin radalla huiskimaan että kait se vois olla tottakin kun ennen sitä oli aika paljon semmosta köröttelyä. Nyt kun muistelen niin mä tankkailin toissa kesänä mielestäni jotain 12-13 litrasia ja kilsoja tuli sen rämä 200 niin äkkiä laskettuna siitä kyllä tulee aika lähelle tuo 5,9l. Mut se oli kyllä sit todella rauhallista menoa käytännössä pintakaasulla.

En pidä lainkaan mahdottomuutena etteikö 5,9l/100km pitäisi paikkaansa. Vastaavanlaisia kulutuksia itellä sekalaisessa matka-ajossa. En minä ainakaan kovin juopoksi tuota lc8 osaa haukkua, max.kulutus 8-9 välillä...en tosin kovaa osaa ajaakaan:;):

Tökkäsin ny tännekkii... Sori :D.

Ei kenellekään henk.koht. yhtään mitään..... ja harrastaminen on hienoa,
mopoharrastus eritoten :thumbup:.

Mutta......

Kertoisko nyt joku ihan asiallisesti ilman kyrpää otsassa mulle:

Mikä juttu on hoohoilla minkään laitteen kulutuksia litran kymmenyksien puitteissa.....
tai edes litroissa.... niin kauan kun peli "soi" hyvin, eikä ole kyse teknisistä ongelmista ?

Nyt jonoon joka jeppe... joka valvoo yöt... harkitsee pelin vaihtoa.... tai jotain muuta sillä perusteella että
"näyttäis menevän" joku desi enemmän satkulla "kuin pitäisi" :D.

Tiivistettynä..... Mistä on kyse kun "viilaillaan kulutuksista" ? :D

Ihan aidosti :p.

Mutta......

Mikä juttu on hoohoilla minkään laitteen kulutuksia litran kymmenyksien puitteissa.....
tai edes litroissa.... niin kauan kun peli "soi" hyvin, eikä ole kyse teknisistä ongelmista ?

Nyt jonoon joka jeppe... joka valvoo yöt... harkitsee pelin vaihtoa.... tai jotain muuta sillä perusteella että

Niin, enpä tiedä kuka nyt on ymmärtänyt jotain väärin!? Topicissa kyseltiin LC8 keskikulutuksia ja niitä mielestäni tässä on käsitelty. Ei tietenkään kaikki lc8 kulutukset keskenään vertailukelpoisia kun taitaa tilavuudetkin vaihdella 942cm[SUP]3[/SUP]-1195cm[SUP]3[/SUP]. Tietysti laitteiden painot, erilaiset renkaat, yms vaikuttavat kulutuksiin. Jo pelkästään rc8:ssakin taitaa olla polttoaineensyötössä ja sytytyksessä (1:llä tai 2:lla tulpalla)eroja vuosimallista riippuen.

Henk.koht. aivan sama paljonko näillä kilometreillä kikotin polttoainetta naukkaa kunhan vaan toimii ja eteenpäin liikkuu mutta kun topicin jujuna taisi juurikin olla se että tiedustellaan paljonko on normaalia? Vai?!

Mielestäni ihan mielenkiintoinen aihe,on kaí täällä turhemmistakin aiheista turistu. Ei tässä nyt mitään muurahaisten karkoitusvinkkejä kuitenkaan kysellä (se vasta mielenkiintoista onkin:))
*ei-palkokasvin-siemeniä-sieraimiin*:thumbup:

No selvennetäänpä hieman omia tarkoitusperiä, kun jotakuta häirihee vissiin. Mun huolenaiheeni lähti siitä kun olin tottunu siihen et normiajelussa moottoripyörät vie sen 4-6l/100km. Ja aloin miettii et kui tota bensaa menee ton verran ku tottunu litran pienempään. Ketjun aihe on LC8 eikä esim 990SM -08 koska mua kiinnostaa myös että mitä muut samantyyppisellä koneella varustetut pyörät hotkii.
Se että RC8 on tonverran taloudellisempi mitä sanotaan, vastaa aika hyvin kysymykseen siitä, mihin se bensa häviää. Olkoonkin että kone on hieman eritavalla viritelty ja sunmuuta, mutta lähinnä toi ero selittyy katteilla ja pienentyneellä ilmanvastuksella. Todennäkösesti pelkkiä moottoreita ajatellen RC8 on jopa ahneempi kuin LC koska isompi tilavuus ja enemmän tehoa.
Mutkapätkiä paahtaessa mua ei juurikaan kiinnosta kuinka jääkarhut kuolee, mutta ei sitä turhaan halua mistään maksaa.

