lc8 öljyt ja sen tarkistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja finike
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

finike

New member
Terve vaan kaikille!

Suht uutena superduken omistajana oon tässä ihmetellyt tota öljyn käyttäytymistä. Oon lukenut, että ko pyörä kuluttaa öljyä suht paljon (osalla taas ei juurikaan). Oon myös kuullut, että ktm on itse ilmoittanut keskimääräisen öljynkulutuksen olevan joitain desejä per 1000km. Se eka huollon tein 1200km paikkeilla ja nyt on mittarissa 4900km.

Rautaperseajon jälkeen (ei ole matkapyörä, mut oikee asenne ni kaikki menee... ja joo vasemman käden sormissa ei ole juurikaan puristusvoimaa ku jotku hermot otti vähä siipeensä tärinästä) oli öljymittari siis lämpimänä ihan minimin rajoilla. lisäsin öljyä ja nyt on lämpimänä sit joku puol senttiä alle max.

Olen tarkistellut noita öljyjä vähän eri tavalla ja huomannut, että kun ajaa koneen lämpimäks rauhallisesti, pysähtyy ja antaa käydä sen minuutin paikallaan ja minuutin antaa olla koneen pois päältä näyttää ton puol senttiä alle max. Sitten kun ottaa kunnolla kierroksia ja ajelee ympäriämpäri esim 80kmh parit kymmenet kilometrit ja antaa koneen käydä sen minuutin ja pois päältä minuutin ja tarkistaa ni öljyt näyttää olevan sielä ihan yläpäässä putkea. Odottamalla joku 5 minuuttia tai enemmän öljy on silti lämmintä ja ne on tippunut tonne maxin alapuolelle.

Onko siis tossa öljyjen tarkistuksessa tarkotus ottaa ihan kunnon lämmöt vai tollase köröttely lämmöt? Aiheutuuko toi öljynpaineen noususta ja isoilla kierroksilla öljyt sinkoilee kaikkialle -> menee kauemmin aikaa laskeutua? Kauan tollasessa koneessa öljyjen pitäis kestää laskee?

Tekisin myös öljyjen vaihdon mielelläni, mutta tuo manuaali sanoo takuun raukeevan, jos menee sen aikana öljyt itse vaihtamaan. Onko tästä kellää lisää tietoa?

Tekisin myös öljyjen vaihdon mielelläni, mutta tuo manuaali sanoo takuun raukeevan, jos menee sen aikana öljyt itse vaihtamaan. Onko tästä kellää lisää tietoa?
Höpöhöpö. Kyseessä on lakisääteinen virhevastuu, eikä KTM, KTMNordic tai myyjä pääse siitä mitenkään luikertelemaan irti, elleivät itse pysty osoittamaan öljynvaihdon tai määräaikaishuollon tehdyn jotenkin virheellisesti tai jääneen tekemättä ja sen seurauksena tullut damagea.

Ja mulla 990SM, kuluttaa öljyä aika reilustikin, ainakin pari litraa vaihtovälillä. Enpä ole asiasta kerännyt stressiä, lisäilen tarvittaessa. Kylmänä kun on alarajalla lisään kylmänä ylärajaan, ei kai tuo niin millintarkkaa ole.
sport05.gif

Vastaavasti pari kaveriani, joilla myös on LC8t, sanovat ettei kuluta öljyä. Toisella 950SM, toisella 990SuperDuke.

Ei oo mitään hätää tuon öljyn tason kanssa, kunhan se on niiden min. ja max. viivojen välissä. Huomasin itsekin, että se öljyn taso vaihtelee yllättävän paljon päivien välillä, eli ihan normaalia käytöstä tuo tuollainen on. Mulla vei Duke öljyä käytännössä vain rata-ajossa, kadulla ei juurikaan.

Okei niin mä tuolta olin lukevinani aikasemmin, että noi manuskan ehdot on öljynvaihdon kannalta suomen lain vastaiset. Ihme meininkiä.

Omituista kyl ku on noin pyöräkohtasia kulutukset ( vaan jos ne sittenkin on kuskikohtasia? ). Luulis moottoreiden toimivan samalla tavalla kerta ne aikalailla samanlaisina tehtaalta tulee. Voihan joku sisäänajo olla tehty erilailla ja siitä johtuen välykset erilaiset tai muuten ei niin tiivis. Kaveris ajelee kuitenkin ihan normaalisti... siis pyöräkohtaisen normaalisti
smile_org.gif

Rautaperse tuli vedettyä aika kahvassa ku joutu ohittelee kaikenmaailman karvanaamareita. Sillon kulu kyllä aika paljon yhessä päivässä. Ens kerralla otan kyllä litran öljyy mukaan... ens kerralla voisin kyllä mielelläni ottaa jonku bmw matkavehkeen kyllä, mut varaa ei oo valita.

Kylmänähän tuo on siinä keskivaiheilla, joten lämpimänäkään ei ole mahdollista, että öljy laajenis liikaa moottorin kestävyyden kannalta?