Edit: vihaan myös muurahaisia, mutta hyttysloukuista oon enempi kiinnostunu.

Oma Superduke Ärrä -08 kuluttaa aika paljon ajotavasta riippuen 6-11 litraa satkulla.Nätisti pidempää siivua ajaessa alle 7 litraa.Enemmän se vie kuin rivineloset.

Oma Superduke Ärrä -08 kuluttaa aika paljon ajotavasta riippuen 6-11 litraa satkulla.Nätisti pidempää siivua ajaessa alle 7 litraa.Enemmän se vie kuin rivineloset.

11 L !!!! GSUS, mä en ole saanu menemään ysin yli edes radalla ?!?

06 Super Duke mulla ja kulutus siinä 8-9 litraa satasella ihan perusajossa. Bensavalo syttyy yleensä siinä hieman yli 100 kilometrin kohdalla. Tosin jos tuossakohtaa menee tankkaamaan, niin ei mahdu kun noin 10 litraa bensaa, eli aika aikaisessa vaiheessa tuo valo tuntuu syttyvän. Mutta janoinen se on joo...

Mutta......

Vanha ammatti on jättänyt jälkensä ja joitain toimintamalleja kuten kustannusseurannan.

Kyllä ajoneuvon kustannusseurannalla on merkitystä, monessakin mielessä. Henkilökohtaisesti harjoitan kustannusseurantaa kaikkien perheen ajoneuvojen, jopa ajoleikkurin, suhteen pitäen sisällään polttoaineet litraa kokonaisuudessaan ja per kilometri,polttoaineet vuosikustannus ja kustannus per kilometri, kokonaiskeskikulutus koko käyttöajalta jne. Varaosat ja tarvikkeet. Renkaat vuosikustannus ja kustannus per kilometri. Myös vakuutusmaksut tosin vain vuositasolla ovat seurannassa ja sitä kautta vuoden kilometrien keskihintaan vaikuttaen.
Samanlaista kustannuseurantaa teen myös talostani ja kirjaan kaikki tuloni ja menoni.
Kyseessä on elämänhallinta ja käytettävissä olevan rahan budjetointi ts. mitä kaikkea käytettävissä olevalla rahamäärällä on mahdollista tehdä. Omaa taloutta on hoidettava kuin yritystä, tiedettävä missä mennään ja jos vinoutumia havaitaan on ne korjattava. Myös tulevaa on hyvä ennakoida vaikka tulevaisuus on aina arvaamaton.

Mitä tulee polttoaineen keskikulutuksen seurantaan on sillä, ainakin pidemmällä aikavälillä, merkitystä. Jos pitkän aikavälin, otanta ainakin 10 000 km, tulee huomattavaa keskikulutuksen nousua on siihen aina jokin syy jonka korjaamiseen olisi syytä ryhtyä. Huomattavana muutoksena pidän 10% keskikulutuksessa ajoneuvotyypistä riippumatta. Totta on että vuositasollakin puhutaan mottoripyörissä varsin pienistä summista mutta ne ovat silti osa kokonaisuutta ja jos pieniä, tarpeettomia, ylityksiä tulee siellä täällä kertyy niistä ajan kuluessa huomattavia summia.

Tämä kaikki sen vuoksi että kun, meillä useimmilla, rahaa on rajallinen määrä on sen käytön kohdentaminen niihin asiohin joita todella haluaa tehdä helpompaa kokonaisuuden silti varantumatta.

Tähän voi joku todeta että minun tapauksessani kaikki aika menee kirjaamiseen ja taloudesta huolehtimiseen ja onko siinä mitään järkeä. Suurin työhän olivat taulukkopohjien luonti ja kehittäminen mutta se työ on tehty pikkuhiljaa 20 vuoden kuluessa. Rutiinit ovat sinällän helpot vaativat vain hieman viitseliäisyytä.

Henkilökohtaisesti olen paljon huolettomampi ja stressaan vähemmän kun tiedän taloudellisen asemani ja mitä niissä puitteissa voi tehdä. Tämä vuodatushan ei koske niitä joilla on rajattomasti rahaa eli kuten Kaurismäki asian ilmaisi noin 1%:ttia väestöstä.

Viimeksi muokattu:
Back