Omituista kyl ku on noin pyöräkohtasia kulutukset ( vaan jos ne sittenkin on kuskikohtasia? ). Luulis moottoreiden toimivan samalla tavalla kerta ne aikalailla samanlaisina tehtaalta tulee. Voihan joku sisäänajo olla tehty erilailla ja siitä johtuen välykset erilaiset tai muuten ei niin tiivis. Kaveris ajelee kuitenkin ihan normaalisti... siis pyöräkohtaisen normaalisti
smile_org.gif
Kyllä sanoisin, että ovat pyöräkohtaisia. Ihan samalla tavalla me ajellaan rataa ja matkaa silloin tällöin. Sanoisin että se on aika pienestä kiinni kun jossain venttiilintiivisteessä tai männänrenkaassa on pienenpieni roso, tai sitten sylinteriputken koneistuksessa hienoista epätasaisuutta, niin ajan mittaan siitä häipyy hissukseen öljyä palotilaan ja taivaan tuuliin.

Mitään ei kuitenkaan tiputa. Ei edes ole kostea mistään kohden. En ole pätkän vertaa huolissani asiasta, lisäilen öljyä kun tarvitaan. Moto on täysin terve ja kovassa kondiksessa. Melkein yhtä kovassa kuin minäkin.
smile_org.gif

No pitää seurailla noit öljyi sit vähän tarkemmin ku normaalisti. Vähän on vielä totutteluu tohon. Mahtava kone kyllä ei siinä mitään, mutta tottunu sellasiin härpäkkeisiin, mitkä ei tosiaan vie öljyä kauheesti.

Leimat saa liikkeestä vaikka itte tekee huollon. Tota en ookkaan kuullut. Suuremmat huollot kuitenkin pitää tehä liikkeessä, kun venttiilivälyksiä varmaan vaikee alkaa himassa mittailee?

Mitä rivakammin 990 ajelee sitä rivakammin kuluttaakin sitä. Normiajolla ainakaan omani ei paljon sitä hävitä. 4000 kilsan välein alkaa vaihteisto hieman takkuilla varsinkin pienemmälle vaihtaessa jolloin suoritan öljynvaihdon.

Sisäänajolla voi varmaan vaikuttaa aika paljon tohon öljynkulutukseen.
Jos ei vuotoja näy niin pakoputkestahan se öljy vuotaa.
KTM neuvoo tarkastamaan öljyt siten että kone lämmitetään tyhjäkäynnillä 4 palkkia tai enempi, sammutetaan, odotetaan puoli minuuttia ja sitten kurkataan.

Nuo LC8 koneet on ilmeisesti aika yksilöllisiä verrattuna esim japseihin. Tehoissa on isoja heittoja ja myös öljynkulutuksessa jnejne. Ensimmäistä kertaa vaihtaessani öljyä itse kiitutin siilin näköisen öljypropun huoltosetälle hätäpäissäni luullen että se on jo ihan paskana. No huolotsetä naureskeli ja totesi että "se on KTM se jauhaa itse itsensä toleransseihin". Kovinkin ammattitaitoinen huoltosetä eikä mikään kyläseppä. Suunnilleen 16000 - 20000 km kohdalla se loppui. Eli ilmeisesti se on nyt sitten sisäänajettu :-)

Suosittelen kyllä valkkaamaan ite öljyt koneeseen. 10W-50 tosiaankin se suositus ja eräskin espoolainen jälleenmyyjä paljasti vaihtaneensa käytettävän litkun 15W-40:seen kun 10W30 ei tuntunut pysyvän koneessa.
Minä en ainakaan halua pyörääni mitään missä on hondan logo, kasvaa vielä ilmastointi ja stereot kojelautaan
omg.gif

Lisäilin tossa eilen taas öljyjä kun oli tippunut taas melkein alarajaan. Ohjekirjassa sanotaan, että min ja max rajan väli on noin 3dl eli kuluttanu 2dl+ ton 1000km aikana. Aikamoinen syöppö...öljyä menee, mutta kyyti on kyllä sen arvosta
smile_org.gif

sanoi:
No huolotsetä naureskeli ja totesi että "se on KTM se jauhaa itse itsensä toleransseihin".

Aika brutaalia toimintaa koneelta

sanoi:
Leimat saa liikkeestä vaikka itte tekee huollon. Tota en ookkaan kuullut. Suuremmat huollot kuitenkin pitää tehä liikkeessä, kun venttiilivälyksiä varmaan vaikee alkaa himassa mittailee?
Ei tartte. Himassa voi tehdä nykyään kaiken ihan ECU:a myöden.

Metallipuru on suurimmaksi osaksi koneistusjätettä käsittääkseni. Sen takia siellä öljypropuissa on magneetit, että se jää sinne eikä mene kiertoon. Normalt kunhan ei isompia paloja sentään ole. Sitä on myös jäähdytysjärjestelmässä ja rupeaa kerääntymään paisuntasäiliöön ajan kanssa.

Back